Μάρκετινγκ μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών: Η περίπτωση των Βιβλιοθηκών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Π.Θ Γέμτος Θεοφάνης Καθηγητής, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος.
Advertisements

Εισαγωγή στη Διαφήμιση
ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ειδικά θέματα Οικονομικής Ανάπτυξης : Επιχειρηματικότητα
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Msc Αντωνία Μανιάτη.
Οφέλη και Προοπτικές Χρηματοδότησης μέσω Προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Ροζάννα Σεμερτζιάν Υπεύθυνη Προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Γραφείο Στήριξης Ερευνητικών & Αναπτυξιακών.
Μικροδιδασκαλία: Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου με τίτλο:……
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
Το Μίγμα Μάρκετινγκ Κ. Αλεξανδρής.
Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα καινοτομιών για νέες μικρές επιχειρήσεις Γιάννης Μουρατίδης MSc, Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης Συνεργάτης Μονάδας Καινοτομίας.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Ο.Σ.Σ. 1: «ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ»
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΜΕΛΛΟΥ ΡΟΖΑ – ΜΑΡΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Διδάσκων: Θεοφανίδης Φαίδων Ώρες Γραφείου: Παρασκευή 10:00-12:00, Γραφείο 515, 5ος Όροφος -Βιβλίο Μαθήματος: Εισαγωγή.
Η τοπική διάσταση της κοινωνικής ευθύνης των βιβλιοθηκών Βαρβάρα Γεωργοπούλου Υπεύθυνη Αρχείου – Βιβλιοθήκης Ο.Κ.Ε.
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
βιβλιοθήκες σε ανάπτυξη βιβλιοθήκες και ανάπτυξη
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (BALANCED SCORECARD)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ MARKETING
CALIS (China Academic Library and Information System) Κοινοπραξία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Κίνας Σύστημα παροχής πληροφοριών 1998.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και Μάρκετινγκ Όνομα : Χατζηπαυλίδης Ανέστης
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Ιδρυματικό Αποθετήριο Τμήμα Εκδόσεων & Βιβλιοθήκης Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας 2015.
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Κρήτης Ημέρες Γνωριμίας με το Πανεπιστήμιο Κρήτης Ηράκλειο, 3 Απριλίου 2014.
Η Εφαρμογή Του Μάρκετινγκ Στην Εταιρεία Διαφήμισης, Δημοσίων Σχέσεων Και Επικοινωνίας Partners Y&R Πολυξένη Γεωργίου.
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Εκτίμηση της Απόδοσης των Οργανισμών Αθλητικής Αναψυχής
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ, ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΙΕΣ
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΟΥ MEDITERRANEAN PALACE
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ Οργάνωση και Διαχείριση Οδοντιατρείου Συντ. Μαθήματος Αν.Καθηγητής Ι. Τζούτζας Γιώργος Χατζηαργύρης Οδοντίατρος, MSc.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΘΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 6: Επιμερισμός Κόστους Βοηθητικών Τμημάτων Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Μίγμα μάρκετινγκ των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων Οι τουριστικές υπηρεσίες είναι άυλες μη ορατές στους καταναλωτές και γίνονται φανερές μετά το πέρας της.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
à Δρ. Δέσποινα Καραγιάννη, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΝΕΦΑΛΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ. Β2Β ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Το βιομηχανικό μάρκετινγκ ασχολείται με την ικανοποίηση των αγοραστικών αναγκών και απαιτήσεων.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 11/14/ Κοινωνία στην Οικονομία της Γνώσης.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ορισμοί.
Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας Τμήμα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού
Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής
MARKETING 2η διαλεξη – το μιγμα μαρκετινγκ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Ομφάκινον Ομφάκινον.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Πρακτική Εφαρμογή.
ΤΟ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ KAI TO MAΡΚΕΤΙΝΓΚ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
Τεχνικά Θέματα Πωλήσεων και Προδιαγραφές Υλικού και Λογισμικού
ΤΟ ΜΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ: Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΟ THE MET HOTEL
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Υ Π Η Ρ Ε Σ Ι Α Π Λ Η Ρ Ο Φ Ο Ρ Ι Κ Ω Ν Σ Υ Σ Τ Η Μ Α Τ Ω Ν
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ 13o Γυμνάσιο Πατρών Τάξη:Β2 Μάθημα: Τεχνολογία Καθηγήτρια: Αλπέτζου Κ. Μαθητής: Tηλέμαχος Βρεττάκος Σχολικό έτος:
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ 13o Γυμνάσιο Πατρών Τάξη:Β2 Μάθημα: Τεχνολογία Καθηγήτρια: Αλπέτζου Κ. Μαθητής: Tηλέμαχος Βρεττάκος Σχολικό έτος:
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 5η (2018 – 19) Συζήτηση πάνω στην Εργασία του Μαθήματος Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάρκετινγκ μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών: Η περίπτωση των Βιβλιοθηκών ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ - ENTITLE Παρασκευή 8 Μαΐου 2009, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας - Θεσσαλονίκη Μάρκετινγκ μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών: Η περίπτωση των Βιβλιοθηκών Ανδρέας Ανδρονικίδης Γεωργία Ζαφειρίου

