4 η διάλεξη: 16/3/2015 Ο χορός ως θεατρική πράξη Συντελεστές Χορευτικών Παραστάσεων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παράδειγμα eTwinning καλής πρακτικής
Advertisements

ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 4 ο.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΠΑΔΗ Γ’2 BLACK AND WHITE THEATRE ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΖΑΡΚΟΓΙΑΝΝΗ ΕΥΑ.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας που ασχολείται με τον συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών, δηλ.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.3 Εσωτερικά επαγγελματικά προφίλ και δεξιότητες.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Η παράσταση έχει εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας. Τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
DLQ Βοήθημα για το μάθημα Ενότητα 1 – Προ Παραγωγή Βοήθημα για τον εκπαιδευτή.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΜΠΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
ΠΟΣΟ ΚΑΙ ΤΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ!
ΠΡΟΤΥΠΟ –ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ Ταξη: Α 2
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
 ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ  2011 – ο Γυμνάσιο Αθηνών  ΜΑΪΟΣ 2012  ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ  ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥ.
Καινοτομίες στη Μέση Εκπαίδευση Καινοτομίες στην Μουσική Εκπαίδευση ΑΧΛ2009.
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
“Τάσεις, αντιθέσεις και κοινωνικά πρότυπα στον Παλαιό Ελληνικό Κινηματογράφο” Σχ. Έτος: , A ΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 2ο ΓΕΛ ΠΕΥΚΗΣ ΤΑΞΗ: Β ΄
ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ  Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με την χρήση κυρίως του λόγου, αλλά.
ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΠΡΟΕΔΡΙΑ 1 η Ιουλίου - 31 Δεκεμβρίου 2012 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΗ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 1 Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2012.
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥ
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
1η Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2015 θέμα: ''Διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού- παρτιτούρας και εξαγωγή.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Γνωριμία με το βιβλίο της… Γ’ ΤΑΞΗΣ. Αυτή τη σχολική χρονιά θα γνωρίσετε σύγχρονα ρεύματα μουσικής δημιουργίας από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο μουσικό.
Φιλολογία και Ψηφιακές Ερευνητικές Υποδομές: Από τη Θεωρία στην Πράξη Λεωνίδας Παπαχριστόπουλος Νεφέλη Χατζηδιάκου
5Κ1 & 6Κ1. Θεατρικές Εφαρμογές και Διδακτική της Φυσικής Ι Διδάσκουν: Αντιγόνη Παρούση και Βασίλης Τσελφές.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
Όμιλοι παραδοσιακών τραγουδιών. Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού Το "Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού" είναι ένας σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με.
ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
Το Θέατρο της Επινόησης Devised Theatre Άννα Τσίχλη Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών -Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Σχολή Καλών Τεχνών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Θεατρικά Εργαστήρια για Εκπαιδευτικούς με τον James Thomas Bailey
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναύπλιο
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Άξονες Συνέντευξης.
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η τέχνη του δρόμου. Η τέχνη του δρόμου Τι ονομάζουμε τεχνη; Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εκφράζεται χρησιμοποιώντας δεξιότητα, εμπειρία.
ΣΤΙΓΜΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
To Teach Curricular Subjects
5o Γενικό Λύκειο Κατερίνης
ΑριστοτEλειο ΠανεπιστΗμιο ΘεσσαλονΙκηΣ ΣχολΗ ΚαλΩν ΤεχνΩν
Μεταγράφημα παρουσίασης:

4 η διάλεξη: 16/3/2015 Ο χορός ως θεατρική πράξη Συντελεστές Χορευτικών Παραστάσεων

 Τι είναι χορός;  Τι είναι πολιτισμός;  Τον χορό ως κοινωνικό φαινόμενο και ως στοιχείο πολιτισμού;  Επιστημονικές προσεγγίσεις του χορού  Πρακτικές εφαρμογές

Οριοθέτηση της έννοιας «παράσταση»  «η απόδοση του αφηρημένου με αισθητό τρόπο, η από σκηνής διδασκαλία θεατρικού έργου» Τεγόπουλος - Φυτράκης, 1993)  «παράσταση είναι η παρουσίαση θεατρικού έργου σε ακροατήριο, η εκτέλεση θεατρικής παραγωγής στη σκηνή». (Μπαμπινιώτης, 1998)

Χορευτική παράσταση  «είναι η παρουσίαση χορευτικού έργου σε ακροατήριο, η εκτέλεση χορευτικής παραγωγής στη σκηνή».

 Δύο είναι οι βασικοί πόλοι μιας παράστασης Το θεατρικό έργο και αυτός που το παρουσιάζει, δηλαδή ο ηθοποιός οι θεατές της παράστασης

 Για να υπάρξει θεατρική παράσταση, πρέπει να υπάρχει ένας μύθος, μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος.  Οι ηθοποιοί - εκτελεστές καλούνται να αποδώσουν το κείμενο όσο το δυνατόν καλύτερα και πιο κοντά στο πνεύμα του συγγραφέα με τη βοήθεια του σκηνοθέτη.

