Έμφυλες Σχέσεις και Τεχνολογία. Φύλο και τεχνολογία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
5ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο ΟΕΛΜΕΚ - ΠΟΕΔ – ΟΛΤΕΚ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Advertisements

Πανεπιστήμιο Κύπρου – Τμήμα Πληροφορικής EPL602 Foundations of Web Technologies jQuery Mobile News Site Presented by: Christodoulos Michael Dimitris Stokkos.
6 Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Μαζική και δημοφιλής κουλτούρα (What is Popular Culture) Διδάσκων:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης Η ιστορία της Τέχνης τους τελευταίους δυο αιώνες - Pablo.
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΒΑΘΜΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΝΑΠΤΥΓΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ Ισόρροπης ανάπτυξης Κορεσμένες ή συμφορημένες - Υψηλό βαθμό ανάπτυξης- Υπερσυγκέντρωση.
O ρόλος του γονιού στην Ψυχοκινητική Ανάπτυξη του παιδιού. Κάτια Σοφιανού Παιδίατρος –Aναπτυξιολογος 2015.
Arduino Mini howto Μονάδα Αριστείας ΕΛ/ΛΑΚ ΤΕΙ Αθήνας Ανδριτσάκης Δημήτρης Θερινό Σχολείο «Ανάπτυξη wearable συστήματος βασισμένου σε Arduino για χρήση.
Κεφάλαιο 23 Η ζωή στις εύκρατες περιοχές. Εύκρατες περιοχές Εύκρατες ονομάζονται οι περιοχές που βρίσκονται ανάμεσα στην τροπική ζώνη και τις πολικές.
24/02/031 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Θωμάς Πούλιος ΜΑΘΗΜΑ 2.
Κεφάλαιο 33 Οι σχέσεις των κρατών της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
Κεφάλαιο 28 Η χλωρίδα και η πανίδα – Η βλάστηση της Ευρώπης.
From Applying Theory to Theorising Practice Achilleas Kostoulas Epirus Institute of Technology.
Πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 2η
Επανασχεδιασμός Επιχειρηματικών Διαδικασιών
Διασφάλιση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ΜΜΕ
Αειφορια και εθελοντισμοσ
SIMPLE PAST (junior) When, when, tell me when?...
Οι επιδράσεις των ΜΜΕ- media effects
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ εκπαιδευτικη πολιτικη μιντζα νικολετα-μαρια (3170) στ’ εξαμηνο Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ.
Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Ευρωπαϊκά Προγράμματα 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης»
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Εθνογραφία.
Διαχείριση Χορηγιών Τμήμα Οργάνωσης & Διαχείρισης Αθλητισμού
Το στάδιο της συγκεκριμένης σκέψης
ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΜΒΑΚΙΔΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΣ καργακησ
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Διάλεξη 16: O αλγόριθμος SIMPLE (συνέχεια)
ΕΞΩΣΩΜΑΤΙΚΗ ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ
Κάνε διπλό κλικ πάνω στην εικόνα και ανοίγει το power point
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στισ γειτονιεσ των Αστεγων
ΤΟ ΠΟΛΥ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΛΟΝΔΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
Μουσενίκας Δημήτριος Βλάχος Χριστόδουλος
ΠΡΟΛΟΓΟΣ.
Κεφάλαιο 22 Η ζωή στα τροπικά δάση.
Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
~ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Κ.Π.Α~ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος(DSM V)
Καρέκλη Ελένη Βοσινάκης Παντελής Ευαγγελακάκης Κωνσταντίνος
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η έννοια του «φύλου» Βιολογικό φύλο Κοινωνικό φύλο
Η Ένταξη παιδιών με απώλεια ακοής στη γενική εκπαίδευση
Morphologie Beispiel 3: Maori Language Dr. Christina Alexandris
«ΠΙΣΩ ΑΠΟ …ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ» Eργασία τμημάτων Γ1 και Γ3 Σχ. Έτος:
ΛΙΠΙΔΙΑ.
Πρακτικές Διδασκαλίας Αλεξία Παναγιώτου
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό
Πάμε να φτάσουμε τ΄αστέρια…
Μια συναρπαστική ιστορία για το μέγεθος του κόσμου μας.
Η θέση και το φυσικό περιβάλλον της Νότιας Αμερικής
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ Α΄ΒΟΗΘΕΙΩΝ
aka Mathematical Models and Applications
الشـــغل والطـــاقة الشغل
Η ζωή στις πολικές περιοχές
Επιστημονική Υπεύθυνη: Αλεξάνδρα Ανδρούσου Επόπτης: Σταύρος Σταύρου
ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΕΙΛΩΤΕΣ-ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Μια συναρπαστική ιστορία για το μέγεθος του κόσμου μας.
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
Class V: Personal Pronouns and 3rd Decl. Cont. (chs )
P = h/λ.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΕΡΒΟΚΙΝΗΤΗΡΩΝ
Δημοτικό Σχολείο Λυκαβηττού (Κ.Α’ )
Ο Γαλιλαίος και οι παρατηρήσεις του
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έμφυλες Σχέσεις και Τεχνολογία