Επισκόπηση παρουσίασης Ορισμοί Μίγμα μάρκετινγκ – 7 Ps Προσαρμογή για τις βιβλιοθήκες Βασικές διαστάσεις του κοινωνικού μάρκετινγκ Προτάσεις για την εστίαση της στρατηγικής μάρκετινγκ για τις βιβλιοθήκες

Μη Κερδοσκοπικοί Οργανισμοί Ως μη-κερδοσκοπικοί οργανισμοί ορίζονται αυτοί οι οργανισμοί που έχουν σαν αντικειμενικό τους σκοπό την βελτίωση διαφόρων εκφάνσεων της κοινωνικής ζωής, αποκλείοντας τη διανομή κερδών σε μετόχους.

Μάρκετινγκ «Ένα συνολικό σύστημα επιχειρησιακών δραστηριοτήτων σχεδιασμένο έτσι ώστε να προγραμματίζει, να τιμολογεί, να προβάλει και να διανέμει προϊόντα και υπηρεσίες που ικανοποιούν ανάγκες σε παρόντες και σε δυνητικούς πελάτες» (Μάλλιαρης, 2001) «Η διαδικασία μέσα σε μια κοινωνία με την οποία προβλέπεται ή επεκτείνεται η διάρθρωση της ζήτησης για οικονομικά αγαθά και υπηρεσίες και ακολούθως ικανοποιείται, με τη σύλληψη, προβολή, συναλλαγή και φυσική διανομή αυτών των αγαθών και υπηρεσιών» (Μάλλιαρης, 2001)

Οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί παράγουν υπηρεσίες, όχι αγαθά Σύμφωνα με τον Kotler (1982) το μάρκετινγκ μη κερδοσκοπικών οργανισμών πρέπει λοιπόν να επικεντρώνεται στις στρατηγικές του μάρκετινγκ υπηρεσιών

Το Μίγμα Marketing- Τα τέσσερα “Ps”, Product (Προϊόν) Place (Διανομή) Pricing (Τιμολόγηση) Promotion (Προβολή)

Τα 4Ρ – Προϊόν «Ένα σύστημα υλικών και άυλων στοιχείων που δια μέσου των χρησιμοτήτων δημιουργεί ωφέλεια» Ιδέα ή αγαθό ή υπηρεσία ή συνδυασμός αυτών Ο τελικός καταναλωτής αγοράζει τη χρησιμότητα και την ωφέλεια όπως αυτός την αντιλαμβάνεται

Βιβλιοθήκη- Προϊόν Το προϊόν που προσφέρει η βιβλιοθήκη είναι οι υπηρεσίες της, για παράδειγμα: Δανεισμός, διαδανεισμός Ιστοσελίδα Βάσεις δεδομένων Ηλεκτρονικά περιοδικά Εξυπηρέτηση χρηστών Εκπαίδευση χρηστών Υποστήριξη εξ΄αποστάσεως εκπαίδευσης Σεμινάρια, εκδηλώσεις Ηλεκτρονικούς υπολογιστές Φωτοτυπικό, εκτυπωτής Ωράριο Επίσης πληρότητα, χρησιμότητα, ενημέρωση υλικού

Τα 4Ρ – Τιμολόγηση Στόχοι της στρατηγικής τιμολόγησης Χρηματικά Κόστη Μη-Χρηματικά Κόστη Στόχοι της στρατηγικής τιμολόγησης Μείωση του κόστους υιοθέτησης της νέας συμπεριφοράς Αύξηση του οφέλους από την υιοθέτηση της νέας συμπεριφοράς

