Η ‘αβεβαιότητα’ της έρευνας στην Διδακτική των Μαθηματικών: διερευνώντας τη θεωρία μέσα από ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος Institute.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Συμμετοχή στο πρόγραμμα : «Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική.
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΙΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Διδάσκοντας Τεχνολογία για το αύριο: Ποιες έννοιες σε ποιο πλαίσιο; Marc J. de Vries Delft University of Technology The Netherlands.
Στάδια της επιστημονικής έρευνας
Διαδικτυακή εφαρμογή ανάλυσης και επεξεργασίας δεδομένων κυβερνητικών διαβουλεύσεωνgov.insight Η. Ζαβιτσάνος, Γ. Γιαννακόπουλος, Γ. Παλιούρας Ινστιτούτο.
Αξιολόγηση του επιπέδου των μαθηματικών των πρωτοετών φοιτητών της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Καβάλας Βασίλειος Σάλτας, Ιωάννης Πετασάκης, Περσεφόνη.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Σχολικά Μαθηματικά, Δάσκαλος των Μαθηματικών, Μαθητής Καθηγητής Μαθηματικών Μαθητής Σχολικά Μαθηματικά Ακαδημαϊκά Μαθηματικά Φροντιστήρια ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Mathematics in the streets and in the schools Terezinha Nunes Carraher, David William Carraher and Analucia Dias Schliemann Καλογεράκης Γιώργος Δ
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διαστήματα Εμπιστοσύνης για αναλογίες. Ποιοτικές μεταβλητές χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες τα στοιχεία τους δεν έχουν μετρηθεί με κάποιον τρόπο – οι.
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών Ενότητα 2: Η εξέλιξη της έρευνας και η πρόσφατη στροφή Πόταρη Δέσποινα, Σακονίδης Χαράλαμπος.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ. Η διδασκαλία: έννοια και χαρακτηριστικά ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΣΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ»  Η έννοια της διδασκαλίας.
Μαθαίνοντας Μαθηματικά Χ. Σακονίδης Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΙΙΙ
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Ειρήνη Μαρίνα Μητροπούλου, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ- Job-Surfing HEIKO STEFFENS ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ TECHNICAL UNI ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ (1995) Μάθημα: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ.
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Η προσθήκη της Τεχνολογίας στα μαθήματα που περιλαμβάνονται στο Γενικό Μέσο Όρο, μεγέθυνε την αξία της δίκαιης και αντικειμενικής αξιολόγησης των μαθητικών.
Δομή μιας επιστημονικής εργασίας
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ETTA HOLLINS “Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ.
Ενδοσχολική ΕΕΓΛ Σέρρες 16/6/2017.
Επικοινωνία ….τι είναι;
Σχεδιασμός και Πραγματοποίηση επιστημονικής ερευνητικής εργασίας
Εργασία για το μάθημα «Συγκίνηση και Νόηση»
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
Δραστηριότητα από ΑΠΣ Α’ Λυκείου
Διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών με διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Εργασία 1ης Ενότητας Kapetanas Ε. & Zachariadis Τ. (2007). Students’ beliefs.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να,
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ‘αβεβαιότητα’ της έρευνας στην Διδακτική των Μαθηματικών: διερευνώντας τη θεωρία μέσα από ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος Institute of Education, University of Warwick, UK

Εύρημα ή άποψη; Οι φοιτητές που προτιμούν την δημιουργική, πρωτότυπη και μη ιεραρχημένη σκέψη φαίνεται ότι προτιμούν να επιλέγουν να διερευνήσουν την αλήθεια ή το ‘νόημα’ ενός ισχυρισμού προτού τον αποδείξουν. Αντίθετα, οι φοιτητές που προτιμούν την διαδικαστική, ελεγμένη και ιεραρχημένη σκέψη φαίνεται ότι προτιμούν να αποδείξουν απευθείας τον ισχυρισμό. Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος2

