«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Soft skills = προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες Δέκα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος.
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΜΗΜΑ Π 2 ΓΟΓΟΥΛΟΥ ΑΓΟΡΙΤΣΑ ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 5.4 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού Κατερίνα Μαυραντωνάκη.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Ιγ’ δημοτικο σχολειο παφου Προγραμμα «Νιωθω ασφαλησ στο σχολειo μου»
Δημιουργικότητα & Μαθηματικά
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Διδακτική Πληροφορικής
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
1η Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2015 θέμα: ''Διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού- παρτιτούρας και εξαγωγή.
Σεμινάριο με τη μορφή δειγματικής διδασκαλίας: '' Το μονοφωνικό τραγούδι στο σχολείο'' Για τους εκπ/κους μουσικής των νομών Έβρου και Ροδόπης στο Πρότυπο.
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Βιωματική δράση Ταξιδεύοντας με τα παραμύθια Β΄ Τάξη 2ο Γυμνάσιο Πεύκης
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Κατηγορία ΙΙΙ Διεξαγωγή Διδασκαλίας και Αξιολόγηση των Μαθητών Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΠΑΞΩΝ. Ο σκοπός του θέματος είναι η συγγραφή στίχων και σύνθεση μελωδίας όπως και η κατασκευή μουσικών οργάνων μέσα από δημιουργική.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
John Dewey
Διδακτική της Πληροφορικής
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Σχολική Χρονιά
Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002

Γενικό σκεπτικό

Η συμβολή του T.F.U. στον τρόπο διδασκαλίας μου

Καλύτερη οργάνωση και βελτίωση του τρόπου διδασκαλίας. Περισσότερη ασφάλεια και σιγουριά για τη διδακτική πράξη και τα αποτελέσματά της. Δημιουργία καλύτερου κλίματος επαφής και επικοινωνίας με τους μαθητές. Δικαιότερη και ακριβέστερη αξιολόγηση των μαθητών. Μοίρασμα της δύναμης που έχει ο δάσκαλος στους μαθητές και σε άλλα πρόσωπα.

Η επιλογή της ατομικής προσπάθειας για τη δημιουργία ενός T.F.U.

Δοκιμασία ατομικών δυνάμεων. Ένταξη και παρουσίαση της ατομικής εργασίας σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.

Κριτήρια επιλογής της θεματικής ενότητας

Η πρόκληση της παραδοσιακής μουσικής ως αντικειμένου διδασκαλίας. Αξιοποίηση και ολοκλήρωση ατομικής εργασίας που είχε ήδη γίνει. Προσωπική προτίμηση.

Η θεματική ενότητα «Πιρπιρούνα»

Γενικοί στόχοι

Γνωριμία με τον εαυτό μας, τους άλλους και το περιβάλλον που ζούμε. Ανάπτυξη ατομικών πνευματικών δυνάμεων και δεξιοτήτων. Συνδυασμός γνώσεων και ψυχαγωγίας. Επινόηση νέων μέσων έκφρασης και επικοινωνίας.

Ειδικοί στόχοι

Το έθιμο ως σύνολο διαφόρων στοιχείων. Εκμάθηση μεικτού ρυθμικού σχήματος. Γνωριμία με τα παραδοσιακά μουσικά όργανα. Σύνδεση στοιχείων της Παράδοσης με τις τέχνες.

Εισαγωγικές Δραστηριότητες

Οι μαθητές παρακολουθούν βιντεοσκοπημένο το έθιμο της Πιρπιρούνας και συζητούν σχετικές ερωτήσεις.

Άτυπη προφορική αξιολόγηση από το δάσκαλο Κριτήρια: Οι γνώσεις των μαθητών σε σχέση με την Παράδοση. Η συμμετοχή των μαθητών .

Καθοδηγούμενες Δραστηριότητες

Οι μαθητές διαβάζουν κείμενο με θέμα: «Ήταν μια φορά…η Πιρπιρούνα» Οι μαθητές διαβάζουν κείμενο με θέμα: «Ήταν μια φορά…η Πιρπιρούνα». Επεξεργάζονται τα θέματα του φύλλου εργασίας 1 και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα των εργασιών τους.

Τυπική γραπτή αξιολόγηση από μαθητή σε μαθητή (σκάλα) Άτυπη γραπτή αξιολόγηση από το δάσκαλο Κριτήρια: Ο βαθμός κατανόησης του κειμένου. Ο χειρισμός των οργάνων της ορχήστρας Orff. Η δημιουργία περιγραφικής μουσικής. Η κίνηση και το θεατρικό παιχνίδι μέσα έκφρασης και δημιουργικότητας .

