ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΤΟ ΔΟΓΜΑ « Εκείνο που σκεφτόμαστε είναι κατά κανόνα λάθος, αλλά εκείνο που γνωρίζουμε είναι κατά κανόνα σωστό ». Γεωργούση Άννα Γκιούρα Κλαίρη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΝΟΥ –ΨΥΧΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή.
2. Άνθρωπος και Περιβάλλον
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
Tο project από τα μάτια των μαθητών ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Το καλοκαίρι του 2011, όταν άκουγα στην τηλεόραση για ένα καινούριο μάθημα– την ερευνητική.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
 1999(;) ο Thomas Anderson, ή Neo ψάχνει απαντήσεις σχετικά με το λεγόμενο “Matrix”.  Έρχεται σε επαφή με τον Μορφέα και καταφέρνει να αποδράσει από.
ΥΠΕΡΠΛΗΘΥΣΜΟΣ Γεωργούση Άννα Γκιούρα Κλαίρη Γολιδόπουλος Άγγελος
3. Η εμφάνιση του Ισλάμ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
project: οψεις της ψυχολογιας
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
ΑΘΕΪΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ Καθηγητής : Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια : Κωνσταντίνα Πολίτη
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Η ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ Η ιδέα της μετενσάρκωσης, η οποία ως έννοια εισάγεται πρώτη φορά στις Ουπανισάδες (800 πΧ), είναι θεμελιώδης στον Ινδουισμό.
Φονταμεταλισμός Ελένη Κολιό Γ’1.
ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΥΜΒΑΝ ΖΑΝΝΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ Γ ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ) ΠΛΥΤΑ ΕΛΕΝΗ 08/03/2013.
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
Εργασία Ομάδας: 1ης Σ. Άγγελος Τ. Νικόλαος Φ. Ιάσονας Φ. Φοίβος Χ. Αλέξανδρος.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Εβραϊσμός και Ισλάμ Λεωνίδας Κ. 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης ΣΤ2 –
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Μελέτες «κοινής γνώμης»
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ & ΠΕΙΘΩ.
« Ανεξιθρησκία: από το 313μ.Χ.
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Χρυσή Αλαμάνη- Ε’ τάξη- ΕΤΟΣ
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Δανάη Φιλιπποπούλου Γ’3
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτικά σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική.
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Περιγραφή Εκπαιδευτικός, ενόψει του Σαββατοκύριακου, έχει μεταβεί στο νησί όπου είναι η μόνιμη κατοικία του. Τη Δευτέρα, τηλεφωνεί στο Διευθυντή και του.
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Δειγµατική διδακτική προσέγγιση του λογισµικού "Όψεις της Θρησκείας"
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΤΟ ΔΟΓΜΑ « Εκείνο που σκεφτόμαστε είναι κατά κανόνα λάθος, αλλά εκείνο που γνωρίζουμε είναι κατά κανόνα σωστό ». Γεωργούση Άννα Γκιούρα Κλαίρη Γολιδόπουλος Άγγελος Παπουνίδου Χαρούλα Χρυσοστομίδου Λίνα

Τι είναι δόγμα / δογματισμός ; Ο όρος δόγμα σημαίνει « γνώμη, φρόνημα », ενώ στην αρχαιότητα σήμαινε επίσης « απόφαση, κρίση », « έννοια » και « εντολή, διαταγή ». Είναι δυνατόν να αφορά μια θεμελιώδη αρχή ενός φιλοσοφικού ή θρησκευτικού συστήματος ή να περιγράφει το σύνολο των δοξασιών μιας θρησκευτικής πίστης, το οποίο οι οπαδοί της αποδέχονται ως αληθινό και αναμφισβήτητο.

Το δόγμα παρουσιάζεται από τα αρχαιότατα χρόνια στις πολυθεϊστικές αιγυπτιακές και μεσοποτάμιες θρησκείες και αργότερα στις μονοθεϊστικές. Ο δογματισμός γίνεται σατανικός, όταν πετύχει να συγκεντρώσει ανθρώπινα πλήθη, κράτη, ηπείρους, αλλά και όλη την ανθρωπότητα. Τι είναι δόγμα / δογματισμός ;

Ο άνθρωπος πιστεύει ότι κατέχει δύο ειδικά, αποκλειστικά ανθρώπινα, χαρακτηριστικά : Ψυχή και ελευθερία επιλογής. Το πρώτο, η ψυχή, είναι θέμα πίστης και δεν μπορούμε να το αμφισβητήσουμε. Το δεύτερο όμως, η ελευθερία επιλογής, είναι ένα από τα δυσκολότερα φιλοσοφικά - θεολογικά - επιστημονικά ζητήματα : Οι αποφάσεις μας και οι πεποιθήσεις μας διαμορφώνουν τις καταστάσεις ή μήπως οι καταστάσεις μας διαμορφώνουν ; Η απάντηση στο τελευταίο ερώτημα διαφέρει ανάλογα με τον άνθρωπο στον οποίο τίθεται η ερώτηση. Είναι αποδεκτή και η άποψη πως η σχέση μεταξύ αποφάσεων και καταστάσεων είναι αμφίδρομη, δηλαδή τόσο οι αποφάσεις και οι πεποιθήσεις όσο και οι καταστάσεις αλληλοεπηρεάζονται και δεν ευθύνεται αποκλειστικά μια από αυτές για τη διαμόρφωση της άλλης. Τι είναι δόγμα / δογματισμός ;

