Ευχαριστώ πάρα πολύ. Θα ήθελα όπως και οι προλαλήσαντες να ευχαριστήσω θερμά τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο για την ευγενή πρόσκληση. Είναι πάρα πολύ μεγάλη χαρά και τιμή μου, που βρίσκομαι εδώ. Επίσης χάρηκα ιδιαίτερα για τη χθεσινή ευκαιρία, να συναντήσω τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Θα ήθελα και πάλι να επαναλάβω τα λόγια του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος αναφέρεται στους φαρμακοποιούς, όπως και στους γιατρούς ως τα σημαντικότερα λειτουργήματα για τη διαχείριση των κρίσεων που πλήττουν την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της μεταναστευτικής. Αυτό σημαίνει ότι προφανώς οι φαρμακοποιοί εδώ κάνετε πάρα πολύ καλή δουλειά και είστε στο πρώτο μέτωπο, όπου παλεύετε καθημερινά και σας ευχαριστούμε γι' αυτό.
Οπως μπορείτε να δείτε, έγινε μία μικρή αλλαγή στο θέμα και χαίρομαι πάρα πολύ, γιατί οπωσδήποτε δεν θα μπορούσα σε καμία περίπτωση να αναφερθώ στις εμπορικές συμφωνίες με καλύτερο τρόπο, από ότι έκανε ο Γιάνς πριν από εμένα, οπότε αλλάξαμε λιγάκι το θέμα της δικής μου παρουσίασης. Εγώ λοιπόν θα μιλήσω για τις τελευταίες εξελίξεις που είχαμε μετά από και την συνάντηση με την ΚΟΜΙΣΙΟΝ και με τους άλλους εταίρους, οι οποίοι συμμετέχουν στον ΕΜΒΟ. Είναι οι τελευταίες εξελίξεις αυτές που θα σας αναφέρω και οπωσδήποτε θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας σε αυτές, δεδομένου ότι σας ενδιαφέρουν, όχι μόνο τους Έλληνες συναδέλφους, αλλά και τους άλλους. Ως προς τις κατ' εξουσιοδότησιν πράξεις, ήδη η Σόνια έκανε μία σύντομη αναφορά. Εγώ πρώτα απ' όλα θα ήθελα να πω, ότι δεν είμαι εδώ ως εκπρόσωπος κάποιας χώρας. Είμαι εδώ ως Γενική Γραμματέας μιας Ενωσης, της Ενωσης Ευρωπαίων Φαρμακοποιών που απαρτίζεται από 34 χώρες.
Τώρα, πρώτα απ' όλα ποια είναι τα σημαντικά, ποιες είναι οι επιταγές της οδηγίας για τα ψευδεπίγραφα φάρμακα. Πρόκειται για επιταγές που έχουν να κάνουν με την επαλήθευση της γνησιότητας των φαρμάκων μέσα από την επιβολή και την εφαρμογή κάποιων χαρακτηριστικών ασφαλείας στις συσκευασίες των φαρμάκων. Μιλάμε οπωσδήποτε για συγκεκριμένους αριθμούς, κωδικούς όπως ο μοναδικός κωδικός αναγνώρισης, κ.λπ.
Κάποια στιγμή είδε κι αυτό το δημοσίευμα που βλέπετε στην οθόνη και πολλοί θεώρησαν ότι αυτό είναι μία κατ' εξουσιοδότηση πράξη. Η αλήθεια είναι ότι αυτό που δημοσιεύτηκε είναι ένα προσχέδιο. Δημοσιεύτηκε λοιπόν ένα προσχέδιο, ένα σχέδιο κανονισμού, το οποίο είναι βέβαια αρκετά κοντά στο τελικό, όπως διαβεβαίωσε η Επιτροπή, αλλά δεν είναι ο ίδιος ο κανονισμός.
Αυτό όμως για το οποίο θα σας μιλήσω σήμερα, δεν θα απέχει πολύ από το τελικό κείμενο του κανονισμού, το οποίο θα αφορά σε όλα τα Κράτη - Μέλη. Υπάρχει μία σχέση, σχετίζεται δηλαδή με το θέμα για το οποίο αναφέρθηκε ο Γιάνς, υπάρχει αυτό το προσχέδιο το οποίο έχει δημοσιευτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως τμήμα μιας συμφωνίας, της συμφωνίας με τις χώρες του ΠΟΕ. Επομένως, οπωσδήποτε σχετίζεται με τις συμφωνίες δεν είναι να μπω σε πάρα πολλές λεπτομέρειες. Αυτό που θα ήθελα όμως να επισημάνω, είναι σημαντικά για εμάς και κάποιες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο εμείς στο μέλλον θα εκμεταλλευόμαστε τα φαρμακεία μας.
