ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι Α ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2008 Ελληνική Εκκλησία Ευαγγελική Κατερίνης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται η φράση «οφθαλμό αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος». Ο Αγίου Αντίπας είναι προστάτης των Οδοντιάτρων και γιορτάζει στις.
Advertisements

Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ
Πως διαχειριζόμαστε τον χρόνο μας;
Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΘΗΚΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι Α ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2008 Ελληνική Εκκλησία Ευαγγελική Κατερίνης.
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Δρόμος αρετής και δύναμης
Εαρινό Τετράμηνο 2006 Εαρινό Τετράμηνο 2006 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Ο ΘΕΟΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16ο Η παραβολή της τελικής κρίσης: Πώς αξιολογούνται οι άνθρωποι στη Βασιλεία του Θεού Συχνά αναρωτιούνται οι άνθρωποι: Τι δίνει στη ζωή ποιότητα.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ o xristos ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007 ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ o xristos ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007 ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
Η Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι Α Ελληνική Εκκλησία Ευαγγελική Κατερίνης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ.
ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι Α ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2008 Ελληνική Εκκλησία Ευαγγελική Κατερίνης.
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ o xristos ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007 ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
Οι Άγιοι Άγγελοι στην Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007.
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
4ο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας Μάρτιος 2012
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΘΗΚΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Χειμερινό Τετράμηνο 2006 Χειμερινό Τετράμηνο 2006.
Μετάνοια - Εξομολόγηση
Εαρινό Τετράμηνο 2006 Εαρινό Τετράμηνο 2006 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Ο ΘΕΟΣ.
Το Σχίσμα του 1054: Ένα γεγονός βαθιάς οδύνης
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΜΠΑΛΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
 Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τη ζωή και τον αγώνα ενός Μουσουλμάνου που μετεστράφη στο Χριστιανισμό. Ο πόλεμος δύο κόσμων μας παρουσιάζεται ανάγλυφος.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Γ2 Θρησκευτικά Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Οι Εκκλησίες του κόσμου
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων.
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Οι 5 αρχές του Προτεσταντισμού σε συσχέτιση με την Ορθόδοξη πίστη
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι ΑΗ Ε Κ Κ Λ Η Σ Ι Α ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2008 Ελληνική Εκκλησία Ευαγγελική Κατερίνης

Κυριακή, 3 Φεβρουαρίου 2008 Τα χαρακτηριστικά της γνήσιας εκκλησίας

Γνήσιες και κίβδηλες εκκλησίες Τους πρώτους αιώνες δεν είχε τεθεί το ερώτημα. Η εκκλησία ήταν μία, ήταν ορατή, και οι αιρετικοί απλώς αποκλείονταν από αυτήν. Με τη Μεταρρύθμιση, τέθηκε το ερώτημα πώς μπορεί κανείς να ξεχωρίσει μια γνήσια ορατή εκκλησία από μια κίβδηλη; Ήταν η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ως επίγειος οργανισμός αληθινή ή ψεύτικη εκκλησία; Ποια είναι, λοιπόν, τα σημάδια μιας γνήσιας ορατής εκκλησίας;

Καλό είναι να θυμόμαστε … Ότι τα ακριβή όρια της εκκλησίας είναι γνωστά μόνον στον Θεό. «…Γνωρίζει ο Κύριος τους όντας αυτού». Α’ Πέτρ. β’ 5 Ότι η αλήθεια, που αναζητούμε, δεν είναι ένα σημείο, με το οποίο όλοι πρέπει να ταυτιστούν, αλλά ένας κύκλος μέσα στον οποίο μπορούν ελεύθερα να κινηθούν. Προσπαθούμε να διαγράψουμε τα όρια ενός κύκλου.

Εντός του κύκλου ελευθερία

Α. Ποια είναι τα όρια του κύκλου;

Πώς ορίζουν τη γνήσια εκκλησία οι παραδοσιακές εκκλησίες; Το σύμβολο της πίστης ορίζει … «Εις μίαν, αγίαν, καθολικήν και ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΝ εκκλησίαν …» Πώς ερμηνεύουν οι παραδοσιακές εκκλησίες, Καθολική και Ορθόδοξη, το κριτήριο της αποστολικότητας; Θεωρούν γνήσια εκκλησία εκείνη που ανάγει την καταγωγή της στους αποστόλους μέσω της αποστολικής διαδοχής των επισκόπων τους.

Πώς ορίζουν τη γνήσια εκκλησία οι παραδοσιακές εκκλησίες;

Τι έλεγαν οι μεταρρυθμιστές για την αποστολικότητα της εκκλησίας; Οι μεταρρυθμιστές ορίζουν την αποστολικότητα όχι με βάση τη διαδοχή των επισκόπων, αλλά με βάση τη διδασκαλία των αποστόλων. Το πρώτο πράγμα που τονίζεται για την πρώτη εκκλησία είναι άλλωστε … «Και ενέμενον εν τη διδαχή των αποστόλων και εν τη κοινωνία και εν τη κλάσει του άρτου και εν ταις προσευχαίς». Πράξεις β’ 42

Ποια είναι τα σημεία της γνήσιας ορατής εκκλησίας για τους Μεταρρυθμιστές; Μερικοί μίλησαν για ένα και μόνο: την ορθή διακήρυξη του ευαγγελίου –(Beza, Alsted κ.ά.) Άλλοι προσέθεσαν ένα δεύτερο: την ορθή τέλεση των ιερών τελετών –(Καλβίνος, Bullinger, Gomarus κ.ά.) Άλλοι προσέθεσαν ένα τρίτο: τη συνεπή άσκηση πειθαρχίας –(Hyperius, Martyr, Ursinus, κ.ά.)

Πώς ορίζουν τη γνήσια εκκλησία οι ευαγγελικές εκκλησίες;

1)Η ορθή διακήρυξη του ευαγγελίου Προς τους πιστούς και προς τον κόσμο: «Εάν σεις μείνητε εν τω λόγω τω εμώ, είσθε αληθώς μαθηταί μου». Ιωάν. η’ 31 «Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς να φυλάττωσι πάντα όσα παρήγγειλα εις εσάς· και ιδού, εγώ είμαι μεθ' υμών πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος. Αμήν». Ματθ. κη’ 19-20

Προσοχή … Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως τελειότητα στη διακήρυξη του λόγου. Η εκκλησία δεν είναι αλάθητη. Η εκκλησία μπορεί να ξεφύγει από την ορθή διδασκαλία. Αυτό όμως δεν μπορεί να συμβαίνει σε ζητήματα βασικά. Υπάρχει κάποιο όριο λαθών, πέραν του οποίου παύει να είναι εκκλησία.

2) Η ορθή τέλεση των ιερών τελετών «Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος …» Ματθ. κη’ 19 «Και ενέμενον εν τη διδαχή των αποστόλων και εν τη κοινωνία και εν τη κλάσει του άρτου και εν ταις προσευχαίς». Πράξεις β’ 42

Γιατί δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο δεύτερο αυτό σημείο; Οι Μεταρρυθμιστές έδωσαν έμφαση στο σημείο αυτό εξαιτίας των διδασκαλιών των Ρωμαιοκαθολικών. Η Καθολική Εκκλησία, όπως και η Ορθόδοξη, αποδίδουν σωτήρια σημασία στις ιερές τελετές, στα «μυστήρια». Οι Μεταρρυθμιστές θεώρησαν πως οι ιερές τελετές πρέπει πάντοτε να συνοδεύονται από τον λόγο του Θεού. Δεν έχουν ξεχωριστό περιεχόμενο και χάρη, από αυτό που αντλούν από τον λόγο του Θεού. Πρέπει να τελούνται από πιστούς υπηρέτες του λόγου και αφορούν τους πιστούς (και το σπέρμα τους). Βλ. Α’ Κορ. ια’

Γιατί είναι επίσης σημαντικές οι ιερές τελετές; Διότι αποτελούν έναν τρόπο ελέγχου του ποιος ανήκει στην εκκλησία, από ποιους αποτελείται η ορατή εκκλησία. Το βάπτισμα αφορά την είσοδο στην ορατή εκκλησία, Το Δείπνο του Κυρίου αφορά την παραμονή στην ορατή εκκλησία. Εξάλλου, όποια ομάδα τελεί αυτές τις τελετές, επιδιώκει να αυτοπροσδιοριστεί ως εκκλησία.

