Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ Μουρδουκούτα ελένη Σχολική Σύμβουλος
(κοινωνική, οικονομική, γεωγραφική, πολιτιστική…). Δίδεται ιστορική ύλη Η προσεγγίζεται από πολλές πλευρές σήμερα (κοινωνική, οικονομική, γεωγραφική, πολιτιστική…). Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη διαθεματικότητα, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από την αξιοποίηση των γνώσεων των μαθητών, τις οποίες έχουν αποκτήσει από τα Υπόλοιπα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος. Η κατέχει επίσης σημαντική θέση, ενισχύεται ο ρόλος της και αποτελεί πεδίο έρευνας για τους μαθητές περισσότερο προσιτό, καθώς πλησιάζει τα βιώματά τους ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Η , ως μάθημα ιστορίας, προωθεί την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών και μπορεί να λειτουργήσει ως ερέθισμα για την εκπόνηση συνθετικών εργασιών στα πλαίσια της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας. Από μορφές άμεσης διδασκαλίας (ο διδάσκων) οδηγούμεθα σε μορφές έμμεσης διδασκαλίας. Ο διδάσκων δεν είναι πλέον η αυθεντία ούτε απλώς και μόνον ο διαμεσολαβητής έτοιμων γνώσεων, τις οποίες οφείλει να μεταδώσει και να ελέγξει, αλλά είναι ο εποπτεύων μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας με την οποία στοχεύει να οδηγήσει τους μαθητές του σε γνώση με τη διευρυμένη σημασία του όρου.
Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ παραμένει σήμερα ελληνοκεντρικός, αλλά, σε σχέση με το παρελθόν, ενισχύεται η παρουσίαση της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας , της ευρωπαικής ιστορίας καθώς και της ιστορίας των βαλκανικών και άλλων γειτονικών λαών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Προβλέπεται η ευρεία αξιοποίηση χαρτών, εικόνων, διαγραμμάτων, παραθεμάτων καθώς και προφορικών ιστορικών μαρτυριών. Οι προφορικές ιστορικές μαρτυρίες παίζουν ιδιαίτερο ρόλο και στο μάθημα της τοπικής ιστορίας. από τους μαθητές αποτελεί το επιστέγασμα της όλης προσπάθειας. Η δημιουργία συνθετικών εργασιών αφήγηση έχει περιοριστεί σε σχέση με τα παλαιότερα Η ιστορική η συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική διαδικασία. βιβλία και έχει ενθαρρυνθεί
Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει επίσης δοθεί στην εξήγηση των ιστορικών εννοιών που είναι απαραίτητες για την ουσιαστική κατανόηση της ιστορικής ύλης. Η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης, της ιστορικής συνείδησης καθώς και της κριτικής ικανότητας των μαθητών αποτελούν τους κύριους σκοπούς διδασκαλίας της ιστορίας. Ο σκοπός της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης συνδέεται με το γενικότερο σκοπό της εκπαίδευσης που αναφέρεται στην προετοιμασία συνειδητών πολιτών.
ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ; προυποθέσεων για την εκδήλωση υπεύθυνης συμπεριφοράς στο παρόν και στο μέλλον. Η γνώση του παρελθόντος συντελεί στην κατανόηση του παρόντος και το σχεδιασμό του μέλλοντος. Αποτελεί βασική ιδέα για τον προσδιορισμό της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης. Η ανάπτυξη ιστορικής σκέψης αφορά την κατανόηση των ποικίλων συνιστωσών της ιστορικής εξέλιξης. Η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης αφορά την κατανόηση της συμπεριφοράς του ανθρώπου σε συγκεκριμένες καταστάσεις και την εξασφάλιση των
Η διδασκαλία της ιστορίας της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει ως στόχους: Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι ο κόσμος στον οποίο ζουν είναι αποτέλεσμα μιας εξελικτικής πορείας, με υποκείμενα δράσης, για την εξέλιξη αυτή, τους ανθρώπους. Να συνειδητοποιήσουν την προσωπική τους ευθύνη για την πορεία της κοινωνίας στην οποία ζουν. Να διαμορφώσουν, μέσα από τη μελέτη των επιμέρους πολιτισμών και της συνεισφοράς τους στον παγκόσμιο πολιτισμό, πνεύμα μετριοπάθειας, ανοχής και σεβασμού στο διαφορετικό. Να οικοδομήσουν, μέσα από τη μελέτη του δικού τους πολιτισμού, την εθνική και πολιτιστική τους ταυτότητα. Να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα επιλογής και κριτικής αξιολόγησης των πηγών της ιστορικής γνώσης.
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ Να γνωρίσουν οι μαθητές την ελληνική και παγκόσμιαιστορία από την αρχαιότητα ως σήμερα και να κατανοήσουν τοβαθμό σύνδεσης της ιστορικής πορείας του ελληνισμού με τις εξελίξεις που έλαβαν χώρα σε ευρωπαικό και παγκόσμιο επίπεδο. Να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα του σύγχρονου κόσμου, με τη συστηματικότερη μελέτη του 20ου αιώνα. Να γνωρίσουν τους διάφορους πολιτισμούς και να εκτιμήσουν τη συνεισφορά αυτών των λαών στον παγκόσμιο πολιτισμό. Να οικειωθούν το περιεχόμενο ιστορικών όρων και εννοιών αναγκαίων για τη βαθύτερη και πληρέστερη ιστορική γνώση.. Να συνδέουν και να συσχετίζουν με τρόπο τεκμηριωμένο γεγονότα, περιόδους, ιδέες διαφόρων εποχών και τόπων. Να αναλύουν λογικά πληροφορίες και να τις αξιοποιούν για τη βαθύτερη κατανόηση του ιστορικού παρελθόντος. Να κατανοήσουν ότι η ιστορία είναι ανακατασκευή του παρελθόντος, ότι βασίζεται σε πηγές και ότι συνιστά επιλεκτική διαδικασία. Να προσεγγίζουν κριτικά διάφορα είδη ιστορικών πηγών ανάλογα με το είδος τους και την εποχή στην οποία αναφέρονται.
Να εισαχθούν στη διαδικασία κατανόησης, ανάλυσης και αξιολόγησης των διαφορετικών οπτικών με τις οποίες προσεγγίζονται και ερμηνεύονται τα ιστορικά γεγονότα και φαινόμενα από τους ιστορικούς. Να συνειδητοποιήσουν την ατομική και συλλογική ευθύνη του ανθρώπου για τη δημοκρατική λειτουργία της ανθρώπινης κοινωνίας και την πρόοδο του πολιτισμού. Να αναπτύξουν θετική στάση για τη συμμετοχή τους στο ιστορικό γίγνεσθαι. Τ-Ε-Λ-Ο-Σ