Οπως είπε η Σόνια, η κατ' εξουσιοδότησιν πράξη είναι για τα χαρακτηριστικά, για τις τεχνικές προδιαγραφές του μοναδικού κωδικού αναγνώρισης, τους τρόπους εξακρίβωσης της γνωσιότητας των χαρακτηριστικών ασφαλείας, την δημιουργία, αλλά και τη διαχείριση ενός συστήματος αποθετηρίων, τον κατάλογο των φαρμάκων που θα φέρουν αυτά τα χαρακτηριστικά ασφαλείας και επίσης ορίζει και τις διαδικασίες κοινοποίησης από τα Κράτη - Μέλη, τους τρόπους καταγγελίας, έκθεσης, αναφοράς σχετικά με τα ψευδεπίγραφα φάρμακα. Θεωρείται ότι τα συνταγογραφούμενα δεν είναι σε κίνδυνο.
Τώρα η μορφή, ο φορέας όπως είπαμε του μοναδικού κωδικού αναγνώρισης είναι πλήρως αναγνωρισμένα σε όλη την Ευρώπη. Αποτελείται από πέντε βασικά και υποχρεωτικά στοιχεία. Τα πρώτα τέσσερα είναι υποχρεωτικά για όλα τα Κράτη - Μέλη. Το τελευταίο έχει να κάνει με τον εθνικό αριθμό υγείας, εφόσον υπάρχει και εφόσον απαιτείται, κάτι το οποίο αποτελεί ένα μεγάλο επίτευγμα του PGU και γι' αυτό θα χαρείτε όλοι πάρα πολύ. Είναι ότι ο κωδικός θα έχει μορφή, που θα είναι αναγνώσιμη και από τον άνθρωπο. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είμαστε πάρα πολύ υπερήφανοι γι' αυτό το επίτευγμα. Ετσι; Δεν πρόκειται μόνο για ένα κωδικό που διαβάζει ένας σαρωτής, αλλά μπορεί να αναγνωστεί και από το ανθρώπινο μάτι. Όπως είπαμε, υπάρχει επαλήθευση γνησιότητας στο σημείο διάθεσης, καθ' όλη δηλαδή τη διάρκεια της αλυσίδας, σε όλα τα στάδια υπάρχει η εξακρίβωση της γνησιότητας από τους χονδρέμπορους βάσει της επαλήθευσης κινδύνου, μέχρι που να φτάσουμε στον ασθενή.
Κάτι πάρα πολύ σημαντικό, στο οποίο αναφέρθηκε και η Σόνια, είναι το μοντέλο των εμπλεκόμενων μερών. Είναι η πρώτη φορά ουσιαστικά που εναπόκειται στην ίδια την εφοδιαστική αλυσίδα, στην αγορά δηλαδή να ορίσει τα επιμέρους στοιχεία ενός κανονισμού. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Υπάρχει αυτό το μοντέλο των εμπλεκόμενων μερών, στη δημιουργία του οποίου ενεπλάκη όλη η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φαρμακοποιών και Μέλη μας έχουν παρακολουθήσει εξαρχής τη διαδικασία.
Φυσικά οι Ελληνικές Αρμόδιες Αρχές έχουν εποπτικό ρόλο και αναμένουμε τη συνεργασία οπωσδήποτε και πολλών Κρατών - Μελών, με σκοπό τη διασφάλιση ποιότητας του συστήματός μας. Οπως είπε και η Σόνια, στις επόμενες εβδομάδες θα υπογράψουμε μία συμφωνία με το NDQM, οπότε ακριβώς αυτή η συμφωνία θα άπτεται της διασφάλισης ποιότητας για το δικό μας σύστημα.
