Πελοποννησιακός Πόλεμος ( π.Χ.)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΥΟ ΔΟΝΤΙΟΥ ΠΙΚΙ - ΠΙΚΙ.
Advertisements

“…ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΗ”
ΕΙΣΑΓΩΓΗ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πέρσες και Άβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου
Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ Γεννήθηκε πιθανόν το 455 στο δήμο Αλιμούντος. Καταγωγή από εύπορη οικογένεια Μόρφωση: Δάσκαλοί του ο φιλόσοφος Αναξαγόρας και ο ρήτορας.
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ.
Η περιγραφή της μάχης του
Π ε ρ ι κ λ ή ς ε μ φ ύ λ ι ο ς λ ό γ ι α ο ι ρ ο π μ ε
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ.
ΞΕΝΟΦΩΝ ΓΡΥΛΛΟΥ ΕΡΧΙΕΥΣ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Η εκστρατεία στη Σικελία Ο Δεκελεικός πόλεμος
Β.Η φάση της κάμψης της επανάστασης ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΟΥΡΓΙΩΤΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΕ
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Το Ερέχθειο Λεωνίδας Κραλίδης 1ο Πρότυπο Πειραματικό Θεσσαλονίκης
Οι κυριότερες φάσεις του πολέμου Βασικά σημεία του μαθήματος.
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
Αθηναϊκό Ναυτικό.
Η’ Δημοτικό Σχολείο Πάφου - Ιορδάνειο Ιστορία Δ’ Τάξης
Η μάχη των Πλαταιών και η ναυμαχία της Μυκάλης
Γιώργος Φοίβος Κωνσταντίνος Δημήτρης Λέντι
1ο δωδεκαθέσιο πρότυπο πειραματικό δημοτικό σχολείο Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
14. ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΑΝΑΣΤΑΤΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΜΕ ΤΗ “ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥΝΙΚΑ ’’
Δημοτικό Σχολείο Άγιων Τριμιθιάς Ιστορία Δ’ Τάξης
Ξενοφώντας.
Πελοποννησιακός πόλεμος.
Η απόλυτη εγκυκλοπαίδεια
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
Θουκυδίδου Ιστορίαι Τα Κερκυραϊκά.
Πρώτο Πρότυπο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ 431π.Χ π.Χ..
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
490 π.Χ. - η δεύτερη επίθεση των Περσών
Ο Πύρρος, ο βασιλιάς της Ηπείρου
Αναχώρηση του αθηναϊκού στόλου για τη σικελική εκστρατεία
Γεννήθηκε στην Αθήνα Γονείς : Κλεινίας , Δεινομάχη
H Βαλκανική χερσόνησο, πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους
Η ναυμαχία της Σαλαμίνας Οι πρωταγωνιστές
Ενώ ο Λύσανδρος βρίσκεται στη Ρόδο, οι Αθηναίοι, με ορμητήριο τη Σάμο, λεηλατούν τις ιωνικές πόλεις που ανήκαν στον Κύρο.
Η Αθήνα γίνεται η πιο ισχυρή πόλη
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
Κυπροκλασική Περίοδος
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΕΝΟΤΗΤΑ Η πολιτική ζωή της Αθήνας, κυριαρχείται από δύο ανταγωνιστικά πολιτικά κόμματα το αριστοκρατικό και το δημοκρατικό.
Εργασία Αρχαίας Ελληνική Γλώσσας
Ευριπίδη Ελένη Εισαγωγή.
Ταξίδι στον χρόνο. Περσική Αυτοκρατορία Σακκα, Ν. (μτφ) (2002). Εγκυκλοπαίδεια του Αρχαίου Κόσμου, Αθήνα: Άγκυρα, σ.52.
Ο Π ΕΡΣΙΚΟΣ Κ ΙΝΔΥΝΟΣ Σ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΜΕ : τις αφορμές και τις αιτίες των περσικών πολέμων την 1 η εκστρατεία των Περσών τη 2 η εκστρατεία.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
Ιστορική εισαγωγή.
Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
‘’Σπαρτιάτες Οπλίτες’’ ‘’Αθηναίοι Οπλίτες’’
Μελετώντας Μόνος σου τη Βίβλο
‘’Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ’’
ΘΗΒΑ Σχολείο : 6ο Γυμνάσιο Καλαμάτας Τάξη : Β4
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΦΑΣΕΙΣ
«Ιππείς» Μία πολιτειακή προσέγγιση του έργου του Αριστοφάνη
Αγγελική-Νίκη Φλώρου Σεπτέμβρης 2015.
οι κυριοτερεσ φασεισ του πολεμου
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
Αντικειμενικοί ιστορικοί
Πελοποννησιακός Πόλεμος
Στρατιώτης στον πόλεμο του Μαραθώνα!
Πελοποννησιακός πόλεμος ( π.Χ.)
ΣΑΚΗΣ ΚΟΥΒΕΝΤΑΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΙΑΝΤΩΝΗΣ ΕΛΕΝΑ ΓΚΟΥΝΤΟΥΛΑ ΣΑΛΑΜΙΝΑ.
Ο Λεωνίδας Α’ της Σπάρτης γεννιέται περί το 540 π. x
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πελοποννησιακός Πόλεμος (431-404 π.Χ.) ΑΘΗΝΑ&ΣΠΑΡΤΗ Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

