Φιλοσοφικά θεμέλια της εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Το παιδαγωγικό πλαίσιο ενός έργου eTwinning. Το eTwinning προσφέρει προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από: •Τη Bιωματική Μάθηση •Τα.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Μιχαλίνος Ζεμπύλας Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης
Καλώς ορίσατε στη 2 η εκδήλωση στη 2 η εκδήλωση για τις για τις Φυσικές Επιστήμες.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Στόχοι και επιδιώξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων(L6)
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Επαγγελματική Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών Προγραμματική Περίοδος 2007 – 2013 Απασχόληση, Ανθρώπινο Κεφάλαιο και Κοινωνική Συνοχή 2007.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝ ΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ- Γ’ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Καθηγητής: Μάριος Κουκουνάρας- Λιάγκης Ομάδα: Αρακυνθίου Φωτεινή.
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία. Η φιλοσοφία είναι:  Μια αναζήτηση της σημασίας και της αλήθειας Οι γενικές πεποιθήσεις και οι τοποθετήσεις ενός ατόμου ή μιας.
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Πώς επιτυγχάνεται η μάθηση καλύτερα;
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Αυτονομία Σχολικών Μονάδων στο Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΜΑΡΙΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Άξονες Συνέντευξης.
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Α) Κριτική Θεωρία.
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Θεωρίες Μάθησης και Μοντέλα Ενσωμάτωσης
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΗΜΕΡΙΔΑ 49ης Περιφέρειας Δ. Ε
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
΄Ερευνα Δράσης (Action Research)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Συνέντευξη σε εκπαιδευτικούς για ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φιλοσοφικά θεμέλια της εκπαίδευσης

Η φιλοσοφία είναι: Μια αναζήτηση της σημασίας και της αλήθειας Οι γενικές πεποιθήσεις και οι τοποθετήσεις ενός ατόμου ή μιας ομάδας Το σώμα των αρχών που κρύβονται κάτω από έναν κλάδο μάθησης ή σημαντικής πειθαρχίας

Αρχικός καθορισμός "Αγάπη της σοφίας" Ο ορισμός αναπτύχθηκε από το Σωκράτη

Ποια αξία έχει η μελέτη της φιλοσοφίας Παρέχει διευκρινίσεις για αυτό που είναι ή έχει γίνει από άλλους Παρέχει ένα πλαίσιο για τη ζωή και τη δράση μας Μπορεί να είναι χρήσιμη στην επίλυση των εκπαιδευτικών προβλημάτων Μια καλή διανοητική δραστηριότητα

Τρεις σημαντικοί τομείς της φιλοσοφίας Μεταφυσική - η φύση της πραγματικότητας Αξιολογία - η φύση των αξιών Επιστημολογία - η φύση της γνώσης

Μεταφυσική Θεωρείται η φύση της πραγματικότητας. Γιατί η γη υπάρχει; Πώς δημιουργήθηκε; Είναι η ανθρωπότητα ελεύθερη; Υπάρχει ένας Θεός; Τι είναι πραγματικότητα;

Μεταφυσική Οι κοινοί όροι που χρησιμοποιούνται στη μεταφυσική είναι: θεολογία ύπαρξη εξέλιξη πνεύμα ελεύθερος αθεϊσμός

Αξιολογία Σχετίζεται με τις θεωρίες των αξιών Οι δύο βασικές διαιρέσεις της αξιολογίας ηθική •Τι είναι λάθος και σωστό; •Τι είναι κακό και καλό; αισθητική •Τι είναι όμορφο και άσχημο; Μερικοί κοινοί όροι που χρησιμοποιούνται στην αξιολογία είναι: απαισιοδοξία, αισιοδοξία, ηδονισμός, εγωισμός και αυταπάρνηση .

Επιστημολογία Σχετίζεται με τις θεωρίες η φύση της γνώσης Σχετίζεται με τις θεωρίες η φύση της γνώσης Επιστημολογικές ερωτήσεις: Πώς οι άνθρωποι μαθαίνουν; Ποια γνώση είναι ανώτατης αξίας; Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι γνώσεων; Ποιοι είναι οι εκπαιδευτικοί στόχοι;

Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης Πραγματισμός Υπαρξισμός Εποικοδομητισμός

Πραγματισμός

Πραγματισμός Η ρίζα της λέξης «πραγματισμός» είναι ελληνική λέξη και σημαίνει "εργασία". Είναι πρώτιστα μια φιλοσοφία του 20ού αιώνα που αναπτύσσεται από Αμερικανούς. Η αλήθεια είναι αυτή που υπάρχει στον πραγματικό κόσμο. Πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψιν το επιθυμητό τέλος. Οι ιδέες πρέπει να εφαρμοστούν στην επίλυση των προβλημάτων συμπεριλαμβανομένων και των κοινωνικών προβλημάτων.

Εκπρόσωποι του Πραγματισμού Auguste Comte, 1798-1857 Δεν ήταν πραγματιστής, αλλά έδωσε έμφαση στη χρήση της επιστήμης για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων.

Εκπρόσωποι του Πραγματισμού Charles Darwin, 1809-1882 Η Αλήθεια δεν βρίσκεται στην Ύπαρξη, αλλά στην Εξέλιξη. Η πραγματικότητα είναι ατελής στην εξέλιξή της, χωρίς ένα προκαθορισμένο τέλος.

Αμερικάνοι Πραγματιστές Αμερικάνοι Πραγματιστές Charles Sanders Peirce, 1839-1914 Ευρέως γνωστός ως ο πατέρας του πραγματισμού Έγραψε το άρθρο «Πώς να κάνεις τις ιδέες σου σαφείς» στο Popular Science Monthly, το οποίο θεωρείται η βάση του πραγματισμού. Η αληθινή γνώση εξακρίβωση των ιδεών μας στην πραγματική εμπειρία

Αμερικάνοι Πραγματιστές William James, 1842-1910 Η αλήθεια μιας ιδέας είναι «η λειτουργικότητά της" Η αλήθεια δεν είναι απόλυτη και αμετάβλητη, γίνεται στην πραγματική ζωή Χαρακτήρισε τη φιλοσοφία του "ριζικό εμπειρισμό" Βιβλίο του:"πραγματισμός" του 1907- προώθησε πολύ τον πραγματισμό

Αμερικάνοι Πραγματιστές John Dewey, 1859-1952 Χρειάζεται να επικεντρωθούμε στα προβλήματα της πραγματικής ζωής Πρότεινε πρακτικές λύσεις για πρακτικά προβλήματα Πως σκεφτόμαστε Εντοπισμός προβλήματος Ορισμός προβλήματος Διαμόρφωση πιθανών λύσεων Formulate possible solutions Εξέταση και αξιολόγηση των πιθανών λύσεων Αποδοχή ή απόρριψη λύσης

Πραγματιστές και Εκπαίδευση Η εκπαίδευση πρέπει να είναι μία προετοιμασία για τη ζωή Η επίλυση προβλημάτων είναι σημαντική, επομένως χρησιμοποιούμε καταστάσεις της πραγματικής ζωής στο σχολείο Οι μέθοδοι διδασκαλίας πρέπει να είναι ποικίλες και ευέλικτες Η εκπαίδευση πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη δράση Οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

Πραγματιστές και Εκπαίδευση Επιθυμητή είναι η χρήση Project στη διδασκαλία Ποικίλο αναλυτικό πρόγραμμα Μία ευρεία εκπαίδευση είναι περισσότερο επιθυμητή

Ο Πραγματιστής και η Έδρα Για έναν πραγματιστή, η χρήση της «έδρας» είναι σημαντική. Ποιος είναι ο σκοπός της έδρας και τι εκπληρώνει αυτός ο σκοπός;

Εποικοδομητισμός

Εποικοδομητισμός Η κοινωνία έχει ανάγκη από μία συνεχή «ανοικοδόμηση» Τέτοια κοινωνική αλλαγή σχετίζεται και με την ανοικοδόμηση της εκπαίδευσης αλλά και με την αξιοποίηση της εκπαίδευσης στην ανοικοδόμηση της κοινωνίας Τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με τρόπο ολιστικό Μελλοντική σκέψη(ουτοπική σκέψη)

Εποικοδομητισμός Δεν πιστεύει ότι η προετοιμασία των μαθητών για τον κόσμο όπως είναι αυτός είναι σήμερα θα είναι ικανοποιητική (πολύ μεγάλη έμφαση στο status quo).

