ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Διδάσκων: Κλειούσης Ε. Ελευθέριος
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι η πεμπτουσία του επιχειρηματικού σχεδίου. Κατά το στρατηγικό σχεδιασμό οι μάνατζερ είναι υποχρεωμένοι να αναφερθούν λεπτομερώς στην εκπόνηση μιας στρατηγικής που θα οδηγήσει την επιχείρηση σε κυρίαρχη θέση στην αγορά.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Οι στρατηγικοί αναλυτές πρέπει να είναι σε θέση: Να ορίσουν τους μακροχρόνιους αντικειμενικούς στόχους της επιχείρησης. Να προσδιορίσουν τον τρόπο σύνδεσης μεταξύ τεθέντων στόχων και επίτευξής τους. Να εφαρμόσουν μια ολιστική θεώρηση της επιχείρησης. Να θέσουν ασφαλιστικές δικλίδες για την προστασία της επιχείρησης από τυχόν εξωτερικούς κινδύνους. Να προσαρμόζουν τα στρατηγικά σχέδια στις μεταβολές του εξωτερικού περιβάλλοντος.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ (Strategic plan) Το στρατηγικό σχέδιο δίνει τια κατευθυντήριες οδηγίες για όλες τις μελλοντικές δραστηριότητες της επιχείρησης.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ Στρατηγικές σταθεροποίησης (stability strategies) Στρατηγικές μεγέθυνσης (growth strategies) Στρατηγικές αναστροφής (turnaround strategies)
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ Αν οι συντάκτες του επιχειρηματικού σχεδίου ακολουθήσουν στρατηγική σταθεροποίησης, επιλέγουν μεταξύ των εξής: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ: Αφορά συντηρητικές επιχειρήσεις οι οποίες είναι ικανοποιημένες από την έως τώρα πορεία τους ή δεν μπορούν να προβούν σε αλλαγές λόγω ελλιπούς υποδομής και πόρων. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΕΡΔΟΥΣ: Θυσιάζονται τα μακροχρόνια αποτελέσματα για βραχυχρόνια κέρδη. Είναι ευκαιριακή στρατηγική. «Κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι». ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗΣ ΠΑΥΣΗΣ: Υπάρχει ένα διάστημα περισυλλογής και ανασύνταξης μετά από μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία, ώστε να γίνει διαχείριση όσων ήδη επιτεύχθηκαν, καθώς και ανασύνταξη δυνάμεων. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ: Ενδελεχής μελέτη των μεταβολών του εξωτερικού περιβάλλοντος.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗΣ (1/2) Αν οι συντάκτες του επιχειρηματικού σχεδίου ακολουθήσουν στρατηγική μεγέθυνσης, επιλέγουν μεταξύ των εξής: ΚΑΘΕΤΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: Η επιχείρηση θα στοχεύσει στην αγορά προς τα πίσω (δηλαδή θα εξαγοράσει τους προμηθευτές της και οι πρώτες ύλες θα περιοριστούν για τους ανταγωνιστές) ή στην αγορά προς τα εμπρός (δηλαδή θα εξαγοράσει τους διανομείς, μειώνοντας το κόστος διανομής). ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: Εξαγορά ανταγωνιστικών εταιρειών και απόκτηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς. ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΕΝΗ Ή ΑΣΥΣΧΕΤΙΣΤΗ: Η διαφοροποίηση δραστηριοτήτων με μορφή συσχετισμένης διαφοροποίησης σημαίνει απόφαση για παραγωγή σχετικών προϊόντων, ενώ η ασυσχέτιστη διαφοροποίηση σημαίνει παραγωγή μη συναφών μεταξύ τους προϊόντων.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗΣ (2/2) 4. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ: Θεωρείται η δυσκολότερη στρατηγική μεγέθυνσης. Αναφέρεται στην προσπάθεια προώθησης ενός ήδη υπάρχοντος προϊόντος σε μα ήδη υπάρχουσα αγορά. Μεγαλύτερο εμπόδιο ο κορεσμός των καταναλωτών από το προϊόν. 5. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΓΟΡΑΣ: Αφορά τη διείσδυση ενός ήδη υπάρχοντος προϊόντος σε μια νέα αγορά. 6. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ: Εισαγωγή ενός νέου προϊόντος σε μια ήδη υπάρχουσα αγορά.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗΣ Αν οι συντάκτες του επιχειρηματικού σχεδίου ακολουθήσουν στρατηγική αναστροφής, επιλέγουν μεταξύ των εξής: ΑΝΟΡΘΩΣΗ: Συρρίκνωση (κτιριακών εγκαταστάσεων, ανθρώπινου δυναμικού κ.ά για περιορισμό του κόστους) ΑΠΟΕΠΕΝΔΥΣΗ: Πώληση τμήματος ή τμημάτων της επιχείρησης ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ: Η επιχείρηση γίνεται εξαρτώμενη μιας άλλης, διαθέτοντας π.χ., όλες τις πρώτες ύλες της σε μια άλλη επιχείρηση. ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΗ: Πώληση περιουσιακών στοιχείων ως αποτέλεσμα μιας ζημιογόνας πορείας που οδήγησε στο κλείσιμο και στην εκποίησή της.
ΠΡΟΣΟΧΗ!! Πολλές φορές τα στελέχη καταφεύγουν σε στρατηγικές αντιπερισπασμού για να εξαναγκάσουν τον ανταγωνιστή να στραφεί σε ένα ποιόν, με μια επένδυση, σε ένα χώρο όπου εκείνοι δεν έχουν καμία πρόθεση να αναμειχθούν!
ΤΕΛΟΣ