Έκθεση – Έκφραση Β΄ Λυκείου Στοιχεία Θεωρίας Έκθεση – Έκφραση Β΄ Λυκείου Στοιχεία Θεωρίας Επιμέλεια: Ελένη Καρδούλια Μανώλης Καστελλοριζιός Σταυρούλα Κλειδαρά Πόπη Ματθαίου Γιώργος Τρούσας Γιάννης Φρατζέσκος
Η είδηση και το σχόλιο Το γεγονός και το σχόλιο στην είδηση Еιδησεογραφία Ερμηνευτική Δημοσιογραφία ΣΚΟΠΟΣ Ανακοίνωση γεγονότων Ερμηνεία γεγονότων ΜΕΘΟΔΟΣ Αναγραφή ειδήσεων Σχολιασμός ειδήσεων ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ Αντικειμενικός Υποκειμενικός ΥΛΙΚΟ Εξακριβωμένα στοιχεία Απόψεις του συντάκτη ΑΠΟΔΟΧΗ Ανεπιφύλακτη Με επιφυλάξεις Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Παρεμβολή ξένου σχολίου στην είδηση Με ειδικά σημεία στίξης: κόμματα, εισαγωγικά, άνω και κάτω τελεία, άνω τελεία, παρενθέσεις κ.τ.λ. Με ειδικές εκφράσεις: ανακοίνωσε, σύμφωνα με τις δηλώσεις, κατά τον…, είπε τα εξής κ.τ.λ. Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Η οργάνωση της είδησης «Η ανεστραμμένη πυραμίδα» Συμπίεση της είδησης σε έναν τίτλο (γενική βαθμίδα) ΤΙΤΛΟΣ Τα κύρια σημεία της είδησης(ειδικότερη βαθμίδα) ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Αναλυτική έκθεση της είδησης (βαθμίδα αναλυτική) Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Τα κοινά σημεία των ειδήσεων ΕΙΔΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΙΟΣ ΤΟΠΟΣ Πού ΧΡΟΝΟΣ Πότε ΤΡΟΠΟΣ Πώς ΓΕΓΟΝΟΤΑ Τι έγινε ΣΚΟΠΟΣ Προς τι ΑΙΤΙΑ Γιατί ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Τι απέγινε Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Ο τίτλος της είδησης Του δημοσιογράφου 1.Οπτική γωνία 2.Λειτουργία γλώσσας 3.Γραμματικά στοιχεία ΤΙΤΛΟΣ 4. Ύφος 5.Συντακτικά στοιχεία Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Του δημοσιογράφου Κυριολεκτική – Μεταφορική Στίξη, Ρημ. πρόσωπο κ.α Σοβαρό, δραματικό, ειρωνικό κ.α Σειρά λεκτικών συνόλων(ενεργητική – παθητική σύνταξη)
“Ο δημοσιογράφος πρόσβαλε το πρωθυπουργό” Οι συντάξεις Ενεργητική “Ο δημοσιογράφος πρόσβαλε το πρωθυπουργό” Τονίζει το πρόσωπο - πράγμα που δρα Ταυτίζει το γραμματικό υποκείμενο με το λογικό Προβάλλει ιδιαίτερα το λογικό υποκείμενο Παθητική “Ο πρωθυπουργός προσβλήθηκε από το δημοσιογράφο” Τονίζει το αποτέλεσμα της ενέργειας Το αντικείμενο γίνεται υποκείμενο Δηλώνει έμμεσα το λογικό υποκείμενο (ποιητικό αίτιο) ή το αποσιωπά εντελώς Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Δημοσιογραφικός λόγος Δημοσίευμα σε εφημερίδα ή σε περιοδικό που πραγματεύεται ένα ειδικό, επίκαιρο θέμα γενικού ενδιαφέροντος. Το κύριο άρθρο, της πρώτης σελίδας, αναφέρεται στο σπουδαιότερο θέμα της ημέρας, ενώ τα δευτερεύοντα άρθρα που αφορούν διάφορα θέματα, ασκούν κριτική επιδοκιμαστική ή αποδοκιμαστική σε διάφορα πρόσωπα, γεγονότα ή καταστάσεις. Ένας τύπος δημοσιογραφικού κειμένου που αναφέρεται σε διάφορα θέματα (φιλολογικά, επιστημονικά, πολιτικά κτλ) και γράφεται από πρόσωπο ειδικό στο θέμα. Ο επιφυλλιδογράφος μπορεί να ξεκινήσει από ένα επίκαιρο θέμα, αλλά δε μένει προσκολλημένος στο επίκαιρο, προχωρεί σε παρατηρήσεις και σκέψεις διαχρονικού χαρακτήρα και γενικότερου ενδιαφέροντος. Δημοσιογραφικό κείμενο με επίκαιρο χαρακτήρα, που σχολιάζει με εύθυμο τρόπο και παιγνιώδη, ειρωνική διάθεση ποικίλα κοινωνικά, πολιτιστικά ή πολιτικά θέματα. ΑΡΘΡΟ ΕΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη Βιογραφία Μυθιστορηματική Περιεχόμενο Παρουσιάζεται η ζωή