Επιμορφωτικές-Ενημερωτικές συναντήσεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών A Π 633 / ΕΚΦΕ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ, ΟΜΟΝΟΙΑΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ /12/20141
1. Προγραμματισμός διδακτέας ύλης και 2. Αξιολόγηση μαθητών. Κ ΚΑΦΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΣΧ ΣΥΜΒ ΠΕ04 11/12/20142
Στοιχεία «καλής διδασκαλίας» Πριν από τη διδασκαλία: Καλό εκπαιδευτικό/παιδαγωγικό κλίμα!!! Βιβλίο του μαθητή Επάρκεια εκπαιδευτικού: Γνώση του αντικειμένου (Βιβλίο του μαθητή, βιβλίο του εκπαιδευτικού, Εργ. Οδηγός…), του Αναλυτικού Προγράμματος και των σχετικών Οδηγιών του ΥΠΑΙΘΠΑ Προγραμματισμός (βραχυπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος) Θεωρίας και Εργαστηρίου Συνεχής ενημέρωση - να στέλνουμε mail;;;;; Συνεργασίες (ΕΚΦΕ)- θέλετε να βοηθήσετε;;;;;; Άλλα κόλπα (ΤΠΕ, Διαγωνισμοί ΕΕΦ-ΕΕΧ, ΕUSO κλπ)- θέλετε να συμετάσχετε;;;; 11/12/20143
Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας: Καλό εκπαιδευτικό/παιδαγωγικό κλίμα!! Σύνδεση με τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Ανάπτυξη του μαθήματος με σαφή μαθησιακά βήματα (διαβαθμισμένη δομή, έλεγχος κατανόησης, σύνδεση με τους στόχους, επισήμανση κύριων στοιχείων μαθήματος) Σύνδεση αποκτημένων γνώσεων με την κοινωνία Ευελιξία στη διδακτική πρακτική-εναλλακτικές διαδρομές Αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου (έγκαιρη ολοκλήρωση του μαθήματος- όχι χρόνο από το διάλειμμα!!) Αξιοποίηση των εποπτικών μέσων και ΤΠΕ Υιοθέτηση καινοτομιών Σωστή διαχείριση και αξιοποίηση των εργασιών 11/12/20144
Στοιχεία Ποιότητας μάθησης (Ποια είναι η ‘καλή’ διδασκαλία;) Παιδαγωγικό κλίμα της τάξης Συνεργασία με τους μαθητές Διάλογος, ενεργοποίηση, ενθάρρυνση Ποικιλία μεθόδων προσέγγισης νέας γνώσης Προώθηση ομαδικής εργασίας, ενίσχυση υπευθυνότητας Παιδαγωγική αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών 11/12/20145
Αξιολόγηση μαθητών Η αξιολόγηση στη σχολική πράξη είναι μια διαδικασία που έχει στόχο την αποτίμηση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και γενικά της συμπεριφοράς των μαθητών σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία. Η διαγνωστική αξιολόγηση Η διαμορφωτική αξιολόγηση και η αθροιστική αξιολόγηση, που κυρίως χρησιμοποιείται και στοχεύει πρωτίστως στην βαθμολόγηση των μαθητών 11/12/20146
Σύνδεση στόχων-αξιολόγησης Η αξιολόγηση των μαθητών συνδέεται άμεσα με τους διδακτικούς στόχους του κάθε μαθήματος, ή μιας διδακτικής ενότητας, οι οποίοι με τη σειρά τους βασίζονται στους τρεις τομείς της νοητικής ανάπτυξης των μαθητών, δηλαδή το γνωστικό, τον ψυχοκινητικό και το συναισθηματικό. Καλά διατυπωμένοι διδακτικοί στόχοι εμπεριέχουν τις εκτιμήσεις της αναμενόμενης απόδοσης και του επιπέδου επιτυχίας που πρόκειται να πραγματοποιήσει ο μαθητής 11/12/20147
Ο τρόπος αξιολόγησης επηρεάζει τη μάθηση- Είδη ερωτήσεων Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης Ερωτήσεις τύπου δοκιμίου Οι ποσοτικές μετρήσεις στη διδακτική των Φ.Ε. (μαθηματικοποιημένα προβλήματα) Η χρήση των γραφικών παραστάσεων στην αξιολόγηση των μαθητών Οι ερωτήσεις Σωστό - Λάθος 11/12/20148
Είδη ερωτήσεων Ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων/επιλογής Ερωτήσεις συμπλήρωσης και αντιστοίχησης. Άλλα κόλπα: Κριτήρια (διαγωνίσματα) που εμπεριέχουν και τις απαντήσεις Η διόρθρωση των κριτηρίων από τους μαθητές Η αξιολόγηση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων 11/12/20149
