Ο Συνήγορος του Παιδιού και η Εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην Ελλάδα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΕΛ/ΛΑΚ Ιουνίου Κέντρα Προώθησης Ελεύθερου Λογισμικού (ΚΠΕΛ) Λίνα Γουσίου.
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
«Ίδρυμα και παιδική προστασία στην Ελλάδα σήμερα»
Προτάσεις της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων και της Κοινότητας Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού Στρασβούργο, 7- 8 Οκτώβρη 2010 για τη συνάντηση των.
Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΜΨΥ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΕΠΑΨΥ
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
τα Δικαιώματα του Παιδιού Μαρία Τσάγκαρη, ψυχολόγος-ειδική επιστήμονας
Studio 3 ομάδα 2 “Ανθρώπινα Δικαιώματα”
Ο Συνήγορος του Πολίτη Είναι Ανεξάρτητη Αρχή, κατοχυρωμένη από το Ελληνικό Σύνταγμα. Δημιουργήθηκε το 1998 και η λειτουργία του διέπεται από το νόμο 3094/2003.
Η ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Διοίκηση της Μετανάστευσης και νομική ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελλάδα Στάθης Καμπουρίδης Στέλεχος Δ/νσης Αστικής Κατάστασης Αθηνών Α & Κοινωνικών.
Ένταξη Νέων Τεχνολογιών στο Εκπαιδευτικό Σύστημα και Άτομα με Αναπηρία
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα Συστηματική Διερεύνηση Επιλεγμένων Τομέων Κωδικοποίηση από τον Νικόλαο Τριπόδη, Σχολικό.
Πέτρος Χαραβιτσίδης Διευθυντής στο 132ο Δημοτικό σχολείο Αθήνας
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Υπουργική Απόφαση: Φ.353.1/324/105657/Δ1) Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης 1.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Η κοινωνία εμπιστεύεται το σχολείο Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Ο θεσμός.
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
O/Η «ΘΕΤΟΣ/Η ΓΟΝΕΑΣ». Πρόκειται για γονέα ελληνικής καταγωγής που «υιοθετεί» έναν/μια μετανάστη/ιδα γονέα και συνεργάζεται μαζί του/της, με στόχο την.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
KEN ΤΡΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΟΜΗ – « ΕΡΓΑΛΕΙΟ » ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΛΙΑΔΟΥ – ΤΑΧΟΥ ΣΟΦΙΑ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Συνέντευξη Τύπου: ένας χρόνος δράσης του Κέντρου Αλληλεγγύης Αθήνας
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Ετήσια Συνάντηση Ηράκλειο 28 Νοεμβρίου 2016
 . Αρχές, ιδέες, πρωτοβουλίες, δράσεις της σχολικής κοινότητας του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ arsisathina.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Βελτιώνοντας τα Παγκόσμια Προβλήματα
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
UNICEF Η UNICEF αναγνωρίζει πως οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές και συνεργάζεται στενά με τα Υπουργεία Παιδείας των αναπτυσσόμενων.
ΤΟ ΝΕΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο Συνήγορος του Παιδιού και η Εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην Ελλάδα

Ο Συνήγορος του Παιδιού στην Ελλάδα: -Ανατέθηκε ως αποστολή στον Συνήγορο του Πολίτη με νομοθετική ρύθμιση (ν.3094/03) - Ξεκίνησε να λειτουργεί τον Ιούλιο του 2003 - Ακολουθεί τα διεθνώς θεσπισμένα πρότυπα των Συνηγόρων του Παιδιού - Παρακολουθεί και στηρίζει την εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού - Συνδυάζει την εξέταση αναφορών για παραβιάσεις δικαιωμάτων ανηλίκων με πρωτοβουλίες για να βρεθεί κοντά στα παιδιά και να προωθήσει την εφαρμογή των δικαιωμάτων τους

Μέχρι σήμερα (Νοέμβρης 2008): - Περισσότερες από 1600 υποθέσεις - Το 2008 θα ξεπεράσουν τις 400 - Ετήσια αύξηση αναφορών σχεδόν 20% - Οι περισσότερες υποθέσεις σχετίζονται με την εκπαίδευση (39%) και την οικογένεια (17%) - Μία στις δύο αναφορές υποβάλλεται από γονείς ενώ μόνο μία στις 10 από παιδιά - Για να επικοινωνεί με τα παιδιά ο Συνήγορος επισκέπτεται συχνά σχολεία, ιδρύματα κλπ. - Έχουν γίνει πάνω από 200 συναντήσεις με ομάδες μαθητών και 100 επισκέψεις σε ιδρύματα

Η ενίσχυση της φωνής των παιδιών και η προώθηση της συμμετοχής τους είναι κύριο μέλημα του Συνηγόρου του Παιδιού. Εκτός από τις επισκέψεις σε σχολεία, το 2007 και 2008 διοργάνωσε Ημέρες Διαλόγου με μαθητές και μαθήτριες από διάφορα γυμνάσια και λύκεια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Τώρα ετοιμάζεται να συγκροτήσει 20μελή Ομάδα Εφήβων Συμβούλων από όλη την Ελλάδα, που θα τον βοηθούν στην εκτέλεση της αποστολής του.

