ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ:
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΞΑΝΘΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΞΑΜΗΝΟ Α. Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΤΙΤΑΣΣΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΜΠΙΧΙΕΒΙΟΡΙΣΜΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΥΠΟΥ Ε-Α.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στόχοι και επιδιώξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων(L6)
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης στη Διδασκαλία με ΤΠΕ
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Βιολογία Γυμνασίου.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

ΜΑΘΗΣΗ Η μάθηση είναι ένα σύνθετο εσωτερικό βιολογικό και πνευματικό φαινόμενο που έχει μελετηθεί από διάφορους κλάδους της επιστήμης όπως ψυχολογία, παιδαγωγική, φυσιολογία, ιατρική, βιολογία και άλλοι. Οι διαδικασίες της μάθησης είναι τόσο ποικιλόμορφες και διαφορετικές, ώστε η ένταξη τους σε μία και μοναδική κατηγορία δεν μπορεί να είναι βάσιμη και πλήρης.

ΜΑΘΗΣΗ Ο πληρέστερος ορισμός για τη μάθηση δίδεται από τον Gagne: “Μάθηση είναι η διαδικασία που υποβοηθάει τους οργανισμούς να τροποποιήσουν ή να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους σε ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και με έναν, μάλλον, μόνιμο τρόπο, έτσι ώστε η ίδια τροποποίηση ή αλλαγή να μη χρειασθεί να συμβεί ξανά σε κάθε νέα ανάλογη περίπτωση”.

Υπάρχει μεγάλη διάσταση απόψεων μεταξύ των ερευνητών για τον προσδιορισμό της έννοιας της μάθησης. Κατά καιρούς, η μάθηση ορίστηκε ως: δημιουργία υποκατάστατων ανακλαστικών (Pavlov) δοκιμή και πλάνη (Thorndike) επανάληψη μιας αντίδρασης μετά από θετική ενίσχυση (Skinner) ενόραση (Kohler), ως μίμηση προτύπου (Bandura) επεξεργασία των πληροφοριών (Neisser, Seymour, Gagné) προσωπική ερμηνεία στις νεοαποκτηθείσες πληροφορίες (Maslow, Rogers)

Χαρακτηριστικά της Μάθησης Τα χαρακτηριστικά μπορούμε να τα συνοψίσουμε στα επόμενα: 1. Είναι χαρακτηριστικό των ζωικών οργανισμών 2. Δεν μπορεί να παρατηρηθεί στην ολότητά της αλλά μπορεί κανείς να αντιληφθεί μόνο τα αποτελέσματά της τα οποία γίνονται άμεσα ή έμμεση ορατά. 3. Επηρεάζεται από συγκεκριμένους παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να είναι: Ανάγκες, ενδιαφέροντα, διαθέσεις υποκειμένου, κατάσταση κοινωνικού περίγυρου μέσα στην οποία λαμβάνει χώρα η μάθηση, αποτέλεσμα που επιφέρει μια ορισμένη αντίδραση. 4. Η διαδικασία μάθησης επηρεάζεται από νευροφυσιολογικούς μηχανισμούς.

Στάδια, επίπεδα και παράγοντες μάθησης Τα στάδια μάθησης είναι οι επιμέρους διαδικασίες που υποτίθεται ότι εκτελούνται κατά την πραγμάτωση της μάθησης και συνοψίζονται στα εξής: 1. Διαδικασία στροφής της προσοχής – Επιλεκτική αντίληψη 2. Διατήρηση στη βραχυπρόθεσμη μνήμη 3. Κωδικοποίηση 4. Συγκέντρωση και διαφύλαξη 5. Ανάκτηση 6. Γεννήτρια αντιδράσεων 7. Εκτέλεση 8. Επανατροφοδότηση 9. Διαδικασίες εκτελεστικού ελέγχου

Επίπεδα Μάθησης Τα επίπεδα μάθησης (Ματσαγγούρας, 1997) ορίζουν μια ιεραρχία διαφορετικών ειδών μάθησης που κατακτώνται με διαφορετικές κατηγορίες δεξιοτήτων διαβαθμισμένης δυσκολίας Πληροφοριακό Οργανωτικό Αναλυτικό Πραξιακό

Παράγοντες Μάθησης Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση και διαφοροποιούν τα αποτελέσματα της διδασκαλίας κατατάσσονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες. Στην πρώτη υπάγονται οι ικανότητες, τα κίνητρα και η ετοιμότητα των μαθητών. Στη δεύτερη οι εμπειρίες, η προσαρμογή και η υγεία. Στην τρίτη η μέθοδος, η σχολική ατμόσφαιρα και ο δάσκαλος.

