Κεφάλαιο 1 Ο τομέας της Πληροφορικής στη σύγχρονη κοινωνία 1.1 Ιστορική αναδρομή. 1.2 Βασικές έννοιες. 1.3 Κατηγορίες Υπολογιστικών συστημάτων. 1.4 Οι εφαρμογές της πληροφορικής. 1.5 Το μέλλον της πληροφορικής. 1.6 Το μέλλον της Κοινωνίας.
1.1 Ιστορική αναδρομή Υπολογιστικές μηχανές 2000 π.Χ. Ανακάλυψη του άβακα 1642 μ.Χ Pascal (+) tax calculation machine 1842 Babbage, programmable analytical machine 1939 Atanasoff - Berry, first digital computer 1941 Alan Turing, Automatic Computer Engine (ACE) Επεξεργασία 25.000 χαρακτήρων το δευτερόλεπτο, σπάζοντας κωδικούς επικοινωνίας Γερμανών
Ηλεκτρονικοί υπολογιστές Συστήματα Πρώτης γενιάς,1946-1953 (Χρήση ηλεκτρονικών λυχνιών) 1946 ENIAC, ο πρώτος Η/Υ που κατασκευάστηκε από το Παν/μιο της Πενσυλβάνια 1951 Eckert, Mauchly, build UNIVAC 1 general purpose computer Συστήματα Δεύτερης γενιάς, 1952-1963 (χρήση transistors και γλωσσών προγραμματισμού). 1954 TRADIC, ο πρώτος υπολογιστής αυτής της γενιάς κατασκευάστηκε στα εργαστήρια της Bell 1958 IBM, IBM 7090 first to use transistor 1958 Seymour Cray, first all transistor computer Συστήματα τρίτης γενιάς, 1962-1975 (Χρήση ολοκληρωμένων κυκλωμάτων μικρής και μεσαίας κλίμακας ολοκλήρωσης- λειτουργικά συστήματα) 1972 CDC-7600, IBM 360/91, Illiac IV, 1975 Altair, first microcomputer, Cray-1, first supercomputer
Συστήματα τέταρτης γενιάς, 1972-2000, Χρήση ολοκληρωμένων κυκλωμάτων μεγάλης και πολύ μεγάλης κλίμακας (LSI, VLSI) 1977 Wozniac & Jobs, found Apple 1981 IBM, IBM PC 1984 Apple Macintosh: Το πρώτο γραφικό περιβάλλον επικοινωνίας Η/Υ με χρήστη 1994 CERN, http (Ανταλλαγή εγγράφων μεταξύ απομακρυσμένων Η/Υ), WWW 1996 Sun, Java Συστήματα πέμπτης γενιάς, 2000 - …. Παράλληλη επεξεργασία, ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης,Κβαντικοί υπολογιστές,
Σχηματικό διάγραμμα της λειτουργίας ενός Η/Υ 1.2 Βασικές έννοιες Η έννοια της πληροφορικής: Σύνολο μεθόδων για την συλλογή, ταξινόμηση, μετάδοση και χρήση πληροφοριών είναι άμεσα επεξεργάσιμες με την βοήθεια των Η/Υ Η έννοια του υπολογιστή Μια συσκευή η οποία έχει την δυνατότητα εκτέλεσης αριθμητικών και λογικών πράξεων με πολύ μεγάλη ταχύτητα Αποθήκευσης και ανάκλησης δεδομένων Σχηματικό διάγραμμα της λειτουργίας ενός Η/Υ
Τι είναι δεδομένα; Τα δεδομένα αναπαριστούν ακατέργαστα στοιχεία (αριθμοί - γράμματά ή και συνδυασμός αυτών) Δεδομένα: Όνομα : Σωκράτης Παπάς Επάγγελμα: Δάσκαλος Τόπος γέννησης Αθήνα. Έτος γέννησης: 1940 Τι είναι πληροφορία; Επεξεργασμένα δεδομένα τα οποία παρουσιάζονται με συγκεκριμένο τρόπο, σε μορφή αξιοποιήσιμη για τον χρήστη προκειμένου να πάρει μια απόφαση Πληροφορία: Ο Κος Σ.Παπάς γεννήθηκε στην Αθήνα, είναι Δάσκαλος και η ηλικία του είναι 61ετών.
