Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό
Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Ακαδ. Έτος Δρ Σπύρος Αβδημιώτης Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό Εργαστηριακή Διάλεξη: Αντίληψη

2 Stephen Hawking For millions of years, mankind lived just like the animals. Then something happened which unleashed the power of our imagination. We learned to talk and we learned to listen. Speech has allowed the communication of ideas, enabling human beings to work together to build the impossible. Mankind's greatest achievements have come about by talking, and its greatest failures by not talking. It doesn't have to be like this. Our greatest hopes could become reality in the future. With the technology at our disposal, the possibilities are unbounded. All we need to do is make sure we keep talking Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 10η Διάλεξη

3 Θέματα με τα οποία θα ασχοληθούμε
Αντίληψη Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία Διαπροσωπική επικοινωνία Επικοινωνία στις σχέσεις Ομαδική επικοινωνία Αρχηγία σε ομάδες Δημόσιες ομιλίες Οργάνωση Παρουσίαση Πληροφοριακές ομιλίες Πειστικές ομιλίες Συνεντεύξεις Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

4 Γιατί επικοινωνούμε; (Οι λειτουργίες της επικοινωνίας)
(Έμφυτη) ανάγκη επαφής με άλλους ανθρώπους. Ανάπτυξη σχέσεων (ουσιαστική επικοινωνία). Κοινωνικές υποχρεώσεις («τυπική (;)» επικοινωνία). Αναγνώριση, ενίσχυση, διατήρηση την αίσθησης του εαυτού μας. Συγκέντρωση/ανταλλαγή πληροφοριών που οδηγεί σε αποφάσεις. Επηρεασμός των άλλων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

5 Επικοινωνία: η κορυφή του «παγόβουνου»
Πηγή: Προσαρμογή από Χριστοφίδη, όπως παρατίθεται στην Αμπράζη 2007 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

6 Αποτελεσματική επικοινωνία
Όταν ο παραλήπτης του μηνύματος καταλάβει πλήρως το μήνυμα του αποστολέα. Αποτελεσματικότητα επικοινωνίας: απαραίτητη για την επιτυχία ανθρώπων (μεμονωμένα) και επιχειρήσεων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

7 Μεταβλητές που επηρεάζουν την επικοινωνία
Το περιεχόμενο του μηνύματος Η κωδικοποίηση του μηνύματος Ο τρόπος εκπομπής του μηνύματος Το μέσον που χρησιμοποιείται για την εκπομπή του μηνύματος Ο χρόνος και ο τόπος εκπομπής Η συναισθηματική και ψυχολογική κατάσταση του δέκτη του μηνύματος Η ύπαρξη εξωτερικών, εσωτερικών ή εννοιολογικών θορύβων κ.α. Ζητούμενο: προσαρμογή του μηνύματος στις ανάγκες και τις επιθυμίες του δέκτη, ώστε να επιτυγχάνεται ο στόχος της επικοινωνίας με μεγαλύτερη ακρίβεια. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

8 Κατηγορίες επιχειρημάτων
α) Αδιάσειστα Γεγονότα (Hard Facts): γεγονότα γενικά αποδεκτά και αντικειμενικά επαληθευόμενα. β) Γνώμες (opinions - Soft Facts): γεγονότα που μπορεί να θεωρούνται αληθινά και γίνονται αποδεκτά χωρίς ανάγκη να τα αποδείξει κανείς ή κρίση ή αίσθηση που εκφράζουμε (καθοριστικός ο ρόλος των συναισθημάτων). Συχνά πρόκειται για συμπεράσματα ή πιστεύω που έχουν γίνει βίωμα χωρίς να υποστηρίζονται από αποδείξεις. γ) Ψέματα (Lies): ψευδείς ή μη αληθινές πληροφορίες, που στοχεύουν στη δημιουργία ψευδών εντυπώσεων και εικόνων. Αυτή η ψευδής εικόνα μπορεί να είναι αποτέλεσμα λάθους, μπορεί να γίνεται συνειδητά, αλλά με καλή πρόθεση ή να είναι καθαρή απάτη. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