Παράγοντες Μάθησης (1) Ικανότητες: Η διδασκαλία γίνεται περισσότερο αποτελεσματική όταν εκμεταλλεύεται, καλλιεργεί και προάγει τις γενικές και ειδικές ικανότητες των μαθητών. Οι γενικές σχετίζονται με τη νοημοσύνη, ενώ οι ειδικές με ορισμένες κλίσεις (μουσική, ζωγραφική, χορός, κ.λ.π.). 2. Κίνητρα: Κίνητρο (ή παρώθηση) καλείται ο συνειδητός ή ασυνείδητος παράγοντας, ο οποίος διεγείρει, διατηρεί, ρυθμίζει, στηρίζει και κατευθύνει τη συμπεριφορά του ατόμου προς ένα σκοπό. Η διαδικασία της μάθησης κατευθύνεται και ενισχύεται από τα κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς 3. Ετοιμότητα: Ο όρος ετοιμότητα δηλώνει την απόκτηση κάποιου βαθμού φυσιολογικής και ανατομικής ωριμότητας και την ύπαρξη ενός επαρκούς υποβάθρου εμπειριών που θεωρούνται απαραίτητα για την απόκτηση νέων προσόντων.

Παράγοντες Μάθησης (2) 4. Εμπειρία: Εμπειρία είναι ένα δυναμικό σύνολο εντυπώσεων, αντιλήψεων, διανοημάτων, συναισθημάτων και δεξιοτήτων. Είναι καθετί που απολαμβάνουμε, καθετί από το οποίο υποφέρουμε, καθετί που ζούμε με τη συμμετοχή των αισθήσεων, των συναισθημάτων και των άλλων πνευματικών λειτουργιών. 5. Προσαρμογή: Ο όρος αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να ζει αρμονικά με το περιβάλλον του διατηρώντας ταυτόχρονα άθικτη την προσωπική του ακεραιότητα. Όταν ο μαθητής κατορθώσει να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον, τότε εντάσσεται αρμονικά μέσα σε αυτό και θέτει σε λειτουργία τη διαδικασία της μάθησης. 6. Υγεία: Η υγεία αναφέρεται στην καλή φυσιολογική λειτουργία των εξωτερικών και εσωτερικών οργάνων του οργανισμού ενός ατόμου, αλλά και στην ψυχική του υγεία που προέρχεται κυρίως από την προσαρμογή, την ικανοποίηση των ψυχικών του αναγκών και την αποφυγή των συγκρούσεων

Παράγοντες Μάθησης (3) 7. Μέθοδος: Είναι ο δρόμος που ακολουθεί η διδασκαλία για να φτάσει στους στόχους της. Δεν υπάρχει μία μέθοδος για όλες τις περιπτώσεις, για όλους τους μαθητές και για όλους τους δασκάλους και αυτό γιατί κάθε φορά είναι διαφορετικοί οι επιδιωκόμενοι σκοποί, διαφορετική η φύση του αντικειμένου της διδασκαλίας, διαφορετικό το επίπεδο και η ιδιοσυγκρασία των μαθητών. 8. Σχολική ατμόσφαιρα: Οι σχέσεις διδασκόντων-διδασκομένων είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη μάθηση. Έρευνες έχουν αποδείξει όχι μόνο τη θετική ψυχολογική επίδραση μιας τέτοιας στάσης του δασκάλου πάνω στους μαθητές, αλλά και αύξηση στην επίδοση τους 9. Δάσκαλος: Ο δάσκαλος είναι υπεύθυνος για την οργάνωση, το συντονισμό, την εκτέλεση και αξιολόγηση της διδασκαλίας. Χρέος έχει να μαθαίνει το μαθητή να μαθαίνει, να δημιουργεί ένα δημοκρατικό κλίμα μέσα στην τάξη και να προσπαθεί να βοηθά τους μαθητές στην επίλυση των προβλημάτων τους

Αρχές Μάθησης (1) Άλλοι επιστήμονες αναφέρονται σε αρχές μάθησης που πρέπει να εφαρμόζονται στη διδακτική πράξη για να την επηρεάσουν αποτελεσματικά. Τέτοιες αρχές είναι (Τριλιανός, 2003): Ετοιμότητα για μάθηση: Κατάσταση στην οποία ένα άτομο κατέχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να αποκτήσει μια νέα γνώση ή δεξιότητα 2. Επανάληψη: Διαδικασία η οποία δρα θετικά σε ορισμένες μαθησιακές περιπτώσεις, αλλά γενικά εκφράζονται αμφιβολίες για τη συμβολή της στην ενδυνάμωση της μάθησης.

