ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Advertisements

ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΚΕΣΥΠ ΧΑΝΙΩΝ Υπεύθυνοι : Μπαουράκη Αντωνία Μαρτίκας Δημήτρης
Τα θεμέλια της επιστημονικής σκέψης και πρακτικής
Η Γεωμετρία της Γενικής θεωρίας
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
NUR211-Ψυχολογία Τμήμα Νοσηλευτικής
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρία Συστημάτων Σπύρος Κοκολάκης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΜΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Σύγχρονες τάσεις στη διδακτική της βιολογίας Ο τεράστιος όγκος γνώσεων στον τομέα των βιολογικών μαθημάτων, η συνεχής αλλαγή δεδομένων και ο αναγκαστικά.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Η Φυσική με Πειράματα Α΄ Γυμνασίου.
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Η Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου, η οποία είναι τάξη προσανατολισμού, περιέχει μαθήματα Γενικής Παιδείας συνολικής διάρκειας τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίας.
Πληροφοριακά Συστήματα και Επιχείρηση
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΑΡΧΕΣ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ Μάθημα 2ο Δρ. Ιωάννης Ε. Νικολάου ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Απόκτηση και Αναπαράσταση Γνώσης. Μηχανική Γνώσης (Knowledge Engineering) Η Μηχανική Γνώσης μπορεί να εξετασθεί από δύο διαφορετικές απόψεις. Αυτή που.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 7: Η αρχή των δυνατών έργων. Η αρχή του D’ Alembert Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1.1 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ 1.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Θεωρία Συστημάτων και Πληροφοριακά Συστήματα
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
Σύμπαν Από τι αποτελείται; Υπάρχουν κι άλλα;…
EIKONIKO ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Πληροφοριακά Συστήματα Και Επιχείρηση
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Επιστημονικοί τομείς χωρίζονται σε :
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ Θεωρία Συστημάτων Μαρία Καρύδα mka@aegean.gr ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ 2η Διάλεξη

Τι είναι επιστήμη; Επιστήμη είναι μια ενότητα γνώσεων που αποτελεί αποτέλεσμα συστηματικής και πειθαρχημένης μελέτης αντικειμένων, φαινομένων ή γεγονότων. Τι είναι γνώση; Η γνώση μπορεί να είναι βιωματική (εδράζεται σε βιώματα και τις αισθήσεις, είναι άμεση, εξωλογική και προσωποπαγής) ή νοητική (είναι έμμεση, στηρίζεται στην κρίση που προκύπτει από εμπειρίες, με βάση τις λειτουργίες του νου και της λογικής). Η κλασσική αντίληψη για την επιστήμη (Αριστοτέλης, Καρτέσιος κ.λπ.) στηρίζεται στη νοητική πλευρά της γνώσης, ενώ η σύγχρονη στηρίζεται στην πειραματική θεμελίωσή της.

Ιστορία της επιστήμης Από την αρχαιότητα έως τα τέλη του 15ου μ.Χ. αι. η προ-επιστημονική περίοδος χαρακτηρίζεται από ένα μείγμα φιλοσοφίας (πυθαγόρεια-αριστοτελική παράδοση), θεολογίας και παρατήρησης του κόσμου (γεωμετρία-μαθηματικά). Τελεολογία: σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο φυσικός κόσμος διατάσσεται σύμφωνα με το κριτήριο της μεγαλύτερης δυνατής προσέγγισης προς τον υπέρτατο σκοπό, το Θεό. Από τον 16ο αι. διατυπώνονται φυσικοί νόμοι που στηρίζονται στις αρχές της Μηχανικής (Μηχανοκρατία - αιτιοκρατία). Με αφετηρία την Κοσμολογία, και τους νόμους του Νεύτωνα, η εικόνα του φυσικού κόσμου αντιστοιχεί σε αυτή μιας μηχανής και η περιγραφή του γίνεται σε μαθηματική γλώσσα. Παρατήρηση – πείραμα -νόμος