Υπεύθυνοι διοργάνωσης και διαμόρφωσης μιας θεατρικής παράστασης.  σεναριογράφος  σκηνοθέτης,  ηθοποιοί,  σκηνογράφος,  ενδυματολόγος,  υπεύθυνοι φωτισμού και ήχου

Υπεύθυνοι διοργάνωσης και διαμόρφωσης μιας χορευτικής παράστασης.  Χορευτικοί σύλλογοι  Δάσκαλος χορού  Χορευτές  Μουσικοί  Θεατές  Υπεύθυνοι φωτισμού και ήχου

 η μέθοδος έρευνας για τη συγκέντρωση του χορευτικού υλικού  η επιλογή του ρεπερτορίου  η αγορά ή η παραγωγή κουστουμιών  η επιλογή και η προετοιμασία των χορευτών  η παραγωγή και χρήση σκηνικών  η διαφήμιση  τα οικονομικά δεδομένα του συγκροτήματος  στελέχωση των χορευτικών συλλόγων με διοικητικό και τεχνικό προσωπικό

Είδη χορευτικών «παραστάσεων»  : δίδεται σημασία στο θέαμα μέσα από τις τεχνικές  1 η : δίδεται σημασία στο θέαμα μέσα από τις τεχνικές δεξιότητες των χορευτών, τα εντυπωσιακά κουστούμια δεξιότητες των χορευτών, τα εντυπωσιακά κουστούμια και τις χορογραφίες. Ο ιδανικός θεατής των και τις χορογραφίες. Ο ιδανικός θεατής των παραστάσεων αυτών κάθεται στα πίσω καθίσματα και παραστάσεων αυτών κάθεται στα πίσω καθίσματα και διασκεδάζει απολαμβάνοντας το θέαμα. Οι παραστάσεις διασκεδάζει απολαμβάνοντας το θέαμα. Οι παραστάσεις αυτές έχουν ως πρότυπο τις παραστάσεις του Moiseyev. αυτές έχουν ως πρότυπο τις παραστάσεις του Moiseyev.  2 η : εκπαιδευτικές ή διδακτικές. έχουν ως απώτερο σκοπό να ενώσουν το ακροατήριο έχουν ως απώτερο σκοπό να ενώσουν το ακροατήριο μέσα από ιδεολογικά ζητήματα και το κοινό ιστορικό μέσα από ιδεολογικά ζητήματα και το κοινό ιστορικό και πολιτικό παρελθόν. και πολιτικό παρελθόν.

 3 η : αποτελεί συνδυασμό των δύο προηγούμενων. Τις αποκαλεί αφηγηματικές, αφού η παράσταση σχεδιάζεται αποκαλεί αφηγηματικές, αφού η παράσταση σχεδιάζεται γύρω από μια ιστορία, ένα μύθο. Στοχεύουν τόσο στη γύρω από μια ιστορία, ένα μύθο. Στοχεύουν τόσο στη διασκέδαση όσο και στην εκπαίδευση του θεατή. διασκέδαση όσο και στην εκπαίδευση του θεατή.  4 η : αισθητικές επειδή προβάλουν τις αισθητικές αναζητήσεις του χορογράφου και του σκηνοθέτη αναζητήσεις του χορογράφου και του σκηνοθέτη της παράστασης. της παράστασης. Παρουσιάζουν καινούργιες προτάσεις μέσα από Παρουσιάζουν καινούργιες προτάσεις μέσα από χορογραφίες, στηριζόμενες στη μουσική και τα χορογραφίες, στηριζόμενες στη μουσική και τα βήματα παραδοσιακών χορών. βήματα παραδοσιακών χορών.

Είδη χορευτικών «παραστάσεων» στην Ελλάδα λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο τους και τους θεατές : λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο τους και τους θεατές : 1.οι παρουσιαζόμενοι χοροί και τα τραγούδια προέρχονται αποκλειστικά από μια εθνοτική ομάδα και απευθύνεται στα μέλη της. Οι παραστάσεις αυτές λειτουργούν ως κολυμπήθρα, όπου αναβαπτίζονται η κοινότητα και οι κοινοτικοί δεσμοί. 2.παρουσιάζονται χοροί και τραγούδια απ’ όλη την Ελλάδα και απευθύνονται σ’ ένα ευρύτερο κοινό, το οποίο μάλιστα τις περισσότερες φορές πληρώνει εισιτήριο για να τις παρακολουθήσει. Οι θεατές δε συνδέονται με κοινούς δεσμούς και μάλλον παρακολουθούν την παράσταση για να διασκεδάσουν.

Η «γνησιότητα» και η «αυθεντικότητα» των υπό παρουσίαση χορών  «γνήσιος είναι ο πραγματικός, ο αληθινός και ανόθευτος»  μπορούμε να μιλάμε για παραδοσιακό χορό σε μια κοινωνία που έχασε τα παραδοσιακά της χαρακτηριστικά εδώ και πολλά χρόνια;

 Μια χορευτική παραγωγή είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως καλλιτεχνική δημιουργία. Αυτός που δημιουργεί και παράγει μια χορευτική παράσταση, στην προκειμένη περίπτωση ο δάσκαλος χορού, και αυτοί που την εκτελούν, δηλαδή οι χορευτές, εξελίσσονται σε καλλιτέχνες, άσχετα αν τους αρέσει ή όχι, δυνάμει των χορογραφικών τους ευθυνών (Vail 2003).