Αρχές Μάθησης (2) 3. Συνάφεια: Κατά την αρχή της συνάφειας, μάθηση συμβαίνει όταν βρεθούν τοπικά ή χρονικά πλησίον ένας ερεθισμός και μια αντίδραση του ατόμου. 4. Ενίσχυση: Παίρνει συνήθως τη μορφή αμοιβής και έρχεται ως επακόλουθο μιας αντίδρασης του οργανισμού σε ένα ερέθισμα. 5. Παρώθηση: Είναι η διαδικασία που θέτει σε κίνηση, κατευθύνει, υποστηρίζει και σταματά μια ακολουθία συμπεριφοράς προσανατολισμένης σε κάποιο σκοπό

ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Με τον όρο «θεωρία μάθησης» εννοούμε μια ολοκληρωμένη συστηματική άποψη για τη φύση της διαδικασίας μέσα από την οποία οι άνθρωποι σχετίζονται με το περιβάλλον τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να επαυξάνουν την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν πιο αποτελεσματικά τόσο τον εαυτό τους όσο και το περιβάλλον τους.

ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Οι θεωρίες μάθησης ασχολούνται με εκείνες τις αλλαγές στην ανθρώπινη δράση και στην ανθρώπινη σκέψη οι οποίες δεν συνιστούν αποτέλεσμα της ίδιας της ψυχοσωματικής εξελικτικής διαδικασίας του ατόμου. Στα 100 περίπου χρόνια μοντέρνας ψυχολογικής έρευνας δεν κατέστη δυνατό να εννοιολογηθεί η έννοια της μάθησης κατά ενιαίο και κοινά αποδεκτό τρόπο.

Στις βασικές θεωρίες περί μάθησης - στηρίζονται σε διαφορετικές φιλοσοφικές αντιλήψεις για τον άνθρωπο, καθώς και σε διαφορετικές επιστημολογικές αρχές και προσεγγίσεις- ανήκουν οι ακόλουθες: Συμπεριφορισμός Γνωστικισμός Εποικοδομισμός

Συμπεριφορισμός Η μάθηση είναι το αποτέλεσμα των αντιδράσεων σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος και μπορεί, κατά συνέπεια, να δομηθεί και να καθοδηγηθεί από το περιβάλλον του ανθρώπου. Διαδικασίες στο επίπεδο της συνείδησης του ατόμου δεν λαμβάνονται υπόψη (Μπιχεβιορισμός)

Γνωστικισμός Αυτή η προσέγγιση εστιάζει στο εσωτερικό του ανθρώπου και συγκεκριμένα σε εκείνες τις διαδικασίες που αφορούν στην επεξεργασία των πληροφοριών και στη λήψη αποφάσεων και στο πλαίσιο των οποίων το ενεργό υποκείμενο διαμορφώνει τις γνωστικές του δομές και σχηματίζει έννοιες.

Κονστρουκτιβισμός Η μάθηση, ως μια αυτοκαθοδηγούμενη και ενεργός διαδικασία, είναι αποτέλεσμα των προσωπικών εμπειριών και ερμηνειών του υποκειμένου. Η γνώση είναι αποτέλεσμα υποκειμενικών ερμηνειών και κατασκευών

Κοινές Παραδοχές (1) Η μάθηση είναι μια ανάγκη η οποία σύμφωνα και με τον Maslow, εμφανίζεται μετά την ικανοποίηση των βασικών ανθρώπινων αναγκών Ο καθένας μας μαθαίνει με το δικό του τρόπο. Αυτός ο τρόπος μπορεί να έχει σχέση με πολλούς παράγοντες, όπως βιολογικοί, κοινωνικοί και πολιτιστικοί. Για να θέλει κάποιος να μάθει κάτι, πρέπει να υπάρχει ένα κίνητρο, μια ανάγκη, μια επιθυμία σε σχέση με το αντικείμενο της μάθησης.

Κοινές Παραδοχές (2) Ο τρόπος με τον οποίο προσφέρουμε το μαθησιακό αντικείμενο είναι αποφασιστικής σημασίας. Π.χ. πρακτική άσκηση, εφαρμογή, απόκτηση και αξιοποίηση εμπειριών, διευκολύνουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα της μάθησης. Παρόλο που η σχέση της προϋπάρχουσας γνώσης ερμηνεύεται διαφορετικά από τις θεωρίες μάθησης, όλες συμφωνούν ότι η γνώση διευκολύνεται από τις προηγούμενες γνώσεις. Ο άνθρωπος έχει δυνατότητες να μαθαίνει συνεχώς

