Αριστοτέλης Β. Αλεξόπουλος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

1.ΕΥΚΟΛΙΕΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ
Δρ. Ανδρέας Δημητρίου Πρόεδρος
Ειδικά Θέματα Οικονομίας: Κυβέρνηση και Επιχειρήσεις Απελευθέρωση Αγοράς Ενέργειας.
Επιχειρησιακό Εργαλείο Ελέγχου σε Πραγματικό Χρόνο των υπερχειλίσεων παντορροϊκού συστήματος αποχέτευσης σε παράκτιες πόλεις Real Time Operational Control.
Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία (Ι.Κ.Ε.)
ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΕΠΕ 3/6/2008 ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ.
(4ο FORUM Διαλόγου) Αναστάσιος Παστρικάκης
ΠΡΟΛΗΨΗ ΡΥΠΑΝΣΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΛΟΙΑ
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ 21 Μαρτίου 2014 Αθανάσιος Σουπίλας ΕΥΑΘ Επιστημονικά Υπεύθυνος.
Οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στο περιβάλλον της Βασιλείας ΙΙ
ΕΙΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ 14 Δεκεμβρίου 2010, Αθήνα 2η Σύνοδος Διευθυντών.
Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων
1 Ανάπτυξη μέσω πρόσβασης σε Διεθνοποιημένα Δίκτυα Εφοδιαστικής Αλυσίδας EXPORT SUMMIT Roadmap to Growth Θεσσαλονίκη 3-4 Μαΐου 2012.
Αγορά Ενέργειας στην Ελλάδα Π. Κάπρου Προέδρου της ΡΑΕ Καθηγητή ΕΜΠ.
Αγορά Πετρελαιοειδών 10 Μαΐου, Περιεχόμενα  Διεθνής Αγορά Πετρελαιοειδών — Βιομηχανία Πετρελαίου — Τιμές Αργού και προϊόντων Πετρελαίου  Αγορά.
Διεπιστημονικό Ινστιτούτο Περιβαλλοντικών Ερευνών - ΔΙΠΕ
«ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ – Κεντρική Υποδομή Διασύνδεσης (SIX)»
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Slide 1 Δίκτυα Τηλεπικοινωνιών ENOTHTA 7 η ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΛΗΣΕΩΝ (ΜΕΡΟΣ Α’) 1. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ  Εκτός από τις τερματικές.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Περιβαλλοντική Πιστοποίηση Λιμένων
ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΕΠΕ 3/6/2008 ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ.
« Global Product Strategy » SUSTCHEM ENGINEERING ΕΠΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ (ΕΛ.ΣΤΑΤ.). Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) είναι η ανεξάρτητη αρχή που συντονίζει τις δραστηριότητες του Ελληνικού Στατιστικού.
Επιλογές Marketing & Logistics
Ενίσχυση του Ανθρώπινου Δυναμικού των ΜΜΕ σε Θέματα Εξωστρέφειας.
1 Το Κοινωνικό Κόστος από τη Χρήση Αυτοκινήτων στις Κυπριακές Πόλεις Θεόδωρος Ζαχαριάδης Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Παπαπαθεοχάρη Σταυρούλα, Περιβαλλοντολόγος MSc
Το έργο χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας», στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ, σε ποσοστό 80% από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΤΠΑ)
1 Καινοτομικό Πρόγραμμα RI-SE ΕΚΕΠΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΘΝΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ.
Γιώργος Βαλτατζής.  Η CROSS ιδρύθηκε το 1989 στη πόλη του Πειραιά με στόχο να προσφέρει αξιόπιστες λύσεις « με το κλειδί στο χέρι » στην Ελληνική Ναυτιλιακή.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Τι είναι η κομποστοποίηση Η κομποστοποίηση είναι μια φυσική διαδικασία η οποία μετατρέπει τα οργανικά υλικά σε μια πλούσια σκούρα ουσία.
Θεσμικό Πλαίσιο Διαχείρισης Απόβλητων Λιπαντικών Ελαίων & Πετρελαϊκών Αποβλήτων – Καταλοίπων Βιομηχανικής Προέλευσης Χρήστος Μιχαλόπουλος Μηχανολόγος.
Η πολιτική για το θαλάσσιο περιβάλλον και την παράκτια ζώνη
Ν. Δημητριάδης/ STRATIS ΕΠΕ 1 13 Μαϊου Η Προοπτική της Ευρυζωνικότητας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας 1 10 Μαϊου Αμφιλοχία «Αξιοποίηση της.
Ιωάννης Βαβουλές Technical Director ANEK
Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΧΩΡΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ ΑΛΕΞΗΣ ΔΕΦΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΒΡΑΣΙΔΑ Πανεπιστήμιο.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
ΒΟΛΟΣ 21/03/ Νέα νομοθεσία χημικών Reach – πρώτη φάση εφαρμογής Δημήτρης Τσίχλης Δ/νση Περιβάλλοντος Γ.Χ.Κ.
ΑΘΗΝΑ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
CALIS (China Academic Library and Information System) Κοινοπραξία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Κίνας Σύστημα παροχής πληροφοριών 1998.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Φάση 2: Αvάπτυξη εθνικών και ευρωπαϊκών σεναρίων Ορφανός Ευθύμιος.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 7 η Αποτίμηση Μη Αγοραίων Αγαθών.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ (LOGISTICS) Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ: ΟΙ ΕΥΡΩΠΑIΚΟΙ ΛΙΜΕΝΕΣ & ΤΟ ΛΙΜAΝΙ.
Λογιστικά Βιβλία – Δικαιολογητικά Έγγραφα.  Κάθε επιτηδευματίας ανεξαρτήτως εάν είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ασκεί οποιαδήποτε μορφή επιχειρηματικής.
1 Κόστος Μεταφοράς §Ποιος είναι ο σκοπός της μεταφοράς; l Βασικά οικονομικά χαρακτηριστικά των λειτουργιών μεταφοράς §Τι είναι το κόστος μεταφοράς; §Ποιοι.
ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Εισαγωγή N. ΝΙΚΗΤΑΚΟΣ καθηγητής Παν. Αιγαίου Γ.ΛΕΒΕΝΤΑΚΗΣ μεταδιδακτορικός υπότροφος Δ.Παπαχρήστος μέλος ΕΔΙΠ ΑΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ ΤΤ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
Ομιλία Σπύρου Βούγια Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Αθήνα, 13 Απριλίου 2011 Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων 1.
Ε.Ε.ΚΟΥΣΚΟΥΝΑ.
Αποτελέσματα Έργου Έρευνας, Ανάπτυξης και Επίδειξης στα πλαίσια του ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ11 ΕΣΠΑ Dynamic Cargo Routing on-the-Go Δυναμική Δρομολόγηση.
POSEIDON MED II-ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Πιλοτική εφαρμογή συλλογής.
ΤΕΙ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, Τμήμα Υδατ/γειών & Αλ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ αΙΓΑIΟΥ & ΑΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ Τ.Τ.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΩΝ ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΠΛΟΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΤΣΑΒΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΕΜ:
ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Κλειούσης Ε. Ελευθέριος
Αρχές Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον Αειφόρος Ανάπτυξη»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης Β. Αλεξόπουλος ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΕΩΝ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ ΚΑΤΑΛΟΙΠΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟΥΣ ΛΙΜΕΝΕΣ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΟΤΙΟ-ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Αριστοτέλης Β. Αλεξόπουλος  Επικ. Καθηγητής (407) Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Το Ζήτημα των Εγκαταστάσεων Παραλαβής Καταλοίπων Τι σημαίνει ΕΠΚ? Κάθε μορφής χερσαία ή πλωτή μονάδα που χρησιμοποιείται για την παραλαβή και διάθεση των διαφόρων καταλοίπων από τα εμπορικά πλοία (πετρελαιώδη μίγματα, τοξικές και άλλες επικίνδυνες ουσίες, απορρίμματα, λύματα, που προέρχονται από τους χώρους του μηχανοστασίου και των δεξαμενών φορτίου). Η ιδανική λειτουργία μίας ΕΠΚ βασίζεται στις εξής παραμέτρους: (α) Συνοχή: κατάλληλη οικονομικο-τεχνική προσέγγιση για τη συνεχή υποδοχή των αποβλήτων. (β) Διάθεση: καλύτερη μέθοδος διαχείρισης του περιβάλλοντος που συμβάλλει στη μείωση των ποσοτήτων των αποβλήτων και του βαθμού κινδύνων. (γ) Δυναμικότητα: διαχείριση της χωρητικότητας της μονάδας και εναρμονισμός της με την παράδοση των καταλοίπων.

