Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Δυσκολίες μάθησης: Αίτια οφείλονται σε: Ψυχοσυναισθηματικές-κοινωνικές διαταραχές Γνωστικές διεργασίες
Ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές Διαρκής ανασφάλεια & αβεβαιότητα Απόσυρση και αδράνεια Τάση για απομόνωση Ζήλια, φθόνος, εριστική διάθεση Επιθετικότητα Συναισθηματική αστάθεια Ανωριμότητα Φοβίες Υπερβολικό άγχος Βιογενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες
Τρόποι αντιμετώπισης Παρατηρώ και ερμηνεύω τη συμπεριφορά Αποδέχομαι Κατανοώ Ενθαρρύνω Αναθέτω υπεύθυνους ρόλους Εμπιστεύομαι Παρέχω τη δυνατότητα έκφρασης των συναισθημάτων Αναπτύσσω την ενσυναίσθηση
Σχολικό άγχος-σχολικές φοβίες Αντίδραση σε αγχογόνα ερεθίσματα –προσαρμογή στη σχολική πραγματικότητα (εξετάσεις, βαθμοί, πίεση γονέων, ανταγωνισμός, σχέσεις με δασκάλους και μαθητές, κά) Σύνδρομο Γενικής Προσαρμογής (H. Seley) Συναγερμός-Αντίσταση-Εξάντληση Ψυχοσωματικά συμπτώματα Ευνοϊκοί παράγοντες Ενδοσχολικοί: φόρτος σχολικής εργασίας, μεγάλος αριθμός εξετάσεων Εξωσχολικοί παράγοντες: πίεση γονέων, κοινωνικοί καταξίωση, αξιακά συστήματα Ιδιοσυγκρασιακοί παράγοντες: Ευαισθησία, χαμηλή αυτοπεποίθηση, επίπεδο φιλοδοξιών Σχολικές φοβίες Για τις εξετάσεις, για τα μαθήματα, για το σχολείο
Δυσκολίες μάθησης Γενικές δυσκολίες μάθησης Αδυναμίες που επηρεάζουν τις επιδόσεις των ατόμων σε πολλούς τομείς της σχολικής και της καθημερινής ζωής Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες Δυσχέρειες σε συγκεκριμένους γνωστικούς τομείς: π.χ. ανάγνωση, γραφή, αρίθμηση, Φωνολογικές δυσκολίες: βραδυγλωσσία, τραυλισμός, ψευδισμός, δυσαρθρία Λεξιλογικές & σημασιολογικές δυσκολίες Δυσκολίες σε γραμματικο-συντακτικό επίπεδο Διαταραχές ακουστικού συστήματος- βαρηκοία, κώφωση
Δυσλεξία Τονισμού (νομός- νόμος) Διάκρισης φθόγγων (β-φ, δ-θ, ο-ου) Δυσκολίες στην ανάγνωση και γραφή που δεν οφείλονται σε οργανικές ή νοητικές αδυναμίες, συναισθήματα, σοβαρή κοινωνικο-πολιτισμική υστέρηση Δυσχέρειες: Τονισμού (νομός- νόμος) Διάκρισης φθόγγων (β-φ, δ-θ, ο-ου) Διάκρισης καταλήξεων λέξεων Διάκρισης ομοειδών φθόγγων (κ-γκ, π-μπ, τσ-τγ) Διάκρισης όμοιων φθόγγων, λέξεων, αριθμών: οι-ιο, ε-ω ή 3, ρ-δ, ει-ιε, βάρος-βάθος Διάκρισης των μερών του λόγου Κατανόησης κειμένου Γραπτής έκφρασης των σκέψεων Προσανατολισμού στο χώρο Επανάληψης πολυσύλλαβων λέξεων Καθρεπτική μορφή Γραφή από αριστερά προς τα δεξιά