Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης 2005 1 – 3 Ιουλίου 2005 Ανάπτυξη Τουρισμού στα πλαίσια μιας στρατηγικής για την βιώσιμη ανάπτυξη Καθ. Χάρης Κοκκώσης Ειδικός Γραμματέας Στρατηγικής, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Τουρισμός στην Ελλάδα Σημαντική συμβολή στην Ελληνική οικονομία 13 εκ. αφίξεις αλλοδαπών τουριστών 17 % του Α.Ε.Π 800.000 θέσεις εργασίας Πλεονεκτήματα Ελληνικού προϊόντος Φυσική και πολιτιστική κληρονομιά, γαστρονομία, lifestyle Πλούσιο και πολύμορφο τουριστικό υπόβαθρο που μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις και ανάγκες όλων των τουριστών Σύγχρονες υποδομές και τουριστικές εγκαταστάσεις
Συμβολή του τουρισμού Πολυδιάστατη Οικονομική ανάπτυξη Δημιουργία θέσεων απασχόλησης Πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα σε άλλους κλάδους Σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο Ευκαιρίες ανάπτυξης και ανάδειξης φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς Βελτίωση ποιότητας ζωής λόγω έργων υποδομής Ενίσχυση και αναβάθμιση της ταυτότητας μιας περιοχής
Στρατηγική Βιώσιμης Ανάπτυξης Οικονομική αποτελεσματικότητα Ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη στην περιφέρεια Βιώσιμη ανάπτυξη Κοινωνική δικαιοσύνη Διάχυση ωφελειών – κόστους – ευκαιριών Περιβαλλοντική προστασία Ανάδειξη και διαφύλαξη πολιτισμικής και φυσικής κληρονομιάς
Σχεδιασμός για τον τουρισμό Εθνικές και διεθνείς αγορές τουριστών Τουριστικοί πόροι και δραστηριότητες Φυσικό, πολιτισμικό και κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον Μεταφορές Καταλύματα Θεσμικό πλαίσιο Άλλες υποδομές Άλλες τουριστικές εξυπηρετήσεις και υπηρεσίες Χρήση τουριστικών πόρων και εγκαταστάσεων από τους μόνιμους κατοίκους Πηγή : Tourism Planning: An Intergated and Sustainable Development Approach, 1991
Θέματα για την Ελλάδα Εποχικότητα Η μαζική τουριστική ζήτηση εστιασμένη σε συγκεκριμένες περιοχές Υπερεκμετάλλευση ή εγκατάλειψη φυσικών πόρων λόγω έντονων πιέσεων (γεωργία, τουρισμός, κατοικία) Εξάντληση και υποβάθμιση υδατικών πόρων Απώλεια φυσικών πόρων Υποβάθμιση χερσαίων οικοσυστημάτων Άναρχη αστικοποίηση Υποβάθμιση τοπίου
Στρατηγική για τον Τουρισμό Νέο θεσμικό/ οργανωτικό πλαίσιο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης- ΕΟΤ – ΕΤΑ - ΟΤΕΚ Νέος Νόμος Στρατηγική Τουρισμός στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για την Βιώσιμη Ανάπτυξη Στόχος Ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος Διεύρυνση και εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος Μέσα Διαμόρφωση 10-ετούς στρατηγικού σχεδίου Αναπτυξιακός Νόμος Ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού Προώθηση και προβολή
Ποιοτική Αναβάθμιση Προτεραιότητα: Ανάπτυξη του τουρισμού για τις ανάγκες του σύγχρονου ατόμου Υποστήριξη επενδύσεων υψηλής ποιότητας: Ξενοδοχεία πολυτελείας και θέρετρα Αθλητικός τουρισμός Οίκο- τουρισμός Εκθεσιακές και συνεδριακές εγκαταστάσεις Θαλασσοθεραπεία, spa κ.τ.λ.
Διεύρυνση και Εμπλουτισμός Τα αξιοθέατα διευρύνονται πέρα του κλασσικού προτύπου «Ήλιος και Θάλασσα» Δραστηριότητες κατά την διάρκεια όλου του χρόνου Άξονες για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού Ιαματικός τουρισμός-θαλασσοθεραπεία -υγεία- ομορφιά Πολιτισμικός και αστικός τουρισμός- συνεδριακός και εκθεσιακός τουρισμός, city breaks… Οίκο-τουρισμός- τουρισμός στη φύση … Θαλάσσιος τουρισμός, καταδύσεις, ιστιοπλοΐα…
Ολοκληρωμένες Παρεμβάσεις Ανά είδος τουριστικού προορισμού : αναπτυγμένους, αναπτυσσόμενους και ειδικούς (νησιά, ορεινές περιοχές) Δημόσιες Επενδύσεις για ανάπτυξη ειδικών τουριστικών υποδομών Ενισχύσεις σε επιχειρήσεις για επενδύσεις Προβολή Κατάρτιση
Σύνοψη Η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα γιατί συνδυάζει τις διαχρονικές κλασικές αξίες του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού, τις φυσικές ομορφιές, την ιστορία και την φιλοξενία. Η τουριστική πολιτική πρέπει να εξειδικεύεται στις ιδιαιτερότητες των τουριστικών προορισμών Η πολιτική για τον τουρισμό είναι άμεσα συνυφασμένη με μια πολιτική για βιώσιμη ανάπτυξη που έχει χωρική διάσταση Η συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο αποτελεί καταλύτη για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας και την αναβάθμιση της Ελλάδας σε ιδανικό τουριστικό προορισμό