Τι γίνεται με τους ‘αδιάφορους’ μαθητές; 1. Να χρησιμοποιούνται διαγράμματα και εικόνες (γλωσσολογικές δυσκολίες) 2. Να δίδονται θέματα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών 3. Δώστε χρόνο! 4. Να δίδονται σαφείς οδηγίες. 5. Το περιεχόμενο των κριτηρίων πρέπει να βασίζεται στην ευφυΐα και στη γνώση που είναι οικεία στην ομάδα που εξετάζεται (διαφοροποιημένη διδασκαλία - εξατομικευμένη μάθηση). 11/12/201410
Οδηγός εκπόνησης τεστ ΠΡΙΝ: Είναι μέσα διάγνωσης και μάθησης. Δεν τιμωρούμε τους μαθητές μας. Λαμβάνουμε υπόψη τον παράγοντα χρόνο Τοποθετούμε τις πιο εύκολες ερωτήσεις στην αρχή Ελέγχουμε όλα τα επίπεδα γνώσεων Λίγες ερωτήσεις συμπλήρωσης και αντιπαραβολής. Αξιολογήσουμε όλα τα αντικείμενα - (τα περισσότερα) ΕΝΤΟΣ της ΔΙΔΑΚΤΕΑΣ ύλης και εντός ΟΔΗΓΙΩΝ!!!!!!!!!!! ΜΕΤΑ: Αναλύουμε τις ερωτήσεις που δεν απάντησαν. Δεν αποτελούν το μοναδικό μέσο αξιολόγησης (ότι λέει ο νόμος). Ερωτούμε πως αισθάνονται οι μαθητές μας Φροντίζουμε να είναι εύκολος ο τρόπος βαθμολογίας του. 11/12/201411
Εναλλακτικοί τρόποι βαθμολόγησης (πότε πότε εφαρμόζουμε τελείως άλλα κόλπα- όταν τα γνωστά κόλπα δεν αποδίδουν!) Η αυτο-αξιολόγηση, Η περιγραφική αξιολόγηση ( επιτυχίες, αδυναμίες του μαθητή) Η αξιολόγηση της επιτυχίας ή της αποτυχίας, όπου οι μαθητές αντί για βαθμό μαθαίνουν απλά αν πέρασαν ή όχι. Η ίδια βαθμολογία για όλους τους μαθητές Κρυφή βαθμολόγηση Ένα συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο, θα πρέπει να ολοκληρωθεί, προκειμένου να αποδοθεί ένας συγκεκριμένος βαθμός Συμβόλαιο καθηγητή - μαθητή, όπου ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με το μαθητή προσδιορίζει την ποσότητα του έργου που πρέπει να γίνει για να βαθμολογηθεί με άριστα, λίαν καλώς κ.λ.π. 11/12/201412
Κι άλλα ‘άλλα κόλπα….’ Αξιολόγηση βασισμένη στην απόδοση του μαθητή: η συμμετοχή του μαθητή στην τάξη, αλλά και στο εργαστήριο, εργασίες, Συνθετικές εργασίες, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, εννοιολογικοί χάρτες … Η δημιουργική αξιολόγηση: Σ’ αυτή τη μορφή αξιολόγησης δίδεται η ευκαιρία στους μαθητές να δείξουν τι έχουν μάθει μέσα από μια μη συμβατική διδασκαλία …. Περιοδικές συνεντεύξεις, Αξιολογηση με χαρτοφυλάκιο (portfolio), Αξιολόγηση εργαστηριακών δραστηριοτήτων, Επίλυση προβλημάτων, Κριτήρια αξιολόγησης με διαγράμματα και εικόνες, Αυτοαξιολόγηση … 11/12/201413
Εγκυρότητα Αξιοπιστία Εγκυρότητα (έγκυρα αποτελέσματα = μετράμε πχ πραγματικά το γνωστικό υπόβαθρο του μαθητή) Αξιοπιστία (όσες φορές και αν επαναλάβουμε την αξιολόγηση, κάτω από τις ίδιες συνθήκες, θα έχουμε ίδια ή παρεμφερή αποτελέσματα) Π.χ. με την ‘αντιγραφή’ ή τα εκτός ύλης θέματα σε διαγώνισμα, καταργούνται και η εγκυρότητα και η αξιοπιστία! 11/12/201414
Χρήσιμες διευθύνσεις (ΟΚΤ 2012) lib/axiologisi/hb_s_axiologisi.htm lib/axiologisi/hb_s_axiologisi.htm schools.gr/paideia_dialogos/aksiologisi.pdf schools.gr/paideia_dialogos/aksiologisi.pdf schools.gr/download/programs/erevnes/ax_poiot_xar_ prot_deft_ekp/poiot_ekp_erevn/s_241_280.pdf schools.gr/download/programs/erevnes/ax_poiot_xar_ prot_deft_ekp/poiot_ekp_erevn/s_241_280.pdf 11/12/201415Προγραμματισμός-Αξιολόγηση
Διευθύνσεις από άλλα ΕΚΦΕ (Πανεκφε 11/12/201416