Το Ζήτημα των Εγκαταστάσεων Παραλαβής Καταλοίπων (συν.) (δ) Οικονομική Διαχείριση: (1) τα κόστη πληρώνονται από τα πλοία και ισχύει η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», π.χ. Ελλάδα (2) τα κόστη παραλαβής και διάθεσης των καταλοίπων ενσωματώνονται στα λιμενικά τέλη, π.χ. Ισραήλ, (3) τα κόστη πληρώνονται από το παράκτιο κράτος. (ε) Επιλογή Θέσης: (1) να μην προκαλείται αδικαιολόγητη καθυστέρηση λόγω συμφόρησης και αυξημένα ποσοστά ατυχημάτων, (2) εξειδικευμένο προσωπικό και προσεκτικό χειρισμό του εξοπλισμού για να αποφευχθεί διαρροή στο θαλάσσιο περιβάλλον, (3) εύκολη πρόσβαση από ξηρά και θάλασσα ιδίως όταν ΕΠΚ βρίσκεται εντός λιμενικών χώρων, (4) επαρκής χώρος για δυνατότητα ελιγμών του πλοίου και για μελλοντική επέκταση της μονάδας, (5) απόσταση από κατοικημένες περιοχές και υγρότοπους. (στ) Κόστος Κατασκευής: (1) για την αποκόμιση εσόδων έχει σημασία η ποσότητα των αποβλήτων, (2) για την οικονομική βιωσιμότητα των μονάδων τα καύσιμα των πλοίων θα γίνουν σταδιακά υψηλής ποιότητας άρα τα κατάλοιπα θα είναι περισσότερο φτωχά και μη εκμεταλλεύσιμα.

