Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η Ελληνική Στρατηγική για τον Τουρισμό

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η Ελληνική Στρατηγική για τον Τουρισμό"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η Ελληνική Στρατηγική για τον Τουρισμό
Τουριστική Πολιτική

2 Θεματικές Ενότητες Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική. Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής. Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό. Ένα πλαίσιο στρατηγικής για τον Τουρισμό. Στόχοι και κατευθύνσεις. Εξειδίκευση των στόχων. Η στρατηγική. Το χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού. Χάρτες για τον Ειδικό Και Εναλλακτικό Τουρισμό.

3 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Η πολιτική για τον τουρισμό βασίστηκε για πάρα πολλά χρόνια στην προώθηση του παραδοσιακού προτύπου τουριστικού προϊόντος (ήλιος-θάλασσα και αρχαιότητες) με έμφαση στη δράση εκ των άνω (κεντρική διοίκηση).

4 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Ίσως στην πρώτη φάση ανάπτυξης του τουρισμού, όταν παγκοσμίως εξελισσόταν και αναπτυσσόταν ως νέα οικονομική δραστηριότητα, σε ένα κράτος με σχετικά χαμηλό επίπεδο ανάπτυξης, αυτό να ήταν ένα ικανοποιητικό μοντέλο προσέγγισης.

5 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Την εποχή εκείνη στην οποία δεν υπήρχαν πρότυπα ούτε επιχειρηματική εμπειρία και πρωτοβουλία σε ένα νέο προϊόν υπηρεσιών, ούτε σοβαρές υποδομές, σωστά ανέλαβε η κεντρική διοίκηση την πρωτοβουλία για ανάπτυξη ξενοδοχειακών και ειδικών τουριστικών υποδομών και μάλιστα με σημαντική καινοτομία.

6 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Στην επόμενη φάση όμως, παρά τη σημαντική δυναμική που αναπτύχθηκε στον τουρισμό, η πολιτική ακολούθησε την αγορά, υστέρησε και δεν κατόρθωσε να κατευθύνει το δυναμισμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε σύγχρονες και καινοτόμες δράσεις. Αντίθετα, αρκέστηκε στην ανοχή μιας άναρχης ανάπτυξης που οδήγησε σε πολλά προβλήματα οργάνωσης, προβολής και διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος.

7 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Παρά την αδυναμία του κράτους να στηρίξει ουσιαστικά τον τουρισμό, εκτός από τις όποιες ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου, παρουσιάστηκαν ευκαιρίες και αναπτύχθηκαν από τον ιδιωτικό τομέα επιχειρηματικές καινοτομίες και δράσεις που οδήγησαν σε νεωτερισμούς. Όμως συνολικά παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα τα οποία δεν αντιμετωπίστηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, συσσωρεύτηκαν και επιδεινώθηκαν, χωρίς να μπορέσουν να ελεγχθούν. Στη σύγχρονη εποχή όμως, μετά από δεκαετίες ανάπτυξης του τουρισμού και τη διάχυσή του σε πολλές περιοχές, σε συνδυασμό με την ανάγκη αναβάθμισης και διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος, φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη αλλαγής αυτής της προσέγγισης. Ο τουρισμός είναι σημαντικός κλάδος της εθνικής οικονομίας και η πολιτική για τον τουρισμό πρέπει να ενταχθεί στη γενικότερη αναπτυξιακή πολιτική της χώρας

8 Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής
Είναι επιτακτική η ανάγκη για αλλαγή στον τρόπο που η Πολιτεία αντιμετωπίζει και διαχειρίζεται τον τουρισμό: η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση με στρατηγικό χαρακτήρα.

9 Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής
Η τουριστική πολιτική διαπερνά –και πρέπει να διαπερνά– όλες τις τομεακές-θεματικές πολιτικές. Ο τουρισμός μπορεί να αποτελεί σύμπλεγμα κλάδων αλλά έχει πολλαπλές διασυνδέσεις και εξαρτήσεις από όλους τους άλλους κλάδους και τα πεδία άσκησης πολιτικής: τον πολιτισμό. το περιβάλλον. την πολεοδομία-χωροταξία, τις μεταφορές. τη ναυτιλία. τη δημόσια τάξη, το εμπόριο, τη γεωργία-κτηνοτροφία-αλιεία, την ενέργεια και τη βιομηχανία και πολλά άλλα

10 Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής
Αυτό άλλωστε αποτελεί και το ιδιότυπο χαρακτηριστικό του τουρισμού: ότι επηρεάζεται από πολλά άλλα πεδία πολιτικής και τα επηρεάζει, άρα μπορεί να αποτελέσει και ≪ατμομηχανή≫ ή ≪καταλύτη≫ της ανάπτυξης στη χώρα.

