Οι μικροί κύριοι και οι μικρές κυρίες αγγίζουν τις παιδικές ψυχές Σχολικό έτος ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Υπεύθυνος εκπαιδευτικός:Δημάκη Μαρία Συνεργαζόμενοι: Τάξη:Α Τμήμα: 1
Οι δραστηριότητες προγραμμάτιστηκαν σε 4 ενότητες: 1η ενότητα:χρώματα και συναισθήματα:πραγματοποιήθηκε διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης των παιδιών σχετικά με τους ανθρώπινους χαρακτήρες ως ήρωες στην παιδική λογοτεχνία.Αποπειράθηκαμε κατόπιν στην αντιστοίχιση ανθρώπινου χαρακτήρα με χρώμα που τον εκφράζει. Κατασκευάσαμε πολύ-χρωμα χάρτινα λουλούδια που σε κάθε διαφορετικού χρώματος πέταλο εικονιζόταν και μια ανθρώπινη έκφραση. 2η ενότητα:εποχές και συναισθήματα: πραγματοποιήθηκε διαδοχή εικόνων από τις 4 εποχές και κατό-πιν κατασκεύασαμε 4 αφίσες με ποικιλία εικόνων και απεικονίσανε με τα χρώματα τους τις εικόνες με χρώματα εκφράζοντας το συναίσθημα που τους προκάλουσε κάθε εικόνα της εκάστοτε εποχής. 3η ενότητα:μουσική και συναισθήματα:η ιστορία κάθε χαρακτήρα από τους μικρούς κυρίους και τις μι-κρές κυρίες επενδύεται και με το μουσικό του άκουσμα. Οι μαθητές ευαισθητοποιούνται με τη μουσική και κάνουν δικό τους το χαρακτήρα τραγουδώντας το κομμάτι. Στη συνέχεια ακούγοντας ορχηστικά κομμμάτια προσπάθησαν να αποτυπώσουν με χρώμα στο χαρτί τα συναισθήματα που τους έρχονταν στην επιφάνεια. 4η ενότητα:οι μικροί μαθητές γίνονται"μικροί κύριοι και μικρές κυρίες":πραγματοποιήθηκαν τα παρακά-τω με τη σειρά που καταγράφονται και στον προγραμματισμό. Γράφουμε λεζάντες σε εικόνες των μικρών κυρίων και κυριών, αφού πρώτα έχουν ακούσει την ιστορία του καθενός. Κατασκευή «μικρού βιβλίου» με συγγραφέα κάθε μικρό μαθητή. Κανόνες συνεργασίας για το αρτιότερο συγγραφικό αποτέλεσμα. Εκμάθηση και πρώτη επαφή με τους κανόνες σύνταξης και γραμματικής. Σχεδιάζουν και χρωματίζουν κοιτώντας από τα παιδικά βιβλία την εξέλιξη της ιστορίας κάθε μικρού ήρωα. Κατασκευή του «παραμυθόδεντρου» - ένα δέντρο της ζωής αφού στα κλαδιά του οι μαθητές έχουν αναρτήσει τους ανθρώπινους χαρακτήρες που συναντούν και στην καθημερινή τους ζωή,γύρω τους… Kατασκευή με ανακυκλώσιμο υλικό κάθε μικρού ήρωα. Δραματοποίηση των μικρών κυρίων.
Οι δύσκολες μέρες που περνάει ο ελληνικός λαός μας χρήζει ε- μάς τους δασκάλους να περάσουμε στις μικρές παιδικές ψυχές μηνύμα- τα για την μελλοντική τους έκθεση στο κοινωνικό περιβάλλον.Τα παιδιά πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα σε ένα κοινωνικό σχήμα-και ιδιαί- τερα σε απαιτητικούς καιρούς -απαντούνται κοινωνικοί χαρακτήρες δια- φορετικής όψης δηλαδή και ¨καλοί¨ και ¨κακοί". Απαιτείται λοιπόν να γνωρίσουν την ποικιλία αυτών των ανθρώπινων χαρακτήρων, να εμπεδώ- σουν τη διαφορετικότητα, ώστε στο τελικό στάδιο να την αποδεχτούν για- τί με αυτήν θα υποχρεωθούν να ζήσουν ως αυριανοί πολίτες στη χώρα τους ή κάπου αλλού....
Κατασκευάσαμε πολύχρωμα χάρτινα λουλούδια που σε κάθε διαφορετικού χρώματος πέταλο εικονιζόταν και μια ανθρώπινη έκφραση.
Kατασκεύασαμε 4 αφίσες με ποικιλία εικόνων και απεικονίσανε με τα χρώματα τους τις εικόνες με χρώματα εκφράζοντας το συναίσθημα που τους προκάλουσε κάθε εικόνα της εκάστοτε εποχής.
Aκούγοντας ορχηστρικά κομμμάτια προσπάθησαν να αποτυπώσουν με χρώμα στο χαρτί τα συναισθήματα που τους έρχονταν στην επιφάνεια.
Κατασκευή «μικρού βιβλίου» με συγγραφέα κάθε μικρό μαθητή.
Κατασκευή του «παραμυθόδεντρου» - ένα δέντρο της ζωής αφού στα κλαδιά του οι μαθητές έχουν αναρτήσει τους ανθρώπινους χαρακτήρες που συναντούν και στην καθημερινή τους ζωή, γύρω τους…
Κατασκευή με ανακυκλώσιμο υλικό κάθε μικρού ήρωα.
Δραματοποίηση των μικρών κυρίων και κυριών στη λήξη της σχολικής χρονιάς και παρουσίαση του στους γονείς. Απεικόνιση των μικρών ηρώων σε μπλου- ζάκια, που δόθηκαν ως αναμνηστικό στους μικρούς μαθητές
Για όλους εμάς που ζούμε ανάμεσα σε μικρούς κυρίους και μι- κρές κυρίες, είτε ως γονείς, είτε ως δάσκαλοι, είτε ακόμα και ως νοσταλγοί εμείς οι ίδιοι της παιδικής μας ηλικίας!!! Πλάι μας ο κύριος Τσαπατσούλης, η κυρία Χαχανούλα, ο κύριος Ευτύχιος,ο κύριος Γαρ-γαλίτσας, η κυρία Παρλαπίπα, η κυρία Αργοπορίδου, ο κύριος Χωνο-μύτης, ο κύριος Φασαριόζος και ο κύριος Ήσυχος, ο κύριος Σκουντούφλης και τόοσοι άλλοι… ¨μικροί¨ πρωταγωνιστές της ζωής μας. Aυτούς τους ήρωες λοιπόν γνώρισαν οι μικροί μαθητές κι έμα- θαν ότι όλοι μπορεί να μοιάζουμε μα όμως διαφέρουμε, αλλά πρέπει να συνυπάρχουμε στο ίδιο κοινωνικό περιβάλλον.