ΣΧΕΔΙΟ ΠΕΡΙΟΧΗΣ: Το Κέντρο αλλάζει πολεοδομική στρατηγική
ΔΥΣΚΟΛΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Συνεχιζόμενη κατοχή της μισής πόλης Συνεχής επέκταση εμπορικών ζωνών Προνομιούχα εμπορικά κέντρα στην περιφέρεια AΔΥΝΑΜΙΕΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ --Προβλήματα διαχείρισης προβολής της ανάπτυξης --Φτωχή ποιότητα των δημόσιων χώρων -- Αργή υλοποίηση κρατικών έργων ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑTA Απώλεια 50% του πληθυσμού σε σύγκριση με το 1970 Συνεχής πτωτική τάση μεριδίου στην ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΗΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Η συγκέντρωση μεγάλου συνδυασμού δραστηριοτήτων και διευκολύνσεων που χρειάζεται σήμερα το κοινό σε ένα μόνο προορισμό, Ψηλό επίπεδο αστικού σχεδιασμού στους δημόσιους χώρους ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ Πολλοί ρόλοι σε ένα μόνο προορισμό Συμπαγής περιοχή που προσφέρει όλες τις διευκολύνσεις της καθημερινής ζωής Επίκεντρο υπηρεσιών δημόσιων και ιδιωτικών Επιλεκτικός χώρος κατοικίας Υπερτοπικό Κέντρο πολιτιστικών δραστηριοτήτων Διοικητικό Κέντρο της πρωτεύουσας και όλης της Κύπρου Ελκυστικός Προορισμός για έξοδο, διασκέδαση και αναψυχή Χώρος ευκαιριών κοινωνικής συναναστροφής Έδρα σημαντικών επιχειρήσεων και επίλεκτων καταστημάτων ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ ΠΟΛΥΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Στόχοι: Η επίτευξη του οράματος και η διαμόρφωση των πολιτικών του Σχεδίου θα επιτευχτεί μέσα από τη συνέργεια τριών στρατηγικών πυλώνων Χωροταξική στρατηγική Στρατηγική υποδομής κυκλοφορίας & στάθμευσης Στρατηγική Αναζωογόνησης
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΖ-δ Δυτική Περιοχή Προορίζεται να αποτελέσει τον άξονα συγκέντρωσης των πολιτιστικών και δημόσιων (civic) λειτουργιών ΕΖ-α Ανατολική Περιοχή Στόχος η ενίσχυση της για να ενταχθεί ουσιαστικά στο Κέντρο. Μπορεί να αναπτύξει εμπορική δραστηριότητα και συγχρόνως να αποτελέσει τη νέα ελκυστική κεντρική περιοχή για προσέλκυση κατοικίας. ΕΖ-κ Κεντρική Περιοχή Ποιοτική σε χαρακτήρα περιοχή για ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων, επαγγελματικών γραφείων πολιτιστικών λειτουργιών Κα Οικιστική Περιοχή ΠΕΖ: Πυρήνας Εμπορικής Ζώνης ΠΕΖ Το επίκεντρο δραστηριοτήτων και σημαντικών υπηρεσιών. Θα του δοθεί προτεραιότητα με πολεοδομικά κίνητρα, νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και έργα αναμόρφωσης ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να επιτευχτεί συμπαγής ανάπτυξη ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΏΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ / ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ Στόχος Η εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας της Λευκωσίας (ΟΣΚΛ) --Μείωση χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου. --Διευκόλυνση διακίνησης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, --Μονοδρομοποίηση βασικών αξόνων για την εξασφάλιση λεωφορειολωρίδων, --Εξυπηρέτηση με δίκτυο μικρών λεωφορείων, --Επέκταση του σχεδίου πεζοδρομοποίησης, --Δημιουργία ποδηλατοδρόμων σύνδεσης πανεπιστημίων --Παρόδια σταθμεύσει για τους κατοίκους με κάρτες --Διαχείριση των χώρων στάθμευσης με προτεραιότητα στους επισκέπτες --Προώθηση της υλοποίησης του τραμ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗΣ Δράσεις Συγκράτηση στο Κέντρο των κυβερνητικών υπηρεσιών που του προσδίδουν γόητρο πρωτεύουσας Επίσπευση έργων του δημοσίου( π.χ Αρχαιολογικό Μουσείο, Ανάπλαση παλαιού ΓΣΠ, Δ. Θεάτρου, Πινακοθήκης ) Αξιοποίηση υφιστάμενων ιστορικών εκπαιδευτηρίων για προσέλκυση πανεπιστημιακών σχολών και ερευνητικών κέντρων Ετοιμασία ρυθμιστικού σχεδίου για την ανάπλαση του άξονα διοίκησης και πολιτισμού. Δημιουργία συνεχούς δικτύου πρασίνου κατά μήκος του Πεδιαίου του Δημοτικού Κήπου και της τάφρου. Βελτίωση της εικόνας των δημοσίων χώρων με έργα ψηλής ποιότητας σχεδιασμού