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Συμπεριφορισμού (1) Βασική θέση αυτής της θεωρητικής κατεύθυνσης είναι ότι ο άνθρωπος αποτελεί "προϊόν" του περιβάλλοντός του. Μόνο η παρατηρούμενη συμπεριφορά του ανθρώπου τίθεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Οι εσωτερικές διαδικασίες στον άνθρωπο δεν διαδραματίζουν για αυτή τη θεωρία καμιά σημασία.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Συμπεριφορισμού (2) Στη διαδικασία μάθησης πρωτεύοντα ρόλο έχει ο διδάσκων ο οποίος οργανώνει το σύνολο των ερεθισμάτων και απαντά στις αντιδράσεις των μαθητών. Με αυτό τον τρόπο, δηλαδή με τη θετική ή αρνητική απάντηση στις αντιδράσεις των εκπαιδευόμενων παρεμβαίνει στη διαδικασία μάθησης. Ο ρόλος του μαθητή είναι καθαρά παθητικός.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Γνωστικισμού (1) Το μοντέλο του Γνωστικισμού εστιάζει αποκλειστικά στις διαδικασίες επεξεργασίας πληροφοριών από το άτομο, καθώς και στις γνώσεις που προκύπτουν ως τελικό προϊόν αυτών των διαδικασιών. Οι γνώσεις αυτές μπορούν να αποθηκευθούν στη μνήμη και να ανακληθούν όταν είναι αναγκαίο ή μπορούν να συνδυαστούν με άλλες γνώσεις, έτσι ώστε νέα προκύψει να γνώση ή να συγκριθούν μεταξύ τους για να διαπιστωθούν αποκλίσεις ή συγκλίσεις.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Γνωστικισμού (2) Τα στάδια που συνθέτουν τη μάθηση είναι: η πρόσληψη της πληροφορίας (Input) η γνωστική επεξεργασία της πληροφορίας η γνώση (Output) Από τη σκοπιά του Γνωστικισμού ο μαθητής διαδραματίζει ένα ενεργό ρόλο, καθώς ενεργά προσλαμβάνει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες του περιβάλλοντος κόσμου. Σημασία έχει λοιπόν και η προσφορά πληροφοριών (Input). Ως προς αυτό σημαντικό ρόλο καλείται να διαδραματίσει ο διδάσκων. Αυτός επιλέγει τις πληροφορίες και τις θέτει υπόψη των μαθητών, αυτός επίσης επιλέγει τα προβλήματα με τα οποία θα ενασχοληθούν οι μαθητές.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Γνωστικισμού (3) Ο Issing (2002), συνοψίζει τα βασικά στάδια αυτού του διδακτικού μοντέλου ως εξής: Διάγνωση των ειδικών αναγκών των επιμορφούμενων μέσω της εξακρίβωσης εκείνων των γνωστικών ελλείψεων που δεν επιτρέπουν στους επιμορφούμενους να επιλύσουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα Ανάλυση των προϋποθέσεων των επιμορφούμενων και των συνθηκών μάθησης. Η οργάνωση της διδασκαλίας προϋποθέτει γνώσεις για μια σειρά χαρακτηριστικών των επιμορφούμενων, όπως κίνητρα μάθησης, ενδιαφέροντα, γνωστικές δεξιότητες, γνωρίσματα προσωπικότητας, αντιλήψεις

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Γνωστικισμού (4) Ο Issing (2002), συνοψίζει τα βασικά στάδια αυτού του διδακτικού μοντέλου ως εξής: Ορισμός μαθησιακών στόχων, δηλαδή των επιδιωκόμενων αλλαγών μέσα από τη μεταφορά γνώσης. Επιλογή των περιεχομένων. Ο διδάσκων οφείλει να οριοθετήσει τα περιεχόμενα βάσει των οποίων θα επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι. Βασικό ρόλο στην επιλογή των περιεχομένων διαδραματίζουν τα χαρακτηριστικά των επιμορφούμενων

