Βασικές έννοιες
ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΘΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΣΑΤΕ ΚΑΝΕΤΕ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΣΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ;
Έννοιες η-εμπορίου/ η-επιχειρείν Βασικά θέματα Πλαίσιο ΗΕ Ανάπτυξη ΗΕ Οφέλη και μειονεκτήματα ΗΕ
Ηλεκτρονικό Εμπόριο: η διαδικασία αγοράς, πώλησης, μεταφοράς ή ανταλλαγής προϊόντων, υπηρεσιών και/ ή πληροφοριών μέσω δικτύων υπολογιστών, κυρίως μέσω της χρήσης του Διαδικτύου, του Web και ενδοδικτύων Το ηλεκτρονικό εμπόριο συγχέεται με το ηλεκτρονικό επιχειρείν
Ηλεκτρονικό Επιχειρείν: ◦ Ευρύτερος όρος από το η-εμπόριο ◦ Περιλαμβάνει: Αγορά και πώληση αγαθών και υπηρεσιών Εξυπηρέτηση πελατών Συνεργασία με επιχειρηματικούς εταίρους Η-εκπαίδευση Η-διακυβέρνηση Η-συναλλαγές μέσα στον ίδιο τον οργανισμό Υποστήριξη της διοίκησης (π.χ. πρόσληψη προσωπικού, ενοικίαση χώρων) Μάρκετινγκ
Τεχνολογία Επιχειρήσεις Κοινωνία
Internet, Web 1.0, Web 2.0 Τεχνολογίες cloud Προσωπικοί υπολογιστές Smartphone Tablet Τοπικά Δίκτυα HTML Βάσεις Δεδομένων
Πολύ μικρό ποσοστό χρηστών του διαδικτύου όπου παρήγαγε διαδικτυακό περιεχόμενο, ως επί το πλείστων προγραμματιστές Δύναμη του διαδικτύου πολύ μικρή «Διαδίκτυο μόνο για ανάγνωση» Οι χρήστες του Web 1.0 λειτουργούσαν σαν απλοί καταναλωτές του περιεχομένου, Το Web 1.0 δεν επιτρέπει την ενεργή συμμετοχή των χρηστών τους
Ο όρος Web 2.0 αναφέρεται σε όλα εκείνα τα εργαλεία και τις δυνατότητες που προσφέρει η γενιά τεχνολογιών του διαδικτύου που επιτρέπουν στους χρήστες εκτός από το να "καταναλώνουν" πληροφορίες και δεδομένα, να τα παράγουν, να τα επεξεργάζονται και να τα διαμοιράζουν με εύκολο και γρήγορο τρόπο αλληλεπιδρώντας και επικοινωνώντας μεταξύ τους, και χωρίς να απαιτείται εξειδικευμένη γνώση υπολογιστών και δικτύου.
Η τεχνολογία παρέχει την υποδομή, οι επιχειρηματικές εφαρμογές προκαλούν το ενδιαφέρον: Ηλεκτρονικές αγορές Επιχειρηματικά μοντέλα Αγαθά πληροφορικής Συμπεριφορά καταναλωτή στις ηλεκτρονικές αγορές
Το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο θέτει πιέσεις στην σύγχρονη κοινωνία. Κύρια κοινωνικά θέματα Πνευματική ιδιοκτησία Ιδιωτικό απόρρητο Δημόσια πολιτική
Υλικά Αγαθά (π.χ. λουλούδια, αυτοκίνητα) & Ψηφιακά προϊόντα (άυλα αγαθά) Υπηρεσίες (π.χ. χρηματοοικονομικές, ψυχαγωγικές, δημόσιες, τουριστικές) Συνδυασμός των ανωτέρω