Επιστημονικό παράδειγμα (ή Θετικισμός) Η μηχανοκρατία που ξεκίνησε από τους νόμους του Νεύτωνα (μπορούμε να εξηγήσουμε τον κόσμο με βάση τους φυσικούς νόμους) οδήγησε στην ιδέα της αιτιοκρατίας, της σχέσης αιτίας-αποτελέσματος, του αναγωγισμού (Καρτέσιος) και της αναλυτικής σκέψης. Σύμφωνα με τη μηχανιστική προσέγγιση η επιστημονική γνώση επιδιώκει τη γνώση «διά των αιτίων» για να προσδιορίσει έννοιες με παγκόσμια ισχύ. Η μηχανοκρατία και ο αναγωγισμός δημιουργούν το πλαίσιο της κλασικής επιστημονικής έρευνας, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα των μαθηματικών ως βασικό εργαλείο. Ο επιστήμονας είναι παρατηρητής του πειράματος, και περιγράφει, ελέγχει και ερμηνεύει τα φυσικά φαινόμενα. Το πείραμα χαρακτηρίζεται από επαναληψιμότητα, άρα δεν υφίσταται η έννοια της υποκειμενικότητας, αλλά τυχόν αποκλίσεις αποδίδονται σε ατέλεια της διαδικασίας απόδειξης.

Χαρακτηριστικά επιστημονικού παραδείγματος Ο θετικισμός χαρακτηρίζεται από κάποιες βασικές ιδιότητες Θετικισμός = Αναγωγισμός + Επαναληψιμότητα + Διαψευσιμότητα

Αναγωγισμός (reductionism) Για να μελετήσουμε την πραγματικότητα πρέπει να αφήσουμε εκτός πεδίου μελέτης τις λεπτομέρειες και να απομονώσουμε το αντικείμενο που μελετάμε (πείραμα). Τα προβλήματα πρέπει να διασπώνται και κάθε συνιστώσα τους να μελετάται ξεχωριστά. Θα πρέπει να δεχθούμε την πιο απλή από τις εξηγήσεις που εξηγούν πλήρως μία θεωρία (π.χ. ηλιοκεντρικό σύστημα αντί του γεωκεντρικού). Occam’s razor (William of Ockham, 14ος αιώνας), «Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem» Με τη συλλογιστική του αναγωγισμού, όλες οι επιστήμες ανάγονται στη φυσική. Παράδειγμα: «βία στα σχολεία» Κοινωνιολογία → Ψυχολογία → Βιολογία → Χημεία → Φυσική

Επαναληψιμότητα Για να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα της επιστήμης απαιτείται κάθε παρατήρηση και κάθε πείραμα να μπορεί να επαναληφθεί (με τον ίδιο ακριβώς τρόπο) από οποιονδήποτε επιστήμονα, με τα ίδια αποτελέσματα.

Διαψευσιμότητα (refutability) Η επιστήμη διατυπώνει τις θέσεις της (theories, statements) με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να διαψευστούν αν είναι εσφαλμένες. «Η βαρύτητα καμπυλώνει το χώρο». Αν ισχύει αυτό, τότε η θέση ενός άστρου στον ουρανό θα πρέπει να φαίνεται ότι αλλάζει, εάν η γωνία που το κοιτάζουμε είναι τέτοια, ώστε οι ορατές ακτίνες φωτός να περνάνε κοντά από τον ήλιο.

Αμφισβήτηση επιστημονικού παραδείγματος Το επιστημονικό παράδειγμα δε δίνει ικανοποιητικά συμπεράσματα όταν εφαρμόζεται στη βιολογία και τις επιστήμες της συμπεριφοράς (κοινωνιολογία, ψυχολογία, κ.λπ.) Π.χ. εξαρτημένα αντανακλαστικά

Περιορισμοί κλασικής επιστημονικής σκέψης Η μηχανιστική προσέγγιση δε μπορεί να αντιμετωπίσει την οργανωμένη συμπλοκότητα πολύπλοκων δομών. Δε μπορεί να ερμηνεύσει πλήρως φαινόμενα όπως η οργάνωση, συντήρηση, ρύθμιση και άλλες βιολογικές διεργασίες. Δε μελετά τα αντικείμενα και τα φαινόμενα σφαιρικά και «ολιστικά». Μειονεκτεί στη μελέτη συμπεριφοράς ζωντανών οργανισμών που επιδιώκουν κάποιο σκοπό.