Τώρα, όσον αφορά στον κατάλογο, στη λίστα των φαρμάκων που θα καλύπτονται, οπωσδήποτε και γενικά τα συνταγογραφούμενα φάρμακα υπόκεινται στην υποχρέωση εφαρμογής των χαρακτηριστικών ασφαλείας, ενώ στην περίπτωση των ΜΗΣΥΦΑ, με την εξαίρεση της ομεπραζόλης δεν υπάρχει αυτή η υποχρέωση εφαρμογής των χαρακτηριστικών ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση βέβαια αναγνωρίζεται ότι εναπόκειται στα Κράτη - Μέλη να ορίσουν ποια φάρμακα θα είναι ή όχι συνταγογραφούμενα. Επομένως, αυτό σημαίνει ότι ένα προϊόν σε μία χώρα μπορεί να έχει χαρακτηριστικά ασφαλείας και σε ένα άλλο Κράτος - Μέλος να μην έχει.
Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει κατά περίπτωση να αφαιρούνται ή να προστίθενται συγκεκριμένα προϊόντα, συγκεκριμένα σκευάσματα από τη λίστα αυτή, γιατί οπωσδήποτε πρέπει να ξέρουμε εντέλει τι είναι αυτό του οποίου τη γνησιότητα θα προσπαθήσουμε να επαληθεύσουμε. Τώρα, υπάρχει μια εν εξελίξει διαδικασία και η διαδικασία η οποία συζητείται αυτή τη στιγμή, είναι η διαδικασία κοινοποίησης. Σε περίπτωση που υπάρχει ένα συνταγογραφούμενο φάρμακο, το οποίο θεωρούμε για παράδειγμα ότι δεν είναι σε κίνδυνο, τότε μπορεί το Κράτος - Μέλος να στείλει αποδεικτικά στοιχεία και να κοινοποιήσει ακριβώς αυτό το γεγονός στην ΚΟΜΙΣΙΟΝ. Μιλούμε πάντα για κίνδυνο παραποίησης. Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ τότε αναλαμβάνει την ευθύνη να αξιολογήσει τον κίνδυνο παραποίησης ή όχι εντός σαράντα πέντε ημερών.
Τώρα αυτές που θα σας δώσω είναι λεπτομέρειες, είναι τι θα μπορούσε πρακτικά να συμβεί σε κάποιες από τις χώρες σας. Πρώτα απ' όλα θα μιλήσω για το σημαντικότερο ζήτημα, που χρονολογείται στις πρώτες συζητήσεις που είχαμε, δηλαδή τα δεδομένα σχετικά με τις συναλλαγές. Είμαστε πάρα πολύ περήφανοι που μπορούμε να πούμε, ότι ουσιαστικά η κατ' εξουσιοδότησιν πράξη αντικατοπτρίζει ακριβώς τις ίδιες αρχές που προσπαθήσαμε κι εμείς να υπερασπιστούμε, ότι δηλαδή εκείνος που δημιουργεί τα δεδομένα σχετικά με τις συναλλαγές είναι και ο κύριος, έχει δηλαδή την κυριότητα των δεδομένων αυτών, την περίπτωσή μας τα φαρμακεία και άρα δεν μπορεί να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση από άλλους, από άλλα μέρη σε κάθε περίπτωση.
Προφανώς αναμένουμε οι αρμόδιες Αρχές να έχουν οπωσδήποτε το δικαίωμα πρόσβασης. Θα μπορούσαν να στείλουν αίτημα όχι μόνο για λόγους καταπολέμησης της παραποίησης, αλλά επίσης για την φαρμακοεπαγρύπνηση, ή για λόγους αποζημίωσης, κ.λπ. Χαίρομαι πάρα πολύ που επίσης η κατ' εξουσιοδότησιν πράξη κάνει εκτενή αναφορά στους χρόνους απόκρισης. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό. Είναι σημαντικό η υλοποίηση και η εφαρμογή του κανονισμού να μην επιβραδύνει τη δουλειά, τη δραστηριότητα των φαρμακείων, να μην μας εμποδίζει να κάνουμε τη δουλειά μας.