9 Αποτελεσματική επικοινωνία: Τα 7 C's
Αξιοπιστία (Credibility): κλίμα εμπιστοσύνης πομπού – δέκτη. Συνάφεια με το πλαίσιο (Context): Η επικοινωνία θα πρέπει να έχει λάβει υπόψη τις συνθήκες/το περιβάλλον. Περιεχόμενο (Content): Μήνυμα κατανοητό και ενδιαφέρον. Σαφήνεια (Clarity): Μήνυμα κατά το δυνατόν απλό και σαφές. Διάρκεια (Continuity): Επανάληψη, συνέχεια, «κύκλος». Κανάλια επικοινωνίας (Channels): Επιλογή κατάλληλου καναλιού αναλόγως τον δέκτη. Δυνατότητες «Κοινού» (Capabilities of Audience): διαφορετικά «κοινά» έχουν διαφορετικές δυνατότητες αντίληψης του μηνύματος. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

10 Τρόποι και είδη επικοινωνίας
Λεκτική επικοινωνία Μη λεκτική επικοινωνία Ενδοπροσωπική επικοινωνία Διαπροσωπική επικοινωνία Άμεση ή αδιαμεσολάβητη επικοινωνία Έμμεση ή μεσολαβημένη επικοινωνία Ομαδική επικοινωνία Μαζική επικοινωνία Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

11 Αντίληψη του εαυτού μας και των άλλων
Η αντίληψη των πληροφοριών επηρεάζει τα μηνύματά μας Η αντίληψη του περιβάλλοντος επηρεάζει τον τρόπο που στέλνουμε τα μηνύματά μας Η αντίληψη για τους ακροατές επηρεάζει τη μορφολογία των μηνυμάτων μας Η αντίληψη που έχουμε για την αντίδραση των ακροατών, επηρεάζει το αποτέλεσμα του μηνύματος Για να μεταφέρουμε με επιτυχία το μήνυμα πρέπει να ειμαστε σε θέση να το κάνουμε. Να αντιληφθούμε το περιβάλλον Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

12 Αντίληψη Είναι η διαδικασία συγκέντρωσης αισθητηρίων πληροφοριών και η απόδοση νοήματος σε αυτές. Η διαδικασία εξελίσσεται σε τρία στάδια Επιλογή Οργάνωση Απόδοση

13 Αντίληψη 1. Επιλογή Κάθε δευτερόλεπτο δεχόμαστε μια πληθώρα αισθητηρίων ερεθισμάτων, ωστόσο συγκεντρωνόμαστε σε λίγα (ελάχιστα) από αυτά. Η επιλογή εξαρτάται από τους φυσιολογικούς περιορισμούς που θέτουν οι αισθήσεις μας. Αυτά που αντιλαμβανόμαστε περιορίζονται ακόμη περισσότερο από τρείς σημαντικούς ψυχολογικούς παράγοντες Ενδιαφέρον: Ανάγκη Προσδοκίες Φανταστείτε ότι είστε σε έναν χώρο όπου θα πρέπει να δώσετε μια συνέντευξη ή ομιλία… Τι παρατηρείτε γύρω σας Παράδειγμα συγκέντρωσης και διαβάσματος… γιατί δεν πρέπει να μιλάμε στο μάθημα Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

14 Αντίληψη 2. Οργάνωση Οι πληροφορίες φτάνουν στο μυαλό μας μέσω των αισθήσεων. Εφόσον το μυαλό επιλέξει τις πληροφορίες που θέλει, αρχίζει η διαδικασία οργάνωσης των επιλογών. Το νόημα που λαμβάνουμε από αυτά που αντιλαμβανόμαστε, εξαρτάται όχι μόνο από αυτά που έχουμε επιλέξει, αλλά και από το πώς τα έχουμε οργανώσει. Παράδειγμα: Αντιλαμβανόμαστε το σύνολο και όχι τον καθένα ξεχωριστά…ομαδοποιούμε με βάση την απλότητα. Ακόμη και αν αντιλαμβανόμαστε καθένα από τους ακροατές μας, ως ξεχωριστό άτομο, τον κατατάσσουμε σε ειδικές επιμέρους ομάδες (πχ φυλο, ηλικία επάγγελμα) Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