11 Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής
Ο τουρισμός ως προτεραιότητα πρέπει να ενσωματωθεί σε όλες τις άλλες πολιτικές σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Είναι απαραίτητο να αξιοποιηθεί το ≪δυναμικό≫ της χώρας και οι δυνατότητες που προσφέρει ο τουρισμός για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

12 Η πολιτική για τον τουρισμό στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής
Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο αρχών, κανόνων και διαδικασιών που διασφαλίζουν τη συνεργασία όλων των δρώντων με απώτερο στόχο τη συνέργεια και τη συμπληρωματικότητα των δράσεων για την ανάπτυξη του τουρισμού στο πλαίσιο μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης με μακροχρόνια προοπτική σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

13 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Βασικό της χαρακτηριστικό είναι η αναζήτηση της ≪βιωσιμης ανάπτυξης≫, δηλαδή της ισορροπίας μεταξύ των γενικών στόχων της οικονομικής αποτελεσματικότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης (με την έννοια της πρόσβασης για όλους σε ευκαιρίες) και της προστασίας του περιβάλλοντος.

14 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Αυτή η γενικότερη επιταγή έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα λόγω της σημαντικής θέσης που κατέχει η φυσική και πολιτισμική κληρονομιά στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Η ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων και η προστασία των φυσικών οικοσυστημάτων, η προστασία και η ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων, παραδοσιακών οικισμών και πόλεων αλλά και της πολιτισμικής παράδοσης (ήθη, έθιμα, γαστρονομία κ.λπ.) αποτελούν βασικές προτεραιότητες για την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα.

15 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος πρέπει να συμπεριλάβει και να συνεκτιμήσει τις σύγχρονες τάσεις στον διεθνή τουρισμό, προσφέροντας και νέα προϊόντα που είναι προσαρμοσμένα σε έναν σύγχρονο τρόπο διαβίωσης και έχουν ιδιαίτερη ζήτηση πλέον, όπως τουριστικά καταλύματα για περιοδικούς επισκέπτες (τουριστική παραθεριστική διαμονή, π.χ. τύπου timesharing ή condo-hotels) ή άλλα που είναι υψηλών προδιαγραφών ως προς την αισθητική (design hotels) ή τις υπηρεσίες, ή άλλα ενταγμένα στην τοπική κλίμακα και στον παραγωγικό ιστό (π.χ. αγροτοτουριστικά ή καταλύματα σε ειδικές περιοχές με ειδικούς όρους, όπως ορεινές και νησιωτικές).

16 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Αυτό απαιτεί ενδεχομένως και σημαντικές θεσμικές προσαρμογές, όχι μόνο της τουριστικής νομοθεσίας αλλά και ευρύτερες (π.χ. του εμπράγματου αστικού δικαίου ή εμπορικές, πολεοδομικές κ.λπ.).

17 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Με την προοπτική αυτή, δύο είναι διαχρονικά οι βασικοί στόχοι και οι κατευθύνσεις μιας σύγχρονης πολιτικής για τον ελληνικό τουρισμό: ο εμπλουτισμός και η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος, και η σημαντική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

18 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Ως προς τον εμπλουτισμό και τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, οι ευκαιρίες είναι πολλές και μοναδικές ώστε να αναδειχτεί ο τόπος σε τουριστικό προορισμό παγκόσμιας σημασίας, περισσότερο από ό,τι ήδη έχει επιτύχει και συμβολίζει.

19 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Οι ευκαιρίες αυτές είναι ταυτόχρονα και προκλήσεις που απαιτούν συστηματική προσπάθεια και δράση σε πολλαπλά επίπεδα και από έναν μεγάλο αριθμό δρώντων-εμπλεκομένων, όχι μόνο με τον τουρισμό. Τα σοβαρά δομικά και χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός τουρισμός απαιτούν ιδιαίτερη μέριμνα και προσπάθεια, συστηματική και συντονισμένη δράση. Δεν είναι μόνο η προβολή του τουρισμού που απαιτεί δραστική παρέμβαση, αλλά κυρίως η προσφορά, που παραμένει στάσιμη και ελλειμματική και αυτό επιβάλλει μια συγκροτημένη προσέγγιση.

20 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Η χώρα μπορεί να προσφέρει τη φύση και μοναδικό πολιτισμικό πλούτο ως υπόβαθρο για τους τουρίστες. Πολλοί προορισμοί όμως στη γύρω περιοχή προσφέρουν επίσης ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές (π.χ. νησιά, έρημο, οάσεις, παραλίες κ.ά.) και πολιτισμικά προϊόντα (μνημεία, ιστορικά οικιστικά σύνολα, γαστρονομία) ως συστατικά του τουριστικού τους προϊόντος (μερικά από τα οποία στην πραγματικότητα είναι ελληνικά και ελληνιστικά αλλά προσφέρονται εκεί), ενώ έχουν το πλεονέκτημα του συνδυασμού με ιδιαιτερότητες που στον σύγχρονο, πολυταξιδεμένο τουρίστα μπορεί να φαντάζουν και ≪εξωτικές≫. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, οι τιμές που προσφέρουν είναι χαμηλότερες. Δεν είναι όμως τόσο ζήτημα τιμών όσο ζήτημα ποιότητας σε σχέση με την τιμή (value for money).

21 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Ως προς την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας, θα πρέπει να επιτευχθεί σε κάθε τουριστικό προορισμό: Η αναβάθμιση αυτή συμπεριλαμβάνει τις τουριστικές εγκαταστάσεις και υπηρεσίες αλλά και όλες τις υποστηρικτικές υποδομές (π.χ. λιμάνια, αεροδρόμια) και υπηρεσίες (συγκοινωνίες, ταξί, εξυπηρετήσεις υγείας, διαχείριση αποβλήτων).

22 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Το δυναμικό σε κλίνες της χώρας χαρακτηρίζεται ακόμη από χαμηλών κατηγοριών καταλύματα και παρά τις πρόσφατες ανακαινίσεις και τα νέα πολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα παραμένει η ανάγκη να συνεχιστεί η υποστήριξη για την αναβάθμιση υφιστάμενων ξενοδοχείων με οικονομικά κίνητρα καθώς και για ≪αποσύρσεις≫ μονάδων που δεν μπορούν να είναι πλέον ανταγωνιστικές ως προς την ποιότητα των παρεχόμενων εξυπηρετήσεων και υπηρεσιών.

23 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Παράλληλα απαιτείται σημαντική προσπάθεια για την υποστήριξη επενδυτικών πρωτοβουλιών σε νέες μονάδες υψηλών προδιαγραφών, ιδίως σε εκείνες με σύνθετο χαρακτήρα που περιλαμβάνουν ειδικές τουριστικές υποδομές (π.χ. συνεδριακά κέντρα, spa, γκολφ) οι οποίες διευρύνουν την τουριστική περίοδο και αμβλύνουν την εποχικότητα. Αυτό απαιτεί ένα σύγχρονο πλαίσιο για τις επενδύσεις με ξεκάθαρους κανόνες και διαδικασίες αδειοδότησης, ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις του παρελθόντος που ταλανίζουν και το παρόν με δαιδαλώδεις διαδικασίες, ατελείς ρυθμίσεις και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων.

24 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Το χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού αποτελεί ένα από τα βασικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή προσφέροντας κατευθύνσεις και προτεραιότητες ως προς το είδος και τη μορφή της τουριστικής ανάπτυξης στις περιοχές της χώρας.

