Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Βιβλιογραφία Βοσνιάδου Στ., (2005). Παιδιά, Σχολεία και Υπολογιστές, Εκδόσεις Gutenberg (υπό έκδοση)
Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση Κίνητρα για Μάθηση Συνδυασμός Εικόνας με Κείμενο Ενεργητική Μάθηση και η Σημασία της Ανατροφοδότησης Περισσότερος Έλεγχος της Μάθησης στο Μαθητή Αυθεντικότητα Η Υποστήριξη της Συνεργασίας Ο Διαμεσολαβητικός Ρόλος των Εκπαιδευτικών
Κίνητρα για Μάθηση oι ΤΠΕ προκαλούν από μόνες τους ενδιαφέρον και κίνητρα για μάθηση το αρχικό ενδιαφέρον των μαθητών διατηρείται όταν οι μαθητές έχουν θετικές εμπειρίες από την εκπαιδευτική χρήση των ΤΠΕ στο σχολείο Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Συνδυασμός Εικόνας με Κείμενο η οπτικοποίηση της πληροφορίας: αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο ενός τεχνολογικά υποστηριζόμενου περιβάλλοντος μάθησης γιατί βοηθάει τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα νοητικό μοντέλο πρέπει να συνδυαστεί με ουσιαστικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και με άλλα μέσα, ιδιαίτερα έντυπα Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Ενεργητική Μάθηση και η Σημασία της Ανατροφοδότησης τα τεχνολογικά υποστηριζόμενα περιβάλλοντα ενθαρρύνουν την ενεργητική μάθηση Τα περιβάλλοντα που ευνοούν την άμεση αντίδραση παρέχουν υψηλά κίνητρα, διότι ενθαρρύνουν την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή, αλλά και διότι παρέχουν άμεση ανατροφοδότηση στις πράξεις του μαθητή παράδειγμα: τα βίντεο-παιχνίδια, όπου ο δράστης πρέπει συνέχεια να ανταποκρίνεται πολύ γρήγορα Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Περισσότερος Έλεγχος της Μάθησης στο Μαθητή αν οι μαθητές αποφασίζουν οι ίδιοι τι θέλουν να μάθουν, τότε συνήθως έχουν υψηλά κίνητρα για μάθηση και η τεχνολογία τους βοηθάει να ασκήσουν μεγαλύτερο έλεγχο στο τι θα μάθουν αναπτύσσουν τις δεξιότητες του αυτοελέγχου και του αναστοχασμού που είναι απαραίτητες για τη δια βίου μάθηση μπορεί να οδηγηθούν από μόνοι τους σε λανθασμένες εκπαιδευτικά επιλογές η λύση στο πρόβλημα του ελέγχου της μάθησης είναι να δοθεί ο έλεγχος στους μαθητές σταδιακά και κάτω από την επίβλεψη του εκπαιδευτικού Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Αυθεντικότητα Η αυθεντικότητα και σημασία των σχολικών δραστηριοτήτων έγκειται σε ένα μεγάλο βαθμό στη συνάφειά τους με δραστηριότητες της καθημερινής ζωής Η τεχνολογία βοηθάει να δημιουργήσουμε περιβάλλοντα μάθησης που αναπαριστάνουν ότι συμβαίνει στη πραγματική ζωή Παραδείγματα: Προσομοιώσεις, Συστήματα Δυναμικής Μοντελοποίησης και Καθοδηγούμενης Ανακάλυψης Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Η Υποστήριξη της Συνεργασίας Υπάρχει ανάγκη να διαμορφωθούν τεχνολογικώς υποστηριζόμενα περιβάλλοντα που να ενθαρρύνουν τη συνεργασία Οι ΤΠΕ υποστηρίζουν: –Περιβάλλοντα Ανοιχτής Μάθησης –Συστήματα καθοδηγούμενης ανακάλυψης –Εργαλεία Παροχής και Μετάδοσης Πληροφοριών Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Ο Διαμεσολαβητικός Ρόλος των Εκπαιδευτικών Οι