Η έννοια του προγράμματος; Το σύνολο των κανόνων ή των οδηγιών στις οποίες βασίζεται ένας υπολογιστής προκειμένου να εκτελέσει μια συγκεκριμένη εργασία. Το σύνολο των προγραμμάτων αποτελούν το λογισμικό του συστήματος,(Software). Η έννοια του προγραμματισμού; Η διαδικασία συγγραφής και εισαγωγής των κανόνων του προγράμματος στους Η/Υ. Ο προγραμματιστής είναι ο εκείνος ο οποίος υλοποιεί την διαδικασία συγγραφής και εισαγωγής κανόνων. Η έννοια του υλικού των υπολογιστών (Hardware) Τα ηλεκτρονικά και μηχανικά τμήματα από τα οποία αποτελείται ένα Η/Υ Η έννοια του Δικτύου των υπολογιστών Όταν διασύνδεουμε δύο ή περισσότερους Η/Υ προκειμένου να ανταλλαγούν δεδομένα μεταξύ τους, τότε έχουμε την δημιουργία δημιουργία ενός δικτύου υπολογιστών
Παράδειγμα ενός δικτύου Υπολογιστών
1.3 Κατηγορίες υπολογιστικών συστημάτων Προσωπικοί Υπολογιστές (Personal Computers, PC) Βασίζονται στους μικροϋπολογιστές (microcomputers) Χρησιμοποιούνται από ένα άτομο στο γραφείο ή το σπίτι Διαθέτουν περιορισμένες υπολογιστικές δυνατότητες. Π.χ Laptop, notebook, desktop, tower, network computer etc) Οι μίνι-υπολογιστές (minicomputers) Υποστηρίζουν ένα σύνολο χρηστών Διαθέτουν αυξημένες υπολογιστικές δυνατότητες Χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις για επεξεργασία πληροφοριών Mainframes, Supercomputers Μπορούν να υποστηρίξουν εκατοντάδες χρήστες ταυτόχρονα Διαθέτουν ισχυρότατες υπολογιστικές δυνατότητες Χρησιμοποιούνται σε ιδιαίτερα απαιτητικές εφαρμογές (μετεωρολογία) Απαιτούν δαπανηρό περιβάλλον υποστήριξης
1.4 Οι εφαρμογές της πληροφορικής Βιομηχανία CAD (Computer Aided Design) CAE (Computer Aided Engineering) CAM (Computer Aided Manufacturing) Ρομποτική
Αεροδιαστημική Αποστολές Apollon (κούρσα προς τη Σελήνη) Αεροσκάφη Fly-by-wire
Εκπαίδευση Νέες δυνατότητες αλληλεπίδρασης του εκπαιδευ-όμενου/ης με το υλικό εκπαίδευσης (π.χ. εξομοιωτές πτήσης, εικονική πραγματικότητα) Νέες δυνατότητες απόκτησης εκπαιδευτικού υλικού (on-line libraries) Εκπαίδευση από απόσταση (Distance Learning)
Δίκτυο Τηλεϊατρικής στην περιφέρεια Ηπείρου Υγεία Νέες διαγνωστικές τεχνολογίες (π.χ. μαγνητική τομογραφία) Τηλεϊατρική (προσφορά υπηρεσιών υγείας από απόσταση) Ιατρικό ιστορικό σε ηλεκτρονική μορφή Προσθετική - Ρομποτική Παράδειγμα: Δίκτυο Τηλεϊατρικής στην περιφέρεια Ηπείρου
Εργασιακές Σχέσεις Ηλεκτρονικά γραφεία ευρέσεως εργασίας Τηλε-εργασία Πολιτισμός Ιδεατά μουσεία (π.χ. μουσείο Λούβρου) Ιδεατές βιβλιοθήκες (π.χ. βιβλιοθήκη του Βατικανού, βιβλιοθήκη του Κογκρέσου) Ψυχαγωγία Ηλεκτρονικά παιχνίδια Οπτικά εφέ (σινεμά, διαφήμιση) Ηλεκτρονική μουσική, επεξεργασία ήχου Αναβάθμιση ποιότητας οπτικοακουστικών μέσων με τη βοήθεια ψηφιακών μέσων αποθήκευσης (π.χ. CDs, digital tapes) Νέες υπηρεσίες ψυχαγωγίας (video on demand)
Δημόσια Διοίκηση Εξάσκηση αποτελεσματικότερου ελέγχου (π.χ. φοροδιαφυγή) Βελτίωση παρεχομένων υπηρεσιών Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ηλεκτρονικές συναλλαγές ανάμεσα σε εταιρείες (χρηματιστήριο) Ηλεκτρονικό πορτοφόλι Μεταφορές Συστήματα κράτησης θέσεων Βελτίωση της ασφάλειας των μεταφορών (π.χ. συσκευές ανίχνευσης εμποδίων, πεζών, κλπ) Συστήματα αυτόματης πλοήγησης Στρατιωτικές εφαρμογές Κατασκοπευτικοί δορυφόροι ,Έξυπνα όπλα (π.χ. πύραυλοι Cruise), Υποκλοπές πληροφοριών, Κρυπτογραφία
1.5 Το μέλλον της πληροφορικής Κβαντικοί υπολογιστές Υποφορητοί υπολογιστές Φορετοί υπολογιστές Έξυπνα ρούχα Δορυφορικό Internet Ψηφιακή τηλεόραση Εικονική πραγματικότητα ……...
1.6 Το μέλλον της Κοινωνίας Ο νέος ψηφιακός πολιτισμός VS Οργουελικές καταστάσεις Η κοινωνία της Πληροφορίας Η κοινωνία της αποξένωσης
CITIZEN vs NETIZEN
CITIZEN VS NETIZEN 7:00 Το ξυπνητήρι χτυπά 9:00 Ένα λεπτό άρωμα καφέ με ξυπνάει 9:15 Ενημερώνομαι για τα νέα της ημέρας στο διαδίκτυο, ακούγοντας την μουσική της αρεσκείας μου από τα ενσωματωμένα μεγάφωνα. 10:00 Ελέγχω το ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο. 10:30 Αρχίζω την εργασία μου στον Η/Υ 11:30 ενημερώνομαι για το χρηματιστήριο και διενεργώ τραπεζική συναλλαγή μέσω του διαδικτύου. 12:30Μέσω τηλεδιάσκεψης συμμετέχω σε προγραμματισμένη σύσκεψη μιας εκ των πολλών εταιριών που συνεργάζομαι. … 17:30Κάνω Searching στο διαδίκτυο ……Κλείνω τον υπολογιστή μου …Ήταν μια κουραστική ημέρα 7:00 Το ξυπνητήρι χτυπά 7:15 Παίρνω το πρωινό μου διαβάζω την εφημερίδα 7:45 Πάω στη δουλειά μου 8:15 Χτυπάω κάρτα 8:30Παίρνω τα γράμματα μου. 9:00Μέσω του Η/Υ γράφω κείμενα και επεξεργάζομαι αριθμούς, διαγράμματα. 12:30 Πηγαίνω στη τράπεζα και τακτοποιώ τους λογαριασμούς μου 16:00 Σχολάω από τη δουλειά 16:30 Επιστρέφω στο σπίτι