Όροι Ερευνητικό ερώτημα Αξιοπιστία και Εγκυρότητα Αβεβαιότητα – Βαθμός Αβεβαιότητας Ποιοτική και Ποσοτική έρευνα και ανάλυση Μέτρα ενδοσκόπησης – Μέτρα επεξεργασίας πληροφοριών Εντοπισμένη συζήτηση: Θεωρία (Θ) και Πράξη (Π) Στυλ σκέψης – Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων – Προβλήματα τύπου εξετάσεων 3Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Ερευνητικό ερώτημα (Θ) Προσωπικά ενδιαφέροντα Φιλοσοφική άποψη για έρευνα Εστίαση (focus) Επιστημονική στάση: συστηματικότητα, σκεπτικισμός, ηθική Σαφήνεια: Ορισμός εννοιών Θεωρητικό πλαίσιο Η έννοια ορίζεται από το μέτρο της Δείγμα Operationalisation 4Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Αβεβαιότητα (Θ) Ελαχιστοποίηση της αβεβαιότητας Ποσοτική έρευνα – Επίπεδο σημαντικότητας p<0.05 (Fisher, 1925/1991) – Μέγεθος δείγματος – Παραμετρική και μη παραμετρική στατιστική – Στατιστικό Τεστ = (Διακύμανση εξηγήσιμη)/ (Διακύμανση μη εξηγήσιμη) – Επίδραση (effect) Ποιοτική έρευνα – Εξαρτάται από την μέθοδο – Ακριβής περιγραφή παραμέτρων και διαδικασιών – Inter-rater reliability – Κλινική συνέντευξη Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος5