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Γνωστικισμού (5) Ο Issing (2002), συνοψίζει τα βασικά στάδια αυτού του διδακτικού μοντέλου ως εξής: Σχεδιασμός των μεθόδων και των μέσων διδασκαλίας Ανάπτυξη του μαθησιακού υλικού Αξιολόγηση των δράσεων βάσει των οποίων επιδιώκεται η επιτυχία των διδασκόμενων. Το αποτέλεσμα της μάθησης λειτουργεί ως κριτήριο αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Εποικοδομισμού (1) Ο Εποικοδομισμός, σε αντίθεση με τον Μπιχεβιορισμό και τον Γνωστικισμό, δεν αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην επεξεργασία ερεθισμάτων / πληροφοριών, αλλά στην ατομική αντίληψη και ερμηνεία. Στο επίκεντρο δεν τίθεται, λοιπόν, η γνώση με τη μορφή μιας εξωτερικής του ατόμου αντικειμενικής πραγματικότητας, αλλά η αντίληψη και οι γνώσεις που κατασκευάζει το άτομο για τον κόσμο.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Εποικοδομισμού (2) Κάθε άτομο κατασκευάζει τη δική του πραγματικότητα, η οποία σχετίζεται με τις εμπειρίες του, τις συνθήκες ζωής του και τις κοινωνικές του σχέσεις. Δεν υπάρχει μια ενιαία και κοινά αποδεκτή πραγματικότητα, παρά μόνο διαφορετικές κατασκευές αυτής. Η γνώση, κατά συνέπεια, είναι μια κατασκευή που παράγει κάθε άτομο στη βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Εποικοδομισμού (3) Η μάθηση συνιστά μια αυτοκαθοδηγούμενη διαδικασία η οποία απαιτεί από το άτομο μια ενεργό συμμετοχή στην κατασκευή της γνώσης Όλη η γνώση κατασκευάζεται στη βάση μιας αναστοχαστικής διαδικασίας και δεν μπορεί να μεταφερθεί από άτομο σε άτομο Ο άνθρωπος μαθαίνει μέσω της δράσης Η μάθηση διευκολύνεται αν ενταχθεί σε ένα προϋπάρχον εννοιολογικό πλαίσιο και συνδεθεί με τις υπάρχουσες γνώσεις.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Εποικοδομισμού (4) Η μάθηση επιτελείται μέσα από αυτόνομη και ενεργή δράση των υποκειμένων και προϋποθέτει την αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων δομών και περιεχομένων γνώσης Η μάθηση συνιστά μια κοινωνική διαδικασία με την έννοια ότι προϋποθέτει ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο και κοινωνική αλληλεπίδραση. Η κοινωνική αλληλεπίδραση νοείται ως ο χώρος όπου τα υποκείμενα αποκτούν εμπειρίες και αναπτύσσουν ικανότητες. Οι κοινωνικές επαφές εμπεριέχουν δυνατότητες για τα υποκείμενα να διαπραγματευτούν σημασίες.

Διδασκαλία και μάθηση από τη σκοπιά του Εποικοδομισμού (5) Μάθηση σημαίνει διαπραγμάτευση κοινωνικών σημασιών. Στη διάρκεια αυτής της διαπραγμάτευσης λαμβάνουν χώρα διαδικασίες διεύρυνσης και αλλαγών της ταυτότητας των υποκειμένων Η μάθηση είναι μια συναισθηματική διαδικασία με τη σημασία ότι η οικοδόμηση γνώσεων απαιτεί θετικά συναισθήματα Η μάθηση δεν επιτελείται μέσω της πρόσληψης κάποιων γνώσεων ή αφηρημένων ενοτήτων αλλά μέσω συνεχών κοινωνικών ανταλλαγών

Εποικοδομητικός Σχεδιασμός Διδακτικού Περιβάλλοντος Ο σχεδιασμός ενός περιβάλλοντος μάθησης σύμφωνα με την εποικοδομητική θεώρηση οφείλει να ικανοποιεί τα ακόλουθα κριτήρια / στόχους: αντιπαράθεση με πραγματικά προβλήματα και αυθεντικές καταστάσεις πολλαπλά πλαίσια τα οποία επιτρέπουν τη μεταφορά της γνώσης σε άλλα πεδία εφαρμογών συνεργατική μάθηση

Συμπεράσματα Εποικοδομισμού Διαδικασία μάθησης: πρόκειται για μια ανοιχτή διαδικασία και το ενδιαφέρον δεν στρέφεται στην καθοδηγούμενη και ελεγχόμενη πρόσληψη περιεχομένων, αλλά στην ατομική επεξεργασία προβλημάτων Ρόλος του διδασκόμενου: ο ρόλος του διδασκόμενου είναι κεντρικός. Σε αυτό προφέρονται πληροφορίες με στόχο ο ίδιος να διατυπώσει προβλήματα και να τα λύσει. Η καθοδήγηση είναι πάντοτε έμμεση, έτσι ώστε να υποστηρίζονται οι προσπάθειες αυτοοργάνωσής του. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στις γνώσεις που φέρνει μαζί του ο εκπαιδευόμενος Ο ρόλος του διδάσκοντα: ο διδάσκων οφείλει να φροντίζει για τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος μάθησης με κυρίαρχα γνωρίσματα αυτά της παροχής στήριξης και αναγνώρισης των διδασκόμενων.