Φύλο και τεχνολογία

Οι οικιακές τεχνολογίες στοχεύουν κατά κύριο λόγο γυναίκες,  τις οποίες και αντιμετωπίζουν ως ‘χρήστες’ και ‘καταναλωτές’ τεχνολογίας, ενώ  οι άνδρες = ‘δημιουργοί’, ‘σχεδιαστές’  Διπλή ζωή των οικιακών τεχνολογιών

Παραδείγματα  Shaun Moores, (1994) Interpreting Audiences: The Ethnography of Media Consumption: ιστορική αναδρομή στην εισαγωγή του ραδιοφώνου στο χώρο του σπιτιού το  μέσα στις σχέσεις δύναμης του νοικοκυριού (domestic power relations  Ο φούρνος μικροκυμάτων  στρατιωτική βιομηχανία ραντάρ-> προετοιμασία φαγητού στα υποβρύχια->εργένηδες ->νοικοκυρές  = τεχνολογία με ερμηνευτική ευελιξία (interpretative flexibility

Παραδείγματα  Video Playtime: The Gendering of a Television Technology (1992), η Anne Gray εξετάζει το  πως αντιλαμβάνονται οι γυναίκες το ρόλο του βίντεο στη ζωή τους μέσα στο σπίτι  Για γυναίκες: τεχνολογία στο σπίτι = διαχωρισμένη με βάση το φύλο (gender-divided)  Αυτό =αποτέλεσμα της αντίληψης για τεχνικές ικανότητες των δύο φύλων (κοινωνικά κατασκευασμένη): άντρες -> άνεση με μπλέ/σκούρες συσκευές, γυναίκες -> με ροζ/λευκές.  Γυναίκες: υποτιμούν τις γνώσεις/επιδεξιότητά τους με λευκές συσκευές, ενώ βλέπουν τεχνολογική γνώση σκούρων συσκευών ως ενδεικτικό μεγαλύτερης ευφυΐας και επιδεξιότητας…  η αρνητική στάση τους απέναντι στο χειρισμό του βίντεο ήταν αποτέλεσμα προσεκτικού σχεδιασμού: να μην προσθέσουν μια ακόμα δουλειά…

Παραδείγματα  ‘Washing, seems all we do’  συνέπεια οικιακής τεχνολογίας (domestic technology) = ιδιωτικοποίηση της (οικιακής) εργασίας των γυναικών και απομόνωσή τους από άλλες γυναίκες  Να έχουμε πάντα υπόψη μας το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσεται μια τεχνολογία  Ιστορική εξέλιξη πλυσίματος ρούχων:  Μέχρι 1800  Αλλαγή στα 1800ς  Μέσα-1800   (1914:ηλεκτρικό πλυντήριο)  1920ς:

Φύλο και τεχνολογία: τα πρώτα πλυντήρια

Παραδείγματα  1920ς: περίοδος ανάπτυξης στην τεχνολογία νοικοκυριού (household technologies, διαμορφώνεται και η σχετική διαφημιστική αγορά  Άνδρες, ειδικοί του νοικοκυριού (household experts) προωθούν το πλύσιμο στο σπίτι (home washing)  laundries ακριβαίνουν ενώ οικιακά πλυντήρια φθηναίνουν  κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο της κατασκευής και μάρκετινγκ του πλυντηρίου:  1. Μείωση οικιακής βοήθειας  2. Συναισθηματική και επαγγελματική φύση των οικιακών  housekeeping as homemaking (μετά το 1918)  the domestic science movement’ (1920ς)->be goal oriented, be like an engineer  τεχνολογία πλυντηρίου = απόδειξη ότι το σπίτι ήταν καλά οργανωμένο και πλήρως αυτόνομο => status symbol

Παραδείγματα  3. Έμφυλες διαφορές στη σχέση με οικιακή τεχνολογία  Άνδρες οι εφευρέτες-γυναίκες οι χρήστες  soap operas as a way to rationalize domestic chores/το νοικοκυριό λειτουργεί ορθολογικά (Taylorism)  Housework: a science to be studied, it became surrendered to a male discourse, (άνδρες είχαν τον τελικό λόγο στην ανατροφή παιδιών και household management)  4. συνέπειες της οικιακής τεχνολογίας στην επικοινωνία των γυναικών:  Πλυντήριο ρούχων/πιάτων εξοικονομούν μεν εργασία, αλλά απαιτούν αναδιάρθρωση οικιακής εργασίας  Εργασιακό περιβάλλον των νοικοκυρών = πλέον απομονωμένο

Φύλο και τεχνολογία: γραφομηχανή

Παραδείγματα  Γραφομηχανή: Εδώ έχουμε  ένα μηχάνημα (γραφομηχανή)  επάγγελμα (δακτυλογράφος)  δεξιότητα (δακτυλογράφηση) που θεωρούνται ‘γυναικεία’(feminine)  Οι γυναίκες, που δεν έπρεπε να δουλεύουν, άρχιζαν να παίρνουν θέσεις (τις δουλειές γραφείου) που μέχρι τότε θεωρούνταν αποκλειστικά ανδρικές.  Πως έγινε αυτή η αντιστροφή? (gender inversion)  με το gendering της γραφομηχανής ως γυναικείο αντικείμενο  κατασκευή της δακτυλογράφησης ως γυναικεία απασχόληση

Φύλο και τεχνολογία: γραφομηχανή, french actress Mellle Harlay- 1905

Φύλο και τεχνολογία: γραφομηχανή

Φύλο και τεχνολογία: Mad Men

Φύλο και τεχνολογία: 1905_Kodak campaign_Holland

Φύλο και τεχνολογία: 1905_Kodak campaign_Japan

Φύλο και τεχνολογία: KODAK girl 1925

the phone as a prop: George Petty’s pin ups (the Petty girl)

the phone as a prop: Alberto Varga’s pin ups (the Varga girl)- Esquire 1940

Στις θεωρίες για τη μεταμόρφωση των Δυτικών κοινωνιών  κοινωνία της πληροφορίας  μετα- Φορντισμός  μετανεωτερικότητα  Τεχνολογία = μοχλός ώθησης κοινωνικών αλλαγών  συζήτηση στην μεταβιομηχανική κοινωνία : - ιεραρχίες ταξικές, όχι έμφυλες - καμία συζήτηση για διαφορετικό αντίκτυπο σε άντρες-γυναίκες

 συζήτηση για μετα-βιομηχανική κοινωνία συνέπεσε με ανάδυση εκ νέου του φεμινισμού  δεύτερο φεμινιστικό κίνημα:  απουσία γυναικών από τεχνολογική ανάπτυξη = αιτία για έμφυλες σχέσεις εξουσίας (gendered power relations)  αντρικό μονοπώλιο στην τεχνολογία = βασική πηγή της δύναμής των ανδρών  απουσία τεχνολογικών δεξιοτήτων σε γυναίκες = βασική αιτία εξάρτησης από άνδρες