Αξιοπιστία – Εγκυρότητα (Θ) Αξιοπιστία: συνέπεια και επαναληψιμότητα ως προς χρόνο, μέτρο και δείγμα – Σταθερότητα (ως προς χρόνο σε παρόμοιο δείγμα) – Ισοδυναμία (π.χ. δύο δείγματα ή δύο κριτές) – Εσωτερική συνέπεια (π.χ. split-half reliability) Εγκυρότητα: μετράμε ό,τι υποτίθεται ότι μετράμε – Εσωτερική (η εξήγηση όντως συνάγεται από τα δεδομένα) – Εξωτερική (γενίκευση, μεταφερσιμότητα) – Κατασκευαστική, Περιεχομένου, Φαινομενική, Προγνωστική Ποιοτική έρευνα (υποκειμενικότητα δεδομένων, bias) – Ποσοτική έρευνα (κατάλληλες στατιστικές μέθοδοι) Τριγωνοποίηση (triangulation) – “In education and the social sciences, we are generally in the business of looking for compelling evidence. [...] evidence can be misleading – what we think is general may in fact be an artifact [sic] or a function of circumstances rather than a general phenomenon [....] we look for convergence of the data. The more independent sources of confirmation there are, the more robust a finding is likely to be” Schoenfeld (2000, p ). Εγκυρότητα ή αξιοπιστία; 6Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Ποιοτική έρευνα & Ποσοτική έρευνα (Θ) Ποιοτική έρευνα – ‘Πλούσια’ δεδομένα – ‘Υποκειμενικός’ προσδιορισμός αβεβαιότητας – Βάθος: ποιότητα δεδομένων Ποσοτική έρευνα – ‘Τυποποιημένα’ δεδομένα – ‘Αντικειμενικός’ προσδιορισμός αβεβαιότητας – Εύρος: ποσότητα δεδομένων Επιλογή – Φύση των υπό διερεύνηση εννοιών και του ερευνητικού ερωτήματος – ‘Παράδοση’ στον ερευνητικό χώρο – Εστίαση και φιλοσοφική άποψη του ερευνητή 7Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Μέτρα ενδοσκόπησης – Μέτρα επεξεργασίας πληροφοριών (Θ) Μέτρα ενδοσκόπησης – Ικανότητα Το μυαλό μέσο και αντικείμενο παρατήρησης Ηλικία και αναπτυξιακοί περιορισμοί – Προθυμία Κοινωνικά αποδεκτές απαντήσεις Μέτρα επεξεργασίας πληροφοριών – Πραγματική αντιμετώπιση κατάστασης – Ποια αντιμετώπιση; – Ποια κατάσταση; 8Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Βασικά στοιχεία της έρευνας: Θεωρία Προτιμήσεις σκέψεις (στυλ) – Πραγματική σκέψη (στρατηγική) Στυλ σκέψης (Sternberg, 1999) : ο προτιμώμενος τρόπος χρήσης και διαχείρισης των ικανοτήτων – Η προτίμηση προς ένα τρόπο διαχείρισης δεν υποδηλώνει την απουσία άλλων τρόπων διαχείρισης. – Τα στυλ σκέψης δεν είναι ικανότητες. – Τα στυλ σκέψης προϋποθέτουν σχετική σταθερότητα. – Τα στυλ σκέψης δεν είναι ‘γενικά καλά’ ή ‘γενικά κακά’. – Είναι δυνατόν να μην έχουμε στυλ σκέψης. Θεωρία Πνευματικής Αυτοδιακυβέρνησης (Sternberg, 1999): παραλληλισμοί μεταξύ διακυβέρνησης της κοινωνίας και της διαχείρισης των ικανοτήτων μας. Στρατηγική: ο συνδυασμός τακτικών, ή η επιλογή τακτικών, σε ένα σχέδιο επίλυσης ενός προβλήματος. – Αρχική στρατηγική και Εναλλακτική στρατηγική Skemp (1979): Εσωτερική πραγματικότητα (εσωτερική συνέπεια) και Εξωτερική πραγματικότητα (κοινωνική επιβίωση) 9Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Βασικά στοιχεία της έρευνας: Μέθοδος Στυλ – TSI (Thinking Styles Inventory) και t-TSI – 104 ερωτήσεις Likert (7 διαβαθμίσεις με κέντρο) – «Μου αρέσουν καταστάσεις που μπορώ να ακολουθήσω μια καθορισμένη διαδικασία» – Νόρμα (φύλο και επίπεδο εκπαίδευσης) Στρατηγικές – Κλινικές συνεντεύξεις – Ερωτήσεις τύπου εξετάσεων (μορφή και περιεχόμενο). – 6 ερωτήσεις (‘σύνηθες’ – ‘όμοιο’ – Ανάλυση/Άλγεβρα) – ‘Συγκλίνουσα- Φραγμένη’ (‘σύνηθες’ – ‘όμοιο’ – Ανάλυση) 10Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Ερευνητικό ερώτημα (Π) Ποιά είναι η φύση της σχέσης μεταξύ του προφίλ στυλ σκέψης των φοιτητών και των στρατηγικών που επιλέγουν όταν ασχολούνται με ερωτήσεις τύπου εξετάσεων; Στυλ σκέψης – Στρατηγική – Ερωτήσεις τύπου εξετάσεων Προπτυχιακοί φοιτητές Μαθηματικού Operationalisation: i.Μπορεί το t-TSI να χρησιμοποιηθεί σε ελληνόφωνο πληθυσμό (με εγκυρότητα και αξιοπιστία); ii.Είναι το t-TSI αρκετά ‘ευαίσθητο’ ώστε να διακρίνει στιλιστικές διαφορές σε πληθυσμό τόσο ομογενή όσο ο πληθυσμός αναφοράς; iii.Ποιά τα προφίλ στυλ σκέψης των φοιτητών Μαθηματικού; iv.Ποιες ομάδες στυλ (style clusters) διακρίνονται στον πληθυσμό; v.Ποιοί φοιτητές είναι τυπικοί αντιπρόσωποι αυτών των ομάδων; vi.Ποιες είναι οι ποιοτικά διαφορετικές στρατηγικές που αυτοί οι αντιπρόσωποι επιλέγουν έτσι ώστε να απαντήσουν σε ερωτήσεις τύπου εξετάσεων; 11Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Μέτρηση: Στυλ σκέψης (Π) Στυλ σκέψης: – Μέτρα ενδοσκόπησης Προσωπικές εντυπώσεις συμπεριφοράς Εγκυρότητα Αναγνωσιμότητα (readability), Likert, διχοτομίες, συνδυασμοί – Μέτρα επεξεργασίας πληροφοριών Συμπεριφορά Βέλτιστη επίδοση (χρόνος απόκρισης) ‘Αντικειμενικά’ Αξιοπιστία ‘Ενσωματωμένη η προς διερεύνηση σχέση’; Επιλογή – Μέτρο ενδοσκόπησης – Likert & Ψυχομετρικά χαρακτηριστικά – Συγκρίσεις σε σχέση με χρόνο και συμμετέχοντες/συμμετέχουσες – Διάκριση Ομάδων συμμετεχόντων/συμμετεχουσών (Ποσοτική) Συγκεκριμένων συμμετεχόντων/συμμετεχουσών (Ποσοτική & Ποιοτική) 12Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Μέτρηση: Στρατηγικές (Π) Στρατηγικές – Μέτρα ενδοσκόπησης Ερωτηματολόγιο, αποτέλεσμα ερευνών Ίσως απαντήσεις σε σχέση με συγκεκριμένο κλάδο Πρακτικά πλεονεκτήματα ‘Αλλοιώνει’ τον ορισμό της στρατηγικής σε αυτή την έρευνα; – Μέτρα επεξεργασίας πληροφοριών Φαινομενογραφία, κλινικές συνεντεύξεις, παρατήρηση κτλ Μη-λεκτικές πληροφορίες (κινήσεις, εκφράσεις προσώπου κτλ) ‘Πλούσια’ δεδομένα Η αντιλαμβανόμενη κατάσταση και οι αντιλαμβανόμενοι στόχοι; – Συνδυασμός μεθόδων συλλογής δεδομένων Επιλογή – Είδος προβλήματος (εξετάσεις & απόδειξη) – Ατομικές κλινικές συνεντεύξεις – Κατηγοριοποίηση στρατηγικών: υπάρχουσα, προσαρμογή ή καινούρια; 13Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Δομή έρευνας Πρόσβαση & Ηθική (ενημέρωση, ‘κίνητρα’) Τρία εργαλεία – t-TSI, Κλινικές Συνεντεύξεις, Ερωτήσεις για τις Απόψεις των Φοιτητών Τρεις φάσεις συλλογής δεδομένων – Ερωτηματολόγιο (99 & 224), Συνέντευξη (15), Ερωτηματολόγιο (35) Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις μέσω συνδυασμού δεδομένων από διαφορετικές φάσεις Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος14

