Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την αποτελεσματικότητα της βιβλιοθεραπείας Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση
Βιβλιοθεραπεία παρέμβαση κατά την οποία χρησιμοποιούνται διάφορες τεχνικές (ανάγνωση βιβλίου, συζήτηση, ποικιλία δραστηριοτήτων) μέσω των οποίων επιδιώκεται αλληλεπίδραση μεταξύ κειμένου και παιδιού, με τη μεσολάβηση κάποιου προσώπου, κατάλληλα προετοιμασμένου και πρόθυμου να συμμετάσχει σε μια τέτοια διαδικασία 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Η αποτελεσματικότητα έχει επισημανθεί στη διαχείριση συναισθηματικών προβλημάτων των παιδιών (φοβίες, άγχος, παραμέληση, κ.α.) στην ενημέρωση θεμάτων που θεωρούνται ταμπού ή δύσκολα προσεγγίζονται στη διευκόλυνση της συναισθηματικής εμπλοκής των παιδιών για την επίλυση του προβλήματός τους και την αποφυγή επανάληψης αντίστοιχης συμπεριφοράς στο μέλλον 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Τι συμβαίνει όμως με τους εκπαιδευτικούς; Καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με τη βία στο χώρο του σχολείου την προκλητική συμπεριφορά τις εκρήξεις θυμού τη χαμηλή αυτο-αντίληψη ορισμένων μαθητών τα συναισθηματικά προβλήματα των μαθητών καθώς θεωρούν τους εαυτούς τους υπεύθυνους για ορισμένα γεγονότα 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Η Βιβλιοθεραπευτική διαδικασία Ετοιμότητα: συνεργασία μεταξύ μαθητών και δασκάλων αλληλεπίδραση εμπιστοσύνη προσεκτική επιλογή των στόχων 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Η Βιβλιοθεραπευτική διαδικασία 2. Επιλογή βιβλίων: θα πρέπει να έχουν λογοτεχνική αξία να λαμβάνονται υπόψη τα ενδιαφέροντα των μαθητών να λαμβάνεται υπόψη η αναγνωστική τους ετοιμότητα 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Στάδια παρέμβασης Ταύτιση. Να διεγερθεί η περιέργεια του αναγνώστη, να δείξει ενδιαφέρον, να διαπιστώσει τις ομοιότητες. Κάθαρση. Να αντιληφθεί ότι δεν είναι μόνος στο πρόβλημά του. Ενόραση. Να συνειδητοποιήσει ότι το πρόβλημά του είναι όμοιο με του ήρωα της ιστορίας και δεν είναι στατικό. 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Δείγμα: 203 εκπαιδευτικοί, 81 άνδρες και 122 γυναίκες
Ερευνητικά ερωτήματα Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν τη βιβλιοθεραπεία; Πιστεύουν ότι αποτελεί αποτελεσματική παρέμβαση στην ολόπλευρη καλλιέργεια των μαθητών; Χρησιμοποιούν παιδικά λογοτεχνικά βιβλία στην τάξη τους; 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Αποτελέσματα
Αίτημα των εκπαιδευτικών η οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων και η δημιουργία επικουρικού υλικού καθώς μέσω αυτών μπορούν να ενημερωθούν να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες να εκφράσουν ανησυχίες να έχουν υποστήριξη και βοήθεια 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι η βιβλιοθεραπεία αποτελεί αποτελεσματική παρέμβαση προάγει την ακαδημαϊκή εκπαίδευση των μαθητών δίνεται η δυνατότητα να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν την ακρόαση και τη γλώσσα τη χειροτεχνική απασχόληση τη δημιουργική πράξη 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος
Συμπερασματικά Η βιβλιοθεραπεία ως μέθοδος παρέμβασης βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν ότι δεν είναι μόνοι τους στα τυχόν προβλήματα και τους εκπαιδευτικούς να διαπιστώσουν ότι υπάρχουν προβλήματα στην επίλυση των οποίων μπορούν να συμβάλουν, και αν όχι στην επίλυση τουλάχιστον στην αποφόρτιση των μαθητών 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος