Διδακτικός σχεδιασμός: προδιαγραφή ή ανταπόκριση;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας – Σχέδιο Μαθήματος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - Σ ΠΟΝΔΥΛΩΣΗ Τ ΟΥ Σ ΤΟΧΟΥ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Ευ. Φρυδάκη Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδαγωγικής
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Η ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & το ΤΕΧΝΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ευ. Φρυδάκη Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδαγωγικής.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτικός σχεδιασμός: προδιαγραφή ή ανταπόκριση; Μαρία Μαμούρα Δρ. Παιδαγωγικής - ΕΚΠΑ

Ο διδακτικός σχεδιασμός ως προδιαγραφή Η διδασκαλία άρχισε να θεωρείται εφαρμοσμένη επιστήμη (1950). Η θεωρία της διδασκαλίας ως εφαρμοσμένης επιστήμης, ως ένα τυπικό προϊόν του θετικισμού, θεμελιώνεται στην πεποίθηση ότι ο κοινωνικός και πολιτισμικός κόσμος έχει μια “αντικειμενική δομή”. Έργο του Α.Π. είναι να παρουσιάσει αυτή την “αντικειμενική δομή” στους μαθητές. Θεμελιώδη ερωτήματα: «τι θα μπορούσε να μάθει ή να κάνει ένας μαθητής;» (διδακτικοί στόχοι) και «πώς μαθαίνει ένας μαθητής;» (στρατηγικές διδακτικές επιλογές) (Hudson, 2007).

Ο διδακτικός σχεδιασμός ως προδιαγραφή Το τεχνικό – γραμμικό (ορθολογικό- τεχνικό) μοντέλο διδακτικού σχεδιασμού προκύπτει ως ερμηνεία του έργου του Tyler (1949). Κινείται στα όρια των θεωρητικών αρχών του τεχνικού ορθολογισμού και της συμπεριφοριστικής θεωρίας της μάθησης: η μάθηση είναι μια νέα επιθυμητή προδιαγεγραμμένη συμπεριφορά. Σχεδιασμός  α) κατασκευή στόχων μάθησης, β) επιλογή περιεχομένων, στρατηγικών, μεθόδων, μέσων και πηγών, γ) εφαρ­μογή & δ) αξιολόγηση αποτελεσμάτων.

Τα διαδοχικά βήματα ενός συστηματικού σχεδιασμού, στο πνεύμα του τεχνικού ορθολογισμού: 1ο: καθορισμός του θέματος:  πρωταρχικές συνιστώσες για την αναζήτηση των κατάλληλων στόχων. 2ο: ακριβής διατύπωση σκοπών και στόχων, που πρέπει να αποτελούν εξειδικεύσεις των κατευθύνσεων του Α.Π. Διατυπώνονται με τρόπο που να επιτρέπει τον ποσοτικά μετρήσιμο έλεγχο της επίτευξής τους. Λ.χ.: οι μαθητές να διακρίνουν τις μεταβολές στην Ευρώπη, ως συνέπεια των ανακαλύψεων 3ο: Διδακτικές ενέργειες και υλικό (κείμενα, εικόνες, διαφάνειες, φύλλα εργασίας), μέθοδος, που θα επιλεγούν για την κάλυψη του θέματος και την επίτευξη των στό­χων. Σχεδιασμός: διασπάται σε τμήματα που ορίζουν τον χρόνο για κάθε δραστηριότητα. 4ο: Αξιολόγηση, ώστε να αποτιμηθούν οι μεθοδεύσεις σε σχέση με τους στόχους. Όλα τα βήματα στο μοντέλο αυτό οδηγούν σε στόχους, σε μια γραμμική ακολουθία σκοπών – μέσων.

Παράδειγμα Σκοποί και στόχοι διδασκαλίας Γενικός σκοπός: Οι μθ να παρατηρήσουν πώς οι μεγάλες γεωγραφικές ανακαλύψεις είχαν επίπτωση στη ζωή της Ευρώπης Να κατανοήσουν πως οι ανακαλύψεις των Ευρωπαίων ήταν καθοριστικές για την διαμόρφωση της πεποίθησης, πως η Γη είναι σφαιρική. Επιμέρους στόχοι: - Να μπορούν οι μθ να διακρίνουν τα κίνητρα των ανακαλύψεων στο πλαίσιο της γενικότερης ανάπτυξη της Ευρώπης κατά τον 15ο και 16ο αιώνα (Ανάλυση) -Να μπορούν οι μθ να σχολιάζουν την επίδραση των ανακαλύψεων στην οικονομική ζωή της Ευρώπης (Σύνθεση) - Να μπορούν να εντοπίζουν μέσα από την επεξεργασία της ιστορικής πηγής οι μθ τις κυριότερες συνέπειες των γεωγραφικών ανακαλύψεων στην κοινωνία της Ευρώπης (Ανάλυση) Μέθοδος- Μορφή Διδασκαλίας Διερευνητική/ εκμαίευση απαντήσεων με ερωταποκρίσεις & Κατευθυνόμενος διάλογος. Μέσα διδασκαλίας Φωτοτυπίες, παραδοσιακός πίνακας, σχολικό εγχειρίδιο. Αξιολόγηση: διαμορφωτική- αλληλεπίδραση μθ-διδ. Ερωτήσεις: στοχευμένες: τεκμηριώνονται από τις πηγές. Ο διδ καθοδηγείται από το σχέδιο διδασκαλίας, χωρίς όμως να δεσμεύεται από αυτό. Ενδεικτικές διδακτικές ενέργειες Οι μαθητές ρωτώνται σχετικά με την κατάσταση της Ευρώπης κατά τον 15ο-16ο αιώνα (στόχος 1). Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται οι μαθητές να θυμηθούν την περίοδο της Αναγέννησης στην Ευρώπη και να συνδυάσουν την περίοδο αυτή με την ανάγκη των Ευρωπαίων για εξερεύνηση και άλλων περιοχών πέρα από αυτές που ήδη γνωρίζουν, αλλά και να πετύχουν ποικίλους άλλους σκοπούς. Στον πίνακα καταγράφεται η λέξη Αναγέννηση αλλά και τα χαρακτηριστικά της Ευρώπης εκείνη την χρονική περίοδο, οικονομική και πνευματική ανάπτυξη. Παράλληλα, η εκπαιδευτικός τονίζει πως η κατάσταση αυτή στην Ευρώπη ήταν η προϋπόθεση ώστε ο άνθρωπος εκείνης της εποχής να προβεί σε εξερευνήσεις και να αναπτυχθεί περαιτέρω. Ερώτηση προβληματισμού: «Γιατί οι ανακαλύψεις ξεκίνησαν από την Ισπανία και την Πορτογαλία;» (στόχος 1). Προβάλλεται η διαφάνεια με τις εισαγωγές προϊόντων από την Ασία και από την Αμερική. Οι μθ ερμηνεύουν τον πίνακα (στόχος 2).

Αλλαγή αντιλήψεων για τη μάθηση Κονστρουκτιβιστικό παράδειγμα. Η γνώση, από αντανάκλαση της “αντικειμενικής δομής” του κόσμου στο νου του μαθητή, γίνεται “ανακάλυψη”· η μάθηση, από προδιαγεγραμμένη συμπεριφορά-αντίδραση σε ερεθίσματα, γίνεται συστηματική οικοδόμηση της νέας γνώση πάνω στην προυπάρχουσα. Έμφαση όχι στην ανάκληση μιας «αντικειμενικά ορθής απάντησης», αλλά στο πώς οικοδομεί κανείς μια συγκεκριμένη απάντηση, όχι στην «απόκτηση νέων συμπεριφορών ή δεξιοτήτων αλλά στην ανάπτυξη της σκέψης και την κατανόηση σε βάθος» (Fosnot, 1996: 10). Η κονστρουκτιβιστική διδασκαλία: α) θέτει στο κέντρο τον μαθητή, παρέχοντάς του ευκαιρίες να διερευνά τα πράγματα και τις ιδέες του, και να οικοδομεί μια γνώση βασισμένη στις δικές του προϋπάρχουσες γνώσεις, β) δίνει σημαντικό ρόλο στην διερευνητική συζήτηση, και γ) επιδιώκει μια μάθηση “με νόημα” (meaningful), που διασφαλίζεται με αυθεντικά και όχι μηχανικά καθήκοντα μάθησης.