Διεθνές Θεσμικό Πλαίσιο MARPOL: Υποχρέωση των κρατών να διαθέτουν ΕΠΚ στους λιμένες τους, ιδίως αυτά που έχουν ακτές σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές, έτσι ώστε να παραλαμβάνουν τα κάθε είδους απόβλητα (πετρελαιοειδή, χημικά, απορρίμματα κλπ.) Τα διαθέσιμα στοιχεία που συγκεντρώνονται στον ΙΜΟ πολλές φορές είναι ανακριβή, καλύπτοντας την ποσοτική και ποιοτική ανεπάρκεια των ΕΠΚ αλλά και τη σημαντική απώλεια χρόνου. Αναλογικά ο αριθμός τους είναι μικρός για τις ανάγκες της διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας και μη κατανεμημένος, π.χ. η μέση απόσταση ανάμεσα σε δύο ΕΠΚ ξεπερνά τα 500 ν.μ. Ασκούν πολιτική προτίμησης, ιδίως για ορισμένα απόβλητα που είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα.

Διεθνές Θεσμικό Πλαίσιο (συν.) Στη 54η σύνοδο της MEPC του ΙΜΟ (2006) δημιουργήθηκε μία βάση δεδομένων (PRFD) ως εργαλείο που συμπεριλήφθηκε στο GISIS (Global Integrated Shipping Information System) http://gisis.imo.org/Public όπου τα κράτη-μέλη μπορούν να την αναβαθμίζουν με νέα στοιχεία για την επάρκεια και διαθεσιμότητα των ΕΠΚ. Στη 55η σύνοδο της, 6 μήνες αργότερα, στο πλαίσιο της νέας πολιτικής “zero tolerance on illegal discharges from ships” εγκρίθηκε ένα Σχέδιο Δράσης με σκοπό την πλήρη συμμόρφωση με τη σύμβαση MARPOL, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: (α) αναφορές και πληροφορίες για τις ΕΠΚ, (β) προσδιορισμός τεχνικών δυσκολιών κατά τη μεταφορά των καταλοίπων από το πλοίο στην ακτή, (γ) τυποποίηση των απαιτήσεων για τον διαχωρισμό των απορριμμάτων, (δ) εντοπισμός του είδους και της ποσότητας των καταλοίπων που δημιουργούνται πάνω στο πλοίο καθώς και του είδους και της χωρητικότητας της ΕΠΚ.

Διεθνές Θεσμικό Πλαίσιο (συν.) 2. ΟΔΗΓΙΑ 2000/59/EC: Ύπαρξη των ΕΠΚ σε όλα τα κοινοτικά λιμάνια για όλα τα πλοία, περιλαμβάνοντας αλιευτικά σκάφη και σκάφη αναψυχής. Το κόστος των ΕΠΚ και ολόκληρη η επεξεργασία καταλοίπων θα καλύπτονται από την είσπραξη τέλους από τα πλοία (σύστημα τιμολόγησης και παρεχόμενων υπηρεσιών). Οι λιμενικές αρχές θα είναι υπόχρεες στην καταβολή αποζημίωσης εξαιτίας αδικαιολόγητης καθυστέρησης στην παράδοση ή/και την παραλαβή των καταλοίπων. Υποχρέωση των λιμενικών αρχών να καταρτίζουν σχέδιο παραλαβής και διακίνησης καταλοίπων (waste reception and handling plan). Ο πλοίαρχος είναι υποχρεωμένος να δηλώνει, πριν το πλοίο προσεγγίσει το λιμάνι, στις λιμενικές αρχές τις ποσότητες αποβλήτων και άλλων ειδών καταλοίπων που έχουν παρακρατηθεί πάνω στο πλοίο και προορίζονται προς παράδοση. Τουλάχιστον 25% των εμπορικών πλοίων πρέπει να επιθεωρούνται από τους λιμενικούς ελέγχους στα κοινοτικά λιμάνια (Port State Control)