3) Η πιστή άσκηση της πειθαρχίας «… αλλ' εάν και της εκκλησίας παρακούση, ας είναι εις σε ως ο εθνικός και ο τελώνης. Αληθώς σας λέγω, Όσα εάν δέσητε επί της γης, θέλουσιν είσθαι δεδεμένα εν τω ουρανώ, και όσα εάν λύσητε επί της γης, θέλουσιν είσθαι λελυμένα εν τω ουρανώ». Ματθ. ιη’ «Σας παρακαλώ δε, αδελφοί, να προσέχητε τους ποιούντας τας διχοστασίας και τα σκάνδαλα εναντίον της διδαχής, την οποίαν σεις εμάθετε, και απομακρύνεσθε απ' αυτών». Ρωμ. ις’ 17 «Τους δε έξω ο Θεός θέλει κρίνει. Όθεν εκβάλετε τον κακόν εκ μέσου υμών». Α’ Κορ. ε’ 13

Β. Η καθαρότητα της εκκλησίας: γνήσιες και … γνησιότερες εκκλησίες

Γνήσιες εκκλησίες με διαφορετικό βαθμό καθαρότητας Μεταξύ των γνήσιων και αληθινών εκκλησιών υπάρχουν εκκλησίες περισσότερο και λιγότερο συμμορφωμένες με τον λόγο του Θεού. Οι μεταρρυθμιστές έθεσαν εξάλλου τον στόχο: ecclesia semper reformanda = δηλαδή, η εκκλησία οφείλει διαρκώς να μεταρρυθμίζεται σύμφωνα με τον λόγο του Θεού.

Χαρακτηριστικά μιας καθαρότερης εκκλησίας είναι … Τα βασικά χαρακτηριστικά μιας γνήσιας εκκλησίας 1.Ορθή διδασκαλία 2.Ορθή τέλεση των ιερών τελετών 3.Ορθή χρήση της εκκλησιαστικής πειθαρχίας Αλλά επιπλέον … 4. Γνήσια λατρεία (Εφεσ. ε’ 18-20) 5. Ζωή προσευχής 6. Αποτελεσματική μαρτυρία (Ματθ. κη’ 19-20) 7. Κοινωνία αγάπης 8. Βιβλική εκκλησιαστική διοίκηση (Α’ Τιμ. γ’ 1-13) 9. Πνευματική δύναμη στη διακονία (Πράξ. α’ 8) 10. Αγία ζωή των μελών (Α’ Θεσ. δ’ 3) 11. Μέριμνα για τους φτωχούς (Πράξ. δ’ 32-35). 12. Αγάπη προς τον Χριστό (Α’ Πέτρ. α’ 8)

Μια κεντρομόλος δύναμη πρέπει να ωθεί προς το κέντρο του κύκλου, με στόχο τη μεγαλύτερη καθαρότητα

Ο κίνδυνος να απολυτοποιήσουμε την καθαρότητα Υπάρχει ο κίνδυνος η καθαρότητα της εκκλη- σίας να αποτελέσει το ΜΟΝΑΔΙΚΟ μας στόχο. Υπάρχει ο κίνδυνος, δηλαδή, αναζητώντας την τέλεια εκκλησία, να στενεύουμε διαρκώς τα όρια του κύκλου, αφήνοντας έξω από αυτόν εκκλησίες γνήσιες, αλλά λιγότερο τέλειες. Κάτι τέτοιο οδηγεί σε ατέρμονο διαχωρισμό των εκκλησιών, αφού βέβαια δεν υπάρχει τέλεια ορατή εκκλησία. Η τελειότητα και η καθαρότητα είναι ένας στόχος προς τον οποίο κανείς συνεχώς τείνει. Αν αφεθεί μόνη της, η κεντρομόλος αυτή τάση μπορεί να διαλύσει τον κύκλο. Γι’ αυτό η Καινή Διαθήκη μας μιλά για μια άλλη, συνεκτική αυτή τη φορά, δύναμη: την ενότητα του Πνεύματος.