Διερευνώντας τα επιμέρους ερωτήματα: 1, 2 & 3 Ερωτήσεις (Ι) 1.Μπορεί το t-TSI να χρησιμοποιηθεί σε ελληνόφωνο πληθυσμό (με εγκυρότητα και αξιοπιστία); 2.Είναι το t-TSI αρκετά ‘ευαίσθητο’ ώστε να διακρίνει στιλιστικές διαφορές σε πληθυσμό τόσο ομογενή όσο ο πληθυσμός αναφοράς; 3.Ποιά τα προφίλ στυλ σκέψης των φοιτητών Μαθηματικού; Διερεύνηση – Ερωτηματολόγιο – Ποσοτική ανάλυση Εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s alpha) Διερευνητική ανάλυση παραγόντων Νόρμα Sternberg και Προσαρμοσμένη νόρμα Σταθερότητα (αξιοπιστία): Σύγκριση (απόλυτη και πιθανοτική) φοιτητών διαφορετικών ετών (διατμηματική μελέτη) Σύγκριση (απόλυτη και πιθανοτική) σε βάθος ενός χρόνου (διαμήκης μελέτη) Στυλ και ικανότητα Στυλ και ‘μαθηματική πανεπιστημιακή παιδεία’ Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος15

Ευρήματα και Συμπεράσματα: 1, 2 & 3 Ικανοποιητικά εσωτερικά συνεπές (επιδέχεται βελτιώσεων) Καλή εγκυρότητα (κατασκευαστική και φαινομενική) και καλή αντιστοιχία με προηγούμενες έρευνες και θεωρία – ‘F1 σκέψη’ (προτίμηση για δημιουργική, πρωτότυπη και μη- ιεραρχημένη σκέψη) – ‘F2 σκέψη’ (προτίμηση για διαδικαστική, ελεγμένη και ιεραρχημένη σκέψη) – Στυλ και ικανότητα: ουδέτερη-θετική (F1) Μέτρια σταθερότητα Ικανοποιητικά ‘ευαίσθητο’ στην αναγνώριση ενδοπληθυσμιακών διαφορών 16Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Διερευνώντας τα επιμέρους ερωτήματα: 4 & 5 Ερωτήσεις (ΙΙ) 4.Ποιες ομάδες στυλ (style clusters) διακρίνονται στον πληθυσμό; 5.Ποιοί φοιτητές είναι τυπικοί αντιπρόσωποι αυτών των ομάδων; Διερεύνηση – Ερωτηματολόγιο – Ποσοτική ανάλυση (με ‘ποιοτικά’ στοιχεία) Ανάλυση κατά ομάδες: – ‘Σενάρια’ – Ιεραρχική & μη ιεραρχική – Στατιστικά κριτήρια – Σημασία Επιλογή αντιπροσώπων ομάδων: – Απόσταση από κέντρο – Επίδοση (αριθμός μαθημάτων) – Φύλο – Έλεγχος προφίλ σκέψης & επανέλεγχος Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος17

Ευρήματα και Συμπεράσματα: 4 & 5 Ανάλυση κατά ομάδες – Σημασία και στατιστικά κριτήρια – 2 ομάδες: – α)  F1/  F2 – β)  F2/  F1 Επιλογή αντιπροσώπων ομάδων – 15 αντιπρόσωποι – Αντιστοιχία με γενικά χαρακτηριστικά πληθυσμού Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος18

