ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΜΕΣΑ (EDUCATIONAL SOCIAL MEDIA) Η περίπτωση του Edmodo
Η χρήση διαδικτυακών μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο χώρο της εκπαίδευσης αποτελεί πλέον μια ιδιαίτερα δημοφιλή τάση. Από το web 1.0 μετάβαση στο web 2.0. Ο ρόλος το χρήστη αλλάζει δραματικά (ενεργή συμμετοχή και δυνατότητα συνδιαμόρφωσης). Αλλάζει η προσέγγιση της μάθησης και της διδασκαλίας μέσα από το web2.0. Η εκπαιδευτική δικτύωση (educational networking) και τα εκπαιδευτικά κοινωνικά δίκτυα (educational social media) αποτελούν τη νέα πραγματικότητα.
Το δίκτυο...
...μεγάλη δυνατότητα επιλογών...
...μια επιλογή αποτελεί και το Εdmodo!
Χαρακτηριστικά του Edmodo Ι/ΙΙ Μέλη (members): Όλοι οι εγγεγραμμένοι χρήστες με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού-μαθητή-γονέα. Ομάδες (groups): Κάθε μέλος μπορεί να γραφτεί και να συμμετάσχει σε μια ή περισσότερες ομάδες. Μικρές ομάδες (small groups): Ιδιαίτερα χρήσιμες για ομαδικές εργασίες και projects. Δημοσιεύσεις (posts): Υπάρχει πίνακας ανακοινώσεων όπου οι μαθητές μπορούν να αναρτούν απορίες-παρατηρήσεις προς τους συμμαθητές-καθηγητές τους ή να επικοινωνούν μεταξύ τους για θέματα του σχολείου. Επίσης οι καθηγητές έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ανακοινώσεις ή να δημοσιεύουν εργασίες-κουίζ-ψηφοφορίες. (Μόνο ο διαχειριστής εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα αποστολής προσωπικών μηνυμάτων. Οι δημοσιεύσεις των μαθητών είναι ορατές σε όλους γεγονός που ενισχύει την ασφάλεια του δικτύου).
Χαρακτηριστικά του Edmodo ΙΙ/ΙΙ Αλληλεπίδραση (reaction) πάνω στις δημοσιεύσεις. Δημιουργία προφίλ: Συμπεριλαμβάνει ανέβασμα φωτογραφίας, αγαπημένου αποφθέγματος, τρόπους μάθησης, στόχους καριέρας. Σαν εργαλείο βοηθά τον εκπαιδευτικό να γνωρίσει καλύτερα το δυναμικό της τάξης του ενώ οι μαθητές εμπλέκονται προσωπικά στο δίκτυο. Σύστημα επιβραβεύσεων: O εκπαιδευτικός αποδίδει σήματα (badges) ανάλογα με την πρόοδο των μαθητών. Το προφίλ και οι βραβεύσεις των μαθητών είναι ορατά από τους συμμαθητές τους γεγονός που ενισχύει την άμιλλα. Βιβλιοθήκη (library): O εκπαιδευτικός μπορεί να ανεβάσει και να ταξινομήσει σε φακέλους (folders) όλο το εκπαιδευτικό υλικό που επιθυμεί να μοιραστεί με τη συγκεκριμένη ομάδα (ηλεκτρονικά βιβλία, λεξικά, γραμματικές, παιχνίδια, βίντεο, κουίζ, podcasts, θέματα εξετάσεων) Κλειδωμένες ομάδες (locked groups): όλοι οι μαθητές εγγράφονται με κωδικό που παρέχεται από τον εκπαιδευτικό και στη συνέχεια η ομάδα ‘κλειδώνει’.
Γιατί το Edmodo; Είναι ασφαλές Είναι εύκολο στη χρήση Δεν προαπαιτεί e-mail για την εγγραφή Μοιάζει με άλλα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα Δεν επιτρέπει προσωπικά μηνύματα Είναι δωρεάν
Οφέλη για το μαθητή Το Edmodo : Κεντρίζει το ενδιαφέρον του Αυξάνει το βαθμό εμπλοκής (involvement –engagement) Ενισχύει τη συνεργατικότητα Προωθεί το συναγωνισμό και την άμιλλα μέσα από το σύστημα επιβραβεύσεων Βοηθάει στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων (communicative skills) και διαπροσωπικών σχέσεων (interpersonal relationships) Εξοικειώνει με τις νέες τεχνολογίες Συνδέει το σχολείο με την κοινωνία και για να χρησιμοποιήσω τη φράση της Christine Greenhow “we help make schools more relevant, connected and meaningful to kids ”
Οφέλη για τον εκπαιδευτικό Το Edmodo βοηθάει τον εκπαιδευτικό να : Οργανώνει την τάξη του Κοινοποιεί εκπαιδευτικό υλικό Επικοινωνεί άμεσα με μαθητές και γονείς (εάν το επιθυμεί) Μετέχει σ ε ομάδες με άλλους εκπαιδευτικούς Να ανταλλάσει απόψεις Να ενημερώνεται
Έρευνα ανατροφοδότησης Τριάντα έξι (36) μαθητές της Ε και ΣΤ Δημοτικού χρησιμοποίησαν πιλοτικά το Edmodo τη σχολική χρονιά 2012-2013. Στο τέλος της χρονιάς τους ζητήθηκε να απαντήσουν ανώνυμα το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί. Μερικές από τις απαντήσεις που έδωσαν παρουσιάζονται στη συνέχεια.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Ι/ΙΙ Πως θα χαρακτηρίζατε την εμπειρία του Edmodo; εξαιρετική ικανοποιητική μέτρια κακή Δυσκολευτήκατε στην εγγραφή; ναι πολύ ναι αλλά με την κατάλληλη καθοδήγηση τα κατάφερα καθόλου Πώς θα χαρακτηρίζατε την ανταπόκριση του εκπαιδευτικού στα σχόλια/ παρατηρήσεις/ απορίες σας; Αισθανθήκατε κάποιου είδους απειλή μέσα στο Edmodo; ναι (περιγράψτε) _______________________________________________ _____________________________________________________________ Όχι Θα θέλατε να γραφτείτε και σε groups άλλων μαθημάτων στο Edmodo; ναι όχι
ηλεκτρονικά βιβλία γενικού περιεχομένου ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ/ΙΙ Τι σας φάνηκε πιο χρήσιμο απ’ το υλικό που αναρτήθηκε; (σημειώστε μέχρι 2) ηλεκτρονικά βιβλία γενικού περιεχομένου ηλεκτρονικά βιβλία σχετικά με το project ηλεκτρονικές γραμματικές-λεξικά θέματα εξετάσεων ΚΠΓ εκπαιδευτικά παιχνίδια-βίντεο φωτοτυπίες του μαθήματος Περιγράψτε τι σας άρεσε περισσότερο ______________________________________________________________ ______________________________________________________________ Περιγράψτε τι δεν σας άρεσε ______________________________________________________________
Βιβλιογραφία Γλέζου, Κ. & Γρηγοριάδου, Μ. (2010) Ελληνικά Διαδικτυακά Εκπαιδευτικά Κοινωνικά Δίκτυα. Παρουσίαση στο 2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας (Βέροια-Νάουσα, 23,24,25 Απριλίου 2010). Greenhow, C. (2008) Educational Benefits Of Social Networking Sites.Retrived 17/06/2013 from: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/06/080620133907.htm Hargadon, S. (2009). Educational Networking. Retrieved 16/06/2013 from: http://www.educationalnetworking.com/ http://www.educatorstechnology.com/2012/05/teachers-comprehensive-guide-to-use-of.html