 Μία χορευτική παραγωγή είναι χορογραφημένη από την αρχή ως το τέλος και περιλαμβάνει την επιλογή (συνειδητή ή όχι) του πώς θα παρουσιαστούν οι χοροί μιας ή περισσοτέρων πολιτισμικών ομάδων σε ένα συγκεκριμένο ακροατήριο.

 Ο παραδοσιακός χορός παρέχει στους συλλόγους την πρώτη ύλη, την παραδοσιακή φόρμα και δομή, πάνω στην οποία εργάζονται και δημιουργούν οι σύλλογοι. Αυτό είναι μία έντεχνη δημιουργία που σε μερικά χρόνια θα φέρνει την υπογραφή του δασκάλου ή του χορογράφου που το δημιούργησε και το δίδαξε (Φιλίππου, 1999). Θα αποτελεί πλέον μία επώνυμη πράξη και δημιουργία (Σερμπέζης, 1999). Θα αποτελεί πλέον μία επώνυμη πράξη και δημιουργία (Σερμπέζης, 1999). Αποτελεί μετασχηματισμό και μία δεύτερη ύπαρξη του παραδοσιακού μας χορού στην σημερινή κοινωνία και στο αστικό περιβάλλον Αποτελεί μετασχηματισμό και μία δεύτερη ύπαρξη του παραδοσιακού μας χορού στην σημερινή κοινωνία και στο αστικό περιβάλλον

 Και τίθεται το ερώτημα: αυτό είναι μόνο ο ελληνικός παραδοσιακός χορός; αυτό είναι μόνο ο ελληνικός παραδοσιακός χορός; Δηλαδή ένα θέαμα στο οποίο η βαρύτητα δίδεται στο κινητικό μέρος του χορού και στη συνεχή εναλλαγή πολύχρωμων ενδυμασιών. Δηλαδή ένα θέαμα στο οποίο η βαρύτητα δίδεται στο κινητικό μέρος του χορού και στη συνεχή εναλλαγή πολύχρωμων ενδυμασιών.

 Θα πρέπει να αλλάξει το προσφερόμενο θέαμα ως προς τη σύνθεση και την αντίληψη και να ανταποκρίνεται στις θεατρικές πλέον απαιτήσεις.  Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να συνεργαστούν σεναριογράφοι, σκηνοθέτες, δάσκαλοι χορού, ενδυματολόγοι και ερευνητές που θα παρέχουν το υλικό.

Ενδεικτική βιβλιογραφία   Γουλιμάρης, Δ. (1998). Συγκριτική μελέτη της οργανωτικής δομής και λειτουργίας των φορέων παραδοσιακού χορού στην Ελλάδα και το Βέλγιο. Ο Ευρωπαϊκός προσανατολισμός τους. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Δ.Π.Θ – ΤΕΦΑΑ Κομοτηνή.   Chazaud P. (1983). Le sport et sa gestion. Guide pratique des associations, Vigot, Paris   Fatouros D. (1989). Une culture pour le citoyen européen de l’an Commission Européennes   Filippou F., Serbezis V., Harahousou Y., Kabitsis Chr., Koleta M., Varsami D., Varsami H. (2006). The folk dance as theatrical performance and the training of dance teachers. Arts and Humanities in Higher Education, 5(1):51-63, London, SAGE Publications.   Λουτζάκη, Ρ. (1995). Ο χορός στο Αιγαίο. Στο Άξονες & προϋποθέσεις για μια   διεπιστημονική έρευνα, σελ: Πυθαγόρειο Σάμου, Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου   «Ν. Δημητρίου»   Μπαμπινιώτης Γ. (1998). Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας. Αθήνα   Σερμπέζης Β ). Τοπικές συμβιωτικές ομάδες και πολιτισμική αλλαγή κατά τον 20ο αιώνα. Η περίπτωση των Σαρακατσάνων της Βαλκανικής. Πρακτικά 1ου πανελληνίου συνεδρίου λαϊκού πολιτισμού. Σέρρες, σελ   Τεγόπουλος – Φυτράκης (1993). Ελληνικό Λεξικό. Αθήνα, ΑΡΜΟΝΙΑ Α.Ε.   Vail J. (2003). Staging Sweden: A typology for folk dance in performance. Scandinavian Studies 75 (1):   Φιλίππου Φίλιππος (1999). Ο ελληνικός λαϊκός χορός και η σχέση του με τους χορευτικούς συλλόγους. Πρακτικά 1ου πανελληνίου συνεδρίου λαϊκού πολιτισμού. Σέρρες, σελ   Φιλίππου Φ. (2002). Συντελεστές παραστάσεων παραδοσιακού χορού στη σύγχρονη Ελληνική πραγματικότητα: Η περίπτωση του Νομού Ημαθίας. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Δ.Π.Θ. Κομοτηνή