Φυσικά - Ερευνώ και Ανακαλύπτω Φως Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Φυσικά - Ερευνώ και Ανακαλύπτω Παραδείγματα Εφαρμογής Φως και Χρώματα Καθηγ. Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης Δρ Ματθαίος Πατρινόπουλος, Δρ Σοφία Στράγκα, Δρ. Βασίλειος Δημόπουλος, Υπ. Δρ Κοσμάς Δενδρινός, Υπ. Δρ Ουρανία Γκικοπούλου, Δρ Δέσποινα Ιμβριώτη, Υπ. Δρ. Σαράντος Οικονομίδης, Υπ. Δρ Νικόλαος Βουδούκης, Υπ. Δρ Δημήτριος Σωτηρόπουλος
1. Διάθλαση του φωτός (2 δ.ω. ) 2. Φως και χρώματα (2 δ.ω.) ΤΑΞΗ Στ΄ 1. Διάθλαση του φωτός (2 δ.ω. ) 2. Φως και χρώματα (2 δ.ω.) 3. Μία απλή φωτογραφική μηχανή (1 δ.ω.) 4. Το μάτι μας (2 δ.ω.) 5. Πώς βλέπουμε (1 διδακτική ώρα) - Βιβλίο Μαθητή (1 δ.ω.) - Επανάληψη (1 δ.ω.) - Αξιολόγηση (1 δ.ω.) Σε πολλά Φύλλα Εργασίας αυτής της ενότητας είναι απαραίτητη η μερική τουλάχιστον συσκότιση της αίθουσας διδασκαλίας. Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο σχολείο, προτείνεται να μη διδαχθεί η ενότητα «Φως».
Φως και Χρώματα ΒΙΒΛΙΟ ΔΑΣΚΑΛΟΥ (σελ. 210-212) ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (σελ. 143-14) ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ (σελ. 106-107)
Προγραμματισμός Διδασκαλίας Από το Βιβλίο Δασκάλου • μελέτη θεωρίας (σελ.201-206) (για όλο το κεφάλαιο) • επισήμανση διδακτικών στόχων • μελέτη επισημάνσεων φύλλου εργασίας (σελ.210-212) Προετοιμασία • οργάνωση μαθητών σε ομάδες • καταγραφή των απαραίτητων πειραματικών υλικών • σχηματοποίηση της διαθεματικής συστημικής ανάλυσης / συσχέτισης του θέματος (από τον/την εκπαιδευτικό) Χρονικός Καταμερισμός • Έναυσμα Ενδιαφέροντος (~ 15% του χρόνου) • Διατύπωση υποθέσεων (~ 10% του χρόνου) • Πειραματισμός (~ 45% του χρόνου) • Καταγραφή Συμπερασμάτων (~ 20% του χρόνου) • Γενίκευση, Εμπέδωση (~ 10% του χρόνου)
Παρατηρήσεις Πριν τη διδασκαλία του κεφαλαίου ΦΩΣ όπως και πριν από κάθε άλλο κεφάλαιο, συνιστάται να μελετηθούν από το βιβλίο του Δασκάλου τα εισαγωγικά στοιχεία που απαιτούνται: Διάρκεια, Φύλλα Εργασίας, Λεξιλόγιο, Γενικός Στόχος Κεφαλαίου, Ειδικότεροι Στόχοι, το Κεφάλαιο Συνοπτικά, Συνήθεις Εναλλακτικές Αντιλήψεις – Συνήθεις Γνωστικές Δυσκολίες, Όργανα και Υλικά, Ανάπτυξη του Κεφαλαίου Συνιστάται να γίνει καταγραφή των υλικών που απαιτούνται, για όλο το κεφάλαιο και να ζητήσουμε από τις ομάδες των μαθητών να τα συγκεντρώσουν πριν ξεκινήσουμε.
