Προοίμιο της ακμής του Βυζαντινού Κράτους

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι ιεραπόστολοι της Ευρώπης
Advertisements

8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΕΙΧΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 726 ΩΣ ΤΟ 843.
Καλοτίνα Κορφιά Β2 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ
6. Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
19. To Βυζάντιο και οι Σλάβοι
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
2. Η εσωτερική πολιτική των Κομνηνών ( )
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΟΙ ΑΓΙΟΙ: ΚΙΡΙΛΛΟΣ & ΜΕΘΟΔΙΟΣ
Ανάμεσα στις περιοχές που κατέλαβαν οι Σελτζούκοι ήταν και τα Ιεροσόλυμα, η ιερή πόλη που έζησε και δίδαξε ο Χριστός. O αυτοκράτορας Αλέξιος Α', ο Κομνηνός,
5. Η διεθνής ακτινοβολία του Βυζαντίου
Το Σχίσμα του 1054: Ένα γεγονός βαθιάς οδύνης
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Η πτώση του Βυζαντίου.
Γρήγορη επανάληψη.
ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ 1η,2η,3η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ ( ).
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
Στις αρχές του 9ου αιώνα οι Βούλγαροι κατοικούσαν στο Βυζάντιο με την υποχρέοση να εμποδίζουν άλλους λαούς να κατοικούν εκεί. Αυτοί δεν το έκαναν και.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Κύριλλος κ Μεθόδιος Άγιοι της εκκλησίας. Η ζωή τους Η ζωή τους Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος,
20. Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους
Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βουλγάρους και τους Ρώσους
Προοίμιο της ακμής του Βυζαντινού Κράτους
7. Σλάβοι και Βούλγαροι.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο.
Κεφάλαιο δ΄ Ο χριστιανισμός στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και στους Βουλγάρους Κεφαλαιο τριτο Ενοτητα 4.
Β1, Β2 Ιστορία. Ύλη διαγωνίσματος για το α΄ τρίμηνο  Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη (σελίδες 7 – 9)  Ο Ιουστινιανός και το έργο του (σελίδες 16 – 18)  Οι.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
Εικόνα με την Παρθένο του Βλαδιμήρ. Φιλοτεχνήθηκε στην Κωνσταντινούπολη περί το 1125 και μεταφέρθηκε στη Ρωσία. Επέδρασε.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Βυζάντιο Νέα Ρώμη-Κωνσταντινούπολη Άλωση 1204 Άλωση 1453
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΒΕΡΓΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ Β2 Υπευθυνος Καθηγητης: Γ. Καπετανάκης
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Χρονολογικός πίνακας των Βυζαντινών χρόνων
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (Θρησκευτικού Τουρισμού)
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Εκχριστιανισμός Βουλγάρων · Η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία επιθυμούσε να εντάξει τους Βουλγάρους στο σύστημα της. · Το Βυζάντιο υποχρέωσε τον Βούλγαρο ηγεμόνα.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Προοίμιο της ακμής του Βυζαντινού Κράτους (843-867)

Βασιλεία Μιχαήλ Γ΄ (842-867) Αισθητή πρόοδος: - στην παιδεία, - στην οικονομία, - σημαντικές στρατιωτικές επιτυχίες κατά των Αράβων στη Μ. Ασία.

α. Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων Οι Βυζαντινοί στρέφονται προς το σλαβικό κόσμο και επιδιώκουν τον εκχριστιανισμό του: Ρώσοι: - ύστερα από μια ανεπιτυχή επίθεσή τους κατά της Κωνσταντινούπολης, → Βυζαντινοί ιεραπόστολοι εναπέθεσαν τα πρώτα σπέρματα του Χριστιανισμού στο νεοσύστατο Ρωσικό Κράτος.

Μοραβοί (σήμερα: Τσεχοσλοβακία και Ουγγαρία): 863: αποστολή ιεραποστόλων, ύστερα από πρόσκληση του ηγεμόνα της χώρας Ραστισλάβου. Επικεφαλής της πρεσβείας, από τη Θεσσαλονίκη: - Κωνσταντίνος-Κύριλλος, λόγιος και γνώστης της σλαβονικής (=αρχαίας σλαβικής) γλώσσας, - ο αδελφός του Μεθόδιος.

Σλαβική πρεσβεία ζητά βοήθεια από τους βυζαντινούς

- επινόησε το γλαγολιτικό αλφάβητο. Ο Κωνσταντίνος: - επινόησε το γλαγολιτικό αλφάβητο. - Μετέφρασε την Αγία Γραφή στα σλαβονικά. → Η Λειτουργία και το κήρυγμα στη Μοραβία άρχισαν να γίνονται στη σλαβονική γλώσσα.

Οι δύο Θεσσαλονικείς εργάστηκαν με ακάματο ζήλο. Αργότερα οι μαθητές τους εκδιώχθηκαν από τη χώρα, ο φραγκικός κλήρος κυριάρχησε, αλλά ο βυζαντινός πολιτισμός, χάρη στο έργο των δύο αδελφών, πέτυχε να ριζώσει βαθιά. Οι Σλάβοι οφείλουν τις απαρχές της εθνικής φιλολογίας τους στους δύο ιεραποστόλους.

Η ιεραποστολή στη Μοραβία Εκείνες τις ημέρες ο σλάβος ηγεμόνας Ραστισλάβος έστειλε απεσταλμένους στον Αυτοκράτορα Μιχαήλ με το εξής μήνυμα: "Εμείς οι Σλάβοι, όμως, είμαστε ένας απλοϊκός λαός και δεν υπάρχει κανένας που να μπορεί να μας διδάξει την αλήθεια και να μας εξηγήσει το αληθινό νόημα της Αγίας Γραφής. Γι' αυτό, αυτοκράτορα, στείλε μας έναν άνδρα ικανό να ανορθώσει όλη την αλήθεια". Τότε ο αυτοκράτορας είπε στο Φιλόσοφο: "Ακούς τι λένε, φιλόσοφε; Κανείς άλλος εκτός από σένα δεν μπορεί να φέρει σε πέρας αυτό το έργο. Κοίτα εδώ υπάρχουν πολλά δώρα, πάρε τον αδελφό σου, τον ηγούμενο Μεθόδιο, και πήγαινε, γιατί και οι δύο είστε από τη Θεσσαλονίκη και οι Θεσσαλονικείς μιλούν σλαβικά". Τότε ο Θεός αποκάλυψε στο φιλόσοφο τη σλαβική γραφή κι αυτός επινόησε αμέσως χαρακτήρες (γράμματα) και συνέθεσε ένα λόγο (αλφάβητο). Ύστερα ξεκίνησε για το ταξίδι στη Μοραβία, παίρνοντας μαζί του και τον αδελφό του. Αυτός άρχισε να υποτάσσεται πειθήνια, να υπηρετεί το φιλόσοφο και να διδάσκει μαζί του. Όταν πέρασαν τρία χρόνια, επέστρεψαν και οι δύο από τη Μοραβία, αφού είχαν διδάξει πολλούς μαθητές. Από το σλαβικό Βίο του Μεθοδίου, κεφ. 5, γερμ. μετ. J.Bujnoch, Zwischen Rom und Byzanz. Slavische Geschichtsschreiber, 1, Γκρατς- Βιέννη-Κολονία 1958, 88-89.

Εικόνα του βούλγαρου αγιογράφου Zahari Zograf (1810 – 1853 μ. Χ Εικόνα του βούλγαρου αγιογράφου Zahari Zograf (1810 – 1853 μ.Χ.) [μοναστήρι Troyan (1848 μ.Χ.)]

Μνημείο των Κυρίλλου και Μεθοδίου στο Κίεβο.

Κύριλλος και Μεθόδιος: μνημείο στην πόλη Vratsa της Βουλγαρίας.

Κύριλλος και Μεθόδιος: μνημείο στη Μόσχα.

Κύριλλος και Μεθόδιος: μνημείο τους στο ομώνυμο πανεπιστήμιο των Σκοπίων.

Κύριλλος και Μεθόδιος: Βελιγράδι.

Κύριλλος και Μεθόδιος: Sečovce, Σλοβακία.

Κύριλλος και Μεθόδιος: Οχρίδα.

Μνημείο Κυρίλλου και Μεθοδίου: Θεσσαλονίκη.

Βούλγαροι: Το πατριαρχείο, σε συνεργασία με την αυτοκρατορική εξουσία, έδρασε δυναμικά: όταν οι Βούλγαροι ζήτησαν από τον πάπα ιεραποστόλους, το Βυζάντιο επενέβη αστραπιαία, για να αποτρέψει την ένταξη της γειτονικής χώρας στη σφαίρα επιρροής της Δύσης: - στρατός και στόλος απέκλεισαν τα σύνορα - και τα παράλια της Βουλγαρίας. → ο βούλγαρος ηγεμόνας αναγκάστηκε να ενδώσει. → το 864 βαπτίστηκε στην Κωνσταντινούπολη με ανάδοχο τον αυτοκράτορα, → έλαβε το όνομα Μιχαήλ.

Η βάπτιση τον βούλγαρου ηγεμόνα Βόρη (Μιχαήλ) Η βάπτιση τον βούλγαρου ηγεμόνα Βόρη (Μιχαήλ). Μικρογραφία από το σλαβονικό χειρόγραφο της Χρονογραφίας τον Κωνσταντίνου Μανασσή (Ρώμη, Βατικανή Βιβλιοθήκη).

β. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο Εκκλησιών και το Πρώτο Σχίσμα Μετά την αποδοχή του βαπτίσματος από το Βούλγαρο ηγεμόνα: - ο ελληνικός κλήρος προχώρησε στην οργάνωση της Βουλγαρικής Εκκλησίας σύμφωνα με τις υποδείξεις του πατριάρχη Φωτίου. - Ο Βόρης συνέτριψε την αντίσταση των βουλγάρων ευγενών (βογιάρων) που έμεναν πιστοί στην εθνική θρησκεία. - Γρήγορα απογοητεύθηκε: η διοίκηση της Εκκλησία ανατέθηκε σε έλληνα επίσκοπο → → στράφηκε εκ νέου στη Ρώμη.

Ο πατριάρχης Φώτιος: - απέκρουσε και τη νέα επέμβαση της Ρώμης Ο πατριάρχης Φώτιος: - απέκρουσε και τη νέα επέμβαση της Ρώμης. - Κατηγόρησε τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία για θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής τάξης, - κυρίως για το δόγμα ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό (filioque)

Σύνοδος 867: - απέρριψε το δόγμα αυτό, - αναθεμάτισε τον πάπα Νικόλαο (Πρώτο Σχίσμα) Σύνοδος 870 (Κωνσταντινούπολη): - διευθέτησε το βουλγαρικό ζήτημα: Η Βουλγαρία θα υπαγόταν πλέον στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.

Ερωτήσεις Τράπεζας Θεμάτων Πώς και πότε εκχριστιανίστηκαν οι Σλάβοι της Μοραβίας; Να αποδώσετε το περιεχόμενο του ιστορικού όρου γλαγολιτικό αλφάβητο. Για ποιους λόγους οδηγήθηκαν οι δύο Εκκλησίες στο Πρώτο Σχίσμα;

Ερωτήσεις Τράπεζας Θεμάτων Να συμπληρώσετε τα κενά του αποσπάσματος, βάζοντας στην κατάλληλη θέση μία από τις ακόλουθες λέξεις (τρεις περισσεύουν): Σερβία, Μοραβία, Μεθόδιος, Νικόλαος, Ρατισλάβος, Βόρης, Φώτιος, Σέργιος. Οι Βυζαντινοί ιεραπόστολοι Κωνσταντίνος-Κύριλλος και ο αδελφός του ________________ εναπόθεσαν τα πρώτα σπέρματα του Χριστιανισμού στη ________________ , ύστερα από πρόσκληση του ηγεμόνα της χώρας ________________. Ο Κωνσταντίνος μάλιστα μετέφρασε την Αγία Γραφή στα σλαβονικά. Την ίδια εποχή βαπτίστηκε στην Κωνσταντινούπολη ο Βούλγαρος ηγεμόνας ________________ . Ο πατριάρχης ________________ για να αποτρέψει την ένταξη της Βουλγαρίας στη σφαίρα επιρροής της Ρώμης, κατηγόρησε τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία για θέματα λατρείας και εκκλησιαστικής τάξης, και ο πάπας αναθεματίστηκε (Πρώτο Σχίσμα).

Ερωτήσεις Τράπεζας Θεμάτων Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως προς την ορθότητά τους γράφοντας τη λέξη «σωστό» ή «λάθος» δίπλα από τον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση. Τον 9ο αι. ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος ανέπτυξαν ιεραποστολική δράση στο νεοσύστατο Ρωσικό κράτος. Ο Κύριλλος μετέφρασε την Αγία Γραφή στα σλαβονικά. Τον 9ο αι. ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος ανέπτυξαν ιεραποστολική δράση στη Μοραβία.

Ερωτήσεις Τράπεζας Θεμάτων Επιλέξτε την σωστή απάντηση: Η αποστολή ιεραποστόλων στη Μοραβία: α. οδήγησε στην υπαγωγή των Σλάβων της Μοραβίας στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. β. απέτυχε, αφού οι μαθητές του Κυρίλλου και Μεθοδίου εκδιώχθηκαν από τον φραγκικό κλήρο. γ. πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του πάπα. δ. οδήγησε στην επινόηση αλφαβήτου για τη σλαβονική γλώσσα και έθεσε τις βάσεις της εθνικής φιλολογίας των Σλάβων. 2. Οι Σλάβοι οφείλουν τις απαρχές της εθνικής φιλολογίας τους: α. σε Σλάβους μοναχούς. β. στον εκχριστιανισμό των Βουλγάρων. γ. στον ηγεμόνα της Βουλγαρίας Βόρη. δ. στους δύο Θεσσαλονικείς ιεραποστόλους, Κύριλλο και Μεθόδιο.