15 Αντίληψη 3. Απόδοση Απόδοση είναι η διαδικασία της επεξήγησης αυτών που έχουν επιλεγεί και οργανωθεί. Παράδειγμα: Καθόμαστε δίπλα σε μια βιτρίνα και παρατηρούμε ένα αντικείμενο… Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

16 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

17 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

18 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

19 Αντίληψη και επικοινωνία
Η κοινωνική αντίληψη αποτελείται από εκείνες τις διαδικασίες μέσω των οποίων οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους και τους άλλους Αντίληψη του εαυτού μας (Αυτοαντίληψη). Η αυτοαντίληψη διαμορφώνεται μέσω της αξιολόγησης του εαυτού μας και βασίζεται σε μια σειρά κριτικών που αφορούν τους εαυτούς μας καθώς δρούμε και συμπεριφερόμαστε σε διαφορετικές καταστάσεις…. Η αυτοαντίληψη παρουσιάζεται στους άλλους μέσω του ρόλου ή των ρόλων που καλούμαστε να παίξουμε Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

20 Αυτοεκτίμηση Διαμορφώνουμε εντυπώσεις για τον εαυτό μας, κατά ένα μέρος, από αυτά που παρατηρούμε. Παράδειγμα: Ο καθρέφτης. Κοιτάζουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και κάνουμε κριτικές που αφορούν στο βάρος, τα ρούχα, το χαμόγελο, τις ρυτίδες… Αυτές οι κριτικές επηρεάζουν το πώς αισθανόμαστε για τους εαυτούς μας. Αν μας αρέσει αυτό που νιώθουμε, αισθανόμαστε καλά. Αν όχι, τότε προχωρούμε σε διορθώσεις. Αν δεν προχωρήσουμε σε διορθώσεις και εμφανίσουμε τάσεις παραίτησης, δημιουργουμε μια πάγια άσχημη γνώμη για τον εαυτό μας Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

21 Αυτοαντίληψη και επικοινωνία
Η αυτοαντίληψη μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την επικοινωνία με τους άλλους (μέσω φιλτραρίσματος των πληροφοριών) Οι αντιλήψεις που έχουμε σχηματίσει για τον εαυτό μας καθορίζουν και τη συμπεριφορά μας. Πρόβλεψη συμπεριφοράς: Θετική συσχέτιση άγχους κατά την ομιλία και χαμηλής αυτοεκτίμησης Επιρροή της αυτοαντίληψης στη μορφή επικοινωνίας: Υπάρχει μια θετική συσχέτιση ανάμεσα στην αυτοαντίληψη και τη μορφή επικοινωνίας. Οι άνθρωποι με χαμηλή αυτοεκτίμηση συνήθως κατακρίνουν τους εαυτούς τους και επιλέγουν ανάλογους τρόπους και μορφές επικοινωνίας. Οι έχοντες υψηλή αυτοεκτίμηση αναπτύσσουν αυτοπεποίθηση και χρησιμοποιούν ανάλογους τρόπους και μορφές επικοινωνίας. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

22 Βελτίωση της αυτοαντίληψης
Η θετική αυτοαντίληψη δεν σημαίνει ότι πρέπει να θεωρούμε τον εαυτό μας ικανό για όλα. Δεν βιαζόμαστε να απορρίψουμε ή να δεχθούμε μια κατάσταση Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

