Τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αυτισμό

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Σεμινάριο για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες.
Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Χάρτης Δικαιωμάτων του Παιδιού στο Νοσοκομείο
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
1ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΜΚΦ
Τα Δικαιώματα των Παιδιών
Τα δικαιώματα του παιδιού
Studio 3 ομάδα 2 “Ανθρώπινα Δικαιώματα”
ΣΟΡΟΠΤΙΜΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ «ΑΡΕΤΟΥΣΑ»
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
η ενημερωτική πύλη για τις δράσεις των Κοιν. Συν. Επιχειρήσεων όλης της Ελλάδας ΔΙΚΤΥΟ – Κοιν.Σ.Επ.
«Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ»
Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 2007 – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007.
Οι Κινητές Μονάδες Ψυχικής Υγείας σε ένα σύγχρονο Σύστημα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Βενετσάνος Μαυρέας Καθηγητής Ψυχιατρικής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου.
ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ 15/10/2009 ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ.
«Στρατηγική της Π.Ι.Ν. για τη νέα Προγραμματική Περίοδο » ενημέρωση Περιφερειακού Συμβουλίου - ΙΟΥΝΙΟΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ Π.Ι.Ν.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
1 Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Διαμόρφωση μίας Ευρωπαϊκής Χάρτας για τους Ερευνητές & ενός Κώδικα Δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών στο.
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
3 Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Ειδικής Αγωγής
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
Δικαιώματα Χριστίνα Πανταζάκου.
U.N.I.C.E.F. Οι συμμαθητές.
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Η εργασία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Teachers4Europe
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Οι χώρες της Ε.Ε..
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ορισμός υγείας: Στόχοι για την προώθηση της και την πρόληψη ασθένειας Mosby στοιχεία και των παραγώγων στοιχείων © 2010, 2006, 2002 από Mosby,
Διοικητική Πρακτική 3ο μάθημα
Το Ελληνικό συνταγματικό πλαίσιο για τα δικαιώματα των παιδιών με ΕΕΑ
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Διεθνείς Συμβάσεις και Ψηφίσματα για τα δικαιώματα των παιδιών με ΕΕΑ
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
ΧΑΡΤΗΣ ΤΩΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ (2010/C 83/02)
UNICEF Η UNICEF αναγνωρίζει πως οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές και συνεργάζεται στενά με τα Υπουργεία Παιδείας των αναπτυσσόμενων.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Ελένη Αγάθωνος, PhD Εμπειρογνώμων Παιδικής Προστασίας
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αυτισμό Αυτό το πρότυπο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αρχείο έναρξης για παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού σε μια ομάδα. Ενότητες Κάντε δεξιό κλικ σε μια διαφάνεια για να προσθέσετε ενότητες. Οι ενότητες μπορούν να σας βοηθήσουν να οργανώσετε τις διαφάνειές σας ή διευκολύνουν τη συνεργασία μεταξύ πολλών συντακτών. Σημειώσεις Χρησιμοποιήστε την ενότητα Σημειώσεις για την παράδοση σημειώσεων ή για να παράσχετε πρόσθετες λεπτομέρειες για το ακροατήριο. Προβάλλετε αυτές τις σημειώσεις σε προβολή παρουσίασης κατά τη διάρκεια της παρουσίασής σας. Να θυμάστε το μέγεθος γραμματοσειράς (σημαντικό για άτομα με ειδικές ανάγκες, ορατότητα, βιντεοσκόπηση και ηλεκτρονική παραγωγή) Συντονισμένα χρώματα Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα γραφήματα, τα διαγράμματα και τα πλαίσια κειμένου. Λάβετε υπόψη σας ότι οι συμμετέχοντες θα εκτυπώσουν σε άσπρο μαύρο ή σε αποχρώσεις του γκρι. Εκτελέστε μια δοκιμαστική εκτύπωση για να βεβαιωθείτε ότι τα χρώματα είναι εντάξει, όταν εκτυπώνονται σε αμιγώς ασπρόμαυρη μορφή και σε αποχρώσεις του γκρι. Γραφικά, πίνακες και γραφήματα Διατηρήστε το απλό: Εάν είναι δυνατό, χρησιμοποιήστε ενιαία στυλ και χρώματα που δεν αποσπούν την προσοχή. Προσθέστε ετικέτες σε όλα τα γραφήματα και τους πίνακες. Ευτύχης Φυτράκης Δ.Ν.-Δικηγόρος, Ειδ. Επιστήμων ΣτΠ Ε.Ε.Π.Α.Α., Αθήνα, 4 Απριλίου 2014 1