Πληροφοριακά & ψυχαγωγικά προϊόντα: Έντυπα έγγραφα (εφημερίδες, περιοδικά, υλικό εκπαίδευσης) Πληροφορίες προϊόντων (προδιαγραφές προϊόντων, κατάλογοι, εγχειρίδια εκπαίδευσης πωλήσεων) Γραφικά (φωτογραφίες, κάρτες, χάρτες, αφίσες) Ήχος (εγγραφές μουσικής, ομιλίες, διαλέξεις) Video (ταινίες, τηλεοπτικά προγράμματα) Λογισμικό (προγράμματα, παιχνίδια, εργαλεία ανάπτυξης) Σύμβολα, κουπόνια & έννοιες: Εισιτήρια και κρατήσεις (αεροπορικά εισιτήρια, συναυλίες, ξενοδοχεία) Χρηματοοικονομικά είδη (επιταγές, ηλεκτρονικά νομίσματα, εγγυητικές επιστολές)
Διαδικασίες & υπηρεσίες: Κυβερνητικές υπηρεσίες (φόρμες, επιδόματα) Ηλεκτρονικά μηνύματα (επιστολές, fax) Διαδικασίες δημιουργίας επιχειρηματικής αξίας (παραγγελίες, έλεγχος αποθεμάτων, συμβάσεις) Δημοπρασίες και ηλεκτρονικές αγορές Εκπαίδευση από απόσταση και τηλεϊατρική Αλληλεπιδραστική ψυχαγωγία και εικονικές κοινότητες
Αμιγές και Μερικό ΗΕ: ανάλογα με το βαθμό ψηφιοποίησης: ◦ του προϊόντος/υπηρεσίας ◦ της διαδικασίας (π.χ. παραγγελία, πληρωμή) ◦ της μεθόδου διανομής
Απευθείας πωλήσεις/ Εργασίες/ Online τραπεζικές εργασίες/ Η-διακυβέρνηση/ Η-αγορές/ Ανταλλαγές B2B/ M- commerce/ Δημοπρασίες/ Ταξίδια/ Online εκδόσεις/ Υπηρεσίες καταναλωτών Εμπλεκόμενοι Αγοραστές, πωλητές, διαμεσολαβητές κυβέρνηση Δημόσια πολιτική Φόροι, νόμοι, διασφάλιση απορρήτου, Κανονισμοί τεχνικά πρότυπα Μάρκετινγκ & Διαφήμιση Έρευνα αγοράς, προώθηση, Περιεχόμενο για Διαδίκτυο & στοχευμένο Μάρκετινγκ Υπηρεσίες υποστήριξης Εκπλήρωση παραγγελιών, Επιμελητήρια, Πληρωμές, Περιεχόμενο & ανάπτυξη συστήματος ασφάλειας Εμπορικές Εταιρίες Προγράμματα σύνδεσης, κοινοπραξίες, πολυεθνικές εταιρίες Άξονες Υποστήριξης Εφαρμογές ΗΕ Υπηρεσιών επιχειρήσεων Ασφάλεια με έξυπνες κάρτες/ πιστοποίηση, η-πληρωμές, υλικό, περιφερειακά Μηνυμάτων & διανομής πληροφοριών EDI, , HTTP, chat rooms Πολυμέσων & υποδομής έκδοσης HTML, Java, XML Δικτύου Τηλεπικοινωνίες, καλωδιακή τηλεόραση, ασύρματα, Διαδίκτυο, Intranet, Extranet, mobile Διασύνδεσης Με βάσεις δεδομένων, πελάτες και εφαρμογές Υποδομή ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Η ανάγκη για ΗΕ: επιχειρηματικές και κυβερνητικές απαιτήσεις για την εφαρμογή των ΤΠΕ, τόσο ενδο- επιχειρησιακά όσο και διεπιχειρησιακά Στόχος: η βελτίωση των επιχειρηματικών διαδικασιών και της ανταλλαγής πληροφοριών, καθώς και η αναβάθμιση των συναλλαγών με τον καταναλωτή/ πολίτη
Μέσα δεκαετίας ’70: η πρώτη μορφή ΗΕ είναι η Ηλεκτρονική Μεταφορά Κεφαλαίων (Electronic Fund Transfer, EFT) μεταξύ τραπεζών, μέσω ασφαλών ιδιωτικών δικτύων Αρχές δεκαετίας του ’80: το ΗΕ διαδόθηκε ευρέως στον επιχειρηματικό στίβο μέσω της Ηλεκτρονικής Ανταλλαγής Δεδομένων (Electronic Data Interchange, EDI) και του Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου ( ). EDI: σύνολο πρωτοκόλλων επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται από κλειστά συστήματα η- συναλλαγών σε μεγάλες επιχιερήσεις.
Η ανάπτυξη του Διαδικτύου μειώνει το κόστος επικοινωνίας και πρόσβασης σε πληροφορίες διάδοση νέου τύπου ΗΕ μεταξύ των καταναλωτών σε μορφή online υπηρεσιών (=νέα μορφή κοινωνικών συναλλαγών & ανταλλαγής γνώσεων) Μέχρι τις αρχές τις δεκαετίας του ’90, η χρηστικότητα σε χαμηλά επίπεδα H εμφάνιση του Παγκόσμιου Ιστού (WWW) αποτέλεσε ένα κομβικό σημείο στην ανάπτυξη του ΗΕ, παρέχοντας μια εύκολη στη χρήση τεχνολογική λύση στο πρόβλημα της δημοσίευσης και διάδοσης πληροφοριών, φθηνότερο τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και στη διαφοροποίηση των επιχειρηματικών διαδικασιών
Η ανάπτυξη του Διαδικτύου μειώνει το κόστος επικοινωνίας και πρόσβασης σε πληροφορίες διάδοση νέου τύπου ΗΕ μεταξύ των καταναλωτών σε μορφή online υπηρεσιών (=νέα μορφή κοινωνικών συναλλαγών & ανταλλαγής γνώσεων) Μέχρι τις αρχές τις δεκαετίας του ’90, η χρηστικότητα σε χαμηλά επίπεδα H εμφάνιση του Παγκόσμιου Ιστού (WWW) αποτέλεσε ένα κομβικό σημείο στην ανάπτυξη του ΗΕ, παρέχοντας μια εύκολη στη χρήση τεχνολογική λύση στο πρόβλημα της δημοσίευσης και διάδοσης πληροφοριών, φθηνότερο τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και στη διαφοροποίηση των επιχειρηματικών διαδικασιών
Δεκαετία 1990: επικράτηση προσωπικών Η/Υ. Το ΗΕ ένας πολύ φθηνότερος τρόπος για την πραγματοποίηση μεγάλου όγκου συναλλαγών ◦ επιτρέπει την παράλληλη λειτουργία πολλών διαφορετικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, επιτρέποντας σε μικρές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν πολύ μεγαλύτερες Τέλη δεκαετίας ΄90: καθιέρωση κρυπτογράφησης περιεχομένου, εξακρίβωσης ταυτότητας αποστολέα η- μηνυμάτων, διαμόρφωση νομοθεσίας των επικοινωνιών κάνουν τις συναλλαγές ασφαλέστερες
Περίοδος οράματος, έμπνευσης & πειραματισμού : το ΗΕ περιοριζόταν στην ύπαρξη μιας απλής ιστοσελίδας για κάθε εταιρεία, χωρίς συγκεκριμένη πηγή εσόδων : πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών, με τις επιχειρήσεις να δίνουν έμφαση στη ροή των παραγγελιών αλλά και στα ακαθάριστα έσοδα Περίοδος περισυλλογής & επανεκτίμησης 2000-: ηλεκτρονικό επιχειρείν που εστιάζεται στους τρόπους με τους οποίους το Διαδίκτυο μπορεί να ενισχύσει την κερδοφορία
Περίοδος παγίωσης 2006-σήμερα Περίοδος αναγέννησης Εισήλθε σε μια περίοδο αναγέννησης το 2007 με την εμφάνιση της κινητής ψηφιακής πλατφόρμας, της κοινωνικής δικτύωσης και των εφαρμογών Web 2.0 που προσέλκυσαν τεράστιο κοινό σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα
Βελτίωση της λειτουργίας των επιχειρήσεων Μετασχηματισμός των επιχειρήσεων Αλλαγή προτύπων
Μάρκετινγκ ◦ Παροχή αναλυτικών πληροφοριών για προϊόντα μέσω οδηγών και καταλόγων ◦ Εξατομικευμένο περιεχόμενο-στοχευμένη διαφήμιση και πληροφόρηση ◦ Ανανέωση και διαθεσιμότητα πληροφοριών/ υπηρεσιών (27/7) Πρόσβαση σε νέες αγορές ◦ Παγκόσμια πρόσβαση (π.χ. αεροπορικά εισιτήρια)