Συμπεριφορά του Ιδιωτικού Τομέα Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των φορτίων ανά γεωγραφική περιοχή, δεν τηρούν πάντοτε οικολογική συνείδηση. Οκτώ κράτη της Μέσης Ανατολής απαιτούν από τα πλοία που επισκέπτονται τα λιμάνια τους να έχουν καθαρές δεξαμενές από υγρά κατάλοιπα. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα της προθέσεως, τα περισσότερα κατάλοιπα απορρίπτονται στη θάλασσα. Οι ναυλωτές συχνά ζητούν καθαρά πλοία πριν τη διαδικασία φόρτωσης, αλλά αυτό εξαρτάται από το ταξίδι, λ.χ. πορεία από Αμερική προς Δυτική Αφρική, δεν υπάρχει ΕΠΚ στις ακτές της δεύτερης. Βασική παράμετρος για χρήση των λιμενικών εγκαταστάσεων είναι η γρήγορη, αξιόπιστη και αποτελεσματική λειτουργία των ΕΠΚ. Κόστος διαφοροποίησης πορείας (προς επίσκεψη σε τέτοια μονάδα) και απώλεια ακαθάριστου εισοδήματος (απαλλαγή του πλοιοκτήτη από κάθε είδους κατάλοιπα).

Μελέτη Περίπτωσης: Ανατολική Μεσόγειος Θαλάσσια περιοχή με υψηλή πυκνότητα κυκλοφορίας πλοίων και μεταφοράς πετρελαιοειδών ως σημαντικός κόμβος (transit) μεταξύ των περιοχών παραγωγής και εισαγωγής πετρελαίου. Οι σύγχρονες τάσεις είναι να αυξηθεί ακόμη περισσότερο η σπουδαιότητα της. Στην περιοχή αυτή σημαντική συγκέντρωση πετρελαιοειδών παρατηρείται στον Σαρωνικό Κόλπο, στο θαλάσσιο χώρο ανάμεσα στις ακτές της κύπρου και την παράκτια ζώνη του Λιβάνου και κατά μήκος της παράκτιας ζώνης των βορειο-αφρικανικών κρατών όπου υπάρχουν τερματικοί σταθμοί και διυλιστήρια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του REMPEC η επάρκεια και διαθεσιμότητα των ΕΠΚ στη Μεσόγειο παρουσίαζει έντονη ποσοτική διαφοροποίηση από τις αντίστοιχες λίστες του ΙΜΟ. Κατά συνέπεια δεν έχουμε πραγματική εικόνα τόσο για τον αριθμό τους όσο και τις δυνατότητες λειτουργίας τους.

Διεθνείς και Περιφερειακές Συμβάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο ΚΡΑΤΗ MARPOL 1973/78 OPRC 1990 Barcelona 1976 Prevention & Emergency Protocol 2002 ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΝΑΙ ΕΛΛΑΔΑ ΙΣΡΑΗΛ ΙΤΑΛΙΑ ΚΡΟΑΤΙΑ ΚΥΠΡΟΣ ΛΙΒΑΝΟΣ ΛΙΒΥΗ ΜΑΛΤΑ ΣΛΟΒΕΝΙΑ ΣΥΡΙΑ ΤΟΥΡΚΙΑ