Η εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού αποτελεί προτεραιότητα του Συνηγόρου. Μέσα από τη νομική τεκμηρίωση προτεινόμενων μέτρων (π.χ. για την συμμετοχή στην εκπαίδευση των παιδιών παρανόμων μεταναστών) είτε μέσα από την προτροπή σε φορείς και επαγγελματίες να λαμβάνουν υπόψη τους το περιεχόμενο της Σύμβασης κατά την εκτέλεση της αποστολής τους

Μέχρι σήμερα ο Συνήγορος του Παιδιού έχει διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο της Σύμβασης δεν είναι ευρέως γνωστό στους επαγγελματίες που εργάζονται με τα παιδιά, ούτε στα παιδιά. Άγνωστες στους περισσότερους παραμένουν η ύπαρξη της Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ και των συστάσεών της προς την Ελληνική Κυβέρνηση (μέσω των Καταληκτικών Παρατηρήσεων της, ύστερα από την υποβολή της αρχικής έκθεσης της Ελλάδας για την εφαρμογή της Σύμβασης)

Η επανενεργοποίηση του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι ένα γεγονός ελπιδοφόρο. Ωστόσο, οι προσδοκίες είναι πολλές και η αποστολή του είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Καθώς αυτή είναι η πρώτη δημόσια εκδήλωση του Παρατηρητηρίου, ο Συνήγορος του Παιδιού θεωρεί σκόπιμο να συνοψίσει τις κυριότερες διαπιστώσεις του για τις υπάρχουσες ανάγκες που σχετίζονται με την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού στην χώρα μας

Οι διαπιστώσεις αυτές έχουν περιληφθεί: - στις ετήσιες εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη στη Βουλή - στις θεσμικές προτάσεις της Αρχής προς την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ισότητας της Βουλής - σε Ειδικές Εκθέσεις και Πορίσματα - σε Δελτία Τύπου και άλλα κείμενα δημόσιων παρεμβάσεων.

Ακολουθούν 20 φράσεις – κλειδιά στις οποίες συνοψίζονται οι κυριότερες διαπιστωμένες από τον Συνήγορο του Παιδιού ανάγκες στο πεδίο της εφαρμογής των δικαιωμάτων του παιδιού στην Ελλάδα:

«Να μάθουμε όλοι καλύτερα το περιεχόμενο, τις αξίες και την φιλοσοφία της Σύμβασης» Απαραίτητη είναι η επιμόρφωση των επαγγελματιών και η εκπαίδευση των παιδιών, η οποία πρέπει να γίνεται με συμμετοχικές και βιωματικές μεθόδους. Να αποτελεί ευκαιρία διαλόγου, ενεργού παρατήρησης της κοινωνίας και ενεργοποίησης των διαδικασιών προάσπισης.

«Η Κυβέρνηση πρέπει να υποβάλλει τις οφειλόμενες εκθέσεις για την εφαρμογή της ΔΣΔΠ προς τον Ο.Η.Ε.» Το Παρατηρητήριο μπορεί να βοηθήσει σε αυτό τον στόχο. Οι Μ.Κ.Ο. και ο Συνήγορος του Παιδιού στην συνέχεια χρειάζεται να υποβάλλουν τις δικές τους εναλλακτικές εκθέσεις ώστε να συμπληρωθεί η εικόνα .

«Χρειαζόμαστε ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού» Βασισμένο σε διϋπουργική συνεργασία και συντονισμό δράσεων, με επιστημονικό σχεδιασμό, συγκεκριμένους στόχους, αποκεντρωμένη ανάπτυξη, συμμετοχή κρατικών φορέων, ΟΤΑ και ΜΚΟ, με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, διαδικασία παρακολούθησης και αξιολόγησης. Απαραίτητο στοιχείο του ΕΣΔ είναι να εξασφαλίσει διακομματική συναίνεση και ειδικούς πόρους (επενδύσεις).