Διερευνώντας τα επιμέρους ερωτήματα: 6 Ερωτήσεις (ΙΙΙ) 6.Ποιες είναι οι ποιοτικά διαφορετικές στρατηγικές που αυτοί οι αντιπρόσωποι επιλέγουν έτσι ώστε να απαντήσουν σε ερωτήσεις τύπου εξετάσεων; Διερεύνηση – Ερωτηματολόγιο & Κλινική συνέντευξη – Ποιοτική ανάλυση & ποσοτική ανάλυση Αναγνώριση και κατηγοριοποίηση αρχικών και εναλλακτικών στρατηγικών Μεθοδολογία ελαστική σε ανίχνευση καινούριων κατηγοριών Τεκμηρίωση (validation) καινούριας κατηγοριοποίησης – Conceptual validation – Inter-rater reliability (kappa) Σύγκριση αρχικών και εναλλακτικών στρατηγικών ομάδων Στρατηγικές, προβλήματα και επίδοση Ποιοτική σύγκριση δύο τυπικών αντιπροσώπων από κάθε ομάδα Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος19

Ευρήματα και Συμπεράσματα: 6 Κατηγοριοποίηση Α-Β-Δ – α-type (‘truth’), β-type (‘memory’), δ-type (‘flexibility’) – conceptual validation – inter-rater reliability: ‘almost perfect’ (over 0.81) – Χαρακτηριστικά προβλημάτων: αναμενόμενες στρατηγικές – Εναλλακτικές στρατηγικές: κυρίως δ-type – Είναι αναγκαία; Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος20

Ευρήματα και Συμπεράσματα: 6 Ομάδες (ως προς επιλογή στρατηγικών) – Ομάδα 1c2c [  F1/  F2] – Ομάδα 3c4c [  F2/  F1] Σύγκριση ομάδων: – Ομάδα 1c2c τάση για α-type αρχικές στρατηγικές – Ομάδα 3c4c τάση για β-type αρχικές στρατηγικές – Ομάδα 3c4c περισσότερες εναλλακτικές στρατηγικές Στρατηγικές και επίδοση – Ελαστικότητα (ποσοτική και ποιοτική) Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος21

Αρχικές στρατηγικές και Ομάδες Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος22

Στυλ και Στρατηγικές Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος23

Συζήτηση και Παιδαγωγικές συνέπειες Ascertaining & Persuading – Εσωτερική συνέπεια & Κοινωνική επιβίωση – Αρχικές στρατηγικές & Εναλλακτικές στρατηγικές Reality Differentiated Pedagogical Designs (RDP designs) – Αναγνώριση εσωτερικής πραγματικότητας – Αξιοποιώντας την εσωτερική συνέπεια, εμπλουτισμός των τρόπων αντιμετώπισης της κοινωνικής πραγματικότητας Διαδικασία αξιολόγησης στο πανεπιστήμιο – Μορφή Αθροιστική (Summative) αξιολόγηση (F2) – Περιεχόμενο Αντιμετωπίζεται με F2 Απόδειξη και διαδικασία επίλυσης προβλήματος (F1) Φύση μαθηματικών (F1) Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος24

Τελικά σχόλια Υπάρχει επιστημονική έρευνα Υπάρχει κατάλληλη και μη κατάλληλη προσέγγιση (συνήθως όχι μοναδική) Η αξιοπιστία έπεται της εγκυρότητας Ο προσδιορισμός του βαθμού και της μορφής αβεβαιότητας καθορίζει ουσιαστικά τη αξιολόγηση μιας έρευνας και των αποτελεσμάτων της Επιστημονική στάση ‘κριτών’ και ‘κρινόμενων’: συστηματικότητα, σκεπτικισμός και ηθική Δεν υπάρχει τέλεια έρευνα (;) 25Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2001). Research Methods in Education. London and New York: Routledge Falmer. Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (second edition). London: Sage. Fisher, R. A. (1925/1991). Statistical methods, experimental design, and scientific inference. Oxford: Oxford University Press. Moutsios-Rentzos, A. (2009). University Mathematics Students: Thinking Styles and Strategies. Unpublished PhD Thesis, University of Warwick, UK. Robson, C. (2002). Real World Research. Oxford-Massachusetts: Blackwell Publishers. Schoenfeld, A. H. (2000). Purpose and methods of research in mathematics education. Notices of the AMS, 47(6), Skemp, R. R. (1979). Intelligence, Learning and Action. New York: John Wiley & Sons. Sternberg, R. J. (1999). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press. Zhang, L. F. & Sternberg, R. J. (2006). The nature of intellectual styles. Mahwah, NJ: Erlbaum. 26Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος