Ο ρόλος των Δικτύων στην εποχή των πράσινων μεταφορών Φυσικό Αέριο – CNG - LNG Ιωσήφ Φλωρεντίν, Δ/ντής Εταιρικής Ανάπτυξης Fernando Kalligas, Enagas Country Manager, Greece, Μέλος ΔΣ ΔΕΣΦΑ 22.01.2019 2nd Εcomobility Conference
Περιεχόμενα Επιλογές για τη χρήση ΦΑ στις μεταφορές Περιπτώσεις εφοδιαστικής αλυσίδας Σημερινή κατάσταση – Προοπτικές CNG / LNG Η περίπτωση των θαλάσσιων μεταφορών Επιχειρηματικά μοντέλα στην Ισπανία
LNG -> χαμηλή θερμοκρασία (< - 160 ⁰C) Χρήση CNG / LNG στις μεταφορές Μείωση όγκου: CNG ~250 φορές LNG ~600 φορές LNG CNG Συνθήκες: CNG -> υψηλή πίεση LNG -> χαμηλή θερμοκρασία (< - 160 ⁰C) Συνεπώς: CNG: Μικρά οχήματα ως φορτηγά LNG: Βαρέα φορτηγά
Περιπτώσεις εφοδιαστικής αλυσίδας Υγροποιητής CNG Δίκτυο Μεταφοράς Δίκτυο Διανομής Συμπιεστής Ρυθμιστής πίεσης Αγωγός αερίου Δεξαμενή σταθμού LNG LNG Δεξαμενή type C CNG
TLS Προοπτικές για την οδική μεταφορά LNG Χρόνος πλήρωσης 1 h Χρόνος πλήρωσης με θαλάσσια μεταφορά 1h.50’ Απόσταση από προβλήτα φόρτωσης 2,5 nm TLS Όγκος δεξαμενής βυτιοφόρου: 50 m3 -> ωφέλιμος ~45 m3 ισοδύναμος με ~27.000 lt πετρελαίου Κόστος υπηρεσίας: ~ 500 € (βάσει benchmarking) Εκτιμώμενος χρόνος θέσης σε λειτουργία: μέσα 2020 Παρούσα φάση: αξιολόγηση τεχνικών προσφορών
Σημερινή κατάσταση στην Ευρώπη 37 E 31 I 27 F 26 NL 13 GB 120 σταθμοί LNG σε 15 χώρες >2.500 σταθμοί CNG σε σχεδόν όλες τις χώρες Συμμετοχή βιοαερίου στο Φ.Α. καύσιμο οχημάτων 9 κατασκευαστές προτείνουν επιβατικά οχήματα CNG και αντίστοιχος αριθμός, επαγγελματικά, λεωφορεία και φορτηγά 3 κατασκευαστές προτείνουν φορτηγά LNG Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Blue Corridors 2013-18 για χρήση LNG στις μεταφορές: 100 βαρέα φορτηγά >32 εκατ. Km >115.000 γεμίσματα 1240 Ι 850 D 180 S, CZ >100 5 χώρες 50% NL 25% D, CH 15% F
To LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο Περιβαλλοντικοί περιορισμοί το 2020 Τρείς λύσεις: Πετρέλαιο χαμηλού θείου Scrubbers Χρήση LNG Το LNG: Είναι καταλληλότερο για νεότευκτα πλοία Θα κατακτήσει μέρος μόνο της αγοράς Θα αποτελέσει καύσιμο γέφυρα ως την επόμενη γενιά πλοίων Σήμερα υπάρχουν: > 100 πλοία σε λειτουργία > 100 πλοία σε παραγγελία
Συνέργειες – Η περίπτωση της Πάτρας Δορυφορικός σταθμός LNG για: Τροφοδοσία πλοίων Τροφοδοσία βυτιοφόρων (και οχημάτων) Τροφοδοσία δικτύου διανομής Οι συνέργειες θα βοηθήσουν την εξάπλωση του δικτύου διανομής LNG για χρήση στις μεταφορές TLS Bunker vessel unloading Αεριοποίηση
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας fakalligas@enagas.es j.florentin@desfa.gr