Είναι λοιπόν πάρα πολύ καλό το γεγονός ότι οι χρόνοι απόκρισης που προβλέπονται και που έχουν συμφωνηθεί με άλλους εταίρους της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι χρόνοι απόκρισης θα είναι χαμηλότεροι των 300 χιλιοστών του δευτερολέπτου τουλάχιστον στο 95% των αιτημάτων. Φυσικά όμως όταν μιλούμε για 300 χιλιοστά του δευτερολέπτου, δεν λαμβάνεται υπόψη η ταχύτητα του διαδικτύου, της διαδικτυακής σύνδεσης του φαρμακείου. Επομένως, εάν έχετε μία πολύ αργή σύνδεση, είναι σαφές ότι σε περίπτωση που ο χρόνος απόκλισης είναι μεγαλύτερος του προβλεπόμενου, το πρόβλημα είναι πρόβλημα της σύνδεσής σας και όχι του συστήματος. Εξίσου σημαντικό και μάλιστα ένα θέμα το οποίο δημιούργησε και αρκετές διαφωνίες, είναι το θέμα του κόστους των V επαφών και κυρίως η γραφική διασύνδεση χρήστη.
Αυτή η γραφική διασύνδεση χρήστη επιτρέπει στο φαρμακείο ουσιαστικά να επαληθεύσει τη γνησιότητα των φαρμάκων, σε περίπτωση που το σύστημα του φαρμακείου δεν καταφέρει να το κάνει. Μπορεί δηλαδή να μην χρησιμοποιήσει το φαρμακείο το δικό του λογισμικό, αλλά να κάνει χρήση ακριβώς αυτής της διασύνδεσης. Προβλέπεται ρητά στην κατ' εξουσιοδότησιν πράξη, ότι αυτό το σύστημα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, να αξιοποιηθεί από τα φαρμακεία, σε περίπτωση που το λογισμικό του φαρμακείου έχει κάποια δυσλειτουργία. Θα μπορούσατε δηλαδή να κάνετε ή την είσοδό σας και να κάνετε χρήση της γραφικής διεπαφής, απλά κάνοντας log in στο σύστημα.
Αυτό θα μας βοηθήσει το δίχως άλλο σε περίπτωση, όπου για παράδειγμα δεν καταφέρουμε να έχουμε επικαιροποίηση ή ενημέρωση του λογισμικού μας. Κάτι άλλο που ήταν εξαιρετικά σημαντικό φυσικά είναι η μορφή που είναι αναγνώσιμη όπως είπαμε από τον άνθρωπο και αυτό σας δίνει τη δυνατότητα ακόμα και να το σημειώσετε σε χαρτί αν θέλετε σε περίπτωση βλάβης του σαρωτή σας κι έπειτα να το καταχωρήσετε είτε χειρονακτικά, είτε μετά την επαναφορά του συστήματος. Αυτά είναι πάρα πολύ σημαντικά. Κάτι άλλο που είναι εξίσου σημαντικό, είναι η επαναφορά στην προηγούμενη κατάσταση ενός φαρμάκου, το οποίο διατίθεται προς πώληση για το κοινό. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί εμείς θέλουμε να αμυνθούμε του μακρύτερου χρονικού περιθωρίου που μπορεί να έχουμε, όπως ξέρω ότι σε κάποιες περιπτώσεις, σε κάποιες χώρες η επιστροφή των αποθεμάτων μπορεί να πάρει και πάρα πολλούς μήνες. Αυτό όμως είναι ένα μεγάλο πρόβλημα σε κάποιες χώρες και παρόλο που έχω ακούσει σε κάποια Κράτη - Μέλη να υπάρχει πεποίθηση ότι έτσι δεν έχουμε απώλεια του προϊόντος, δεν πάει χαμένο το προϊόν, παρόλα αυτά αυτό μπορεί να έρθει σε ρήξη με το ίδιο το σύστημα. Επομένως, στη δική μας περίπτωση μπορούν να επιστραφούν, να βγουν από το σύστημα κάποια φάρμακα, να απομακρυνθούν από το σύστημα και να απενεργοποιηθεί ο κωδικός έστω και προσωρινά, μέχρι να απομακρυνθεί από το φαρμακείο.
Επομένως, στη δική μας περίπτωση μπορούν να επιστραφούν, να βγουν από το σύστημα κάποια φάρμακα, να απομακρυνθούν από το σύστημα και να απενεργοποιηθεί ο κωδικός έστω και προσωρινά, μέχρι να απομακρυνθεί από το φαρμακείο.
Ενα άλλο πολύ σημαντικό σημείο συζήτησης μεταξύ των Μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης Φαρμακοποιών είναι και το σημείο εξακρίβωσης γνησιότητας. Κάποιοι από εσάς έχετε εκφράσει ήδη την επιθυμία να ελέγχετε το προϊόν όταν μπαίνει στο φαρμακείο, ώστε να αποφύγετε να το ξανακάνετε μπροστά στον ασθενή. Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στο γεγονός, ότι δυστυχώς τα φαρμακεία είναι τα μόνα ενδιαφερόμενα μέρη που έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν το προϊόν πριν τη διάθεσή του, πριν την διάθεση του στον ασθενή τον ίδιο.