Βιβλιοθήκη-Τιμολόγηση Εξαρτάται από τον τύπο της βιβλιοθήκης Χρεώσεις συγκεκριμένων τύπων υπηρεσιών Χρεώσεις on-line υπηρεσιών Χρήση φωτοτυπικού Χρήση εκτυπωτή Χρεώσεις σε καθυστερήσεις βιβλίων

Τα 4Ρ – Διανομή Διανομή: επιλογή τοποθεσίας …είναι πρόβλημα καθορισμού της κατανομής των λειτουργιών, δηλαδή ποιες επιχειρήσεις θα εκτελούν ποιες λειτουργίες. Η κατανομή αυτή γίνεται με βάση την ανάλυση κόστους/ ωφέλειας

Τα 4Ρ – Διανομή Το ενδιαφέρον στρέφεται στο χώρο και στο χρόνο που το κοινό-στόχος θα εκδηλώσει την επιθυμητή συμπεριφορά Στόχοι: Μείωση του κόστους υιοθέτησης της συμπεριφοράς Απομάκρυνση των εμποδίων πρόσβασης στην συμπεριφορά Αύξηση του αντιλαμβανόμενου οφέλους από την υιοθέτηση της συμπεριφοράς

Τα 4Ρ – Προβολή Δημιουργία των μηνυμάτων με βάση τα χαρακτηριστικά & τις προτιμήσεις του κοινού-στόχος Επιλογή μέσων με κριτήρια: Το κόστος, το μέγεθος & το προφίλ του κοινού κάθε μέσου Κατά πόσο η εικόνα του μέσου συμβαδίζει με την εικόνα του μηνύματος που θα μεταδοθεί

Βιβλιοθήκη – Προβολή Η Βιβλιοθήκη μπορεί να προβληθεί με διάφορους τρόπους, για παράδειγμα: Η καλύτερη προβολή είναι η ικανοποίηση των χρηστών Word of mouth promotion Ιστοσελίδα βιβλιοθήκης Οργάνωση σεμιναρίων Οργάνωση εκδηλώσεων Οργάνωση ημερίδων, συνεδρίων Συμμετοχή σε κρατικά και ευρωπαϊκά, διεθνή προγράμματα

Στην περίπτωση του Marketing Υπηρεσιών υπάρχουν ακόμα 3 “Ps” People (Ο Ανθρώπινος Παράγοντας) Physical evidence (Ο Χώρος) Process (Οι Διαδικασίες)

People - Ο Ανθρώπινος Παράγοντας Στις υπηρεσίες ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει καθοριστικό ρόλο για το είδος της εξυπηρέτησης που βιώνει ο πελάτης της προσφερόμενης ποιότητας υπηρεσιών Στο Μάρκετινγκ Υπηρεσιών ο πελάτης έρχεται σε καθημερινή επαφή με το προσωπικό που παράγει τις υπηρεσίες Η εμφάνιση και η συμπεριφορά του προσωπικού παίζει σημαντικό ρόλο

Βιβλιοθήκη - Ο Ανθρώπινος Παράγοντας Το προσωπικό παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο Ακαδημαϊκά προσόντα Συνεχιζόμενη εκπαίδευση, κατάρτιση Εκπαίδευση στην παροχή υπηρεσιών Επαγγελματική εμπειρία Ορισμός καθηκόντων Κατάρτιση Ενδιαφέροντα Αριθμός Αποδοχές Εξωτερική εμφάνιση Ευγένεια Αποδοτικότητα, ταχύτητα εξυπηρέτησης Επικοινωνιακή ικανότητα

Process - Οι Διαδικασίες Το Μάνατζμεντ ανθρώπων, δομών, συστημάτων και λειτουργιών πρέπει να συμβαδίζει με τις εκάστοτε επιλογές και προτεραιότητες του Μάρκετινγκ για την μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση των αναγκών των πελατών Οι αναποτελεσματικές διαδικασίες δεν αφήνουν αδιάφορο τον πελάτη Εκλαμβάνονται ως στοιχείο ποιότητας και συγκριτικού πλεονεκτήματος Μπορούν να προκαλέσουν δυσαρέσκειες που πιθανόν να απειλήσουν τη σχέση με τον πελάτη

