Εφαρμογή της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: πλεονεκτήματα, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης Σαλούστρου Πόπη ΓΕΛ Γαζίου
Τι είναι η Διερευνητική Μάθηση Μία διδακτική προσέγγιση που έχει στόχο να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών ώστε να ενταχτούν ενεργητικά στη διαδικασία μάθησης Ο ρόλος του δασκάλου είναι να κατευθύνει τα παιδιά να βρουν απαντήσεις που θα ικανοποιούν στις αναζητήσεις τους
Πόσο εξοικειωμένοι είναι οι μαθητές; Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι απαιτητικό, συνεπώς η αναζήτηση πρόσθετων πληροφοριών για το μάθημα συχνά δεν είναι εφικτή λόγω περιορισμένου χρόνου Έχουν συνηθίσει να παρακολουθούν ένα σχολικό εγχειρίδιο με συγκεκριμένη ύλη
Πλεονεκτήματα Διερευνητικής Μεθόδου Οι μαθητές μελέτησαν το θέμα με βάση τις προσωπικές τους γνώσεις και ‘‘αναγνώρισαν’’ τις επιπλέον ανάγκες σε πληροφορία και εμβάθυνση Δόθηκε η ευκαιρία ανάδειξης ιδιαίτερων ικανοτήτων - δεξιοτήτων των μαθητών που δεν αναδεικνύονται στον παραδοσιακό τρόπο μαθήματος
Πλεονεκτήματα Διερευνητικής Μεθόδου Η αναζήτηση πληροφοριών προκειμένου να καλυφθεί σφαιρικά το θέμα με το οποίο ασχολήθηκαν, οδήγησε στην επέκταση της έρευνας των μαθητών και σε άλλες γνωστικές περιοχές Στο μάθημα ενθαρρύναμε τη συνεργασία, την ανταλλαγή απόψεων και τη διενέργεια κοινών ερευνών μεταξύ των μαθητών, ικανοποιώντας σε σημαντικό βαθμό τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
Δυσκολίες Άγνωστο θέμα για τους περισσότερους μαθητές Δυσκολία εύρεσης πληροφοριών Δυσκολία αξιολόγησης των πληροφοριών Δυσκολία στην κατανόηση του περιεχομένου των πληροφοριών και στην αξιοποίησή τους στην έρευνα Κάποιες πληροφορίες γεννούσαν νέα ερωτήματα
Λύση προβλημάτων Ο ενθουσιασμός και το ενδιαφέρον των μαθητών έπαιξε καταλυτικό ρόλο την επίλυση των προβλημάτων Καθοδήγηση από τον εκπαιδευτικό Ενθάρρυνση
Πειραματικό μέρος Σκοπός του ήταν να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα που γεννήθηκαν ή τέθηκαν στους μαθητές Να επιβεβαιωθούν πρακτικά πληροφορίες που συλλέχθηκαν στο θεωρητικό μέρος Η προσπάθεια για την απάντηση των ερωτημάτων διακρίθηκε από ενθουσιασμό, αυξημένο ενδιαφέρον και συμμετοχή, δημιουργικότητα, εφευρετικότητα και πρωτοτυπία.
Αόρατα, άρα και ασφαλή; ΧΩΡΟΙ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΤΑΦΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Το project από την σκοπιά των μαθητών Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από τους 32 μαθητές του σχολείου μας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα
Τί σας άρεσε περισσότερο στο project;
Τί δεν σας άρεσε στο project;
Αν σας δινόταν η ευκαιρία, θα συμμετείχατε ξανά σε παρόμοιο πρόγραμμα;
Θα θέλατε η εκπαίδευση στο σχολείο να έχει τη μορφή της διερευνητικής μάθησης;
Πως θα χαρακτηρίζατε την εμπειρία σας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα;
΄Ακούω και ξεχνάω, βλέπω και θυμάμαι, εμπλέκομαι και κατανοώ΄
Ευχαριστώ για την προσοχή σας! Σαλούστρου Πόπη Ειδικότητα: Βιολόγος Εκπαιδευτικός ΓΕΛ ΓΑΖΙΟΥ