Γ. Η ενότητα της εκκλησίας

Πώς ορίζεται η ενότητα; Είναι ο βαθμός στον οποίο η εκκλησία είναι απαλλαγμένη από διαχωρισμός ανάμεσα σε αληθινούς χριστιανούς. Η εντολή του Κυρίου είναι σαφής: «διά να ήναι πάντες εν, καθώς συ, Πάτερ, είσαι εν εμοί και εγώ εν σοι, να ήναι και αυτοί εν ημίν εν, διά να πιστεύση ο κόσμος ότι συ με απέστειλας». Ιωάν. ιζ’ 21

Οι αποστολικές προτροπές «Σας παρακαλώ δε, αδελφοί, διά του ονόματος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, να λέγητε πάντες το αυτό, και να μη ήναι σχίσματα μεταξύ σας, αλλά να ήσθε εντελώς ηνωμένοι έχοντες το αυτό πνεύμα και την αυτήν γνώμην». Α’ Κορ. α’ 10 «σπουδάζοντες να διατηρήτε την ενότητα του Πνεύματος διά του συνδέσμου της ειρήνης. Εν σώμα και εν Πνεύμα, καθώς και προσεκλήθητε με μίαν ελπίδα της προσκλήσεώς σας· εις Κύριος, μία πίστις, εν βάπτισμα· εις Θεός και Πατήρ πάντων, ο ων επί πάντων και διά πάντων και εν πάσιν υμίν». Εφεσ. δ’ 4-6

Στόχος η ενότητα της ορατής εκκλησίας Η ενότητα του Πνεύματος υπάρχει, αλλά πρέπει να διατηρούμε και την ενότητα της ορατής εκκλησίας. Υπάρχει σαφής εντολή να προσέχουμε και να αποφεύγουμε αυτούς που δημιουργούν διαιρέσεις: «Σας παρακαλώ δε, αδελφοί, να προσέχητε τους ποιούντας τας διχοστασίας και τα σκάνδαλα εναντίον της διδαχής, την οποίαν σεις εμάθετε, και απομακρύνεσθε απ' αυτών. Διότι οι τοιούτοι δεν δουλεύουσι τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, αλλά την εαυτών κοιλίαν, και διά λόγων καλών και κολακευτικών εξαπα- τώσι τας καρδίας των ακάκων». Ρωμ. ις’ 17-18

Ο κίνδυνος να απολυτοποιήσουμε την ενότητα Υπάρχει, ωστόσο, ο κίνδυνος στο όνομα της ενότητας και της αγάπης να ανεχθούμε διδασκαλίες και πρακτικές ξένες προς τον λόγο του Θεού, που πλήττουν τη γνησιότητα και την καθαρότητα της εκκλησίας. «Καταραμένη η αγάπη, που αποβαίνει προς ζημία του λόγου του Θεού». Λούθηρος. Η επιδίωξη της ενότητας, δηλαδή, μπορεί να λειτουργήσει ως φυγόκεντρος δύναμη, που θα έχει την τάση να διευρύνει τα όρια του κύκλου τόσο ώστε να τα καταργήσει. Όπως η κεντρο- μόλος δύναμη, αν αφεθεί μόνη της, έτσι και η φυγόκεντρος δύναμη μπορεί να διαλύσει τον κύκλο.

Η φυγόκεντρος δύναμη της ενότητας

Η επιδίωξη της ισορροπίας Γι’ αυτό χρειαζόμαστε ισορροπία. Πρέπει να δούμε πότε και με ποιες προϋποθέσεις υπάρχει ενότητα, πότε και με ποιες προϋποθέσεις δικαιολογείται το σχίσμα. Η ενότητα αφορά τον κύκλο των γνήσιων εκκλησιών: –όχι στενότερο, –όχι ευρύτερο κύκλο.