Ο διδακτικός σχεδιασμός ως ανταπόκριση Προτάσσει την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία απέναντι στο προδιαγεγραμμένο μαθησιακό αποτέλεσμα: (1) στο αίτημα της επιλογής εκπαιδευτικών σκοπών και στόχων, που του επιτρέπουν να ενσωματώσει προσωπικούς σκοπούς & προτεραιότητες & (2) το αίτημα της αναγνώρισης των τρόπων με τους οποίους μαθαίνουν οι μαθητές, καθώς και της υποστήριξης της μάθησης και της όλης αναπτυξιακής διαδικασίας  στοχαστική διερεύνηση του πώς θα οργανώσει ο διδάσκων τη διδασκαλία, ώστε να στρέψει την προσοχή των μαθητών σε “σημαντικά” θέματα, και να προκαλέσει τη γνωστική και κοινωνική τους ανάπτυξη (Beck & Kosnik, 2014).

Η Ευρώπη μετά τις ανακαλύψεις Γενικοί σκοποί: να ανακαλύψουν οι μθ τη νέα γνώση με συνεργασία και με βάση την προϋπάρχουσα γνώση τους Να αντιληφθούν ότι ένα ιστορικό γεγονός μπορεί να φωτισθεί από πολλές ή/και αντιτιθέμενες οπτικές, ανάλογα με τον στόχο του συντάκτη της ιστορικής πηγής, την ιδεολογική του τοποθέτηση, και τον ιστορικό χρόνο συγγραφής της πηγής

Ο απολογισμός της ημέρας από έναν τραπεζίτη και τη γυναίκα τον Ο απολογισμός της ημέρας από έναν τραπεζίτη και τη γυναίκα τον. Πίνακας (1538) του Ραϋμερσβέλλε ( Martinus van Reymerswaele). Μουσείο Φλωρεντίας.

VS. Οι ευρωπαίοι μαθαίνουν τον υπόλοιπο κόσμο …αλλά τον οργανώνουν με κέντρο την Ευρώπη Άλλαξε ριζικά η εικόνα που είχαν οι Ευρωπαίοι για τον κόσμο. Αμφισβητήθηκαν οι παλιές μεσαιωνικές αντιλήψεις και άρχισαν να διαφαίνονται νέες τάσεις, π.χ. άνοδος αστικής τάξης. Ενοποιήθηκε η εικόνα του κόσμου: ανταλλαγή φυτών και ζώων, εισαγωγή νέων προϊόντων. Εκμεταλλεύτηκαν οικονομικά τους λαούς που κατέλαβαν Διέδωσαν με τη βία τη θρησκεία τους Περιφρόνησαν τις αντιλήψεις και τον πολιτισμό των ιθαγενών Ερώτηση: γιατί η ονομασία «προ-κολομβιανοί πολιτισμοί»;

Ένας κονκισταδόρ περιγράφει τα «κατορθώματα» των Ισπανών Αζτέκοι περιγράφουν μια επιδημία πανούκλας Όταν οι Ισπανοί εγκατέλειψαν την πόλη του Μεξικού και πριν κάνουν άλλα σχέδια για να μας επιτεθούν ξανά, έπεσε ανάμεσά μας μια μεγάλη αρρώστια, η πανούκλα. Μας σάρωσε σκοτώνοντας τεράστιο αριθμό ανθρώπων. Τα σώματα πολλών άλλων καλύφθηκαν με πληγές πολλοί πέθαναν από την αρρώστια και πολλοί άλλοι από την πείνα, καθώς δεν υπήρχε κανείς ζωντανός για να τους φροντίσει πολλοί είχαν τα πρόσωπά τους παραμορφωμένα, άλλοι είχαν σημάδια που τους έμειναν για πάντα. Άλλοι έχασαν την όρασή τους, έμειναν τυφλοί. Φλωρεντινός Κώδικας, Ιστορία της κατάκτησης, γραμμένη το 1550 από Αζτέκους, για τον μοναχό Μπερναρντίνο ντε Σαχαγκούν. Η Εξοχότητά του θα πρέπει να ξέρει ότι βρήκαμε τις χώρες αυτές σε μια κατάσταση, όπου δεν υπήρχαν κλέφτες, κακοί άνθρωποι ή αργόσχολοι. Εμείς μεταμορφώσαμε αυτούς τους ντόπιους που έχουν τόση σοφία και διαπράττουν τόσο λίγα εγκλήματα. Τότε δεν υπήρχε καθόλου κακό, αλλά τώρα δεν υπάρχει τίποτα καλό. Μάντσιο Σιέρρα, κονκισταδόρ στην υπηρεσία του Πιθάρο, Έκθεση προς τον βασιλιά της Ισπανίας, 1589.

Οι προ-κολομβιανοί πολιτισμοί