Φεμινιστικές θεωρίες γύρω από σχέση φύλου-τεχνολογίας  Α. Φιλελεύθερος φεμινισμός (liberal feminism): ισότιμη πρόσβαση και ευκαιρίες  Β1. Ριζοσπαστικός (radical) και  Β2. Κοινωνικός (socialist) φεμινισμός :  έμφυλη φύση τεχνολογίας

Α. Φιλελεύθερος Φεμινισμός:  αρχές ’70, ενδιαφέρον για σχέση φύλου, επιστήμης, τεχνολογίας=>  Μελέτες για ρόλο γυναικών στην επιστημονική πρόοδο και  σε περιορισμένη πρόσβαση γυναικών σε επιστημονικές και τεχνολογικές καριέρες   Μελετήθηκαν τα δομικά εμπόδια στη συμμετοχή γυναικών: -διακρίσεις φύλου στην κοινωνικοποίηση και παιδεία αγοριών-κοριτσιών (toys for the boys) -μέσα από θεσμούς κοινωνικοποίησης: ανδρισμός = μηχανήματα και τεχνολογική δεξιοτεχνία => διαδικασία κατασκευής έμφυλων στερεότυπων στο σχολείο, και διαχωρισμός στην αγορά εργασίας

 δυτική κουλτούρα => ενθαρρύνει τη συγκεκριμένη κατασκευή θηλυκότητας (femininity)  Λύση στο πρόβλημα από φιλελεύθερο φεμινισμό : περισσότερες γυναίκες σε επιστήμη και τεχνολογία.  Με ενθάρρυνση και πολιτική ίσων ευκαιριών + διαφορετικές διαδικασίες κοινωνικοποίησης => διορθωθεί ελλειμματική αντιπροσώπευση γυναικών  στρατηγική ίσων ευκαιριών δεν απέδωσε  (δεν κατάφερε να αμφισβητήσει sexual division of labour)  γυναίκες απρόθυμες να εισχωρήσουν στο χώρο τεχνολογίας, γιατί συμβολισμός τεχνολογίας =ανδρικός

 Απόκτηση δεξιοτήτων = ανεπαρκής,  διότι δεξιότητες ριζωμένες σε μια ανδρική κουλτούρα (a culture of masculinity)  Και αυτή η κουλτούρα = συνώνυμη με τεχνολογική κουλτούρα => δεν είναι συμβατή με θηλυκότητα  Sherry Turkle: ‘Computational reticence’ (κοινωνική κατασκευή pc ως male domain/ γυναίκες δεν πάσχουν από computerphobia, αλλά είναι επιφυλακτικές απέναντι της κουλτούρας υπολογιστών/ σύμβολο του να μην είσαι γυναίκα)

 => ‘εξ’ ορισμού ταύτιση τεχνολογίας με αντρικό φύλο Β. Ριζοσπαστικές προσεγγίσεις  Αρχικά, ριζοσπαστικά κινήματα ’60-’70 πίστευαν: - επιστήμη ουδέτερη και δυνητικά χρήσιμη  Προοδευτικά, μαρξιστική προσέγγιση :  ταξικός χαρακτήρας επιστήμης  δεσμοί με καπιταλιστικές μεθόδους παραγωγής

Β1. Ριζοσπαστικός Φεμινισμός:  δυτική τεχνολογία αντιπροσωπεύει πατριαρχικές αξίες  στόχος = κυριαρχία και έλεγχος γυναικών και φύσης  Έμφαση στις καθαρά θηλυκές αξίες   φανατικά εναντίον των νέων τεχνολογιών αναπαραγωγής   (χρήση τεχνολογίας =εισβολή της πατριαρχίας στην αναπαραγωγή) - όχι πάντα έτσι: αρχικά, αναπαραγωγική τεχνολογία = προοδευτική  Shulamith Firestone, 1970, The Dialectic of Sex, ανάγκη για αντισυλληπτική και αναπαραγωγική τεχνολογία.  Τέλος βιολογικής μητρότητας και αρχή σεξουαλικής ισότητας