Δ. Λόγοι για απόσχιση

Λανθασμένοι λόγοι για απόσχιση Προσωπικές φιλοδοξίες και υπερηφάνεια –«Ο φιλοπρωτεύων Διοτρεφής δεν δέχεται ημάς». (Α’ Ιωάν. α’ 9). Διαφορές λόγω διαφωνιών σε δευτερεύοντα ζητήματα ή πρακτικές –«έκαστος από σας λέγει· Εγώ μεν είμαι του Παύλου, εγώ δε του Απολλώ, εγώ δε του Κηφά, εγώ δε του Χριστού. Διεμερίσθη ο Χριστός;» Α’ Κορ. α’ –Ο απόστολος συμβουλεύει: «και εάν φρονήτε τι άλλως πως, και τούτο θέλει αποκαλύψει εις εσάς ο Θεός». (Φιλ. γ’ 15).

Λόγοι που δικαιολογούν απόσχιση: δογματικοί-ηθικοί Υπάρχουν λόγοι για απόσχιση, όταν μια εκκλησία αποκλίνει σοβαρά από τη βιβλική διδασκαλία, είτε στη θεωρία είτε στην πράξη, σε σημείο ώστε να μην είναι πλέον αληθινή εκκλησία. «Διότι πολλοί πλάνοι εισήλθον εις τον κόσμον, οίτινες δεν ομολογούσιν ότι ο Ιησούς Χριστός ήλθεν εν σαρκί· ο τοιούτος είναι ο πλάνος και ο αντίχριστος […] Εάν τις έρχηται προς εσάς και δεν φέρη την διδαχήν ταύτην, μη δέχεσθε αυτόν εις οικίαν και μη λέγετε εις αυτόν το χαίρειν·». Β’ Ιωάννου Ωστόσο, ποτέ η Καινή Διαθήκη δεν συμβουλεύει την απόσχιση από μια γνήσια εκκλησία, ακόμη και όταν αυτή κάνει δογματικά και ηθικά λάθη, όπως στην Κόρινθο. Υπάρχουν, βέβαια, προτροπές για μετάνοια και πειθάρ- χηση των ατάκτως περιπατούντων (Α’ Κορ. ε’ 11-13).

Λόγοι που δικαιολογούν απόσχιση: λόγοι συνείδησης Η απόσχιση είναι μία δυνατή διέξοδος, όταν ένας χριστιανός δεν μπορεί να διδάξει στην εκκλησία σύμφωνα με τη συνείδησή του, η οποία έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με τον λόγο του Θεού. Ή όταν η εκκλησία του παρουσιάζει συμβιβασμό, σε σημείο που η παραμονή του σε αυτήν σημαίνει ότι επιδοκιμάζει κάποια αντιβιβλική διδασκαλία ή πρακτική. Ωστόσο, η ατομική κρίση του χριστιανού στην ερμηνεία των Γραφών, μπορεί να έχει διαστρεβλωθεί, αν δεν βρίσκεται σε συμφωνία με την κοινή ομολογία των πιστών του Κυρίου, τόσο στο παρελθόν όσο και στο παρόν.

Υπάρχουν περιπτώσεις που απαγορεύεται η συνεργασία και η κοινωνία; Ναι, αλλά δεν αφορούν πραγματικούς πιστούς ούτε ολόκληρες εκκλησίες: «Αλλά τώρα σας έγραψα να μη συναναστρέφησθε, εάν τις αδελφός ονομαζόμενος ήναι πόρνος ή πλεονέκτης ή ειδωλολάτρης ή λοίδορος ή μέθυσος ή άρπαξ· με τον τοιούτον μηδέ να συντρώγητε». Α’ Κορ. ε’ 11. «Μη ομοζυγείτε με τους απίστους […] Εξέλθετε εκ μέσου αυτών και αποχωρίσθητε, λέγει Κύριος, και μη εγγίσητε ακάθαρτον, και εγώ θέλω σας δεχθή». Β’ Κορ. ς’ 14-17

Βιβλιογραφία Wayne Grudem, Systematic Theology, κεφ. 44. L. Berkhof, Systematic Theology, σελ Dr. Martyn Lloyd-Jones, The Church and the Last Things (1997), σελ Γ. Α. Χατζηαντωνίου, Το ευαγγέλιο ανοιχτό, σελ. 161 κ.ε.