ΑΙΤΙΕΣ ΠΕΛ/ΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΑΙΤΙΑ = ο πραγματικός λόγος για τον οποίο γίνεται κάτι – συνήθως δεν είναι εμφανής Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Τα Μακρά τείχη: μεγάλο οχυρωματικό έργο που περιέβαλλε Αθήνα και Πειραιά και μεταμόρφωνε ουσιαστικά τις δύο πόλεις σε απόρθητο τεχνητό νησί. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

ΑΙΤΙΕΣ ΠΕΛ/ΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ Η Αθήνα στρέφει τις βλέψεις της στο Ιόνιο και την Αδριατική. Σύγκρουση με την Κόρινθο (σύμμαχος της Σπάρτης) γιατί απειλούνται τα οικονομικά της συμφέροντα Πολιτειακή διαφορά: η κλειστή και αριστοκρατική Σπάρτη βλέπει με καχυποψία και φόβο την αυξανόμενη δύναμη της ανοικτής και δημοκρατικής Αθήνας. Βρίσκονται αντίπαλες δυο αντίθετες κοσμοθεωρίες – σύγκρουση Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

ΑΦΟΡΜΕΣ ΠΕΛ/ΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ Αφορμή = δικαιολογία , πρόφαση για να κάνω αυτό που πραγματικά θέλω Η ανάμειξη των Αθηναίων στην διαμάχη ανάμεση στην Κέρκυρα και στην Κόρινθο για την Επίδαμνο. Οι Κορίνθιοι ωθούν σε αποστασία από την αθηναϊκή συμμαχία την Ποτίδαια 432 π.Χ. Σε αντίποινα ο Περικλής απαγορεύει στα πλοία των Μεγαρέων, να αγκυροβολούν σε λιμάνια της Αθηναϊκής συμμαχίας και να διεξάγουν εμπόριο (Μεγαρικό ψήφισμα). Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Φάσεις του πολέμου 431-421 π.Χ. 415-413π.Χ. 413-404π.Χ. Πόσα χρόνια διήρκησε ο Πελ/κός πόλεμος; Αρχιδάμειος Πόλεμος 431-421 π.Χ. Σικελική εκστρατεία 415-413π.Χ. Δεκελεικός πόλεμος 413-404π.Χ. 431 404 27

Παρατηρήστε στο χάρτη τις δυνάμεις των αντιπάλων. Ποιος κυριαρχεί στη στεριά; Ποιος στη θάλασσα; Σε τι θα διαφέρει αυτός ο πόλεμος από τους Περσικούς;