 Περισσότερες ριζοσπαστικές φεμινίστριες δε συμφωνούσαν:  Αναπαραγωγική τεχνολογία = μορφή πατριαρχικής εκμετάλλευσης γυναικείου σώματος  IVF, δωρεά ωαρίων, καθορισμός του φύλου του μωρού, μαιευτικές πρακτικές = μέσο κοινωνικού ελέγχου  Όλες αυτές πρακτικές = απόπειρα να υιοθετήσει πατριαρχία αναπαραγωγικές ικανότητες των γυναικών

B2. Σοσιαλιστικός φεμινισμός:   ο σοσιαλιστικός φεμινισμός εστιάζει: σχέση τεχνολογίας - γυναικείας απασχόλησης  Μετά Β’ Παγκόσμιο, αλλαγή στην απασχόληση:  από εργοστάσιο -> υπηρεσίες, δουλειά γραφείου =>  ‘ εκθήλυνση’ (feminization) εργατικού δυναμικού,  Οικονομική ανεξαρτησία για γυναίκες

 σημείο αναφοράς για σοσιαλιστικό φεμινισμό = εισαγωγή computer-based technology στα γραφεία  Ανάλυση εστίασε σε:  αντίκτυπο τεχνολογικής αλλαγής στις ευκαιρίες απασχόλησης για γυναίκες  εργασιακές εμπειρίες  δεξιότητες  εκμετάλλευση γυναικών Τρίτου Κόσμου ως πηγή φτηνής εργασίας κατασκευής υπολογιστών.  Συζήτηση για αυτοματοποίηση του γραφείου:  Αισιόδοξη άποψη:  τέλος της παραδοσιακής δουλειάς γραμματέως  μείωση στη δαχτυλογράφηση ρουτίνας  αυτοματοποίηση => more highly skilled jobs για γυναίκες

 => ΝΤ γραφείου = απελευθέρωση, ενδυνάμωση γυναικών,  Λύση για περιορισμένες επαγγελματικές ευκαιρίες  Απαισιόδοξη άποψη:  ανησυχίες για υγεία γυναικών  Μείωση θέσεων εργασίας –> υπολογιστής = απειλή για δεξιότητες της δακτυλογράφου =>  Γραμματειακή δουλειά =ρουτινιάρικη  ‘προλεταριοποίηση’ υπαλλήλων γραφείου (white collar workers)

 σοσιαλιστικός φεμινισμός ξεκίνησε σαν κριτική της απουσίας της έμφυλης διάστασης (gender blindness) από Μαρξισμό  Φεμινιστική έρευνα έδειξε ότι αποκλεισμός γυναικών από τεχνολογία =αποτέλεσμα ανδρικής κυριαρχίας σ’ επαγγέλματα Βιομηχανικής Επανάστασης  Π.χ. ιστορία στοιχειοθετικής τεχνολογίας (typesetting technology)  αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης της νέας τεχνολογίας από άνδρες-εργάτες  πλήρη αποκλεισμό των γυναικών χωρίς δεξιότητες

 Επίσης, παραδοσιακό αντρικό μονοπώλιο στην τεχνολογία => δεξιότητες που σχετίζονται με μηχανήματα = κατεξοχήν αντρικές => δεξιότητες που σχετίζονται με μηχανήματα = κατεξοχήν αντρικές => μηχανήματα σχεδιάζονται από άντρες για άντρες (αρρενωπότητα τεχνολογίας)   Οικιακές τεχνολογίες:   Άγνοια για μη αμοιβόμενη απασχόληση γυναικών στο σπίτι   Τέλη 70: οικιακά = αποτελούν ‘εργασία’ και αντικείμενο μελέτης  Μηχανοποίηση στο σπίτι δε σημαίνει μείωση χρόνου εργασίας στο σπίτι για γυναίκες  Τεχνολογία ως προέκταση πατριαρχικής, καπιταλιστικής κυριαρχίας

 ερχομός νέων τεχνολογιών και κυβερνοχώρου:  Donna Haraway: ‘I’d rather be a cyborg than a goddess’… (the cyborg imagery, τεχνολογία ως gender free)