Όργανα &Υλικά Για κάθε ομάδα • μαύρο χαρτόνι • ταινία • νερό • ξυλομπογιές • κόλλα • ψαλίδι • κυλινδρικό γυάλινο ποτήρι • λευκό χαρτί • χαρτόνι • χοντρή κλωστή Για τα πειράματα επίδειξης • μικρή λεκάνη • μικρός καθρέπτης • φακός • 3 μικροί φακοί • μπλε, κόκκινη και πράσινη διαφάνεια Αν χρησιμοποιήσετε LASER Pointer δεν θα μπορέσει να γίνει ανάλυση του φωτός σε χρώματα λόγω τη φύσης του φωτός που δημιουργείται από το LASER Με βάση τις οδηγίες για να εξοικονομήσετε χρόνο μπορείτε να πραγματοποιήσετε μόνο το ένα πείραμα επίδειξης
Αναλυτικές διδακτικές κατευθύνσεις Ενδεικτικές απαντήσεις Βιβλίο δασκάλου Διάρκεια ενότητας Λεξιλόγιο Διδακτικοί στόχοι Όργανα & υλικά Αναλυτικές διδακτικές κατευθύνσεις Ενδεικτικές απαντήσεις
Από το Τετράδιο Εργασιών Έναυσμα Ενδιαφέροντος Παρατηρώ Ενδιαφέρομαι Από το Τετράδιο Εργασιών (σελ.143) Τετράδιο Εργασιών
Από το Τετράδιο Εργασιών Συζητώ Προβληματίζομαι Υποθέτω Διατύπωση Υποθέσεων Από το Τετράδιο Εργασιών (σελ143) Τετράδιο Εργασιών
Από το Τετράδιο Εργασιών Πειραματισμός Πειραματίζομαι Από το Τετράδιο Εργασιών (σελ.143) Αυτό το πείραμα απαιτεί ηλιοφάνεια και θα πρέπει το χαρτόνι να έχει μεγαλύτερο ύψος από το ποτήρι. Καλό θα είναι να αποφεύγονται οι μεσημεριανές ώρες που ο ήλιος βρίσκεται ψηλά. Τετράδιο Εργασιών
Πειραματισμός Προτείνονται να γίνουν ως Πειράματα Επίδειξης Πειραματίζομαι Προτείνονται να γίνουν ως Πειράματα Επίδειξης Τετράδιο Εργασιών
Πειραματισμός Πειραματίζομαι Η κατασκευή του Δίσκου προτείνεται να γίνει από τους μαθητές στο σπίτι. Το χρώμα που θα δούμε από την σύνθεση με το δίσκο συνήθως δεν είναι απόλυτα λευκό χρώμα αλλά μια απόχρωση προς το μπεζ, αυτό οφείλεται στο ότι η αντίληψη των χρωμάτων είναι ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία. Τετράδιο Εργασιών
Τετράδιο Εργασιών (σελ. 144-146) Συμπεραίνω, Καταγράφω, Εφαρμόζω Διατύπωση Συμπερασμάτων Μετά από εισαγωγή και επεξήγηση του όρου «σύνθεση», ως αντίθετη διαδικασία της ανάλυσης, προκαλούμε συζήτηση. Μετά από εισαγωγή και επεξήγηση του όρου «ανάλυση», προκαλούμε συζήτηση. Τετράδιο Εργασιών (σελ. 144-146)
Από το Τετράδιο Εργασιών Συμπεραίνω, Καταγράφω, Εφαρμόζω Διατύπωση Συμπερασμάτων Από το Τετράδιο Εργασιών (σελ.146) Τετράδιο Εργασιών
Γενίκευση μικροΕρμηνεία Γενίκευση, Εμπέδωση Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Εμπεδώνω Γενίκευση Βιβλίο Μαθητή (σελ.106) μικροΕρμηνεία
Συσχετίσεις Γενίκευση, Εμπέδωση Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Εμπεδώνω Συσχετίσεις Βιβλίο Μαθητή σελ. 106-107
Γενικεύσεις Συσχετίσεις Γενίκευση, Εμπέδωση Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Εμπεδώνω Γενικεύσεις Συσχετίσεις Βιβλίο Μαθητή (σελ. 107)
Εμπέδωση Γενίκευση, Εμπέδωση Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Γενικεύω, μικροΕρμηνεύω, Συσχετίζω, Εμπεδώνω Εμπέδωση Βιβλίο Μαθητή (σελ. 111)
Λογισμικό Ανακαλύπτω τις μηχανές (Μικροσκόπιο, Μηχανή προβολής ταινιών, Τηλεσκόπιο, φωτογραφική μηχανή) Στις διευθύνσεις: http://www.spin.gr/static/sections/applets/physics.html http://gym-kastr.ark.sch.gr/programata/Bazanos/ θα βρείτε εφαρμογές που μας δείχνουν την ανάλυση και τη σύνθεση του φωτός