25 Ανάγκη για μια στρατηγική για τον τουρισμό: η τουριστική πολιτική
Αν τα καταλύματα και οι εξυπηρετήσεις αποτελούν μια βασική πτυχή του τουριστικού προϊόντος, οι υπηρεσίες το συμπληρώνουν και στο θέμα αυτό πρωταρχικό ρόλο παίζει η ποιότητα της κατάρτισης των εργαζομένων (και επιχειρηματιών) αλλά και η γενικότερη ≪συνείδηση≫ (παιδεία) που επηρεάζει τη συμπεριφορά και την ποιότητα της ≪εμπειρίας≫ σε έναν τόπο τόσο για τους τουρίστες όσο και για τους κατοίκους γενικότερα. Ως προς αυτό υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης στη σύγχρονη Ελλάδα

26 Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό
Ως εδραιωμένος προορισμός και με ποικιλία δυνατοτήτων για διάφορες μορφές τουρισμού, η Ελλάδα δεν μπορεί να ταυτίζεται πλέον με ένα πρότυπο, παρόλο που ο παραδοσιακός συνδυασμός ≪ήλιος-θάλασσα-αρχαιότητες≫ εξακολουθεί να έχει έναν σημαντικό ρόλο. Ήδη αρκετοί προορισμοί έχουν κατακτήσει μια δική τους ≪ταυτότητα≫ που σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. Μύκονος, Σαντορίνη) έχει ίσως ξεπεράσει την εμβέλεια της χώρας, με τουριστικό προϊόν διαφοροποιημένο από το παραδοσιακό πρότυπο.

27 Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό
Επιπλέον, πολλοί προορισμοί, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς τους και αξιοποιώντας τις συνθήκες της σύγχρονης ζωής σε μια παγκόσμια οικονομία (ατομικότητα στις επιλογές αναψυχής, αναζήτηση του διαφορετικού, πρόσβαση σε πλούσια πληροφορία κ.λπ.), έχουν αποδυθεί στην αναζήτηση μιάς ≪τοπικής ταυτότητας≫ και στην προβολή της.

28 Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό
Στο πλαίσιο αυτό ≪αναβιώνουν≫ ή και ≪εφευρίσκουν≫ συνήθειες, έθιμα, εορτές, εκδηλώσεις, και συμπληρώνουν το ≪προϊόν≫ που προσφέρουν, με την ελπίδα να διαφοροποιηθούν από τους άλλους προορισμούς και το τυπικό παραδοσιακό πρότυπο. Η πληθώρα πανηγυριών, φεστιβάλ, εκθέσεων και λοιπών ≪τοπικών παραδόσεων≫ κάθε καλοκαίρι αποδεικνύει ακριβώς αυτή την προσπάθεια να προσφερθεί στον επισκέπτη-τουρίστα κάτι διαφορετικό αλλά και να οργανωθεί η ≪εμπειρία του τόπου≫, ένα ισχυρό πλέον στοιχείο ανταγωνιστικότητας για κάθε προορισμό.

29 Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό
Η διαδικασία αυτή έχει ως ένα βαθμό πολλά θετικά στοιχεία, καθώς εμπλουτίζεται το τουριστικό προϊόν σε μια περιοχή, προσφέρονται ευκαιρίες για προσέλκυση τουριστών και σε άλλους τόπους διαχέοντας τις ροές και τα οφέλη (αλλά και τις πιέσεις) από τον τουρισμό. Έτσι, η έμφαση ως προς την ≪πολιτική≫ (τους στόχους-προτεραιότητες-δράσεις) για τον τουρισμό περνά σταδιακά από το εθνικό στο τοπικό επίπεδο (του κάθε τουριστικού προορισμού).

30 Από το εθνικό στο τοπικό: μια στρατηγική για κάθε τουριστικό προορισμό
Στο μέτρο που η προσπάθεια δεν εξαντλείται στη δημιουργία ≪εικόνας≫ άνευ περιεχομένου, αλλά σε μια ουσιαστική δημιουργία τουριστικού προϊόντος σε έναν προορισμό, απαιτείται οργανωμένη συστηματική προσπάθεια με προσεκτικό σχεδιασμό και εφαρμογή. Με την προοπτική αυτή κάθε προορισμός θα πρέπει να αναζητήσει τους μηχανισμούς και τα μέσα που είναι αναγκαία ώστε να διερευνηθούν οι δυνατότητες για αναψυχή τις οποίες μπορεί να προσφέρει σε έναν επισκέπτη αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά και τις ευκαιρίες της περιοχής. Στην αναζήτηση αυτή κεντρικό ρόλο αποκτά και η ανάπτυξη ευκαιριών για ειδικές μορφές τουρισμού.

31 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

32 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

33 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

34 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

35 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

36 ENA ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

37

38

39

40

41

42

43


Κατέβασμα ppt "Η Ελληνική Στρατηγική για τον Τουρισμό"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google