Επικέντρωση της ανάπτυξης στον Πυρήνα του Κέντρου Επικέντρωση στον Πυρήνα Εμπορικής Ζώνης (ΠΕΖ) για συγκέντρωση και συνέργεια δραστηριοτήτων ώστε να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα στη δημιουργία πολυλειτουργικού κέντρου Διαφοροποίηση των εμπορικών περιοχών ανάλογα με τις ιδιομορφίες τους Δημιουργία ιδιαίτερου χαρακτήρα για όλες τις υπό-περιοχές της Εμπορικής Ζώνης, ανάλογα με τις χωρικές δυνατότητες τους και τις ιδιομορφίες τους. Ενσωμάτωση όλων των υπο-περιοχών στο Κέντρο Ενίσχυση των πλευρικών περιοχών. Ενίσχυση της δυνατότητας της δυτικής ζώνης ΕΖ-δ να στεγάσει λειτουργίες διοίκησης/πολιτισμού και της ανατολικής για να αποκτήσει ζωτικό ρόλο στην αύξηση πληθυσμού και απασχόλησης Σαφής οριοθέτηση οχληρών χρήσεων Σαφής οριοθέτηση των περιοχών όπου μπορούν να αναπτυχθούν οι χρήσεις φιλοξενίας, βραδινής ψυχαγωγίας και διασκέδασης ώστε να δημιουργήσουν μια συναρπαστική νυχτερινή ζωή. Προστασία της χρήσης κατοικίας με αμιγείς οικιστικές περιοχές Προστασία της οικιστικής χρήσης για ικανοποίηση του σημαντικού στόχου συγκράτησης του πληθυσμού και προσέλκυσης νέου Ενδιάμεσες Εμπορικές Ζώνες Εισαγωγή της έννοιας των ενδιάμεσων ήπιων εμπορικών ζωνών στην παλιά πόλη, οι οποίες θα διαχωρίζουν τις έντονες θορυβώδεις δραστηριότητες του εμπορικού πυρήνα από τις αμιγώς οικιστικές περιοχές. Αύξηση ανάπτυξης: Αύξηση των δικαιωμάτων ανάπτυξης με στόχο να επιτευχθεί η εντατικοποίηση των δραστηριοτήτων και προσέλκυση επενδύσεων. ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Αύξηση της Κάλυψης Η αύξηση κάλυψης,(60 % -70 % )θα ενισχύσει την ελκυστικότητα του πυρήνα για επενδύσεις, Κτήρια ευθυγραμμισμένα με την επικρατούσα οικοδομική γραμμή στον πυρήνα εμπορικής ζώνης για τη δημιουργία ελκυστικού εμπορικού μετώπου χωρίς νεκρά διαστήματα και κενά μεταξύ των καταστημάτων Ενεργοποίηση της αναξιοποίητης γης Επέκταση της περιοχής εφαρμογής των πολεοδομικών κινήτρων από επιλεγμένους άξονες σε όλο το εμβαδόν των περιοχών των εμπορικών ζωνών. Μεγιστοποιείται η αξιοποίηση όλων των κενών διαθέσιμων τεμαχίων και η εικόνα ενός συμπαγούς Κέντρου Εισαγωγή Ποιοτικών Παραμέτρων Ανάπτυξης (design guidelines) Ένταξη πλαισίου αρχών αστικού σχεδιασμού για κάθε ζώνη, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη θα είναι καλύτερα ενσωματωμένη στο χαρακτήρα της συγκεκριμένης περιοχής και να προβάλλονται οι μοναδικές ιδιότητες του κέντρου προσελκύοντας κατοίκους και επισκέπτες Καθορισμός ζωνών ειδικού σχεδιασμού Υλοποίηση Έργων Αναμόρφωσης και εισαγωγή Συνοπτικών Κατευθυντηρίων Πλαισίων Ανάπτυξης (planning briefs) για καθορισμένες και επιλεγμένες περιοχές, Δημιουργία Ταμείου Υποδομών και Αναζωογόνησης Δημιουργία Ταμείου για το Κέντρο με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των δημόσιων χώρων, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού και γενικά ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσεων το οποίο θα αφορά μόνο την περιοχή του Σχεδίου
Συνένωση Τεμαχίων 10% αύξηση στο Β. Σ. Δόμησης, στην περίπτωση συνένωσης τεμαχίων για την εξασφάλιση συνεχούς εμπορικού μετώπου. Εξαγορά δημόσιων χώρων στάθμευσης Μέχρι 70% αύξηση του βασικού Συντελεστή Δόμησης με εξαγορά των δημόσιων χώρων στάθμευσης. Εξαγορά δημόσιων ανοικτών χώρων -πλατεία Μέχρι 0.70:1 πρόσθετος Συντελεστή Δόμησης με εξαγορά πλατείας Κίνητρο για προσέλκυση Επιθυμητών Αναπτύξεων Κλιμακωτή αύξηση Συντελεστής Δόμησης για επιθυμητές αναπτύξεις ανάλογα με το εμβαδόν των τεμαχίων, αρχίζοντας από ιδιοκτησίες που ξεπερνούν το μέγεθος τεμαχίου 500 τ.μ. Μεικτές Αναπτύξεις -Διακριτική παραχώρηση 50% πρόσθετου δικαιώματος ανάπτυξης σε αποκλειστικά οικιστική ανάπτυξη (πάνω από το ισόγειο) στις ( ΕΖ) - Διακριτική παροχή 100% πρόσθετων δικαιωμάτων σε αναπτύξεις αποκλειστικά οικιστικές με 20% μονάδων κοινωνικής στέγης Εφαρμογή κινήτρου σε Ζώνες ( ΕΖ) εκτός τειχών,όχι στην(ΠΕΖ) Δημιουργία δημόσιων χ.στάθμευσης από ιδιώτες -Διακριτική παραχώρηση 50% πρόσθετου δικαιώματος ανάπτυξης για αναπτύξεις στις ΕΖ που θα αφορούν δημιουργία δημόσιων χ.στάθμευσης υπόγεια ή υπέργεια του ισογείου το οποίο μπορεί να φιλοξενεί με το πατάρι εμπορική χρήση. Ελάχιστος αριθμός 120 χ.σ -Διακριτική παραχώρηση 100% πρόσθετων δικαιωμάτων σε αναπτύξεις αποκλειστικά δημόσιων χ. στάθμευσης. Πέραν 240 χ. σ Κίνητρα Διατηρητέων Οικοδομών Παραμένουν ως έχουν τροποποιηθεί. (ΚΔΠ 88/2015 και 89/2015) Ανάκαμψη της αναπτυξιακής δραστηριότητας Υ.Σ (75.172) Αύξηση του συντελεστή δόμησης κατά 0,30:1 για στρατηγικής σημασίας αναπτύξεις στις Εμπορικές Ζώνες στο Κέντρο εκτός τειχών Γερασμένα Κτήρια: Κίνητρο μεταφοράς συντελεστή Υφιστάμενα κτήρια που θα έχει ευχέρεια να κρίνει η Πολεοδομική Αρχή ότι παρουσιάζουν αξιόλογη μορφολογία ή είναι αντιπροσωπευτικά των αρχιτεκτονικών κινημάτων που πέρασαν από τη πόλη, θα δικαιούνται μεταφερόμενα δικαιώματα ανάπτυξης σε περίπτωση αποκατάστασης τους Γερασμένα Κτήρια : Κίνητρο διατήρησης αρχικού συντελεστή Σε περίπτωση κατεδάφισης γερασμένων κτηρίων με εγκεκριμένες άδειες και ανακατασκευής τους εντός τεσσάρων ετών, θα δικαιούνται να διατηρούν τον συντελεστή που είχαν πριν την κατεδάφιση τους Γερασμένα κτήρια: Κίνητρο μείωσης απαιτήσεων χ.στάθμευσης --Σε αναπτύξεις που θα αφορούν ριζική αποκατάσταση και επανάχρηση υφιστάμενων οικοδομών, δεν θα απαιτούνται χώροι στάθμευσης εάν αυτές ευρίσκονται στην περιτειχισμένη πόλη. --Σε αναπτύξεις που θα αφορούν ριζική αποκατάσταση και επανάχρηση υφιστάμενων οικοδομών εκτός των Τειχών, δεν θα απαιτούνται περισσότεροι χ. στάθμευσης από αυτούς της αρχικής άδειας οικοδομής Δυνατότητα αύξησης δικαιωμάτων ανάπτυξης Πυρήνα (ΠΕΖ) Στη ζώνη ΠΕΖ δεν θα υπάρχει ανώτατο όριο συντελεστή.(οροφή). Πέρα από το βασικό συντελεστή και τα κίνητρα, θα υπάρχει δυνατότητα επιπρόσθετης αύξησης της δόμησης σε περίπτωση ανάγκης για σκοπούς βιωσιμότητας. Αυτός θα εξασφαλίζεται με ειδική συμφωνία με την Πολεοδ. Αρχή με αντιστάθμισμα στο Ταμείο Υποδομών και Αναζωογόνησης Μέρος αύξησης συντελεστή από διατηρητέες οικοδομές Το 20% του κινήτρου αύξησης του συντελεστή δόμησης θα πρέπει να προέρχεται από μεταφορά συντελεστή δόμησης από διατηρητέα οικοδομή με βάση τις πρόνοιες του Περί Διατηρητέων Οικοδομών Νόμου. Κίνητρα σε περιοχές έργων υποδομής για Μ. Μ. Διακίνησης Μείωση των απαιτήσεων σε χ. σ. που καθορίζονται στο Τοπικό Σχέδιο για αναπτύξεις για τις οποίες θα υποβληθούν αιτήσεις εντός 6 μηνών από την έναρξη κατασκευής υποδομών λειτουργίας Μέσων Μαζικής Διακίνησης ΚΙΝΗΤΡΑΚΙΝΗΤΡΑ