Οι μαθητές γνωρίζουν και αποδίδουν το ρυθμικό σχήμα 7/8 χρησιμοποιώντας τη ρυθμική κίνηση και το λόγο.

Άτυπη προφορική αξιολόγηση από το δάσκαλο Κριτήρια: Η απόδοση του ρυθμού 7/8 μέσω της μίμησης. Ο συνδυασμός του λόγου με τη ρυθμική και κινητική απόδοση του ρυθμού 7/8. Ο χειρισμός μπαγκετών .

Οι μαθητές μαθαίνουν το τραγούδι της Πιρπιρούνας και το συνοδεύουν με τη ρυθμική κίνηση 7/8.

Άτυπη προφορική αξιολόγηση από το δάσκαλο Τυπική γραπτή αξιολόγηση από τους μαθητές (σκάλα) Κριτήρια: Η μελωδική και ρυθμική απόδοση του τραγουδιού. Η απόδοση ρυθμού 7/8 με το λόγο και την κίνηση. Η απόδοση της μελωδίας και του ρυθμού 7/8 μέσω της κίνησης. Ο χειρισμός μπαγκετών.

Οι μαθητές κατασκευάζουν αυτοσχέδια παραδοσιακά μουσικά όργανα και συνοδεύουν ρυθμικά το τραγούδι της Πιρπιρούνας.

Άτυπη προφορική αξιολόγηση από το δάσκαλο Κριτήρια: Η τήρηση των οδηγιών κατασκευής των οργάνων. Η χρήση των οργάνων που κατασκεύασαν.

Οι μαθητές εκτελούν το τραγούδι της Πιρπιρούνας στα όργανα της ορχήστρας Orff και στα αυτοσχέδια παραδοσιακά μουσικά όργανα που κατασκεύασαν.

Τυπική γραπτή αξιολόγηση από το δάσκαλο Κριτήρια: Ο χειρισμός οργάνων της ορχήστρας Orff. Ο χειρισμός των αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων. Ο χειρισμός μπαγκέτων. Το επίπεδο μουσικών γνώσεων. Η απόδοση μελωδικού Ostinato. Η απόδοση ρυθμού 7/8.

Καταληκτικές Δραστηριότητες

Οι μαθητές, χρησιμοποιώντας και συνδυάζοντας τα στοιχεία που αποκόμισαν από τις προηγούμενες δραστηριότητες, δημιουργούν την αναβίωση του εθίμου της Πιρπιρούνας. Στο τέλος παρουσιάζουν την εργασία τους στους γονείς τους, συνδυάζοντας τη σκηνική δράση με την παραδοσιακή μουσική και το παραδοσιακό τραγούδι.

Τυπική γραπτή αξιολόγηση από το δάσκαλο Τυπική γραπτή αξιολόγηση από τους μαθητές (ρουμπρίκα) Τυπική γραπτή αξιολόγηση από τους γονείς (σκάλα) Κριτήρια: Η χρήση όλων των στοιχείων από τις προηγούμενες δραστηριότητες. Η σύνδεση του εθίμου με την παραδοσιακή μουσική και το παραδοσιακό τραγούδι. Η χρήση των μουσικών οργάνων. Η συνεργασία των μαθητών. Η συμμετοχή των μαθητών .

Συμπεράσματα

Τι κέρδισαν οι μαθητές

Προσέγγιση του θέματος της Παράδοσης και της παραδοσιακής μουσικής με θετική διάθεση και σοβαρότητα. Διδασκαλία της μουσικής με τη διαπλοκή και άλλων τεχνών. Απαλλαγή από το άγχος και την ανασφάλεια που προκαλεί το άγνωστο κομμάτι της αξιολόγησης. Καλύτερη κατανόηση μουσικών εννοιών με το νέο τρόπο διδασκαλίας αλλά και με την απόλυτα βιωματική προσέγγιση του θέματος. Διάθεση για δράση και παιχνίδι με τη σοβαρότητα του μαθητή που προσεγγίζει την καινούρια γνώση.

Στοιχεία που θα πρέπει να μας προβληματίσουν

Έλλειψη χρόνου (κυρίως λόγω του μονόωρου μαθήματος της μουσικής). Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής. Έλλειψη φαντασίας, δημιουργικότητας και πρωτοβουλίας από την πλευρά των μαθητών. Πολλές ερωτήσεις, απορίες και συνεχείς αλλαγές στο T.F.U. (λόγω ενδεχομένως και της πρώτης φοράς δημιουργίας του) που κάνουν ακόμη πιο δύσκολη την πορεία του δασκάλου. Διαπλοκή των γονιών σε τέτοιες προσπάθειες – Πραγματικότητα ή φαντασίωση;