Πηγές για τον Πελ/κό Θουκυδίδης : 431 – 411 π.Χ. (Ἰστορίαι) Θουκυδίδης : 431 – 411 π.Χ. (Ἰστορίαι) Ξενοφώντας : 411 – 362 π.Χ. (Ἑλληνικά) Γιατί ο Θουκυδίδης αποφάσισε να καταγράψει τον Πελοποννησιακό πόλεμο; Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Μπορείτε να εξηγήσετε τη συμπεριφορά των Αθηναίων, όπως αυτή παρουσιάζεται στο απόσπασμα του Θουκυδίδη; Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ Έδιωξαν, λοιπόν, το Μελήσιππο χωρίς να τον ακούσουν και διέταξαν να βγει αυθημερόν από τα σύνορα της Αττικής. Πρόσθεσαν ότι από τότε κι ύστερα θα μπορούν οι Λακεδαιμόνιοι, αν θέλουν, να στέλνουν πρέσβεις μόνο αν αποσυρθούν στο έδαφός τους. Έστειλαν και φρουρούς με τον Μελήσιππο, ώστε να μην επικοινωνήσει με κανέναν. Όταν έφθασε στα σύνορα κι έπρεπε να χωριστεί απ’ τους συνοδούς, πριν ξεκινήσει, γύρισε και είπε τα λίγα αυτά λόγια: «Η μέρα η σημερινή είναι αρχή μεγάλων κακών για τους Έλληνες». Όταν έφτασε στο στρατόπεδο και ο Αρχίδαμος έμαθε ότι οι Αθηναίοι δεν είχαν καμία πρόθεση να φανούν υποχωρητικοί, σήκωσε το στρατόπεδο και προχώρησε στο έδαφός τους. Θουκυδίδης, Ιστορία, Β, 12 (μετ. Άγγ. Βλάχου) Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Τα πρώτα έτη του πολέμου Εισβολή των Θηβαίων στην Πλάταια. Ο βασιλιάς της Σπάρτης Αρχίδαμος λεηλατεί την ύπαιθρο της Αττικής. Ο πληθυσμός της καταφεύγει μέσα στην οχυρωμένη πόλη (ἄστυ). Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Σε ποιο γεγονός αναφέρεται η πηγή; Γιατί θλίβονταν οι Αθηναίοι που εγκατέλειπαν την ύπαιθρο; ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ, ΜΕ ΘΛΙΨΗ, ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΥΣ ΤΟΥΣ Οι Αθηναίοι, λοιπόν, είχαν ζήσει για πολλούς αιώνες στην ύπαιθρο, σε αυτόνομους οικισμούς. Αλλά και όταν ακόμη οργανώθηκαν σε μία μόνη πολιτεία, εξακολούθησαν, και οι παλιότεροι και οι νεότεροι, μέχρι του πολέμου αυτού να ζουν στην ύπαιθρο, όπου και είχαν γεννηθεί. Γι’ αυτό και δυσφορούσαν με την μετοικεσία αυτή και, μάλιστα, επειδή μόνον τους τελευταίους καιρούς είχαν συνέλθει από τις ζημιές που είχαν πάθει στα μηδικά. Με θλίψη βαριά εγκαταλείπαν τα σπίτια τους και τους ναούς τους που ήσαν, από τα αρχαία χρόνια, πατροπαράδοτη κληρονομιά τους κι έπρεπε τώρα ν’ αλλάξουν τρόπο ζωής. Είχαν ο καθένας το αίσθημα ότι εγκατέλειπε την πραγματική του πατρίδα. Θουκυδίδης, Ιστορία, Β, 16 (μετ. Άγγ. Βλάχου)

Τα πρώτα έτη του πολέμου 430 π.Χ. ο ΛΟΙΜΟΣ αποδεκατίζει τον πληθυσμό της Αθήνας. 429 π.Χ. πεθαίνει και ο Περικλής ενώ οι Αθηναίοι χάνουν το ηθικό τους. Στην πολιτική κυριαρχούν οι δημαγωγοί * (δῆμος+ ἄγω). *είναι ικανοί να πείθουν τον λαό, να τον καθοδηγούν και να τον παρασύρουν. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Ποια ήταν τα συμπτώματα του λοιμού, όπως περιγράφεται από το Θουκυδίδη; Εγώ που αρρώστησα ο ίδιος και είδα με τα μάτια μου άλλους ν’ αρρωσταίνουν, θα περιγράψω την αρρώστια και τα συμπτώματά της, ώστε, αν τύχει και ξανάρθει ποτέ, να τα έχει ο καθένας υπ’ όψη του και να ξέρει την αρρώστια και να πάρει καλά τα μέτρα του [...]. Στην αρχή με δυνατούς πονοκεφάλους, ψηλό πυρετό, με φλόγωση των ματιών, που κοκκίνιζαν [...]. Μετά η αρρώστια κατέβαινε προκαλώντας δυνατό βήχα. Όταν κατέβαινε στην καρδιά, προκαλούσε μεγάλη αναταραχή και εμετούς. Μετά τους περισσότερους τους έπιανε λόξυγγας που προκαλούσε δυνατούς σπασμούς [...]. Η αρρώστια διαπερνούσε όλο το σώμα [...]. Πολλοί σώθηκαν, άλλοι έμειναν παράλυτοι στα άκρα τους. Άλλοι πάθαιναν αμνησία [...]. Η αρρώστια ήταν τέτοια, ώστε οι λέξεις δεν φτάνουν για να την περιγράψει κανείς, και χτυπούσε τόσο βαριά, ώστε δεν ήταν δυνατόν ν’ ανθέξει ανθρώπινη φύση. Θουκυδίδης, Ιστορίαι Β Μετάφραση: Άγγελος Βλάχος

