ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ Επιστήμες της αγωγής: Επαγγελματική μάθηση και καινοτομίες στην εκπαίδευση Μάθημα: Διαπολιτισμική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Αγγλικά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ο ρόλος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Ιγ’ δημοτικο σχολειο παφου Προγραμμα «Νιωθω ασφαλησ στο σχολειo μου»
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Η ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΓΛΩΣΣΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ.
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Θεωρία και Πράξη
Comenius Regio Comenius Regio “Schools without borders” “Schools without borders”
Ηγεσία και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
«Η ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ETTA HOLLINS “Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Διαπολιτισμικότητα και Φυσική Αγωγή
Ένας Χρόνος ΠΕΑΠ Επίκουρη Καθηγήτρια Ευδοκία Καραβά
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ Επιστήμες της αγωγής: Επαγγελματική μάθηση και καινοτομίες στην εκπαίδευση Μάθημα: Διαπολιτισμική εκπαίδευση: Πολυπολιτισμικότητα και διεθνής εμπειρία Διδάσκουσα: Ευμορφία Κηπουροπούλου Β΄εξάμηνο Φοιτητές: Βασιλειάδου Ευδοκία Βογδάνος Δημήτρης Μαργαρίτη Ευαγγελία Παχή Ευγενία

Θεμα εργασιας ‘Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την πολιτισμική ετερότητα στο σχολείο- Παρουσίαση σχετικών ερευνών’.

Έννοιες Ετερότητα : (ουσ.) η κατά τάξη, είδος, θέση ή άλλη ιδιότητα διαφορά Διαπολιτισμικός : (επιθ.) : ο αναφερόμενος στις σχέσεις μεταξύ πολιτισμών: Εκπαίδευση (ουσ.) : η ανάπτυξη των σωματικών, διανοητικών και ηθικών δυνάμεων του παιδιού/ μόρφωση που αποκτάται με τη διδασκαλία Πολιτισμική ετερότητα

Χαρακτηριστικα πολυπολιτισμικοτητας Ποικιλομορφία πολιτισμικών περιβαλλόντων (Banister & Maher, 1998) Εμπειρία και πρακτική εκπ/ση υψηλότερα ποσοστά πολιτισμικής ικανότητας (Leighton & Harkins, 2010) Αναγκαιότητα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Βελτίωση προφίλ εκπαιδευτικού (Μπουγιουκλή, 2014)

Διαπολιτισμική παιδαγωγικη (Μαρκου, 1995:271). Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις Θεσμοθετημένες δράσεις Διαπολιτισμική αγωγή -Κοινωνική συνείδηση -Κοινωνικές δεξιότητες -Συνεργασία -Προβολή διαφορετικότητας Στόχος

Αρχές διαπολιτισμικης εκπαιδευσης συμφωνα με τον helmut essinger (Ντέλη. Ν, 2018). Εκπαίδευση για την ενσυναίσθηση Εκπαίδευση για αλληλεγγύη (Νικολάου, 2000). Εκπαίδευση για πολιτισμικό σεβασμό (Ζωγράφου, 2003) Εκπαίδευση εναντίον του εθνικιστικού τρόπου σκέψης (Νικολάου, 2000).

Πολυπολιτισμικό μοντέλο Εκπαιδευτικα ΜΟΝΤΕΛΑ , (Γεωργονιάννης, 1999∙ Μάρκου, 1998β∙ Νικολάου, 2000) Αφομοιωτικό μοντέλο Μοντέλο ενσωμάτωσης Πολυπολιτισμικό μοντέλο Αντιρατσιστικό μοντέλο Διαπολιτισμικό μοντέλο

Αντιληψεις εκπαιδευτικων για την πολιτισμικη ετεροτητα Σε εργασία (Ο.ΕΠ.Ε.Κ., 2008) φαίνεται από τη μια να αξιολογούν αρνητικά την συνύπαρξη ξένων και ντόπιων παιδιών . Συγκεκριμένα Χαμηλές επιδόσεις από τα αλλοδαπά παιδιά Απουσία γνώσης της γλώσσας Αρνητική επίδραση και στο συνολικό επίπεδο της τάξης Ανάγκη ενσωμάτωσης στο ελληνικό πρότυπο Στην ίδια έρευνα καταφεύγουν μερικοί στις θετικές συνέπειες Παύση λειτουργίας των μαθητών με παλιές νοοτροπίες Παύση μισαλλοδοξίας-Αλτρουισμός- Εξαφάνιση φόβου Όλα αυτά οδηγούν στη βελτίωση του κλίματος της τάξης

Στην έρευνα των (Pickert & Chock, 1997) αντιφατικές οι στάσεις των επιμορφωτών των εκπαιδευτικών . Μερικοί εκφράστηκαν θετικά και υποστήριξαν ότι το διαφορετικό είναι ωφέλιμο και δημιουργικό Άλλοι βλέπουν πίσω από αυτό κάποιο πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία Στην εργασία της Κοσσυβάκη φάνηκε ότι η μισαλλοδοξία και η ξενοφοβία δεν χαρακτηρίζει τους Έλληνες εκπαιδευτικούς. Επίσης εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Οι Λαμπρος Ι. & Νικολάου Γ Οι Λαμπρος Ι. & Νικολάου Γ. το 2014 αναφέρουν ότι οι δάσκαλοι που βλέπουν με πιο θετική Αποψη την ετεροτητα είναι αυτοί που: Έχουν επιμορφωθεί στη διαπολιτισμική Έχουν αυξημένα προσόντα και χρόνια υπηρεσίας Εμπειρία με αλλοδαπούς μαθητές στην τάξη τους Επάρκεια στη γνώση κάποιας ξένης γλώσσας Για να πετύχει η διαπολιτισμική εκπαίδευση πρέπει οι δάσκαλοι να έχουν τις κατάλληλες πολιτισμικές αντιλήψεις για την ετερότητα στη τάξη, να ακολουθούν κατάλληλες πρακτικές αλλά και να έχουν τη στήριξη της πολιτείας. Αν και η κρίση δεν ευνοεί την παρέμβαση του κράτους , οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προσπαθήσουν για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Πρακτικες διαπολιτισμικησ εκπαιδευσησ Συνεκπαίδευση: οι μαθητές της κυρίαρχης ομάδας και των μειονοτήτων φοιτούν σε κοινά σχολεία. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η περιθωριοποίηση των μειονοτήτων. Εάν όμως η συνεκπαίδευση δεν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να οδηγήσει και σε πολιτισμική αφομοίωση. Διαπολιτισμική διεύρυνση: είναι η διαπολιτισμική διεύρυνση των προγραμμάτων διδασκαλίας. Μπορεί να ενταχθεί σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα του σχολικού προγράμματος. Πραγματοποιείται «αντιπροσώπευση των ξένων πολιτισμών στα προγράμματα διδασκαλίας της κυρίαρχης ομάδας, μία εφαρμογή της διαπολιτισμικής διεύρυνσης θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας , μέσω του περιορισμού του εθνοκεντρισμού και της παρουσίαση ποικίλων ερμηνειών που επιδέχονται τα ιστορικά γεγονότα. Απαλλαγή των προγραμμάτων διδασκαλίας από προκαταλήψεις και στερεότυπα: ανάδειξη των πολιτισμικών ομοιοτήτων και των διαφορών ανάμεσα στου λαούς (Καψάλης, Μπονίδης & Σιπητάνου, 2000)

Πρακτικες διαπολιτισμικησ εκπαιδευσησ Εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις: οργάνωση κοινών προγραμμάτων συνεργασίας μαθητών διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης που έχουν ως στόχο την αξιοποίηση του μορφωτικού κεφαλαίου των μειονοτικών μαθητών (γνώσεις, δεξιότητες, ταλέντα), τη βελτίωση της επίδοσης και την οργάνωση προγραμμάτων που έχουν στόχο την συναισθηματική ενίσχυση των μαθητών. Εισαγωγή των αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην εκπαίδευση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: στόχος είναι η απόκτηση δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων που ευνοούν τη διαπολιτισμική επικοινωνία (ΥΠΕΠΘ, 2008). Διαπολιτισμική εκπαίδευση και γλωσσική διδασκαλία: η επίτευξη της εκμάθησης τόσο της μητρικής γλώσσας των μαθητών, όσο και της δεύτερης γλώσσας, την κυρίαρχη δηλαδή στην χώρα υποδοχής.

συμπερασματα Υπάρχουν πολυάριθμοι και αντιφατικοί, συχνά, τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται και αξιολογούν την πολυπολιτισμικότητα (Μήλιου, 2003) Υπάρχει ευαισθητοποίηση των δασκάλων απέναντι στην πολιτισμική ετερότητα Οι εκπαιδευτικοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις προσωπικές παρεμβάσεις ως στρατηγική διαχείρισης κρίσεων Προτάσσουν τη θετική συμβολή της πολυπολιτισμικότητας στη μάθηση, τις σχολικές δράσεις, την εξοικείωση του μαθητικού πληθυσμού και το νόημα της ετερότητας μέσω άτυπων συζητήσεων (Ο.ΕΠ.Ε.Κ, 2008).

Βιβλιογραφια Banister J. & Maher M. (1998). “Reentering multiculturalism : Moving Toward Community”. Urban Education, Vol. 33, p.p. 182-217 Γρίβα, Ε. & Στάμου, Α. (2014). Ερευνώντας τη διγλωσσία στο σχολικό περιβάλλον.: Οπτικές εκπαιδευτικών, μαθητών και μεταναστών γονέων. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη. Λάμπρος Ι. & Νικολάου Γ. (2014) Χωράνε οι μητρικές γλώσσες των αλλόφωνων μαθητών στο ελληνικό δημοτικό σχολείο; Οι απόψεις των εκπαιδευτικών. ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ(Σελ. 379) Leighton L. & Harkins M. (2010). “Teachers Perceptions of their Cultural Competencies : An Investigation into the Relationships among Teacher Characteristics and Cultural Competence,. The Journal of Multiculturalism in Education, Vol.6 (2).

Μήλιου Ουρ. (2003): ‘Η ευαισθητοποίηση των δασκάλων απέναντι στην πολιτισμική ετερότητα: Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση’ Παιδαγωγική επιθεώρηση 56/2013 Μπουγιουκλή Π. (2014). Ο ρόλος της διαπολιτισμικής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών στην ανάπτυξη θετικού ψυχολογικού κλίματος σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με Ειδίκευση Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης. Διπλωματική εργασία διαθέσιμη μέσω διαδικτύου : https://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/16260 2-5-2018 11:58. Ντέλη, Ν. (2018). Διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Pickert, S. & Chock P.P. (1997) The Concept of Culture in Multicultural Education: Views of Teacher Educators in the USA. 1997-04-00.N/A (From ERIC data base, www.erid.ed.gov, 19/08/2006, ED437394). ΥΠ.Ε.Π.Θ., (2008). Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (γυμνάσιο), Δ. Κ. Μαυροσκούφης (Επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή. Θεσσαλονίκη.