Πώς δημιουργείται ένα δόγμα ; Οι τρεις παράγοντες που οδηγούν στη δημιουργία δόγματος είναι οι εξής :  Η εμπιστοσύνη στη « θεωρία » ενός δασκάλου, όσο καλή κι αν είναι αυτή, τη στιγμή που ιδρύεται μια « σχολή » κι όσο κι αν βοηθάει ( τη « σχολή ») να προοδεύσει προς μια καινούργια κατεύθυνση, περιλαμβάνει τον κίνδυνο να προκαλέσει το σχηματισμό ενός δόγματος.  Αν η θεωρία δεν είναι πολύ εύπλαστη και, συνεπώς, παρέχει ελάχιστες προτροπές για παραποιήσεις, και αν συνάμα ο δάσκαλος είναι αξιοσέβαστος, οι μαθητές μεταβάλλονται σε οπαδούς και η σχολή σε θρησκεία ή λατρεία.  Ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός οπαδών.

Γιατί ο άνθρωπος έχει έμφυτη ροπή στο δογματισμό ;  Πρώτον, γιατί είναι πιο εύκολο να αποδεχτείς άκριτα τις προκατασκευασμένες ιδέες παρά να τις αξιολογήσεις. Το να ζητωκραυγάζεις και να καταδικάζεις απαιτεί μικρότερη νοητική προσπάθεια από το να σκέφτεσαι.  Δεύτερον, γιατί οι άνθρωποι – όπως όλα τα ζώα - έχουμε ανάγκη να ανήκουμε σε ομάδες.

Πώς επιβιώνουν τα δόγματα ; Οι άνθρωποι μάχονται για τη δογματική πίστη τους με τέτοιο πάθος, που θα ήταν δικαιολογημένο μόνο αν επρόκειτο για την υπεράσπιση της σοφίας που έχει κληρονομηθεί από έναν αρχαίο πολιτισμό, και των γνώσεων του που έχουν εξαγνιστεί δια μέσου της επιλογής. Όποιος αρνείται να συμμορφωθεί με το δόγμα αυτ o στιγματίζεται σαν αιρετικός, συκοφαντείται και, αν είναι δυνατό, πέφτει στην ανυποληψία του κόσμου. Η εξαιρετικά ειδικευμένη αντίδραση της « κατακραυγής » του όχλου, εξαπολύεται τότε εναντίον του.

Ποια είναι η συμπεριφορά μεταξύ των οπαδών διαφορετικών δογμάτων ;  Ο Φίλιπ Ουάιλι γράφει : « Παντού, όπου συναντήθηκαν άνθρωποι με συγκρουόμενους μύθους, ιδέες και δόγματα, παρατηρήθηκε ένα αμφίπλευρο αβυσσαλέο μίσος, και μια ακλόνητη πίστη στην κάθε πλευρά ότι οι “ άλλοι ” βρίσκονται σε αναμφισβήτητη πλάνη και θεωρούνται ως εισβολείς, άπιστοι, ειδωλολάτρες, προδότες της ιδέας κλπ. Έτσι ακριβώς γεννήθηκαν οι ιεροί πόλεμοι ».  Είπε χαρακτηριστικά ο Γκαίτε : « Σε όλα τούτα τα ξεφαντώματα του Διαβόλου, το πιο δραστικό φαρμάκι θα είναι πάντα οι φατριαστικοί καυγάδες ».

Το δόγμα σε διάφορους τομείς  Στην πολιτική, περιγράφει τη θεμελιώδη καταστατική αρχή ενός πολιτικού κόμματος ή παράταξης.  Στον εκκλησιαστικό χώρο, δόγμα είναι η απόφαση που λαμβάνεται σε θέματα πίστης και η οποία γίνεται γενικά παραδεκτή από το σύνολο των πιστών.  Στην αρχαιότητα, ο όρος περιέγραφε τη νομοθετική απόφαση της ρωμαϊκής συγκλήτου, τις εντολές τού ιουδαϊκού νόμου και μεταγενέστερα τις αποφάσεις της ιεράς συνόδου.  Δόγμα στη φιλοσοφία είναι η άποψη η οποία, για εκείνον που την ασπάζεται, δεν επιδέχεται απόδειξη και επομένως, υπό μία έννοια, δεν επιδέχεται και αμφισβήτηση, σε αντιδιαστολή με αυτό που ονομάζεται αντικειμενική πραγματικότητα.

Η επιστήμη απειλεί την θρησκεία.