ΠΔ 60 Αξιολόγηση Λυκείου F%CE%B2%CE%B1%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CE%B1/item/ %CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B5%CE%B4%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C- %CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1-60- %CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7- %CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD- %CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85- %CE%BB%CF%85%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85.html F%CE%B2%CE%B1%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CE%B1/item/ %CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B5%CE%B4%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C- %CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1-60- %CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7- %CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD- %CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85- %CE%BB%CF%85%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85.html 11/12/201417
Αξιολόγηση γυμνασίου ΦΕΚ 226/ Π Σαραντόπουλος (Σχ. Σύμβουλος ΠΕ04) Αξιολόγηση σχολείων Πιλοτικής: pdf Γ Βλάχος Gymn_2.pdf Gymn_2.pdf 11/12/201418
Προγραμματισμός Χημεία ´ôΓυμνασίου MEIA-GYMNASIOY.pdf MEIA-GYMNASIOY.pdf Χημεία Α΄ Λυκείου MEIA-A-GEL pdf MEIA-A-GEL pdf Χημεία Β΄ Λυκείου γενικής Παιδείας MEIA-gp-B-GEL-A-TETR pdf MEIA-gp-B-GEL-A-TETR pdf 11/12/201419
Αξιολόγηση του μαθητή (Π.Ι.) schools.gr/download/programs/erevnes/ax_p oiot_xar_prot_deft_ekp/poiot_ekp_erevn/s_2 41_280.pdf schools.gr/download/programs/erevnes/ax_p oiot_xar_prot_deft_ekp/poiot_ekp_erevn/s_2 41_280.pdf 11/12/201420
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: Οδηγίες για τις γραπτές δοκιμασίες αξιολόγησης των μαθητών στο Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο (19 Οκτ. 2012) Δύο εγκυκλίους σχετικά με τις γραπτές δοκιμασίες αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου υπέγραψε ο Ειδικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Σωτήρης Γκλαβάς. Εδικότερα οι εγκύκλιοι, ορίζουν τα εξής: Λύκειο: ισχύουν οι διατάξεις του άρ. 7 του Π.Δ. 60/2006 (ΦΕΚ A΄ 65) Γυμνάσιο:ισχύουν οι διατάξεις του Π.Δ. 409/1994 (ΦΕΚ Α΄ 226) κλπ κλπ 11/12/201421
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: Οδηγίες για τις γραπτές δοκιμασίες αξιολόγησης των μαθητών στο Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο (Οκτώβριος 2012) ekpaidefsi/defterovathmia/item/ ypoyrgeio-odigies-gia-tis-graptes-dokimasies- aksiologisis-ton-mathiton-sto-gymnasio-kai- geniko-lykeio.html ekpaidefsi/defterovathmia/item/ ypoyrgeio-odigies-gia-tis-graptes-dokimasies- aksiologisis-ton-mathiton-sto-gymnasio-kai- geniko-lykeio.html 11/12/201422
Η Αξιολόγηση των μαθητών στο γυμνάσιο Ι. Βλάχος Συμπεράσματα για τα θέματα: 25% δεν είναι εναρμονισμένα με τη νομοθεσία 50% προέρχονται από λίγα κεφάλαια 22% είχαν δύσκολες ερωτήσεις 30% είχαν μεγάλο αριθμό ερωτήσεων Ακολουθούν προτάσεις… Gymn_2.pdf Gymn_2.pdf 11/12/201423
Η αξιολόγηση των μαθητών στο Λύκειο (από google) προσοχή στις ημερομηνίες ενημέρωσης!!! ?q=cache:sLqW8f5jDhYJ:users.sch.gr/mchatzi nik/axiologisimathiton.html+&cd=1&hl=el&ct =clnk&gl=gr pdf pdf Γιατί Οι Σημερινές 30άρες Τα Φτιάχνουν Με Μικρότερους; %CE%B4%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B5%CF%82- %CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%84%CF%89%CE%BD- %CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF- %CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF- %CE%BB%CF%8D%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BF %CE%B4%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B5%CF%82- %CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%84%CF%89%CE%BD- %CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF- %CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF- %CE%BB%CF%8D%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BF 11/12/201424