εκπαιδευτικοί παίζουν το σημαντικό ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στους μαθητές και τις νέες τεχνολογίες. Για να μπορέσουν να είναι αποτελεσματικοί στο ρόλο αυτό, χρειάζεται όχι μόνο να ενημερωθούν σχετικά με τις νέες τεχνολογίες, αλλά και να αλλάξουν σημαντικά τις διδακτικές τους πρακτικές με πολλούς τρόπους. Μια τέτοια αλλαγή απαιτεί τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου τους από αυτό της μετάδοσης πληροφοριών σε ένα ρόλο υποστηρικτή του μαθητή στις προσπάθειές του να μάθει να μαθαίνει από μόνος του. Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση
Β Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ Απόκτηση Γνώσεων σε Συγκεκριμένα Γνωστικά Αντικείμενα Μάθηση και Χρήση Συμβολικών Γλωσσών Χρήση Τεχνολογικών Εργαλείων για τη Δόμηση Επικοινωνιακής Γνώσης Παροχή και Μετάδοση Πληροφοριών Επικοινωνία, Συνεργασία
Απόκτηση Γνώσεων σε Συγκεκριμένα Γνωστικά Αντικείμενα Παρουσιάσεις με Πολυμέσα Διδασκαλία Κατευθυνόμενη από Υπολογιστές (πχ. λογισμικά εξάσκησης και επανάληψης, Νοήμονα Συστήματα Μάθησης ) Συστήματα Καθοδηγούμενης Ανακάλυψης (Υπολογιστικά-Βασιζόμενα Εργαστήρια πχ. Interactive Physics) Συστήματα Ανοιχτής Μάθησης Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ
Το Λογισμικό Interactive Physics Είναι ένα 2-D εικονικό εργαστήριο με κατασκευές από τη Νευτώνεια Μηχανική, την Ηλεκτροστατική και το Μαγνητισμό. Πολλά διαφορετικά πειράματα μπορεί να αναπαρασταθούν γραφικά από μια ποικιλία "στοιχειωδών/ πρωταρχικών" μερών (όπως σημεία και μάζες, δεσμοί, κλπ.). Μόλις εγκατασταθούν και τρέξουν, αυτά τα μέρη αλληλεπιδρούν το ένα με το άλλο για να συγκρουστούν, ασκούν δυνάμεις και ροπές, και αντιδρούν σε προ- προγραμματισμένες εξισώσεις.
Μάθηση και Χρήση Συμβολικών Γλωσσών Logo Προγραμματισμός Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ
Η Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO Στο δεξιό μέρος της οθόνης στο παράθυρο editor γράφουμε τον κωδικό του προγράμματος στις εντολές Logo Πίσω υπάρχει η οθόνη εξόδου, όπου η χελώνα εμφανίζεται σαν ένα τόξο, σχεδιάζει τα σχήματα. Στο κάτω μέρος της οθόνης υπάρχει η γραμμή εντολής όπου πληκτρολογούμε την εντολή για να εκτελεστεί
Χρήση Τεχνολογικών Εργαλείων για τη Δόμηση Επικοινωνιακής Γνώσης Επεξεργαστές κειμένου Calculators Spreadsheets (Λογιστικά Φύλλα) Προγράμματα μοντελοποίησης/ σχηματισμού υποθέσεων, κλπ. Προγράμματα συγγραφής εκθέσεων/ιστοριών Scientific Visualization Environments Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ
Παροχή και Μετάδοση Πληροφοριών Σελίδες στον Παγκόσμιο Ιστό (Web) Ηλεκτρονικές Βιβλιοθήκες Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ
Επικοινωνία - Συνεργασία Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο ( ) Ομάδες Συζήτησης (Newsgroups) Συνδιασκέψεις μέσω Βίντεο CISLE KnowledgeForum SYNERGEIA, etc. Δραστηριότητες που Ενθαρρύνονται από τις ΤΠΕ
Βιβλιογραφία Βοσνιάδου Στ., De Corte E., Glasser R., Mandl H. (2005). Σχεδιάζοντας Περιβάλλοντα Μάθησης Υποστηριζόμενα από τις Σύγχρονες τεχνολογίες, (υπό έκδοση)