Δικαιώματα; (Μικρά) κομμάτια έννομης δύναμης … Δικαιώματα: Πανάκεια ή απλά λόγια … Βάση διεκδικήσεων. Πηγές: Συντ., ΕΣΔΑ, Νόμοι, ΠΔ, Υ.Α., κ.λπ. Soft law: Διακηρύξεις, διεθνής πρακτική, Συστάσεις Ατομικά, Πολιτικά, Κοινωνικά Δικαιώματα Προστασία: Εθνικό – Διεθνές επίπεδο. Ανθρώπινα δικαιώματα: Βασικές Ανθρώπινες Αξίες

Αυτισμός; ICD-10 (Π.Ο.Υ. 2010) - F 84 Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. - F 84.0 Αυτισμός της παιδικής ηλικίας - F 84.1 Άτυπος αυτισμός - F 84.5 Σύνδρομο Asperger Ενιαίος Πίνακας Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας (ΥΑ 11321/688/ΦΕΚ Β΄1506/4.5.2012) «9. ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ» «Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (παιδικός αυτισμός, άτυπος αυτισμός, σύνδρομο Rett, Σύνδρομο Asperger) Π.Α.: 67-80%

Αναπηρία: τι σημαίνει; Αυτισμός στο δίκαιο = αναπηρία Αναπηρία (: disability) Ορολογία; Άρ. 21 § 6 Συντ. «Δικαιωματική» προσέγγιση Άτομο με αναπηρία: Υποκείμενο δικαιωμάτων # Αντικείμενο βοήθειας Κανόνες προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων + κάλυψης αναγκών Πραγματοποιήστε μια σύντομη επισκόπηση της παρουσίασης. Ππεριγράψτε το κύριο σημείο της παρουσίασης και το λόγο για τον οποίο είναι σημαντικό. Εισαγάγετε κάθε ένα από τα κύρια θέματα. Για να παρέχετε ένα χάρτη για το ακροατήριο, μπορείτε να επαναλάβετε αυτήν τη διαφάνεια επισκόπησης σε όλη την παρουσίαση, επισημαίνοντας το συγκεκριμένο θέμα που θα συζητήσετε στη συνέχεια. 4

Συνταγματικό θεμέλιο «Τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα Άρθρο 21 § 6 Συντ. (αναθεώρηση 2001) «Τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας».

Νομικό πλαίσιο “απαγόρευση διακρίσεων» Άρθρο 14 Ε.Σ.Δ.Α. - λόγω «καταστάσεως» Αρχή της ισότητας (άρ. 4 Συντ.). - όμοια μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων - ανόμοια μεταχείριση ανόμοιων περιπτώσεων. Λήψη διαφορετικών μέτρων για άτομα σε διαφορετικές καταστάσεις Θετική προσέγγιση της ανθρώπινης διαφορετικότητας

Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης (Ν. 1426/1984) Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης (Ν. 1426/1984) Άρθρο 15: Επαγγ. Εκπαίδευση + Επαγγ./Κοινωνική ένταξη Αναθεωρημένος Ευρ.Κοιν. Χάρτης (1996 – Μη κυρωθείς στην Ελλάδα) Άρθρο 15: ΑμεΑ έχουν δικαίωμα στην αυτονομία, την κοινωνική ένταξη και συμμετοχή στη ζωή της κοινότητας. Κρατική υποχρέωση Εκπαίδευσης & Επαγγελματικής Κατάρτισης Προαγωγή της πλήρους κοινωνικής ένταξης Άρθρο 17: Πλήρης ανάπτυξη της προσωπικότητας και των φυσικών και ψυχικών ικανοτήτων. Άρθρο Ε: Αρχή της Μη-διάκρισης

Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού Υιοθετήθηκε από την Γ.Σ. του ΟΗΕ το 1989. Κυρώθηκε στην Ελλάδα το 1992 (Νόμος 2101/1992) Άρθρο 2: «Μη διάκριση … λόγω ανικανότητας». Άρθρο 23: «πνευματικώς ή σωματικώς ανάπηρα παιδιά» Δικαίωμα σε: Πλήρη και αξιοπρεπή Ζωή, Αυτονομία, Ενεργό Κοινωνική Συμμετοχή Ειδική φροντίδα + προσαρμοσμένη βοήθεια (– Δωρεάν;) Πρόσβαση στην εκπαίδευση (& άρ. 28/29), την Επαγγ. Κατάρτιση και την ψυχαγωγία Περίθαλψη και αποκατάσταση Προληπτική περίθαλψη, Ιατρική, Ψυχολογική και λειτουργική θεραπεία

Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΣΔΑμεΑ) Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΣΔΑμεΑ) Υπογράφτηκε το 2006 (ΟΗΕ) 1η Διεθνής Σύμβαση για την αναπηρία Έχει υπογραφεί από 158 και κυρωθεί από 143 χώρες. Έχει κυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κυρώθηκε από την Ελλάδα το 2012 (Νόμος 4074/2012).

Βασικές αρχές της ΣΔΑμεΑ Aξιοπρέπεια & Aυτονομία Μη διάκριση («ίση βάση») Συμμετοχή και ένταξη στην κοινωνία Σεβασμό στη διαφορετικότητα & αποδοχή ως μέρος της ανθρ. ποικιλότητας Ισότητα στις ευκαιρίες Προσβασιμότητα Ισότητα μεταξύ ανδρών & γυναικών Εξελισσόμενες ικανότητες των παιδιών με αναπηρία

Ποια όργανα προβλέπεται να δημιουργηθούν στην Ελλάδα; Ποια όργανα προβλέπεται να δημιουργηθούν στην Ελλάδα; Σημείο Αναφοράς*, για την εφαρμογή της Σύμβασης, το οποίο μπορεί να βρίσκεται εντός του διοικητικού μηχανισμού αλλά σε υψηλό επίπεδο. Μηχανισμό Συντονισμού* για τη διευκόλυνση των δράσεων σε διαφορετικούς τομείς και διαφορετικά επίπεδα. Μηχανισμό παρακολούθησης*, με ανεξαρτησία, για την τήρηση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τη Σύμβαση. * Τα όργανα αυτά προβλέπεται να οριστούν με απόφαση του Πρωθυπουργού. 11

Τι αφορά η ΣΔΑμεΑ; Η «αναπηρία» θεωρείται μια εξελισσόμενη έννοια Αποτέλεσμα εμποδίων από το περιβάλλον ή ανθρώπινες συμπεριφορές Δυσχέρεια συμμετοχής, σε ίση βάση, στην κοινωνία Κοινωνική έννοια/Δικαίωμα – ΌΧΙ ιατρική κατάσταση. ΆμεΑ = άτομα με μακροχρόνιες σωματικές, ψυχικές, διανοητικές, πνευματικές ή αισθητηριακές παθήσεις Άρα: Άτομα με Αυτισμό = Άτομα με αναπηρία.

Αναπηρία & Κοινωνική ασφάλιση Αντικειμενικό – Υποκειμενικό – Μικτό σύστημα Στοιχεία που καθορίζουν το βαθμό: Ανατομο-φυσιολογική βλάβη Διάρκεια Μείωση βιοποριστικής ικανότητας Βαθμίδες αναπηρίας Κριτήριο: Η έκταση της ανικανότητας για εργασία Μερική (50%), Συνήθη (66,6%) = ½ ή ¾ σύνταξης Βαριά (80%), Απόλυτη (100%) = Πλήρης σύνταξη Επ’ αόριστον, για αυτισμό 80% (άρ. 16 § 1 Ν. 3846/10)

Άτομα με Αυτισμό & Δίκαιο Τα Άτομα με Αυτισμό είναι Υποκείμενα Δικαίου - Δηλ. Δικαιώματα - υποχρεώσεις Όπως κάθε άνθρωπος, έχουν – κατ’ αρχήν – ικανότητα δικαιοπραξίας - Π.χ. έχουν περιουσία, κληρονομούν, πωλούν, φορολογούνται, παντρεύονται, εργάζονται. Δικαιούνται υποστήριξη, για να την ασκήσουν. Δικαστική συμπαράσταση: όταν και όσο απαιτείται - (Πλήρης/Μερική, Στερητική/Επικουρική, Συνδυασμός) Το Άτομο με αυτισμό είναι Πολίτης

Χάρτα των Δικαιώματα των Ατόμων με Αυτισμό 4ο Συνέδριο της Οργάνωσης Αυτισμός-Ευρώπη, Χάγη 10.5.1992 (Διακήρυξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, 9.5.1996) Ανεξάρτητη + πλήρη ζωή Προσιτή, αντικειμενική και ακριβή διάγνωση & εκτίμηση Κατάλληλη εκπαίδευση, Επαγγελματική κατάρτιση και Απασχόληση Συμμετοχή στις αποφάσεις για το μέλλον του και στη διοίκηση των υπηρεσιών Κατάλληλη κατοικία & Ικανό εισόδημα για τροφή, ένδυση, στέγαση, επιβίωση. Συμμετοχή, Ενημέρωση & φροντίδα για την υγεία του (περίθαλψη + φάρμακα) - Προστασία από κακή φαρμακευτική αγωγή Πρόσβαση σε υπηρεσίες κα δραστηριότητες (πολιτιστικές, ψυχαγωγικές και αθλητικές) της κοινότητας Σεξουαλικότητα + γάμος, χωρίς εκμετάλλευση ή εξαναγκασμό Νομική βοήθεια Προστασία από αυθαίρετο ιδρυματικό εγκλεισμό Πρόσβαση στο φάκελο 15

Διακρίσεις; Ν. 3304/2005 Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως καταγωγής, πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού. Σκοπός: «Καταπολέμηση των διακρίσεων … λόγω αναπηρίας» «Ως διάκριση νοείται και η παρενόχληση ή κάθε άλλη προσβλητική ενέργεια, η οποία εκδηλώνεται με ανεπιθύμητη συμπεριφορά που σχετίζεται με έναν από τους λόγους του άρθρου 1 και έχει ως σκοπό ή αποτέλεσμα την προσβολή της αξιοπρέπειας προσώπου και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος.» Διάκριση = Παράνομη + αξιόποινη (ποινή: έως 3 χρ.) συμπεριφορά Προστασία από την αρμόδια Διοικητική ή Δικαστική αρχή.

Δικαιώματα για τα Άτομα με Ψυχική Αναπηρία Δικαιώματα για τα Άτομα με Ψυχική Αναπηρία Στην ελευθερία (αναγκαστική νοσηλεία, ιδρυματικός εγκλεισμός;) Στην αξιοπρέπεια (υποκείμενο, όχι αντικείμενο) Στην ισότητα (+ λήψη ειδικών θετικών μέτρων) Δικαίωμα στην ανεξάρτητη ζωή στην κοινότητα (σπίτι) Προστασία του απορρήτου (προσωπικά δεδομένα) Δικαίωμα στην περίθαλψη Δικαίωμα στην αποκατάσταση (ανεξάρτητη λειτουργία, βελτίωση ικανοτήτων, ποιοτική ζωή) Δικαίωμα στην εκπαίδευση και την εργασία Συμμετοχή στην Κοιν., Πολιτ., Πολιτιστ. Ζωή

Μηχανισμοί προστασίας Αίτηση στη Δημόσια διοίκηση - Αιτήματα - Προσφυγές Προσφυγή στα δικαστήρια - Εθνικά ή Διεθνή - Πολιτικά – Ποινικά- Διοικητικά Αναφορά στο Συνήγορο του Πολίτη ή άλλες Α.Δ.Α. Καταγγελία στην Ειδική Επιτροπή Προστασίας Δικαιωμάτων Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές. Επιτροπή κατά των Διακρίσεων; (Υπ. Δικαιοσύνης)

Τα δικαιώματα κατοχυρώνονται πια.. Δεκαετές Πρόγραμμα ΨΥΧΑΡΓΩΣ Γ΄(2011-2020) Άξονας 5: Προάσπιση των δικαιωμάτων Προαγωγή αυτοεκπροσώπησης - Ληπτών + Οικογενειών Ενίσχυση των Οργανώσεων Συμμετοχή στη διοίκηση του συστήματος Ψ.Υ. - Ληπτών & Οικογενειών Προώθηση δράσεων από τις Οργανώσεις.