Περιορισμοί κλασικής επιστημονικής σκέψης στη μελέτη κοινωνικών φαινομένων Το "αντικείμενο" της παρατήρησης (άνθρωπος) παρατηρεί τον παρατηρητή! Αν απομονώσεις έναν ή περισσότερους ανθρώπους από τον κοινωνικό περιβάλλον, τότε η συμπεριφορά τους αλλοιώνεται. Κάθε κοινωνική ομάδα είναι διαφορετική σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Εναλλακτικές προσεγγίσεις: Ολισμός Η μελέτη μίας σύνθετης οντότητας ως ενιαίο όλον ονομάζεται ολισμός (holism). Θεμελιώδης αρχή είναι η δημιουργία ολοτήτων. Η προσέγγιση αυτή έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα (Αριστοτέλης*) Δύσκολα αξιοποιήσιμη προσέγγιση, οδηγεί σε μονομέρεια «το όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών» (Μετά τα Φυσικά, τόμος 11)

Εναλλακτικές προσεγγίσεις: Συστημική Σκέψη (Θεωρία Συστημάτων) Η συστημική σκέψη ξεκίνησε από τον ολισμό, αλλά διαφοροποιήθηκε σταδιακά, έτσι ώστε να αφορά τη μελέτη και των μερών και του όλου και να εμπερικλείει την ενιαία αντιμετώπιση ανόργανης και ζωντανής ύλης Απέκτησε νόημα στον εικοστό αιώνα αρχικά με τη μελέτη σύνθετων βιολογικών φαινομένων και αργότερα με κοινωνικά και άλλα φαινόμενα, και διαμορφώθηκε στη βάση των βασικών αρχών που είχε διατυπώσει ο γερμανός φιλόσοφος Hegel (1812). Το όλον είναι περισσότερο από το άθροισμα των μερών Το όλον καθορίζει τη φύση των μερών Τα μέρη δεν μπορούν να κατανοηθούν ανεξάρτητα από το όλον Τα μέρη αλληλοσυσχετίζονται και αλληλεπιδρούν δυναμικά

Πώς προέκυψε η Γενική Θεωρία Συστημάτων; Η Θεωρία Συστημάτων προτάθηκε από το Βιολόγο Ludwig von Bertalanffy το 1936 και επεκτάθηκε στη συνέχεια από τον Ross Ashby. Ο von Bertalanffy πρότεινε τη νέα θεωρία αφενός ως αντίδραση στον αναγωγισμό (reductionism) και αφετέρου ως προσπάθεια αναβίωσης της ενότητας της επιστήμης. Υποστήριζε ότι τα πραγματικά συστήματα είναι ανοικτά και αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, καθώς και ότι αποκτούν ποιοτικά διαφορετικές ιδιότητες με αποτέλεσμα τη συνεχή εξέλιξη.

Πώς προέκυψε η Γενική Θεωρία Συστημάτων; Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 κάποιοι επιστήμονες παρατήρησαν ότι όλα τα συστήματα έχουν κάποιες κοινές αρχές και νόμους που διέπουν τη συμπεριφορά τους. Αν αυτό ισχύει, τότε μπορεί να υπάρξει ένας νέος επιστημονικός κλάδος που θα μελετάει τα συστήματα. Ήδη η Κυβερνητική μιλούσε για τη μελέτη της επικοινωνίας και του ελέγχου με τον ίδιο τρόπο και στους ζωντανούς οργανισμούς και στις μηχανές. Το 1954, ένας βιολόγος (Ludwig von Bertalanffy) ένας οικονομολόγος (Kenneth Boulding), ένας μαθηματικός (Anatol Rapaport) και ένας φυσιολόγος (Ralph Gerald) συναντιούνται στην ετήσια συγκέντρωση της American Association for the Advancement of Science (AAAS) και ιδρύουν την «Εταιρεία για τη Γενική Θεωρία Συστημάτων» (Society for General Systems Theory).

Βασικός στόχος της Γ.Θ.Σ.: Η ενότητα της επιστήμης Σύμφωνα με τον von Bertalanffy: Υπάρχει μια γενικευμένη τάση ενοποίησης μεταξύ των επιστημών, φυσικών και κοινωνικών. Η ενοποίηση αυτή αποτελεί κεντρικό σημείο για τη Γενική Θεωρία Συστημάτων. Με την ανάπτυξη βασικών αρχών που διατρέχουν κάθετα το χώρο των διαφορετικών επιστημών η Γ.Θ.Σ. μας φέρνει εγγύτερα στο στόχο της ενοποίησης των επιστημών. Οι δύο τάσεις, ενοποίηση και εξειδίκευση, υπήρχαν και υπάρχουν πάντα στην επιστήμη.

Η εξέλιξη της συστημικής προσέγγισης* 1η φάση (..έως το Β’ Παγκ. Πόλεμο): Πρόδρομοι της συστημικής σκέψης Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Poincare, Durkeim, de Saussure, von Bertalanffy 2η φάση (Β’ ΠΠ έως αρχές ‘50): Έμφαση στις πρακτικές εφαρμογές με στόχο την επικράτηση Επιχειρησιακή Έρευνα (Οπλικά και επιχειρησιακά συστήματα, οικονομική των επιχειρήσεων), Συστημική ανάλυση (θεωρία αποφάσεων), Επιστημονική πολιτική (Δίκαιο, πολιτική) 3η φάση (’50-60): Hard Systems Αντιμετώπιση ανταγωνισμού υπερδυνάμεων Κυβερνητική, Θεωρία γραμμικών συστημάτων, Γ.Θ.Σ., Systems engineering 4η φάση (’70-’80): Soft systems Αντιμετώπιση κρίσεων (πετρελαϊκές κρίσεις, κατάρρευση ΕΣΣΔ) Systems Dynamics, Ποιοτικά (μη γραμμικά) μοντέλα, παγκόσμια δίκτυα, οικολογικά μοντέλα 5η φάση (’90-...) Συνδυασμένες κυβερνοσυστημικές προσεγγίσεις Αντιμετώπιση απροσδόκητου Θεωρία χάους, Fuzzy logic, Τεχνητή Νοημοσύνη, Τεχνο-βιο-κοινωνικά συστήματα, *Κεκές Ι., “Κυβερνοσυστημικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση”, Συστημική Θεωρία και Πρακτική, Κλειδάριθμος 2008, σελ. 57-89

Επιστημονικό παράδειγμα Συστημική Προσέγγιση Πώς αντιμετωπίζεται το αντικείμενο της έρευνας Αναλύεται και απομονώνεται το ελάχιστο μέρος του, οι ιδιότητες του οποίου πιστεύεται ότι ερμηνεύουν το όλο. Μελετάται το σύνολο. Αναγνωρίζεται ότι από το όλο αναδύονται ιδιότητες διαφορετικές από το άθροισμα των μερών. Ερευνητικό ερώτημα Τι είναι το αντικείμενο. Τι κάνει το σύστημα. Ερευνητικός στόχος Ανεύρεση γραμμικής αιτιώδους σχέσης (νομετέλειας). Αναπαράσταση της συμπεριφοράς του συστήματος. Πεδίο εφαρμογής Ειδική ανά επιστημονικό κλάδο. Διεπιστημονική Ρόλος του ερευνητή Θεατής της «πραγματικότητας» Γνώστης της «αλήθειας» Μέρος του υπό εξέταση συστήματος, ενεργεί με στόχο τη βελτίωση του συστήματος. Κεκές Ι., “Κυβερνοσυστημικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση”, Συστημική Θεωρία και Πρακτική, Κλειδάριθμος 2008, σελ. 57-89