Η ανάλυση των αποτελεσμάτων τεστ με τη χρήση της παραγοντικής ανάλυσης των αντιστοιχιών: πειραματική εφαρμογή Εισηγητής: Αντώνης Βεντούρης Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Τεστ Όργανο - εργαλείο Διαδικασία
Ορισμός με την ευρύτερη έννοια Η συστηματική διαδικασία παρατήρησης της συμπεριφοράς ενός ατόμου και περιγραφής της με τη βοήθεια αριθμητικών κλιμάκων ή κατηγορικών συστημάτων (Cronbach, 1970)
Σημασία τεστ στο πλαίσιο διαμορφωτικής αξιολόγησης Συλλογή αξιοποιήσιμων δεδομένων Συστηματική επεξεργασία τους Εξαγωγή συμπερασμάτων
Βαθμός Αδυνατεί να παρασχέσει συγκεκριμένες πληροφορίες που θα χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση του μαθητή
Ανάλυση δεδομένων Παραγοντική Ανάλυση των Αντιστοιχιών (AFC)
Πειραματική εφαρμογή ΕΕξετασθέντες: 21 εκπαιδευόμενοι ΚΕΕ ΜΜεταβλητές έρευνας: 9 Δημογραφικές μεταβλητές: 4 Μεταβλητές τεστ: 5 ΙΙδιότητες μεταβλητών: 35 Δημογραφικές ιδιότητες: 16 Ιδιότητες τεστ: 19
Μεταβλητές Ηλικία Φύλο Εθνικότητα Απασχόληση Χρήση ενεστώτα Χρήση αορίστου Χρήση αντωνυμιών Χρήση λεξιλογίου Κοινωνικοπολιτισμική γνώση
Εφαρμογή AFC : άξονας κοινωνιοκοπολιτισμικών γνώσεων
Εφαρμογή AFC: άξονας χρόνων
Εφαρμογή AFC: Επίπεδα 1Χ2
Συμπεράσματα Με την ανάλυση δεδομένων μπορούν να αναδειχθούν οι επικρατέστερες συσχετίσεις μεταξύ των συμπεριφορών (θετικών – αρνητικών) των μαθητών Λαμβάνονται υπόψη χαρακτηριστικά που συχνά παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση συγκεκριμένων συμπεριφορών Δίνεται η ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να σχεδιάσει το πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά των μαθητών
Ευχαριστώ Grazie Obrigado Thank you Merci
Ενδεικτική βιβλιογραφία Βεντούρης, Α., F(a)=aε.δ+υ(μ). Εισαγωγή στη γενική διδακτική. Αθήνα: Μπόνιας. Κασσωτάκης, Μ., Η αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. Μάρκος, Α., «Το λογισμικό analysis: η περίπτωση της παραγοντικής ανάλυσης των αντιστοιχιών». Στο Τετράδια ανάλυσης δεδομένων (υπό δημοσίευση), Θεσσαλονίκη: Τυπωθήτω. Μάρκος, Α., Μενεξές, Γ., Παπαδημητρίου, Γ., «Η παραγοντική ανάλυση των αντιστοιχιών μέσω του λογισμικού C.HI.C. Analysis». Πρακτικά 19ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ε.Σ.Ι. Καστοριά. Bachman, L., Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press. Gage, N., Berliner, D., Educational psychology. Chicago: Rand McNally & Company. Greenacre, M., Blasius, J., Correspondence analysis in the social sciences: Recent developments and applications. London: Academic Press. Guba, E., Lincoln, Y., Effective Evaluation: Improving the Usefulness of Evaluation Results Through Responsive and Naturalistic Approaches. San Francisco: Jossey Bass Inc Publications. Guba, E., Lincoln, Y., “Fourth generation: Evaluation”. In Husén, T., Postlethwaite, N., , Hughes, A., Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.