και το έργο διακεκριμένων ανθρώπων (με τις κρίσεις και τα σχόλια του βιογράφου) Πραγματικά γεγονότα που σχετίζονται με τη ζωή και το έργο του βιογραφούμενου διαπλέκονται με φανταστικά Συγγραφέας Σύγχρονος ή μεταγενέστερος του βιογραφούμενου μελετητής Σύγχρονος ή μεταγενέστερος του βιογραφούμενου λογοτέχνης Ύφος Σοβαρό, επίσημο, τυπικό Λογοτεχνικό Χαρακτηριστικά Μεθοδικότητα στην παρουσίαση -εγκυρότητα στοιχείων Μυθιστορηματική πλοκή. Αφηγηματική χάρη Σκοπός Γνωριμία με το βιογραφούμενο και την εποχή του – διδάγματα – πρότυπα Αποκρυπτογράφηση ανθρώπινης προσωπικότητας και εποχής – πληροφορίες, γνώσεις – τέρψη Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη Αυτοβιογραφία Μυθιστορηματική αυτοβιογραφία Περιεχόμενο Πραγματικά γεγονότα της ζωής του αυτοβιογραφούμενου Πραγματικές εμπειρίες του συγγραφέα ενσωματωμένες στη μυθιστορία Συγγραφέας-είδος αφήγησης Συγγραφέας πρωταγωνιστής γεγονότων-αφήγηση σε α’ πρόσωπο Ταύτιση συγγραφέα με έναν από του ήρωες-αφήγηση σε γ’ πρόσωπο Ύφος Απουσία λογοτεχνικότητας Λογοτεχνικό Σκοπός Πληροφόρηση-πτυχές προσωπικότητας και έργου Αυτοαποκάλυψη συγγραφέα-πληροφόρηση τέρψη Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη Βιογραφικό σημείωμα Αυτοβιογραφικό σημείωμα Περιεχόμενο Πληροφορίες για ζωή και έργο του βιογραφούμενου – Σχόλια του βιογράφου Πληροφορίες για ζωή και έργο του βιογραφούμενου – Έμμεσα σχόλια του αυτοβιογραφούμενου Τύπος αφηγητή-είδος αφήγησης Παντογνώστης αφηγητής – τριτοπρόσωπη αφήγηση Αφηγητής δρών πρόσωπο – πρωτοπρόσωπη αφήγηση Ύφος Τυπικό, σοβαρό, επίσημο Προσωπικό, άμεσο Δομή Δύο βασικοί άξονες: ζωή-έργο- κίνηση στον άξονα του χρόνου Χαρακτηριστικά Συγκεντρωτική παρουσίαση ζωής και έργου- Σχετική πληρότητα- Αντικειμενικότητα Επιλεκτική παρουσίαση πληροφοριών- Υποκειμενικότητα Σκοπός Πληροφόρηση Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ Περιεχόμενο Προσωπικές αναμνήσεις – πληροφορίες – σχόλια κρίσεις Είδος αφηγητή – είδος αφήγησης Αφηγητής – δρων πρόσωπο ή αυτόπτης μάρτυρας – πρωτοπρόσωπη αφήγηση (για γεγονότα στα οποία συμμετείχε ο συγγραφέας) – τριτοπρόσωπη αφήγηση (γεγονότα που παρακολούθησε) Ύφος Προσωπικό, άμεσο, λογοτεχνίζον Χαρακτηριστικά Υποκειμενικότητα, αυθεντικότητα μαρτυρίας Σκοπός Καταγραφή σημαντικών για το συγγραφέα γεγονότων – προσφορά αξιομνημόνευτου υλικού στους μεταγενέστερους Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Εξωτερικά γνωρίσματα Χρονική ή και τοπική ένδειξη στην αρχή Περιεχόμενο Σημαντικά ή ασήμαντα γεγονότα προσωπικής ζωής – πληροφορίες για ζητήματα κοινωνικής ζωής – στοχασμός, κρίσεις Είδος αφήγησης Πρωτοπρόσωπη αφήγηση Ύφος Προσωπικό, εξομολογητικό, ειλικρινές, αυθόρμητο Σκοπός Αυτοεπικοινωνία – εσωτερικός διάλογος – διατήρηση γεγονότων στην μνήμη Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12 Βιογραφικά είδη ΣΥΣΤΑΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Εξωτερικά γνωρίσματα Προσφώνηση στην αρχή – ημερομηνία – υπογραφή στο τέλος Περιεχόμενο Κρίσεις για το χαρακτήρα και τις ικανότητες του υποψήφιου Συντάκτης Πρώην εργοδότης ή καθηγητής του υποψήφιου Γλώσσα Συνδυασμός της τριτοπρόσωπης με την πρωτοπρόσωπη διατύπωση Ύφος Τυπικό, σοβαρό, επίσημο Δομή α) προσδιορισμός σχέσης συντάκτη με υποψήφιο β) παρουσίαση αρετών / αδυναμιών γ) συμπέρασμα προτροπή ή αποτροπή Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-12