«Να ενισχυθούν και εξειδικευτούν οι αποκεντρωμένες κοινωνικές υπηρεσίες» για την κατάλληλη προληπτική και υποστηρικτική παρέμβαση στις οικογένειες όπου υπάρχουν προβλήματα φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, και όπου σημειώνονται παραβιάσεις, όπως κακοποίηση - παραμέληση.

«Να οργανωθεί και υποστηριχθεί καλύτερα η επιστημονική έρευνα» Σήμερα στην Ελλάδα δεν διαθέτουμε επαρκή στοιχεία για την παιδική κακοποίηση, για την παιδική εργασία και για πολλές από τις σοβαρότερες παραβιάσεις σε βάρος ανηλίκων.

«Να δοθεί μεγαλύτερη στήριξη στις φτωχές οικογένειες και να υπάρξει σχεδιασμός για την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας» Ειδική φροντίδα χρειάζεται η στήριξη των μονογονεϊκών και πολύτεκνων οικογενειών. Τα επιδόματα για τα απροστάτευτα παιδιά είναι απαραίτητο να αναπροσαρμοστούν.

«Τα σχολεία να δίνουν έμφαση στην επικοινωνία, στην εκπαίδευση στα δικαιώματα, στις δραστηριότητες και στην συμμετοχή των μαθητών» Να υποστηρίζονται: ο διάλογος στην τάξη, ο αλληλοσεβασμός, η ενημέρωση των παιδιών για το περιεχόμενο των δικαιωμάτων, η εφαρμογή των σχολικών κανόνων και η επίλυση των συγκρούσεων με συνδρομή των παιδιών, η ουσιαστική λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων, η ενίσχυση των ομαδικών δραστηριοτήτων έκφρασης.

«Να διασφαλισθεί έμπρακτα η ισότιμη εκπαιδευτική ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» Ζητούμενο είναι η εφαρμογή των προβλέψεων της νομοθεσίας για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση –που συχνά προσκρούσει στην έλλειψη πιστώσεων και ειδικευμένων εκπαιδευτικών- αλλά και η υποστήριξη όλου του εκπαιδευτικού συστήματος να εντάσσει και υποστηρίζει επιτυχημένα τα παιδιά με ε.ε.α.

«Να περιοριστεί η σχολική διαρροή – Να δοθεί έμφαση στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής ένταξης και συμμετοχής παιδιών μεταναστών και μειονοτικών ομάδων, όπως Ρομά και μουσουλμάνων» με ειδικά εκπαιδευτικά εργαλεία, διαρκή επιμόρφωση και στήριξη των εκπαιδευτικών των σχολείων όπου φοιτούν τα παιδιά αυτά, τάξεις υποδοχής και παράλληλες υποστηρικτικές παρεμβάσεις με τις οικογένειές τους.

«Τα σχολεία να πλαισιωθούν από κοινωνικούς λειτουργούς και ειδικούς ψυχικής υγείας» Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται υποστήριξη για την διαχείριση δύσκολων περιστατικών και φαινομένων σχολικής βίας, αλλά συχνά απαιτείται και σύνδεση του σχολείου με την οικογένεια από ειδικευμένους επαγγελματίες, ιδίως σε σχολεία με διαπολιτισμική σύνθεση.

«Να ενισχυθεί το έργο των εισαγγελέων ανηλίκων από κοινωνικές υπηρεσίες» Για την επάρκεια και ταχύτητα του χειρισμού υποθέσεων κακής άσκησης της επιμέλειας και ενδεχόμενης κακοποίησης των παιδιών, χρειάζεται να λειτουργήσουν οι προβλεπόμενες από τον νόμο 2447/96 κοινωνικές υπηρεσίες στα πρωτοδικεία

«Να λειτουργήσουν τα οικογενειακά δικαστήρια, με ταχείες διαδικασίες, συνδεδεμένα με υπηρεσίες οικογενειακής διαμεσολάβησης» Πολλές φορές οι συγκρούσεις των γονέων και τα διαζύγια φέρνουν τα παιδιά σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Χρειάζονται εξειδικευμένοι δικαστές, υποστήριξη της εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων, εξωδικαστικές ενέργειες διαμεσολάβησης, και έμπρακτη διαβεβαίωση των παιδιών ότι λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις τους.

«Τα ιδρύματα παιδικής προστασίας να πληρούν προδιαγραφές ποιότητας, να ενισχυθεί η αναδοχή και να επιταχυνθούν οι υιοθεσίες» Να θεσπιστούν και ελέγχονται προδιαγραφές που αφορούν το προσωπικό και τη λειτουργία των ιδρυμάτων παιδικής προστασίας, δημοσίων και ιδιωτικών, να στελεχώνονται κατάλληλα και έγκαιρα, και να ελέγχεται τακτικά ο σεβασμός των δικαιωμάτων των φιλοξενούμενων. Για την αναδοχή και υιοθεσία να υπάρξουν αποκεντρωμένες υπηρεσίες με σαφείς αρμοδιότητες .

