ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (1)
ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (2) Ο ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΗΤΑΝ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΗΤΑΝ ΒΑΣΙΚΑ ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΙΔΕΙΚΕΥΤΟΙ. ΣΗΜΕΡΑ Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΟΥΤΟΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΠΗΓΗ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΟΣΟ ΑΠΌ ΠΛΕΥΡΑΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΠΌ ΠΛΕΥΡΑ ΝΕΟΤΡΟΠΙΑΣ. Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΚΑΙ Η ΗΓΕΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ. ΕΞΕΛΙΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΕΝΤΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΣΟ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΕΞΩ ΑΠΌ ΑΥΤΌΝ. Ο ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΑΝ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ, ΑΝ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΕΤΟΙΜΗ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΈΝΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ.
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (3) ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΣΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΩΣ ΒΑΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΟΔΟΥ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΑ ΣΚΕΠΤΕΤΑΙ, ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΝΟΕΙ ΕΊΝΑΙ Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΑΙΩΝ ΤΥΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (1) ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ (στηρίζεται στην παραδοχή ότι το προσωπικό είναι άξιο εμπιστοσύνης) ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ (στηρίζεται στην παραδοχή ότι το προσωπικό δεν είναι άξιο εμπιστοσύνης) ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (τι, γιατί, πώς, πόσο, ποιος) ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΟΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΟΣ (διαχωρισμός σκέψης και δράσης-οι προϊστάμενοι σκέπτονται και οι υφιστάμενοι εκτελούν) ΟΡΓΑΝΩΣΗ (άνθρωποι, δομές, μέσα, έργο) ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΉ ΓΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ (ΤΙ) ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ (ΠΩΣ) ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ/ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ: ΠΥΡΑΜΙΔΙΚΗ ΜΕ ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΗ (ενθαρρύνει τη δημιουργία άτυπων ομάδων έργου για την επίλυση προβλημάτων) ΕΞΟΥΣΙΑ: ΣΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ/ ΚΑΘΕΤΗ ΜΟΝΟ (εντολές από πάνω, αναφορές προόδου από κάτω) ΜΟΝΟΔΡΟΜΗ / ΜΗ ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΠΥΡΑΜΙΔΙΚΗ ΜΟΝΟΛΙΘΙΚΗ ΑΝΕΛΑΣΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΑΙΩΝ ΤΥΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (2) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ (ανάθεση, παρακίνηση, υποστήριξη, καθοδήγηση) ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΑ: ΟΜΑΔΑ ΙΔΕΕΣ/ΣΚΕΨΗ ΑΞΙΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΑΤΟΜΟ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ / ΔΡΑΣΗ ΚΑΝΟΝΕΣ ΥΠΑΚΟΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΕΛΕΓΧΟΣ (παρακολούθηση, μέτρηση, σύγκριση με πρότυπα, διόρθωση) ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ (αξιολόγηση των αποτελεσμάτων μετά την ολοκλήρωση των ενεργειών-εξέλιξη του προσωπικού βάσει επιτευγμάτων ΘΕΤΙΚΟΕΝΙΣΧΥΤΙΚΌΣ (υποβοηθά την αυτοπραγμάτωση ως μέσον ενεργοποίησης του προσωπικού) ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΣ (προκαταβολική παρέμβαση πάνω στις σχεδιαζόμενες ενέργειες-αμοιβή του προσωπικού βάσει του χρόνου απασχόλησης) ΑΡΝΗΤΙΚΟΕΝΙΣΧΥΤΙΚΟΣ (απειλεί και τιμωρεί ως μέσον ενεργοποίησης του προσωπικού)
ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (1) Αυταρχική Γραφειοκρατική Διπλωματική Συμμετοχική Κύρια Επιδίωξη Άμεσα Αποτελέσματα Απόρθητο Σύστημα Πρόληψη Αναταραχής Ανάπτυξη Ομάδας Υφιστάμενοι Ανενημέρωτοι Αγνοημένοι Ανεκπαίδευτοι Πληροφορημένοι & Εκπαιδευμένοι Αποτελέσματα Ανώτερα Φτωχά Μέτρια Άριστα Μέθοδοι Δράσης Εντολές Κανόνες Πειθώ Πληροφόρηση Επικοινωνία Μονόδρομη Αποφεύγεται Μονόδρομη με λίγη επαναπληροφόρηση Αμφίδρομη Συμπεριφορά Προσωπικού Απαθής Αρνητική Ανταγωνιστικοί Συνεργατική Πηγή Εξουσίας Προϊστάμενος Εγκύκλιοι Ανώτερα Κλιμάκια Ομάδα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (2) Ο τρόπος με τον οποίον διοικεί κάποιος εξαρτάται από την προσωπικότητα του, από τις επιδιώξεις του και από το επαγγελματικό ιστορικό του. Όσο πιο πεπειραμένος είναι, τόσο πιο εύκολα μπορεί να προσαρμόζει τη διοικητική του συμπεριφορά μεταξύ αυταρχικής και συμμετοχικής διοίκησης ανάλογα με την περίπτωση (δηλαδή σύμφωνα με τις ανάγκες του προσωπικού και τις απαιτήσεις του έργου).
ΤΥΠΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΓΡΑΜΜΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΑΙΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Αυταρχικός Συγκεντρωτικός Συμμετοχικός Αποκεντρωτικός Εμπιστοσύνη στο προσωπικό Μικρή Μεγάλη Πρωτοβουλία από το προσωπικό Απαγορεύεται Επιβάλλεται Εξουσίες στο προσωπικό Μικρές Μεγάλες Ευθύνες του προσωπικού Επιδίωξη ηγεσίας -άμεσα αποτελέσματα -ικανοποίηση προσωπικού -ανάπτυξη ομάδας
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΑΙΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (1) ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ (στηρίζεται στην παραδοχή ότι το προσωπικό είναι άξιο εμπιστοσύνης) ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ (στηρίζεται στην παραδοχή ότι το προσωπικό δεν είναι άξιο εμπιστοσύνης) ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (τι, γιατί, πώς, πόσο, ποιος) ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΟΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (άνθρωποι, δομές, μέσα, έργο) ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΉ ΓΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ (ΤΙ) ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ (ΠΩΣ) ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ/ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ: ΠΥΡΑΜΙΔΙΚΗ ΜΕ ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΗ (ενθαρρύνει τη δημιουργία άτυπων ομάδων έργου για την επίλυση προβλημάτων)
ΔΕΝΤΡΟ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
(Προσδιορίζει τι μπορεί να γίνει) (Προσδιορίζει τι πρέπει να γίνει) ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ (Προσδιορίζει τι μπορεί να γίνει) ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΤΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΖΩΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΕ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (Προσδιορίζει τι πρέπει να γίνει) ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΕ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ Απόδοση Αυτοδέσμευση Αγαθά Εξυπηρέτηση
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ Η απόδοση στην εργασία δεν είναι δεδομένη Για να αποδώσουν οι άνθρωποι πρέπει να είναι ικανοί ( να γνωρίζουν την εργασία τους) και να αισθάνονται αυτοδεσμευμένοι (να θέλουν να την κάνουν) Οι άνθρωποι αισθάνονται αυτοδεσμευμένοι όταν τους ικανοποιεί η ποιότητα της εργασιακής τους ζωής Για να είναι ικανοποιημένοι οι άνθρωποι από την ποιότητα της εργασιακής τους ζωής πρέπει η ηγεσία να γνωρίζει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους
ΔΙΟΙΚΗΣΗ--ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΣ Ο εργαζόμενος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας σε κάθε επιχείρηση Εφ’ όσον ο εργαζόμενος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας για την επιχείρηση, η υγεία του και η ασφάλεια του προέχουν της παραγωγικότητας, των εισπράξεων και του κέρδους Έργο της διοίκησης είναι να φροντίζει τον εργαζόμενο, διότι ο σκοπός της ανάπτυξης είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής
ΔΙΟΙΚΗΣΗ--ΠΕΛΑΤΗΣ Η ικανοποίηση του πελάτη είναι ο κυριότερος σκοπός μιας επιχείρησης και η ιδανική εξυπηρέτηση του η σπουδαιότερη της μέριμνα Εφόσον ο πελάτης είναι τελικά ο λόγος ύπαρξης της επιχείρησης, η ικανοποίηση του προέχει της παραγωγικότητας, των εισπράξεων και του κέρδους Έργο της διοίκησης είναι να φροντίζει τον πελάτη, διότι ο σκοπός της ανάπτυξης είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής