ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας
1.Κριτική ή Χειραφετική Παιδαγωγική 2.Μαθητοκεντρικό σχολείο -Θετικό κλίμα στην τάξη - Δημοκρατικές διαδικασίες
Χρήση ποικιλίας τεχνικών και ανατροφοδοτήσεων στη διδασκαλία Παρώθηση Βιωματικότητα Ενεργός συμμετοχή των μαθητών Αυτενέργεια Συνδιερεύνηση
Ρυθμιστική συμπεριφορά εκπαιδευτικού
Ακόμη: Απαιτήσεις κατάλληλες για τους μαθητές Επιδίωξη και γενικότερων σκοπών αγωγής Ευελιξία Ο ρυθμός διδασκαλίας προσαρμοσμένος στο ρυθμό μάθησης των μαθητών Φυσική συμπεριφορά προς τους μαθητές
Ρόλος του εκπαιδευτικού Γνώση του μαθητικού δυναμικού της τάξης Θέσπιση κανόνων και όρων Καλός προγραμματισμός Οργάνωση του μαθήματος Δημιουργία κατάλληλων συνθηκών εργασίας και συνεργασίας Ενεργοποίηση της σκέψης των μαθητών Εφαρμογή τεχνικών μεταγνώσης
Για κάθε γνωστικό αντικείμενο λαμβάνουμε υπόψη: Το ΑΠΣ Το ΔΕΠΠΣ Τις οδηγίες διδασκαλίας Τα βιβλία του καθηγητή Τον τρόπο αξιολόγησης (ΠΔ 319/2000)
Αξιολόγηση μαθητών ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η παρώθηση, η ενθάρρυνση και η σωστή αυτοαντίληψη του παιδιού. Η διάγνωση των κλίσεων και των ικανοτήτων του από το δάσκαλο καθώς και των μαθησιακών δυσκολιών που τυχόν αυτό αντιμετωπίζει. Η ανατροφοδότηση της διδασκαλίας και της μάθησης για την προαγωγή του παιδευτικού έργου.
Οι παιδαγωγικές διαδικασίες της αξιολόγησης αποβλέπουν: Στη διάγνωση της ατομικής και συλλογικής προόδου, των ικανοτήτων, ενδιαφερόντων και ιδιαιτεροτήτων του μαθητή. Στη διάγνωση επίτευξης των στόχων μάθησης. Στον εντοπισμό και συνεπώς στην εξάλειψη των ελλείψεων που επισημάνθηκαν. Στο σχεδιασμό των επομένων σταδίων μάθησης. Στην ενδεδειγμένη κινητοποίηση του μαθητή.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ Η ατομικότητα του μαθητή Η κοινωνική ομάδα στις μαθησιακές διαδικασίες στην οποία συμμετέχει ο μαθητής. Οι προδιαγραφές και οι στόχοι μάθησης.
ΜΟΡΦΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Συνεχής αποσπασματική ΑΡΧΙΚΗ Ή ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΗ Ή ΣΤΑΔΙΑΚΗ ΤΕΛΙΚΗ Ή ΣΥΝΟΛΙΚΗ
ΣΤΑΔΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 1.Προσδιορισμός του κεντρικού διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των προϋποθέσεων αξιολόγησης. 2. Επιλογή της τεχνικής. 3.Ερμηνεία των πληροφοριών. 4.Έκφραση –αποτύπωση του αποτελέσματος της αξιολόγησης. 5. Ανατροφοδότηση-λήψη ενισχυτικών και διορθωτικών διδακτικών-παιδαγωγικών μέτρων.