Ερευνητικές Εργασίες προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες του Τεχνολογικού Λυκείου Δρ Αθανάσιος Κονταξής Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 12 Μηχανολόγος Μηχανικός
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ2 Η τεχνική εκπαίδευση με νέα ματιά
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ3 Ερευνητική Εργασία – Project Αλλαγή στην ΤΕΕ Παρουσίαση Προβλήματος - Σκοπός Η Ελλάδα υπολείπεται σε τεχνολογική - επαγγελματική κουλτούρα στην παραγωγή και στις υπηρεσίες, παρά την «ανάπτυξή» της κατά το παρελθόν Η εκπαίδευση αδυνατεί να αναιρέσει τις κοινωνικές ανισότητες ή και τις αναπαράγει Η αποτελεσματικότητα και η αποδοχή της ΤΕΕ, οι συνεχείς «αναβαθμίσεις» της, και η δαπάνη τεράστιων ποσών, υπολείπονται των αναγκών
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ4 Ερευνητικές Ερωτήσεις Ερευνητικές Ερωτήσεις Χρειάζεται η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια (ΤΕΕ); Ποιοι πρέπει να είναι οι βασικοί στόχοι της ΤΕΕ στην Ελλάδα; Ποια τα συμπεράσματα από τη λειτουργία της ΤΕΕ; Ποιο μοντέλο ΤΕΕ είναι αναγκαίο και εφικτό στην Ελλάδα σήμερα, ενταγμένο σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική;
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ5 “Μεταβλητές” Ανεξάρτητες Κοινωνικές Ανάγκες, Αγορά - Τεχνολογική & Επιχειρηματική ετοιμότητα, Σχεδιασμός ανάπτυξης, Διαθέσιμοι Πόροι (Ανθρώπινο δυναμικό, Υποδομές, Κεφάλαια) Διεθνές πλαίσιο και ΚΡΙΣΗ (εξωτερική μεταβλητή?) Εξαρτημένες Διαμόρφωση στρατηγικής Εφικτές αλλαγές - σενάρια
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ6 Περιορισμοί αξιοπιστίας Οικονομικά συμφέροντα (ιδιωτική εκπαίδευση, εκδότες…) Ανασφάλεια εμπλεκομένων (Εκπαιδευτικοί, παράγοντες…) Συντεχνιακά φαινόμενα Πολιτικοί δογματισμοί (ΟΟΣΑ, Παγκόσμια Τράπεζα, ΙΟΒΕ, ΤΕΕ..) Μειωμένη εμπειρία σε ανάλογες έρευνες
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ7 Ενδεικτικές Ομάδες Εργασίας Εμπειρία, ανθρώπινοι πόροι και υποδομές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κοινωνικές ανάγκες και Επαγγελματική Εκπαίδευση Ανάγκες αγοράς και Επαγγελματική Εκπαίδευση Το διεθνές πλαίσιο, η οικονομική κρίση και η Επαγγελματική Εκπαίδευση
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ8 Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ΕΠΑΛ Η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των μαθητών Η αποθάρρυνση και «αδιαφορία» των μαθητών Το μαθησιακό προφίλ των μαθητών - ΜΔ Η κατ’ αρχήν επαγγελματική «επιλογή» των μαθητών Οι προσδοκίες, οι «εκπτώσεις» και το γενικότερο κλίμα του σχολείου Η «εμπειρία» των εκπαιδευτικών ΕΠΑΛ ( εργαστήρια, προβλήματα μαθητών, ΔΑΙΔΑΛΟΣ κλπ ) Η ύπαρξη πολλαπλών εργαστηρίων «Μετάβαση» ως παιδαγωγική πρόκληση
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ9 Μαθητές Τεχνικής Ελληνική ιδιαιτερότητα; Kollias A. (2011) The intake of initial vocational orientation programmes and schools and student performance: Some preliminary PISA 2009 findings
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ10 Προσέλκυση μαθητών από μείωση ζήτησης για Τριτοβάθμια; 2012 Progress towards the common European objectives in education and trainingProgress towards the common European objectives in education and training
