Έργο Αξιοποίησης Τουριστικών Λιμένων Οι τουριστικοί λιμένες μετατρέπονται σε πυλώνες τοπικής ανάπτυξης Εντάσσεται στο πλαίσιο του Έργου «Νηρηίδες» για τη συνολική αξιοποίηση και των τουριστικών λιμένων στην Ελληνική Επικράτεια. Αφορά την αξιοποίηση περίπου 46 τουριστικών λιμένων, στους οποίους περιλαμβάνονται μαρίνες, τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια. Προωθείται αξιοποίηση μέσω της δημιουργίας ομάδων (clusters) αλλά και της ανάδειξης μεμονωμένων τουριστικών λιμένων. Ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού Ενίσχυση της ανάπτυξης του εγχώριου θαλάσσιου τουρισμού (ιστιοπλοΐας / σκαφών αναψυχής), και δυνατότητα αξιοποίησης της μεγαλύτερης ακτογραμμής στη Μεσόγειο. Αναβάθμιση των υποδομών των τουριστικών λιμένων. Προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού επαγγελματικών & ιδιωτικών σκαφών αναψυχής. Πλήρης κάλυψη των λειτουργικών και επενδυτικών αναγκών των τουριστικών λιμένων από τους ιδιώτες επενδυτές. Αύξηση των διανυκτερεύσεων των σκαφών αναψυχής και παράπλευρα κέρδη για τις τοπικές κοινωνίες. Βελτίωση υποδομών με βάση το σχεδιασμό ομαδοποίησης. Τοποθέτηση των μικρών νησιών στον τουριστικό χάρτη λόγω της σύνδεσή τους με μαρίνες – κόμβους («Κεντρική Μαρίνα») Το έργοΧάρτης Κριτήρια Συμμετοχής διαγωνισμού Επόμενα Βήματα ΤΑΙΠΕΔ Σταδίου & Κολοκοτρώνη 1, Αθήνα, Ελλάδα : 1η διαγωνιστική διαδικασία - Κεντρική μαρίνα: Άλιμος -3 περιφερειακοί τουριστικοί λιμένες: Νέα Επίδαυρος, Ύδρα, Πόρος Β΄Τρίμηνο 2013: 5 διαγωνιστικές διαδικασίες - Τουριστικοί λιμένες της Πύλου, της Χίου, της Αρετσούς, του Λαυρίου (mega yacht μαρίνα), και του Αργοστολίου (μαρίνα πολυτελείας)
Ενίσχυση των τοπικών οικονομιών Δημιουργία ενός καλύτερου και ασφαλέστερου περιβάλλοντος στην περιοχή του τουριστικού λιμένα, με ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στο θαλάσσιο μέτωπο και στις εγκαταστάσεις. Υλοποίηση έργων για την ανάπτυξη μαρίνων (συμβατικές υποχρεώσεις επενδυτών). Αξιοποίηση εγκαταστάσεων που δεν χρησιμοποιούνται και δεν αποφέρουν οφέλη. Υλοποίηση άλλων μικρών έργων προς όφελος της τοπικής κοινωνίας σε συνεργασία με τον επενδυτή. Επεξεργασία σε εξέλιξη μηχανισμού οικονομικής ενίσχυσης από το Δημόσιο που θα υπολογίζεται ως ποσοστό του ετησίου μισθώματος που θα καταβάλλει ο επενδυτής, για κάθε Δήμο που διαχειρίζονταν (άμεσα ή έμμεσα) τον αντίστοιχο τουριστικό λιμένα που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ομάδα (Cluster) Αλίμου Το παράδειγμα της Ισπανίας Για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε τουριστικούς λιμένες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς κλάδους της τοπικής οικονομίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, κάθε τουρίστας που ξοδεύει €100 σε έναν τουριστικό λιμένα, ξοδεύει επιπλέον €450 στην τοπική οικονομία. Στο ίδιο πλαίσιο, μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις των επενδυτών θα είναι η υλοποίηση έργων για την ανάπτυξη τουριστικών λιμένων. Με βάση τα ίδια στοιχεία από την Ισπανία κάθε €1 άμεσων ξένων επενδύσεων δημιουργεί €1,5 άμεσης οικονομικής δραστηριότητας στους τουριστικούς λιμένες και €6,84 έμμεσης οικονομικής δραστηριότητας στην τοπική οικονομία. Ομάδες Τουριστικών Λιμένων (clusters) Μεμονωμένοι Τουριστικοί Λιμένες Κριτήρια για την επιλογή της Κεντρικής Μαρίνας Κατασκευασμένες μαρίνες που έχουν χωροθετηθεί σύμφωνα με την Εθνική Νομοθεσία Εγγύτητα σε (διεθνές) αεροδρόμιο Εγγύτητα σε πόλη ή σε σημαντικά αρχαιολογικά / τουριστικά μέρη Σημαντικό αριθμό θέσεων ελλιμενισμού Χερσαία ζώνη προς ανάπτυξη Κριτήρια για την επιλογή Περιφερειακών Τουρ. Λιμένων Εγγύτητα σε Κεντρική Μαρίνα Βασικές υποδομές Εγγύτητα σε άλλους τουριστικούς λιμένες (~ 30 ναυτικά μίλια) Το σύνολο της ομάδας να μην ξεπερνάει τις θέσεις ελλιμενισμού Κριτήρια για την επιλογή mega yacht μαρίνας Εγγύτητα στο διεθνή αερολιμένα, Ελ. Βενιζέλος Εγγύτητα σε αστική περιοχή Επάρκεια υφιστάμενων λιμενικών υποδομών Κριτήρια για την επιλογή luxury μαρίνας Εγγύτητα σε διεθνές ή/και εθνικό αερολιμένα Τουριστικά ανεπτυγμένη περιοχή Ελάχιστη χωρητικότητα 150 θέσεων ελλιμενισμού Χερσαία ζώνη προς ανάπτυξη