Ας μην ξεχνούμε ότι φυσικά η απενεργοποίηση του κωδικού στην οποία αναφέρθηκα νωρίτερα, μπορεί να γίνει και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο της αλυσίδας, είτε στο νοσοκομείο, είτε οπουδήποτε αλλού. Φαίνεται πολύ συχνά ότι τέτοιου είδους αποφάσεις συνήθως βέβαια λαμβάνονται από τις αρμόδιες Αρχές και ίσως αυτό θα θέλανε και οι αρμόδιες Αρχές να κάνουν. Ομως, μην ξεχνούμε ότι είναι πάρα πολύ καλή ευκαιρία να υπάρχει μία διαπροσωπική σχέση με τις αρμόδιες Αρχές, οι οποίες κατά βάθος νομίζουμε ότι θα θέλανε οι φαρμακοποιοί, δεδομένου ότι είναι το τελικό σημείο διάθεσης του προϊόντος στον ασθενή, να ασχοληθούν και με την εξακρίβωση της γνησιότητας πριν το διαθέσουν.
Τώρα, σε περίπτωση των Μελών που δουλεύουν με δόσεις, ή που δίνουν μέρος συσκευασίας, διαθέτουν μέρος συσκευασίας ή όχι, τότε στο πρώτο άνοιγμα της συσκευασίας διενεργείται αυτή η εξακρίβωση της γνησιότητας του φαρμάκου. Επομένως, όταν ανοίξετε τη συσκευασία και κάνετε χρήση μέρους αυτής, θα μπορούσατε να απενεργοποιήσετε τον συγκεκριμένο κωδικό, τον κωδικό της συγκεκριμένης συσκευασίας όσο η ανοιγμένη συσκευασία βρίσκεται ακόμα στο φαρμακείο σας. Κάτι που δεν έχει να κάνει με τα φαρμακεία, αλλά μπορεί και να σας ενδιαφέρει, είναι ότι σε περίπτωση που κάνετε χρήση ιατρών για τη διάθεση παραφαρμακευτικών προϊόντων, ή άλλου είδους προϊόντος, τότε ο χονδρέμπορος είναι εκείνος που αναλαμβάνει πλέον την ευθύνη της επαλήθευσης της γνησιότητας. Αρα, είναι ο ίδιος ο χονδρέμπορος ο οποίος ουσιαστικά θα διαθέτει τα προϊόντα στους ιατρούς, που θα έχει το λογισμικό για να μπορέσει ακριβώς να κάνει αυτή την εξακρίβωση. Εκεί παύει πλέον δηλαδή να ελέγχει το ίδιο το φαρμακείο.
Τώρα η διαχείριση του συστήματος. Πάρα πολύ σημαντική συζήτηση και αυτή. Οταν αρχίσαμε τη συζήτηση με τους διάφορους εταίρους μας, αυτό ήταν ένα πάρα πολύ έντονο θέμα. Πρέπει να πούμε ότι, όπως βλέπετε στο δεύτερο σημείο, τα φαρμακεία έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στη νομική προσωπικότητα που θα αναλάβει την εξακρίβωση γνησιότητας, το σύστημα εξακρίβωσης γνησιότητας χωρίς κόστος. Αυτό προβλέψαμε αρχικά. Ωστόσο, έπρεπε να προβλέψουμε και πάρα πολλά άλλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα η προσχώρηση άλλων Μελών στον ΕΜVΟ, που μπορεί να προέλθει από οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος. Ο ΕΜVΟ θα πρέπει να αποφασίσει για τα δικαιώματα συμμετοχής και για τη δομή των εμπλεκόμενων μερών και γι' αυτό ακριβώς θα υπάρχουν διαφορετικά δικαιώματα προσχώρησης, με διαφορετικά δικαιώματα δράσης. Θα εξαρτηθεί λοιπόν από όλη αυτή τη διαδικασία και όπως τελικά θα καθοριστεί το κατά πόσον θα τηρήσουμε αυτή την αρχική εξαγγελία.