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ11 Το παράδοξο της απασχόλησης Πηγή: «Employment in Europe 2010», με στοιχεία πριν την κρίση,
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ12 Η παραδοσιακή ανεργία και η ανεργία της κρίσης
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ13 Η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας 2010 Γενική κατάταξη 83η θέση σε 139 χώρες Διαθεσιμότητα ικανών επιστημόνων / μηχανικών 21η θέση (10η 2012) Ποιότητα σπουδών θετικών επιστημών 56η Αξιοποίηση managers στη διοίκηση επιχειρήσεων 98η θέση (μετά Ουγκάντα και Καμπότζη) Δυνατότητα επιχειρήσεων να αξιοποιούν νέες τεχνολογίες 105η Ηθική συμπεριφορά επιχειρήσεων 106η Δυνατότητα επιχειρήσεων να εισάγουν νέες τεχνολογίες από το εξωτερικό στην 109η Επενδύσεις επιχειρήσεων στην Ε & Τ 126η (μετά από Μπουργκίνα Φάσο, Αιθιοπία, Σαλβαντόρ, Ζιμπάμπουε) Προμήθειες προϊόντων υψηλής τεχνολογίας για το δημόσιο 108η Εμπορικοί δασμοί 14η, Εμπορικά εμπόδια 26η Χρόνος για να ανοίξεις μια επιχείρηση 68η Πηγή: Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ CompetitivenessReport_ pdf CompetitivenessReport_ pdf
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ14 Η ανταγωνιστικότητα της Πληροφορικής Συνολικά η Ελλάδα βρίσκεται στην 64η θέση σε σύνολο 138, πίσω από Τρινιντάντ, Νότια Αφρική, Παναμά, Κολομβία, Βιετνάμ Το επιχειρηματικό περιβάλλον θεωρείται ικανοποιητικό Η ετοιμότητα και η ικανότητα χρήσης των ΤΠΕ από επιχειρήσεις και δημόσιο υστερούν δραματικά
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ15 Η περίπτωση του Τουρισμού Αξιοποίηση ΤΠΕ Ολοκληρωμένη τουριστική ανάπτυξη Περιβάλλον Επίγειες υποδομές μεταφορών Τιμές (Ενέργεια, νερό, προληπτική συντήρηση, Πράσινα κλειδιά κλπ ) Πηγή: The Travel and Tourism Competitiveness Report 2008
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ16 Κατάταξη ζήτησης ειδικοτήτων (που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των επιχειρήσεων) Πηγή: Man Power, 2010 Talent Shortage Survey Results
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ17 Η ευφυής ανάπτυξη 2020 Smart growth – developing an economy based on knowledge and innovation Sustainable growth – promoting a more resource efficient, greener and more competitive economy Inclusive growth – fostering a high- employment economy delivering economic, social and territorial cohesion Πηγή: Europe 2020
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ18 Τα πρώτα συμπεράσματα Δυνατότητες επανένταξης μαθητών στην εκπαίδευση μέσω ΤΕΕ Τεχνολογική – Επιχειρηματική κουλτούρα ως γενική γνώση Άρση και όχι αναπαραγωγή κουλτούρας εμπειρισμού Ευρείες επαγγελματικές διέξοδοι αποφοίτων με δυνατότητες εξέλιξης Απόφοιτοι με οργανωτικές ικανότητες, αξιοποίηση - σεβασμό ιεραρχίας επαγγέλματος και Καινοτομία Ευρεία αξιοποίηση Ερευνητικών Εργασιών - projects στον πυρήνα των ειδικοτήτων
ΕΕ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ19 Περισσότερα… Ερευνητικές Εργασίες και Ειδική Θεματική Δραστηριότητα ATEXNOLOGIAS.htm