Βιβλιοθήκη - Διαδικασίες Οι βιβλιοθηκονομικές λειτουργίες και αποτελεσματικότητα, για παράδειγμα: Αυτοματισμός διαδικασιών για καλύτερη λειτουργία και εξυπηρέτηση του χρήστη Δανεισμός και επιστροφή βιβλίων από τον ίδιο το χρήστη On-line αιτήσεις δανεισμού, διαδανεισμού, κρατήσεων, ανανέωσης βιβλίων On-line αίτηση κάρτας βιβλιοθήκης On-line κατάλογος Συχνή ενημέρωση της ιστοσελίδας Ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ηλεκτρονικές πηγές μέσω της ιστοσελίδας Υπηρεσίες του τύπου «Ρωτήστε το βιβλιοθηκονόμο» Προσωπικά Τηλέφωνο E-mail

Physical evidence - Ο Χώρος Η αντίληψη του πελάτη στηρίζεται και στα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον στο οποίο προσφέρονται οι υπηρεσίες Θεωρείται ξεχωριστό στοιχείο του Μίγματος Μάρκετινγκ Η σημασία που δίνουν σε αυτό το στοιχείο οι εταιρίες αυξάνεται όταν δεν μπορούν να διαφοροποιήσουν τα στοιχεία του Μίγματος Μάρκετινγκ που αφορούν το προϊόν ή την τιμή και λειτουργούν σε συνθήκες οξυνόμενου ανταγωνισμού

Βιβλιοθήκη- Χώρος Οι εντυπώσεις και η εικόνα του χρήστη επηρεάζονται σημαντικά από Το μέγεθος, την εξωτερική αρχιτεκτονική, τις εισόδους, τις δυνατότητες πρόσβασης, τις δυνατότητες πρόσβασης για ΑΜΕΑ, Την εσωτερική αρχιτεκτονική, τα έπιπλα, τη διακόσμηση, τα χρώματα, την εργονομία, τη χωροταξία, τη διαρρύθμιση, την καθαριότητα, το αναγνωστήριο, την ύπαρξη χώρων απομόνωσης, την ασφάλεια, την περιήγηση, τις δυνατότητες για συνεργασίες, ομαδική μελέτη Το φωτισμό, τον κλιματισμό, τη θέρμανση, την ατμόσφαιρα, Την υποδομή, τον εξοπλισμό, τον αριθμό των Η/Υ, τα λογισμικά, την πρόσβαση στο Internet, τις ταχύτητες Στη σημερινή εποχή οι βιβλιοθήκες πρέπει επίσης να σκεφτούν αυτό που ονομάζεται “Virtual space”

Τα 4Ρ του Κοινωνικού Μάρκετινγκ Publics – Κοινά Ενδιαφέροντος: εξωτερικές ή εσωτερικές ομάδες ατόμων που η συνεργασία τους συνδέεται με την επιτυχία του προγράμματος Partnerships – Συνεργασίες: συνεργασίες με κοινωνικές ομάδες ή οργανισμούς για την επίτευξη κοινών στόχων Policy – Πολιτική: νομικές διατάξεις, πολιτικές τοπικού χαρακτήρα που σχετίζονται με τους στόχους του προγράμματος Purse Strings - Χρηματοδότηση: χρηματοδότηση προγραμμάτων μέσω δωρεών ή κρατικών χορηγήσεων

Προτάσεις Οι Jose and Bhat (2007) προτείνουν ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός μάρκετινγκ για τις βιβλιοθήκες περιλαμβάνει: Εστίαση στο χρήστη Βελτίωση της εικόνας της βιβλιοθήκης Εστίαση στη δημιουργία σχέσεων με τις επιχειρήσεις Εστίαση στην ενίσχυση των εσόδων

Βιβλιογραφικές Αναφορές Μάλλιαρης, Π. (2001) Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ, Σταμούλης, Αθήνα. Kotler, P. (1997) Marketing Management: Analysis, Planning,Implementation and Control, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. Kotler, P. (1982) Marketing for Nonprofit Organizations, (2nd edition), Prentice Hall of India, New Delhi. Jose, Α. and Bhat, Ι. (2007) “Marketing of Library and Information Services: A Strategic Perspective”, The Journal of Business Perspective, 11 (2), pp.23-28.