Συμμετοχή στις αποφάσεις Ειδ. Επιτροπή Προστασία Ατόμ. Με Ψυχ. Διαταραχές - Ένα μέλος: Λήπτης - Ένας μέλος: Εκπρόσωπος οικογενειών Δεκαετές Πρόγραμμα ΨΥΧΑΡΓΩΣ Γ΄(2011-2020) - 4.2.Προώθηση της συμμετοχής στα Σώματα παρακολούθησης, σχεδιασμού, αξιολόγησης συστήματος Ψ.Υ. Τ.Ε.Ψ.Υ. (Τομεακές Επιτροπές Ψυχικής Υγείας) - Λήπτης υπηρεσιών Ψ.Υ. ή Συλλ. Οικογενειών (άρ. 10, ΣχΝ 3/2014) Επιτροπή Εξωτ. Εμπειρογνωμόνων για την αξιολόγηση υπηρεσιών Ψ.Υ. (2013) - Ένας εκπρόσωπος οργανώσεων ληπτών (αναπλ. Εκπρόσωπος οικογενειών). Μνημόνιο Andor – Λυκουρέντζου (έως 9/2013). - Κ’ «Συμμετοχή των ληπτών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και των συγγενών τους στη λήψη αποφάσεων και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους»

Αυτοεκπροσώπηση/Αυτοσυνηγορία Αναπηρικό – γονεϊκό κίνημα: Κοινά σημεία - Διαφορές Σχέσεις με επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Διεθνής εμπειρία: Οργανώσεις οικογενειών – Οργανώσεις Ατόμων με Αυτισμό Η οπτική των Ατόμων με Αυτισμό Επαγγελματίες Οικογένειες Άτομα με Αυτισμό Διαταραχή Τραγωδία Διαφορετικότητα «Θεραπεία» Υποστήριξη Αποδοχή

Αυτοσυνηγορία (self advocacy) Αφορά τα Άτομα με Ψυχική Αναπηρία Θεμέλιο: «Τίποτα για μας, χωρίς εμάς» Ομαδικότητα, Αλληλοϋποστήριξη, Ενδυνάμωση Υποστήριξη από άλλα πρόσωπα, όχι υποκατάσταση Στόχος: Αυτόνομη ζωή στην κοινότητα + Ανθρώπινα δικαιώματα Προώθηση διεκδικήσεων, Προστασία από «καταχρήσεις», Αποϊδρυματισμός, Αποστιγματισμός, Συμμετοχή στις κοινωνικές δράσεις.

Δικαιώματα ΜΑΖΙ με τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας Δικαιώματα ΜΑΖΙ με τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας ΠΟΥ (2005): Προωθώντας τα δικαιώματα των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές Οι επαγγελματίες Ψ.Υ. θα πρέπει: Να σέβονται την Αξιοπρέπεια & τα Δικαιώματα Να προωθούν την Αυτονομία & την ελευθερία Να παρέχουν θεραπεία μετά από ενημέρωση + συγκατάθεση Να εμπλέκουν τα άτομα στο θεραπευτικό σχέδιο Να ενεργοποιούν τις οικογένειες στη θεραπεία και τη φροντίδα Να ενημερώνουν τους υπευθύνους για τις ανάγκες

Προοπτικές; Κατ’ αρχήν: Έρευνα - Καταγραφή + Μελέτη! Άτομα με αυτισμό: - Ενεργοί πολίτες = Διεκδικούν - Παθητικοί δέκτες= Εκλιπαρούν Δικαιώματα: - Αξιώσεις # Ελεημοσύνη Δημιουργία: - Νομολογίας + διοικητικής πρακτικής «… δίδαξόν με τὰ δικαιώματά σου» Τα δικαιώματα «υπάρχουν», όταν & όσο ασκούνται!

Σας ευχαριστώ πολύ!