23 Προσωπική άσκηση Αυτοεκτίμησης
Πώς βλέπετε τον εαυτό σας; Σε ένα χαρτί γράψτε όλα τα χαρακτηριστικά που πιστεύετε ότι σας αντιπροσωπεύουν αρχιζοντας από την καταγραφή σας… «είμαι…», συμπεριλάβετε όσα χαρακτηριστικά μπορείτε και στη συνέχεις χαρακτηρίστε τα με τη σήμανση Θ για θετικά και Α για αρνητικά Πώς σας βλέπουν οι άλλοι; Σε μια λευκή σελιδα περιγράψτε την εικόνα που έχουν οι άλλοι για εσάς. «οι άλλοι άνθρωποι πιστεύουν ότι είμαι…». Σημειώστε πάλι Θετικούς και Αρνητικούς χαρακτηρισμούς Πώς θα θέλατε να είστε; Στην τρίτη σελίδα γράψτε «θα ήθελα να ήμουν…..». Σημειώστε πάλι Θετικούς και Αρνητικούς χαρακτηρισμούς Αφού συγκρίνετε τις σελίδες, σημειώστε τις ομοιότητες και τις διαφορές. Γράψτε μια μικρή παράγραφο αυτά που μάθατε για τον εαυτό σας και την αυτοαντίληψή σας. Τις επόμενες τρεις ημέρες περιγράψτε περιστατικά που σας συμβαίνουν. Πώς αντιδράτε σε κάθε περίπτωση; Συμφωνεί με τα όσα γράψατε πριν; Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

24 Αντίληψη για τους άλλους
Οι εντυπώσεις που δημιουργούμε για τους άλλους εξαρτώνται από τα δικά μας χαρακτηριστικά. Οι άνθρωποι μπορούν να δημιουργήσουν περίπλοκες εικόνες με περιορισμένες παρατηρήσεις …. χωρίς περαιτέρω επαλήθευση Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

25 Στερεότυπα Ίσως το γενικότερο εμπόδιο στη σωστή κριτική για τους άλλους είναι η τάση που έχουμε να δημιουργούμε στερεότυπα. Στερεότυπα είναι τα προκατασκευασμένα σχήματα αντίληψης – σκέψης (διανοητικές εικόνες – ιδέες), που παρεμβάλλονται στην πραγματικότητα και την αντίληψη που πάμε να σχηματίσουμε γι` αυτή την πραγματικότητα, προκαλώντας απλοποιήσεις και γενικεύσεις που τη διαστρεβλώνουν. Παραδείγματα στερεοτύπων… Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

26 Εν συντομία… …είναι ευκολότερο να στηρίζουμε τις αντιλήψεις για ένα άτομο ή μια ομάδα σε ένα στερεότυπο, παρά να ξοδεύουμε χρόνο για να μαθαίνουμε τα χαρακτηριστικά του κάθε ατόμου που συναντάμε

27 Προκατάληψη Αρνητική, δυσμενής προδιάθεση, στάση απέναντι σε πρόσωπα ή σε ομάδες, η οποία εκπηγάζει από στερεότυπες πεποιθήσεις και όχι από την εξακρίβωση των πραγματικών χαρακτηριστικών ΄ διαμορφώνεται εκ των προτέρων από εξωτερικό επηρεασμό και χωρίς ενδελεχή εξέταση των πραγμάτων Η προκατάληψη όπως και τα στερεότυπα επιδέχονται ελάχιστες αλλαγές. Οι άνθρωποι που είναι προκατειλημμένοι διατηρούν τις προκαταλήψεις τους, ακόμη και όταν αντιμετωπίζουν στοιχεία που τις ανατρέπουν Οι δύο βασικές μορφές προκατάληψης που μπορούν να προκαλέσουν ουσιαστικά προβλήματα στις σχέσεις και την επικοινωνία των ανθρώπων είναι ο ρατσισμός και ο σοβινισμός. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

28 Βελτίωση της κοινωνικής αντίληψης
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για να επιβεβαιώσετε τις αντιλήψεις σας Αμφισβητήστε ενεργά την ακρίβεια των αντιλήψεων σας Συνειδητοποιήστε ότι οι αντιλήψεις μας για τους άλλους πρέπει να αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου Ελέγξτε τις αντιλήψεις σας ενεργά Παρακολουθήστε τη συμπεριφορά των άλλων Αναρωτηθείτε.. Τί σημαίνει αυτή η συμπεριφορά για μένα; Γράφουμε τη δική μας ερμηνεία Συζητήστε με ανθρώπους Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

29 Μη λεκτική επικοινωνία
Η μη λεκτική επικοινωνία περιλαμβάνει τις κινήσεις του σώματος και τους ήχους της φωνής Διαφορές με τη λεκτική επικοινωνία Είναι περισσότερο ασαφής (μπορεί να εννοηθεί με περισσότερο από έναν τρόπους) Η μη λεκτική επικοινωνία είναι ασαφής Η μη λεκτική επικοινωνία είναι πολλαπλών διόδων (μπορεί να δείχνουμε ότι συμφωνούμε με περισσότερους από έναν τρόπους) Η μη λεκτική επικοινωνία είναι συνδεδεμένη με το συναίσθημα και τις αξίες και προσδίδει έντονα συναισθηματικές καταστάσεις Η μη λεκτική επικοινωνία «κουβαλάει» πλήθος πολιτισμικών στοιχείων Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

30 Η σχέση της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
Η μη λεκτική επικοινωνία χρησιμοποιείται για να πάρει τη θέση μιας φράσης ή λέξης Η μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενισχύσει αυτό που θέλει να πει ο ομιλητής Η μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να επαυξήσει τη λεκτική έκφραση των συναισθημάτων Η μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ελέγξει ή να ρυθμίσει τη ροή μιας συζήτησης ή μιας άλλης διαδικασίας επικοινωνίας Η μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μετριάσει την ένταση μεταξύ συνομιλητων (ξυπνώ, πηγαίνω στο μπάνιο και στραμπουλάω το πόδι μου. Εκφράζομαι λεκτικά και μη λεκτικά με μορφασμούς και φωνές…περιγράψτε τη σκηνή) Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

31 Είδη μη λεκτικής επικοινωνίας
Κινήσεις του σώματος Στάση του σώματος Επαφή με τα μάτια Εκφράσεις του προσώπου Χειρονομίες Εξασκηθειτε…. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

32

33 Ολική εντύπωση μηνύματος
7% Λεκτική 38% Φωνητική παραγλώσσα (Ποιότητα –τόνος και χροιά-, ένταση, ρυθμός, αλλοιώσεις) 55% Μη λεκτική Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

34 Προσωπική παρουσία Μαθαίνουμε πολλά από τον τρόπο που οι συνομιλητές μας επιλέγουν να παρουσιαστούν. Βασικά στοιχεία που «προδίδουν» τον συνομιλητή μας είναι Ρουχισμός. Φανταστείτε έναν κατηγορούμενο για βιαιοπραγία, να εμφανιστεί στο δικαστήριο με δερμάτινο τζιν, μπότες και σπιρουνια Ποσότητα της αφής. Προδίδει κοινωνικότητα, φιλική συμπεριφορά… Ο τρόπος που διαχειρίζεται το χρόνο. Ο τρόπος που διαχειριζόμαστε το χρόνο προδίδει τον οργάνωσή μας, την ακρίβεια, την προετοιμασία. Πώς θα αντιδράσετε αν σας κρατήσω 2 ώρες περισσότερο; Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

35 Άσκηση Συνδυάστε ρουχισμό για περιστάσεις…
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

36 Μη λεκτική επικοινωνία χώρου
Μόνιμη δομή Μετακινούμενα αντικείμενα στο χώρο Θερμοκρασία, φωτισμός, χρώμα Ανεπίσημος χώρος Προσωπικός χώρος Κοινωνικός χώρος Δημόσιος χώρος Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη

37 Επικοινωνία: rdoffice@gmail.com
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 1η Εργαστηριακή Διάλεξη


Κατέβασμα ppt "Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google