Εποικοδομητισμός επιδιώκει: Σύνδεση σκέψης και δράσης Θεωρία με πράξη Πνεύμα με δράση

Εποικοδομητισμός Ο σκοπός της εκπαίδευσης πρέπει να δίνει έμφαση στην ανάγκη για αλλαγή Οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται έξω, στον πραγματικό κόσμο Αναλυτικό πρόγραμμα σχετιζόμενο με τον «κόσμο» Η τεχνολογία είναι πολύτιμη στην επίλυση προβλημάτων

Διακεκριμένοι εποικοδομητιστές George S. Counts Theodore Brameld Paole Freire Karl Marx Ivan Illich John Dewey (είναι επίσης αναγνωρισμένος και ως πραγματιστής)

Ο Εποικοδομητιστής και η Έδρα Για έναν εποικοδομητιστή είναι σημαντικός ο επανασχεδιασμός της «έδρας» για την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας. Πως μπορεί η «έδρα» να βελτιωθεί, ώστε να προετοιμαστεί η κοινωνία για το μέλλον;

Υπαρξισμός

Υπαρξισμός Δόθηκε έμφαση στις δεκαετίες ’60 και ’70 Πολιτικά δικαιώματα Δικαιώματα των γυναικών Ατομικά δικαιώματα Ειδικές ανάγκες

Υπαρξισμός Στην εκπαίδευση το πρόγραμμα σπουδών βελτιώθηκε για να ικανοποιήσει τις ανάγκες (ακριβέστερα - απαιτήσεις) των ατόμων Οι πολιτικές αξιολόγησης για την επιτυχία ή την αποτυχία στο σχολείο Επεξέτεινε τις προθεσμίες απόρριψης Απέβαλε τις σειρές πυρηνικών μαθημάτων Απέρριψε τη σωματική τιμωρία

Υπαρξισμός Επιπλέον, δόθηκε έμφαση στις μειονοτικές ομάδες Η εστίαση απομακρύνεται από το αστικό περιβάλλον

Υπαρξισμός Οι παραδοσιακοί φιλόσοφοι ασχολούνται με ζητήματα όπως η φύση της γνώσης, της αλήθειας, της νόησης αλλά: Οι υπαρξιστές ενδιαφέρονται για το πώς αυτά τα ζητήματα είναι παιδαγωγικά σημαντικά μέσα από τις ατομικές εμπειρίες.

Υπαρξισμός και Εκπαίδευση Οι άνθρωποι είναι πρώτοι, μετά έρχονται οι ιδέες Οι άνθρωποι δημιουργούν τις ιδέες Έμφαση στην αυτογνωσία

Υπαρξισμός και Σχολείο Μία καλή εκπαίδευση δίνει έμφαση στην ατομικότητα Οι μαθητές πρέπει να έχουν ενεργητικό ρόλο στη διαμόρφωση του σχολείου τους

Υπαρξισμός και Σχολείο Οι μαθητές δεν θα έπρεπε να: Παρακολουθούν τάξεις Δίνουν εξετάσεις Παίρνουν βαθμούς Δεν υπάρχει καθορισμένο αναλυτικό πρόγραμμα

Διάσημοι Υπαρξιστές Soren Kierkegaard Martin Heidegger Martin Buber Jean-Paul Sartre

Ο Υπαρξιστής και η «Έδρα»

Συνδυάστε την εικόνα με τα φιλοσοφικά ρεύματα Ιδεαλισμός Ρεαλισμός Πραγματισμός Εποικοδομισμός Υπαρξισμός