Μόνιμες Εγκαταστάσεις Παραλαβής Καταλοίπων στη Μεσόγειο

Πλωτές Εγκαταστάσεις Παραλαβής Καταλοίπων στη Μεσόγειο

Facilities in Ports for the Reception of Oily Wastes from Ships (Greece)[1] ΛΙΜΕΝΑΣ Dirty ballast water Tank washing (slops) Oily mixtures containing chemicals Scale and sludge from tanker cleaning Oily bilge water Sludge from fuel oil purifier Restriction or limitation on the use of facilities ΧΑΛΚΙΔΑ ΝΑΙ ΟΧΙ Capacity of sludge barge is 40 tons. Reception facility is used in association with ships under repair ΚΕΡΚΥΡΑ Capacity: 93 m³ storage tank ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΝΑΙ[2] A 250 m³ barge and 50 m³ removable tanks with a discharge rate of 20 m³/h. if the facility cannot cover the need, subcontractors used. ΜΕΓΑΡΑ ΝΑΙ[3] ΝΑΙ[4] (a) Dirty ballast water: floating separator 300-500 m³/h, tank tracks 20 m³/h, barge and tankers 300-500 m³/h (b) tank washing (slops): floating separator 200-400 m³/h, tank tracks 20 m³/h, barge and tankers 200-400 m³/h (c) oily bilge water: floating separator 200-400 m³/h, tank tracks 20 m³/h, barge and tankers 200-400 m³/h (d) sludge from purifiers: floating separator 200 m³/h, tank tracks 15 m³/h, barge and tankers 250 m³/h. Ναυπηγεία και Βιομηχανική Ζώνη Only temporary storage. Capacities: (a) for oil mixtures containing chemicals 60 m³, (b) for oily bilge water 100 m³, (c) for sludge from tanker cleaning and fuel oil purifier only small quantities, discharge rate: 12 m³/h [1] Βλ. MEPC.3/Circ.4/Add.1, 20 December 2004. [2] Μίγματα πετρελαίου που περιέχουν χημικά παραλαμβάνονται μόνο μετά από προηγούμενη συμφωνία, λαμβάνοντας υπόψη το είδος των χημικών. [3] Εξαρτάται από την ποιότητα και ποσότητα των χημικών αποβλήτων. [4] Μόνο υγρά όχι στερεά κατάλοιπα.

ΚΟΡΙΝΘΟΣ Ελληνικά Διυλιστήρια ΝΑΙ ΟΧΙ Upon request only. Capacity: 40,000 m³ (fixed shore tanks). Discharge rate: 3,000 m³ or 5 kgs B. Pres. ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ Facilities which consist of two tanks of 5,000 m³ each. All dirty ballast must be pumped ashore. Leaded gasoline not accepted. ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ ΚΑΒΑΛΑ Delivery containing chemicals not accepted. Maximum accountable quantity is 3000 m³/month. Two deliveries per week maximum. Πετρέλαια Πρίνου Discharge rate: 600 m³/h. Reception capacity: 8,000 m³. ΠΕΙΡΑΙΑΣ Hellenic Slops According to vessel type calling at port. Slops can be transferred by truck. ΛΑΜΔΑ Ναυπηγεία Tanks available for temporary storage 52 m³ ΛΑΥΡΙΟ Maximum 500 m³/h. Receiving depends on slops quality. ΠΑΤΡΑ Πετρογκάζ Reception capacity: 30 m³. Discharge rate: 2 m³/h. The plant can receive a maximum of 500 m³/h. The quantity depends on quality of slops. ΡΑΦΗΝΑ ΣΥΡΟΣ Weather permitting. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ North Aegean Slops Available reception capacity: 408 m³ (sludge). Available reception capacity: 5,770 m³ (ballast water).

Συμπεράσματα Δεδομένου ότι πολλά εμπορικά πλοία επισκέπτονται τα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου αρκετά συχνά (frequent callers) ακολουθώντας τακτικά δρομολόγια, θα ήταν ιδανικό να υπάρχει ένα ενιαίο σύστημα πληροφόρησης και αξιολόγησης των πλοίων (ανάλογα διαφοροποιείται και το κόστος της χρέωσης) στο οποίο θα έχουν πρόσβαση όλοι οι ενδιαφερόμενοι, λ.χ. πράκτορες, διαχειριστές καταλοίπων, λιμενικές αρχές, εθνικές αρχές, ναυτιλιακές εταιρίες, υπηρεσίες λιμενικών ελέγχων κλπ. Το σύστημα αυτό θα μπορεί να ανανεώνεται σε σταθερή βάση με την εισροή νέων στοιχείων και η λειτουργία του θα βασίζεται στην παροχή πληροφοριών για τον υπολογισμό των ποσοτήτων των διαφόρων καταλοίπων, δίχως εξαίρεση, στις προβλέψεις για μελλοντικά ταξίδια κλπ. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρχει μεγαλύτερη συμβατότητα ανάμεσα στο πλοίο και τη ΕΠΚ σχετικά με τις ποσότητες και το είδος των καταλοίπων αλλά και τον χρόνο παράδοσης.