Περιορισμός του άμεσου κόστους ◦ Ψηφιακή μετάδοση εγγράφων, μείωση εντύπων ◦ Η χρήση δημόσιου δικτύου (Διαδίκτυο) έχει μικρότερο κόστος από τη δημιουργία και συντήρηση ενός ιδιωτικού δικτύου ◦ Επικοινωνία μεταξύ τμημάτων επιχείρησης, προμηθευτών και πελατών ◦ Υποστήριξη πελατών 27/7 χωρίς ανάγκη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου
Ταχύτερη παράδοση προϊόντων ◦ Ιδιαίτερα σημαντικό για παράδοση κρίσιμων πληροφοριών (ΜΜΕ και χρηματιστηριακή αγορά) και ειδικού ενδιαφέροντος
Νέες σχέσεις με πελάτες ◦ Αύξηση ευαισθησίας επιχείρησης για τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών με τη συχνή επικοινωνία και συλλογή στοιχείων/ προσαρμογή αποθεμάτων στην προσφορά και ζήτηση ◦ Αύξηση αφοσίωσης πελατών
Νέες σχέσεις με πελάτες ◦ Αύξηση ευαισθησίας επιχείρησης για τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών με τη συχνή επικοινωνία και συλλογή στοιχείων/ προσαρμογή αποθεμάτων στην προσφορά και ζήτηση ◦ Αύξηση αφοσίωσης πελατών
Νέες δυνατότητες προϊόντων ◦ Ανάλυση πληροφοριών από καταναλωτές: δημιουργία νέων προϊόντων ή εξειδίκευση υπαρχόντων με πρωτοποριακούς τρόπους (πχ εξατομικευμένα προϊόντα)
Χαμηλότερες τιμές προϊόντων Αυξημένος ανταγωνισμός Αυξημένη αγοραστική παραγωγικότητα
Μείωση κόστους συναλλαγών λόγω αυτοματοποίησης και απλοποίησης δραστηριοτήτων της επιχείρησης με τους πελάτες και προμηθευτές: ◦ Κατάργηση ενδιάμεσων ◦ Μείωση κόστους διάθεσης προϊόντων
Παγκόσμια αγορά που συμπιέζει τις τιμές σύμφωνα με προσφορά και ζήτηση Αν οι τιμές είναι ήδη χαμηλές, οι πωλητές παρέχουν προϊόντα αυξημένης αξίας (βελτιωμένη ποιότητα ή δωρεάν υπηρεσίες υποστήριξης)
Αναφέρεται στο κόστος και το χρόνο που απαιτούνται από τον αγοραστή για την επιλογή προμηθευτή- προϊόντος και τη λήψη απόφασης αγοράς Το ΗΕ διευκολύνει τη διερεύνηση της αγοράς και τον εντοπισμό του κατάλληλου προϊόντος σε κατάλληλη τιμή, σε συντομότερο χρόνο και με σχεδόν μηδενικό κόστος
Περιορισμένη εμπιστοσύνη καταναλωτών για τη χρήση του Διαδικτύου για εμπορικές συναλλαγές λόγω: ζητημάτων ασφάλειας, απρόσωπου συναλλαγών (προδιαγραφές, ζημιά κατά την παράδοση προϊόντος) Ραγδαία ανάπτυξη ΤΠΕ, αυξάνεται το κόστος για την ανάπτυξη η-καταστήματος Νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις: δυσκολία ενσωμάτωσης ήδη υπαρχόντων συστημάτων (πχ βάσεις δεδομένων) με τα συστήματα η-εμπορίου
Η τεχνολογία του η-εμπορίου θα συνεχίσει να διαδίδεται σε όλη την εμπορική δραστηριότητα, με τα έσοδα από το η-εμπόριο, τον αριθμό των προϊόντων/υπηρεσιών που πωλούνται στο Web να αυξάνει Οι παραδοσιακές πλούσιες εταιρείες θα παίζουν όλο και πιο κυρίαρχο ρόλο Ο αριθμός των επιτυχημένων καθαρά ηλεκτρονικών εταιρειών θα συνεχίσει να μειώνεται και οι πετυχημένες εταιρίες στο η-εμπόριο θα υιοθετήσουν μια στρατηγική ενοποίησης των φυσικών και ηλεκτρονικών τους καταστημάτων Ο έλεγχος του η-εμπορίου και του Web από τις κυβερνήσεις θα αυξηθεί παγκοσμίως