«Να υποστηριχτεί η λειτουργία των μονάδων φιλοξενίας και αποκατάστασης για παιδιά με προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας» Πολλές από τις υπάρχουσες μονάδες υστερούν δραματικά σε προσωπικό, ενώ άλλες που δημιουργήθηκαν με σύγχρονες προδιαγραφές και Ευρωπαϊκούς πόρους, κινδυνεύουν να κλείσουν. Μεγάλες ελλείψεις υπάρχουν σε μονάδες για παιδιά με αυτισμό και χρόνιες παθήσεις .

«Να γίνεται ουσιαστικότερος έλεγχος για την αποτροπή της παιδικής εργασίας, παιδικής πορνείας και εκμετάλλευσης» Χρειάζεται να υπάρχει διαρκής παρουσία κοινωνικών λειτουργών στο δρόμο εκεί που εκδηλώνεται η παράνομη παιδική εργασία, ενώ οι επιθεωρήσεις εργασίας να ασκούν τακτικούς ελέγχους των επιχειρήσεων όπου εργάζονται ανήλικοι, υποστηριζόμενες από κοινωνικές υπηρεσίες.

«Τα παιδιά μεταναστών δεύτερης γενιάς, να αποκτήσουν δυνατότητα ισότιμης κοινωνικής συμμετοχής» Να προβλεφθεί η δυνατότητα εγγραφής στα δημοτολόγια και έκδοσης πιστοποιητικών γέννησης των αλλοδαπών που γεννιώνται στην Ελλάδα, ώστε να συμμετέχουν ισότιμα στην εκπαίδευση και την εργασία και να μελετηθεί η προοπτική απόκτησης ιθαγένειας από αυτά.

«Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι να μην κρατούνται ή απελαύνονται, αλλά να αντιμετωπίζονται ως υποκείμενα δικαιωμάτων και προστασίας» Αντί της κράτησης να προβλέπεται η προστατευτική φύλαξη και η ένταξη των ασυνόδευτων ανηλίκων σε προνοιακές δομές και αντί της απέλασης, να λαμβάνει χώρα ο επαναπατρισμός εφόσον είναι προς το συμφέρον των ανηλίκων.

«Να ενισχυθούν τα αναμορφωτικά, υποστηρικτικά και προληπτικά μέτρα στην κοινότητα για τους ανήλικους παραβάτες και τους τοξικοεξαρτημένους εφήβους, αντί του ποινικού εγκλεισμού τους» Να υποστηριχθεί η εφαρμογή των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία αναμορφωτικών και θεραπευτικών μέτρων. Οι υπηρεσίες επιμελητών ανηλίκων να ενισχυθούν και να δημιουργηθούν οι Μονάδες Μέριμνας Ανηλίκων.

«Να ενισχυθούν τα μέτρα για την προστασία των ανηλίκων από τα ΜΜΕ, και να υιοθετηθεί κώδικας δεοντολογίας για την ψυχαγωγική τηλεόραση» «Να θεσμοθετηθεί σύστημα προστασίας των ανηλίκων από την παραβίαση δικαιωμάτων τους μέσω του διαδικτύου και ιδίως στα ίντερνετ καφέ»

«Να στηριχθούν και ενισχυθούν οι δράσεις και τα κέντρα πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης στις τοπικές κοινότητες». …γιατί η πρόληψη είναι πάντοτε πιο αποδοτική από την εκ των υστέρων ενασχόληση με οποιοδήποτε πρόβλημα, ιδίως όσο αφορά τις παραβιάσεις δικαιωμάτων των παιδιών!

Εκτός από τα παραπάνω, υπάρχουν πολλά ακόμη θέματα με τα οποία ασχολείται ο Συνήγορος του Παιδιού, όπως: Οι παροχές υγείας για παιδιά, οι κτιριακές εγκαταστάσεις των σχολείων, το περιβάλλον, ο ελεύθερος χρόνος, η προστασία των παιδιών-καταναλωτών, κ.α.

Οι ανάγκες και οι ελλείψεις είναι πολλές Οι ανάγκες και οι ελλείψεις είναι πολλές. Για την πληρέστερη εφαρμογή της Σύμβασης και των Δικαιωμάτων του Παιδιού απαιτούνται ριζικές θεσμικές αλλαγές και γενναίες επενδύσεις. Για αυτές χρειάζεται να ενώσουμε τις δυνάμεις μας.