Πανεπιστήμιο δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτική Διδάσκουσα : Σοφία Ηλιάδου-Τάχου Φοιτήτρια : Ντέλη Νικολίτσα Εξάμηνο: ΣΤ΄ Α.Ε.Μ: 3182
Ο «ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ» ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η διασφάλιση της ποιότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, η βελτίωση του τρόπου διοίκησης και η αύξηση της χρηματοδότησης αποτελούν προκλήσεις για την ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο παρατηρείται αδυναμία να ανταποκριθεί σε αυτές τις απαιτήσεις. Σύμφωνα με την Ε.Ε, τα πανεπιστημιακά της ιδρύματα υστερούν σε σύγκριση με τα αντίστοιχα των ΗΠΑ σε σημαντικούς τομείς, όπως στη διεξαγωγή πρωτότυπης βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας, το ποσοστό πτυχιούχων, την προσέλκυση ξένων σπουδαστών, τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και την ποιότητα των σπουδών.
Σε έρευνα του πανεπιστημίου Jiao Tong στη Σαγκάη καταγράφεται η ισχνή παρουσία των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων στον κατάλογο που περιλαμβάνει τα πλέον υψηλού επιπέδου ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης του κόσμου, με κάποιες γνωστές εξαιρέσεις (π.χ. Cambridge κ oxford). Η πλειονότητα των πανεπιστημίων που καταλαμβάνει τις είκοσι υψηλότερες θέσεις στην έρευνα αυτή προέρχεται από τις ΗΠΑ. Γενικότερα, διαπιστώνεται η καθολική επικράτηση των αγγλόφωνων πανεπιστημίων. Βέβαια τα αμερικανικά πανεπιστήμια απασχολούν το 70%των κατόχων βραβείων Νόμπελ ενώ παράγεται σε αυτά και το 30% της παγκόσμιας αρθρογραφίας.
Ασυμμετρία παρατηρείται, επίσης, στη μετακίνηση του φοιτητικού πληθυσμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Χώρες από την αφρικανική ήπειρο, τη Λατινική Αμερική και την Ασία «εξάγουν» φοιτητές με κύριο προορισμό τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Η Ιαπωνία είναι η μοναδική ασιατική χώρα που προσελκύει αρκετούς φοιτητές από τα γειτονικά της κράτη (Κίνα κ Κορέα). Ενώ στην διαδικασία προσέλκυσης ξένων φοιτητών έχει μπει και η Αυστραλία. Στο πλαίσιο του παγκόσμιου ανταγωνισμού για την προσέλκυση ξένων φοιτητών συμμετέχουν δυναμικά και ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ισπανία.
Η ευρεία χρήση των νέων τεχνολογιών στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης διευκόλυνε αρκετά πανεπιστήμια στην ανεύρεση νέων σπουδαστών πέρα από τα σύνορα της χώρας στην οποία λειτουργούν. Ενώ οι σπουδαστές από την πλευρά τους γίνονται ολοένα κ πιο απαιτητικοί ως «καταναλωτές» των ακαδημαϊκών υπηρεσιών. Ακόμα αναζητούν ακαδημαϊκά ιδρύματα κ προγράμματα σπουδών που θα ανταποκρίνονται πληρέστερα στα ατομικά τους ενδιαφέροντα. Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια παραμένουν λιγότερο «ελκυστικά» σε σύγκριση με αυτά των ΗΠΑ.
Προκειμένου λοιπόν να αντιμετωπιστεί η κρίση γίνονται προσπάθειες ενίσχυσης της ελκυστικότητας των πανεπιστημίων. Σ’ αυτό θα βοηθήσει η ενδυνάμωση της ευελιξίας και της διαλλακτικότητας των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Επιπλέον, η ίδρυση μεταπτυχιακών/διδακτορικών σχολών κ δικτύων παγκόσμιου επιπέδου στοχεύει στην ανάδειξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Τέλος, η τόνωση της ελκυστικότητας των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων συνδέεται με την προώθηση της συνεργασίας ανάμεσά τους κ την χορήγηση πτυχίων, η αξία των οποίων θα αναγνωρίζεται μέσω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μεταφοράς κ Συσσώρευσης Διδακτικών Μονάδων (ECTS- European credit Transfer System).
Προκειμένου λοιπόν να γίνουν αλλαγές και να ενισχυθούν τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια απαιτείται χρηματοδοτική ενίσχυση από το κράτος. Επιπροσθέτως, γίνονται ιδιωτικές δωρεές από φιλανθρωπικές οργανώσεις και ιδρύματα τα κίνητρα των οποίων παραμένουν ισχνά στον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χώρο. Ωστόσο, η σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων παραμένει για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανεκπλήρωτο αίτημα. Βέβαια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό το πνεύμα του οικονομικού ορθολογισμού και της επιχειρηματικότητας προσμένει από τα πανεπιστήμια να αξιοποιήσουν με πιο ουσιαστικό τρόπο τις επιστημονικές τους δραστηριότητες.
Τέλος, ένας τρόπος για την οικονομική ενίσχυση των πανεπιστημίων είναι η επιβολή διδάκτρων. Η επιβολή διδάκτρων συνδέεται με την «αρχή της ωφέλειας» που πρεσβεύει ότι η βελτίωση της κοινωνικοοικονομικής θέσης μέσα από σπουδές είναι κάτι που πρέπει να πληρώνεται. Τέλος, ένας τρόπος για την οικονομική ενίσχυση των πανεπιστημίων είναι η επιβολή διδάκτρων. Η επιβολή διδάκτρων συνδέεται με την «αρχή της ωφέλειας» που πρεσβεύει ότι η βελτίωση της κοινωνικοοικονομικής θέσης μέσα από σπουδές είναι κάτι που πρέπει να πληρώνεται. ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