Αποστασία Λέσβου Η Αθήνα πιέζει οικονομικά τους Συμμάχους. Οι αυθαιρεσίες της προκαλούν εξεγέρσεις. Λέσβος 428π.Χ. : η αποστασία καταπνίγεται με αγριότητα από τους Αθηναίους.

Κατάληψη Σφακτηρίας Σχέδιο από ασπίδα με επιγραφή που την είχαν πάρει λάφυρο οι Αθηναίοι από τους Σπαρτιάτες στη Σφακτηρία το 424 π.Χ. Βρέθηκε στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας. Τις ασπίδες αυτές τις είδε και τις περιέγραψε ο περιηγητής Παυσανίας το 2ο αιώνα μ.Χ. Κατάληψη του νησιού Σφακτηρία στην Πύλο από τους Αθηναίους – σύλληψη πολλών Σπαρτιατών. Η Σπάρτη ζητάει ειρήνη. Οι Αθηναίοι απορρίπτουν την πρόταση.

Ο πόλεμος στη Μακεδονία Οι Σπαρτιάτες μεταφέρουν τον πόλεμο στην Μακεδονία. Ο στρατηγός Βρασίδας φτάνει στην Χαλκιδική και καταλαμβάνει την Αμφίπολη. Οι Αθηναίοι στέλνουν στρατό στην Χαλκιδική με αρχηγό τον δημαγωγό Κλέωνα. Στην αμφίρροπη μάχη φονεύονται και οι δύο στρατηγοί 422 π.Χ. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

ΝΙΚΙΕΙΟΣ ΕΙΡΗΝΗ Με πρωταγωνιστή τον Νικία, αρχηγό του αριστοκρατικού κόμματος στην Αθήνα, υπογράφεται ειρήνη για πενήντα χρόνια (421 π.Χ.) Λίγες μέρες πριν υπογραφεί, ο Αριστοφάνης, κωμικός ποιητής , πήρε μέρος στους δραματικούς αγώνες με το έργο του ΕΙΡΗΝΗ και κέρδισε το 2ο βραβείο. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Ο πόλεμος στη Μακεδονία Ο Πόλεμος έχει φυλακίσει σε μια σπηλιά τη θεά Ειρήνη και ετοιμάζεται να βάλει μέσα σ' ένα πελώριο γουδί τις ελληνικές πόλεις και να τις “κοπανίσει”. Τότε, ο Τρυγαίος, ένας αμπελουργός, ανεβαίνει στον ουρανό μαζί με τον Ερμή και καλεί τους Έλληνες να ελευθερώσουν την Ειρήνη. Η απελευθέρωση της θεάς Ειρήνης, μαζί με την Οπώρα, θεά της καρποφορίας, και τη Θεωρία, θεά του πανηγυριού, αποτελεί το επίκεντρο του έργου. Η κωμωδία κλείνει με την επιστροφή στη γη του θριαμβευτή Τρυγαίου που φέρνει και πάλι τη θεά Ειρήνη στους ανθρώπους. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02

Ευχαριστώ πολύ!!! Μελέτη σελ. 83-85 του βιβλίου. Η παρουσίαση θα είναι αναρτημένη στο site του σχολείου μας. Σχολικό έτος 2013-2014 Μιχοπούλου Γεωργία ΠΕ 02