Η Διαθεματική Προσέγγιση των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
A΄ ΤΑΞΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Στέλιος Κ. Κρασσάς Σχολικός Σύμβουλος 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Οργάνωση και αξιοποίηση διδακτικού αρχείου. Οργάνωση και αξιοποίηση διδακτικού αρχείου Διδακτικό αρχείο : ένα καλά οργανωμένο σύνολο στοιχείων και πληροφοριών.
Διδακτικά σενάρια.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. - Ο.Λ.Μ.Ε. (Απρίλης – Μάης 2008)
Τ Ο «Ν ΕΟ Λ ΥΚΕΙΟ Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παιδαγωγικός στόχος Στοχεύει στη γνωστική ανάπτυξη, τη συναισθηματική ολοκλήρωση και την καλλιέργεια ικανοτήτων ταυτόχρονα του μαθητή/τριας.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Το Πρόγραμμα αναρτάται ως ανακοίνωση στο e-class καθώς και σε έντυπη μορφή έξω από το Γραφείο. Το σκεπτικό, οι προϋποθέσεις και οι απαιτήσεις.
Διεπιστημονικά και Διαθεματικά Προγράμματα Σπουδών
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
Οργάνωση και αξιοποίηση διδακτικού αρχείου
Έννοια, χαρακτηριστικά
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ 8ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η Διαθεματική Προσέγγιση των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο Ασημίνα Κοντογεωργίου Φυσικός Σχολική Σύμβουλος

Μερικά ερωτήματα…. Μπορούμε να συνεχίσουμε την παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας; Θέλουμε να συνεχίσουμε την παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας; ΝΑΙ ΟΧΙ Γιατί; ΝΑΙ ΟΧΙ

Μερικές σκέψεις Η αμφισβήτηση των υπαρχόντων επιστημονικών αντιλήψεων σχετικά με τη φύση και τις διαδικασίες απόκτησης γνώσης Οι ραγδαίες αλλαγές στις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, που συντελούνται στην εποχή μας Ο προβληματισμός για την αναποτελεσματικότητα του παραδοσιακού σχολικού συστήματος

Μερικές σκέψεις Υπαγορεύουν την αναγκαιότητα να αναθεωρηθούν οι καθιερωμένες πρακτικές που αφορούν: το περιεχόμενο, τη μορφή οργάνωσης των σχολικών προγραμμάτων, τις διδακτικές προσεγγίσεις, τις μορφές οργάνωσης της σχολικής τάξης και της σχολικής μονάδας.

Μερικές σκέψεις Δεν θεωρείται ικανοποιητική η καθιερωμένη πρακτική απόλυτης οργάνωσης σχολικής γνώσης σε ανεξάρτητα, διακριτά σχολικά μαθήματα.

Μερικές σκέψεις Διότι καθιστά τη σχολική γνώση αποσπασματική, αφηρημένη, μη συσχετιζόμενη άμεσα με τα βιώματα, τις ανάγκες και τις αντιλήψεις των μαθητών. Αποτέλεσμα: Γίνεται αδιάφορη και μετατρέπεται σε απλό άθροισμα πληροφοριών.

Διεπιστημονικά, Διαθεματικά και Ενιαία Προγράμματα Σπουδών Μέσα σε αυτό το κλίμα αμφισβητήσεων και αντιπαραθέσεων, διαμορφώθηκαν διαφορετικού τύπου προγράμματα σπουδών, που τοποθετούνται καθένα με τον τρόπο του στα ερωτήματα: του περιεχομένου της οργάνωσης της διδακτικής της σχολικής γνώσης

Διεπιστημονικά, Διαθεματικά και Ενιαία Προγράμματα Σπουδών Διεπιστημονικά προγράμματα διατηρούν τα διακριτά και αυτοτελώς διδασκόμενα μαθήματα Διαθεματικά προγράμματα καταργούν τα διακριτά και

Διαθεματικότητα - Διεπιστημονικότητα

Διεπιστημονικά, Διαθεματικά και Ενιαία Προγράμματα Σπουδών Η διεπιστημονικότητα Συσχετίζει το περιεχόμενο των διαφορετικών μαθημάτων ώστε να αναδείξει την αλληλεπίδρασή τους και να οδηγήσει σε όσο το δυνατό πιο σφαιρική μελέτη του περιεχομένου τους. Η διαθεματικότητα Αντικαθιστά τα διακριτά μαθήματα με θέματα που παρουσιάζουν είτε προσωπικό ενδιαφέρον για τους μαθητές, είτε γενικότερο ενδιαφέρον για την κοινωνία και τον πολιτισμό

Από τους προβληματισμούς αυτούς οδηγούμαστε στην πρόταση του Δ.Ε.Π.Π.Σ. Οι παραδοχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ. Η σχολική γνώση, για λόγους ψυχολογικούς και διδακτικούς, πρέπει: Να παρουσιάζει ενοποιημένη μορφή της πραγματικότητας. Οι αποσπασματικές πληροφορίες δεν συνιστούν γνώση.

Οι παραδοχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ. Να συνδέεται με τις εμπειρίες των μαθητών, για να είναι κατανοητή και ενδιαφέρουσα. Διαφορετικά, θα παραμείνει ανενεργό σώμα αποσπασματικών και αδιάφορων πληροφοριών. Να προσεγγίζεται με διερευνητικές μεθόδους, ώστε η γνώση να οικοδομείται σταδιακά από τους ίδιους τους μαθητές. Θα τους προσφέρει νέες δυνατότητες σκέψης, κρίσης και δράσης για την αντιμετώπιση των καταστάσεων της καθημερινότητας.

Γενικές αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ Στο Δ.Ε.Π.Π.Σ. διατηρούνται τα διακριτά μαθήματα, αλλά ταυτόχρονα προωθούνται τρόποι συσχέτισης της γνώσης σε δύο (2) άξονες: Τον Κατακόρυφο Άξονα (Ενιαίος) Τον Οριζόντιο Άξονα (Διαθεματικός)

Γενικές αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ Στον κατακόρυφο άξονα συσχέτισης επιδιώκεται να εξασφαλιστεί στο ίδιο μάθημα εσωτερική συνοχή και ομαλή ροή της γνώσης από ενότητα σε ενότητα, από τάξη σε τάξη από βαθμίδα σε βαθμίδα.

Γενικές αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ Η συνοχή αυτή επιχειρείται να διασφαλίστει μέσα από την εννοιοκεντρική οργάνωση της γνώσης και, ταυτόχρονα, μέσα από την απάλειψη πρωθύστερων και επικαλύψεων στη διδακτέα ύλη.

Γενικές αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ Κατά τον οριζόντιο άξονα επιχειρείται η διασύνδεση των Προγραμμάτων Σπουδών γνωστικών αντικειμένων με την ανάδειξη κοινών θεμελιωδών διαθεματικών εννοιών.

Γενικές αρχές του Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι έννοιες αυτές διδάσκονται διαδοχικά στο πλαίσιο διαφορετικών μαθημάτων. Έτσι εξασφαλίζεται η δυνατότητα, κατά τη διδασκαλία ενός θέματος από τη σκοπιά μιας επιστήμης, να αξιοποιούνται γνώσεις και εμπειρίες που έχει ήδη αποκτήσει ο μαθητής από τη διδασκαλία άλλου διδακτικού αντικειμένου. Τα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα λειτουργούν υποστηρικτικά το ένα του άλλου.

που περιέχονται στα Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ Αλληλεπίδραση π.χ. συνεργασία, συλλογικότητα, σύγκρουση, εξάρτηση, ενέργεια… Διάσταση π.χ. χώρος-χρόνος… Επικοινωνία π.χ. κώδικας, συμβολισμός, πληροφορία… Μεταβολή π.χ. εξέλιξη, ανάπτυξη, περιοδικότητα… Μονάδα-Σύνολο π.χ. άτομο, μόριο, κύτταρο, προσωπικότητα, κοινότητα, κοινωνία… Ομοιότητα-Διαφορά π.χ. ισότητα, ομοιότητα, διαφορά… Πολιτισμός π.χ. παράδοση, τέχνη… Σύστημα π.χ. δομή, ταξινόμηση, οργάνωση, ισορροπία, νόμος, κλίμακα, συμμετρία… ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ που περιέχονται στα Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ

Παράδειγμα διεπιστημονικότητας Ο ατμοσφαιρικός αέρας μέσα από την Φυσική και την Χημεία της Β΄ Γυμνασίου

Παράδειγμα διαθεματικότητας ΒΙΟΛΟΓΙΑ κεφάλαιο 1ο Η κατάταξη των ανθρώπων σε φυλές Η έννοια της φυλής στήριξε κοινωνικές διακρίσεις και αποκλεισμούς κοινωνικών ομάδων Ιστορία – Θρησκευτικά – επιστημονική βιβλιογραφία – λογοτεχνικά κείμενα – άρθρα – διαδίκτυο Οι συνθετικές εργασίες μπορούν να αποτελέσουν: Άρθρα για την εφημερίδα του σχολείου Να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του

Σχεδιασμός Α.Π.Σ. Θεσμοθετούνται διαθεματικές προσεγγίσεις εντός των διακριτών μαθημάτων και εκτός αυτών στα πλαίσια κοινής σύμπραξης διαφορετικών μαθημάτων. Εντός των μαθημάτων διατίθεται 10% του ετήσιου διδακτικού χρόνου για την εκπόνηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας (projects). Εκτός των πλαισίων συγκεκριμένου μαθήματος, συγκροτούνται ενιαία ανεξάρτητα «διαθεματικά» μαθήματα (Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Αγωγή).

Μέθοδος Project: Επιλέγονται θέματα από διάφορα επιστημονικά πεδία. Επιλέγονται θέματα από διάφορα επιστημονικά πεδία. Εξετάζονται έτσι ώστε: να αναδεικνύονται η σχέση και τα σημεία τομής των δεδομένων από τις διαφορετικές επιστήμες και η διασύνδεσή τους με την καθημερινή ζωή.

Ο ρόλος του καθηγητή Σε συνεργασία με συναδέλφους του των άλλων ειδικοτήτων θα ανοίξει ορίζοντες στους μαθητές, θα τους συντονίσει, θα τους καθοδηγήσει στην εύρεση του πληροφοριακού υλικού, θα τους βοηθήσει στις επισκέψεις τους θα φροντίσει για τη διάχυση της πληροφορίας και της εμπειρίας την οποία αποκόμισαν, οργανώνοντας παρουσιάσεις ή συντονίζοντας συζητήσεις.

Τι επιτυγχάνουμε; Κατανόηση βασικών εννοιών Πλέγμα βασικών εννοιών διαμόρφωση σύγχρονης επιστημονικής σκέψης πολιτιστική συνεισφορά της επιστήμης κατανόηση καθημερινής εμπειρίας Εναλφάβητος πολίτης Καλλιέργεια δεξιοτήτων Λειτουργική γνώση Εννοιολογική κατανόηση Λογική ανάλυση και σύνθεση

Κεφάλαιο 6: Θερμότητα Διαθεματική εργασία: Από τον Ήρωνα στον Watt (10% του διατιθέμενου χρόνου) Βιομηχανική επανάσταση Θερμική μόλυνση Φαινόμενο του θερμοκηπίου Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Βιογραφίες επιστημόνων που συνέβαλλαν στην ανάπτυξη των θερμικών μηχανών

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!