Θα επαναλάβω και πάλι αυτά που είπε η Σόνια. Αυτό που θα συμβεί, είναι ότι θα εγκριθεί, θα υιοθετηθεί δηλαδή η κατ' εξουσιοδότησιν πράξη. Αυτή τη στιγμή είναι εν εξελίξει η σχετική διαβούλευση. Αναμένουμε κάποια σχόλια, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα είναι απλά τυπικά και έπειτα θα έρθει και η έγκριση, την οποία αναμένουμε στο τέλος του μήνα, ενώ θα ακολουθήσει μία διμηνιαία περίοδος όπου το Κοινοβούλιο ή το Συμβούλιο έχει το δικαίωμα να εγκρίνει ή να απορρίψει το σχέδιο του κανονισμού. Δεν θεωρούμε πιθανή την απόρριψή του, οπότε κατά πάσα πιθανότητα μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου θα εγκριθεί και θα δημοσιευτεί. Ενδεχομένως να ζητηθεί μία παράταση για άλλους δύο μήνες. Επομένως, θεωρούμε ότι το αργότερο μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου του 2016, θεωρούμε ότι στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων θα δούμε δημοσιευμένο το σχέδιο κανονισμού. Τα Κράτη -Μέλη έχουν τρία χρόνια στη διάθεσή τους για να υλοποιήσουν το σύστημα και ουσιαστικά σε εννιά χρόνια - δέκα από τώρα το σύστημα θα είναι πλήρως σε λειτουργία.
Για το Βέλγιο, την Ελλάδα και την Ιταλία θα πρέπει να σας πω ότι θα λάβετε ένα τηλεφώνημα από την Επιτροπή, η οποία θα σας ζητήσει να μην αργείτε, γιατί κατά βάση θα έχετε το δικαίωμα έξι ετών μέχρι να υλοποιήσετε πλήρως το σύστημα. Οπωσδήποτε θα λάβετε πάντως μία τέτοια κρούση, ώστε να υλοποιηθεί το σύστημα όσο πιο σύντομα γίνεται.
Και τώρα πάμε στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι, δηλαδή στους αριθμούς, στις εκτιμήσεις που έχουν γίνει από τους εταίρους μας. Θα πάρω το παράδειγμα της Ελλάδας και σε αυτό θα αναφερθώ. Δυστυχώς, δεν μου επιτρέπεται να σας δείξω συγκριτικούς πίνακες, αλλά θα ήθελα σε κάθε περίπτωση να δώσω την απόλυτη διαθεσιμότητά μου. Σε περίπτωση που έχετε απορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου και εγώ θα σας δώσω όσο πιο αναλυτικές πληροφορίες μπορώ να δώσω.
Τώρα εγώ θα σας μιλήσω για το παράδειγμα της Ελλάδας και πόσο θα κοστίσει στην Ελλάδα το στήσιμο αυτού του συστήματος. Ο σκοπός ήτανε να δώσουμε στους εθνικούς εμπλεκόμενους φορείς μία εκτίμηση του συνολικού κόστους, που θα προϋποθέσει η εφαρμογή ενός εθνικού συστήματος επαλήθευσης γνησιότητας φαρμάκων.
Βέβαια, η δική μας εκτίμηση βασίζεται όχι σε ένα ανεξάρτητο σύστημα, αλλά στο λεγόμενο blue print, σύστημα δηλαδή στο πρότυπο σύστημα το οποίο ήδη είναι διαθέσιμο
Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι είναι τρείς οι πυλώνες, που είναι πάρα πολύ σημαντικοί όταν αναφερόμαστε στο κόστος. Είναι το κόστος του συστήματος αυτού καθαυτού. Πρόκειται για ένα εθνικό αποθετήριο, που απαιτεί να οικοδομηθεί. Μετά έχουμε το κόστος του Εθνικού Οργανισμού Εξακρίβωσης γνησιότητας των φαρμάκων, που θα πρέπει να δημιουργηθεί και εδώ αναφέρομαι στη διακυβέρνηση και στην διαχείριση. Η δημιουργία και η διακυβέρνηση και η διαχείριση φυσικά αυτού του Οργανισμού, τα έξοδα εκμετάλλευσης ας το πούμε, τα λειτουργικά θα έχουν οπωσδήποτε ένα κόστος και μετά είναι και το κόστος του κόμβου.