Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας της ΕΕ Εξωτερικές Σχέσεις της ΕΕ 2017-2018 Γκόντζος Χρήστος Εμμανουήλ-Καλός Αλκίνοος
Περιεχόμενα Ιστορική Εξέλιξη Θεσμική Δομή της ΚΠΑΑ EU Battlegroups Μηχανισμός “Αθηνά’’ Ενίσχυση Συνεργασίας (2016 – Σήμερα)
Ιστορική Εξέλιξη
Ιστορική Εξέλιξη 1948: Συνθήκη Βρυξελλών – Δυτικοευρωπαική Ένωση (ΔΕΕ) 1950: Σχέδιο Pleven 1960: Σχέδιο Fouchet 1970: Ευρωπαϊκή Πολιτική Συνεργασία 1987: Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη 1991: Συνθήκη του Μάαστριχτ (2ος Πυλώνας η Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας)
Ιστορική Εξέλιξη 1992:Αποστολές τύπου Petersberg (στα πλαίσια της ΔΕΕ) Αφορούν: Ανθρωπιστικές αποστολές και αποστολές διάσωσης Αποστολές παροχής συμβουλών και αρωγής επί στρατιωτικών θεμάτων Αποστολές πρόληψης των συγκρούσεων και διατήρησης της ειρήνης Αποστολές μαχίμων δυνάμεων για τη διαχείριση των κρίσεων Αποστολές αποκατάστασης της ειρήνης - Επιχειρήσεις σταθεροποίησης μετά το πέρας των συγκρούσεων
Ιστορική Εξέλιξη 1997: Συνθήκη του Άμστερνταμ Ύπατος Εκπρόσωπος ‘’Δημιουργική Αποχή’’ - Ενσωμάτωση των αποστολών τύπου Petersberg 1998: Συνάντηση Κορυφής St. Malo Γαλλο-Βρετανική Συνεργασία Η ΜΒ θετική για αμυντική συνεργασία εντός της ΕΕ
Ιστορική Εξέλιξη 1999: Συμβούλιο του Ελσίνκι – ‘’Πρωταρχικός Στόχος’’ Δημιουργία της Ευρωπαϊκής Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης (ΕΔΤΑ), με στόχο να είναι έτοιμη μέχρι το 2003. Χαρακτηριστικά της ΕΔΤΑ: Αποτελείται από 50.000-60.000 άτομα Μπορεί να αναπτύσσεται εντός 60 ημερών Μπορεί να παραμένει για (τουλάχιστον) 1 χρόνο αναπτυγμένη Αναλαμβάνει όλες τις αποστολές τύπου “Petersberg” Δεν είναι Ευρωστρατός!
2000: Συμβούλιο της Φέιρα - Μη στρατιωτικός «Πρωταρχικός στόχος» Λόγω έλλειψης στρατιωτικών πόρων ήταν αναγκαία η στήριξη και έγκριση απ’ το ΝΑΤΟ. Στην Συμφωνία του Βερολίνου (1996), η οποία άνοιξε τον δρόμο για την δημιουργία της ΕΔΤΑ, το ΝΑΤΟ έθεσε τρεις όρους, τα 3D’s: - No Discrimination: να μπορούν να συμμετάσχουν χώρες εκτός Ένωσης, μέλη ΝΑΤΟ (πχ. Τουρκία) - No Decoupling: η δράση της ΕΔΤΑ να μην έρχεται σε αντίθεση με τη δράση του ΝΑΤΟ - No Duplication: να μην δρα σε αποστολές που δρα το ΝΑΤΟ – ανάληψη μόνο αποστολών τύπου Petersberg 2000: Συμβούλιο της Φέιρα - Μη στρατιωτικός «Πρωταρχικός στόχος» Προβλέπει 5000 αστυνομικοί να είναι έτοιμοι εντός 30 ημερών Δεν υπάρχει ανάμιξη του ΝΑΤΟ, καθώς στον τομέα αυτόν η ΕΕ διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους
Ιστορική Εξέλιξη 2003: Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ασφάλειας 2003: Συμφωνία Berlin Plus (ΕΕ – ΝΑΤΟ) Αποτελεί την συνέχεια της Συμφωνίας του Βερολίνου, και πρόκειται για στρατηγική συνεργασία ΕΕ και ΝΑΤΟ για την διαχείριση κρίσεων. Μεταξύ άλλων προέβλεπε: Πρόσβαση της ΕΕ στις ‘’δυνατότητες σχεδιασμού’’ του ΝΑΤΟ ώστε να σχεδιάζει τις δικές της επιχειρήσεις Διαθεσιμότητα των συνολικών δυνατοτήτων του ΝΑΤΟ στην ΕΕ Αναγνώριση εκ μέρους της ΕΕ ειδικού ρόλου στον ‘’Αναπληρωτή Ανώτατο Διοικητή του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη’’ (NATO’s Deputy Supreme Allied Commander Europe (D-SACEUR)) Οι ρυθμίσεις αυτές εφαρμόστηκαν πρώτη φορά την άνοιξη του 2003 για την επιχείρηση CONCORDIA στην ΠΓΔΜ και στη συνέχεια για την τρέχουσα επιχείρηση EUFOR Althea στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη 2003: Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ασφάλειας
Ιστορική Εξέλιξη 2007: Συνθήκη της Λισαβόνας 2016: EU Global Strategy Νέες αρμοδιότητες στον Ύπατο Εκπρόσωπο Δημιουργία ΕΥΕΔ Ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας - Ανανέωση της λίστας αποστολών Petersberg Χρηματοδότηση των επιχειρήσεων μέσω του μηχανισμού ‘’Αθηνά’’ Πρόβλεψη για ενισχυμένη – μόνιμη διαρθρωμένη συνεργασία στον τομέα της άμυνας (PESCO) Οι αποφάσεις σχετικά με την ΚΠΑΑ λαμβάνονται ομόφωνα, με εξαίρεση ψηφοφορίες που αφορούν τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας και την PESCO, όπου απαιτείται πλειοψηφία 2016: EU Global Strategy
Θεσμική Δομή της ΚΠΑΑ
Επιτροπή Πολιτικής κ’ Ασφάλειας (ΕΠΑ) Political and Security Committee (PSC) Συστάθηκε το 2001 Αποτελείται από τους πρέσβεις των Κ-Μ που εδρεύουν στις Βρυξέλλες Προεδρεύεται από αντιπροσώπους της ΕΥΕΔ Είναι αρμόδια για την ΚΕΠΠΑ (και συνεπώς την ΚΠΑΑ) Ρόλος: - Παρακολουθεί τη διεθνή κατάσταση - Προτείνει στο Συμβούλιο Υπουργών στρατηγικές προσεγγίσεις και επιλογές πολιτικής - Παρέχει καθοδήγηση και επικουρείται από την Στρατιωτική Επιτροπή (EUMC), την Πολιτικο-Στρατιωτική Ομάδα (PMG) και την Επιτροπή Πολιτικής Διαχείρισης Κρίσεων (CIVCOM) - Εξασφαλίζει τον πολιτικό έλεγχο και τη στρατηγική διεύθυνση των επιχειρήσεων διαχείρισης κρίσεων.
Στρατιωτική Επιτροπή της ΕΕ (ΣΕΕΕ) The EU Military Committee (EUMC) Συστάθηκε το 2001 Είναι το ανώτατο στρατιωτικό όργανο στα πλαίσια του Συμβουλίου Αποτελείται από τα ανώτατα αμυντικά στελέχη των Κ-Μ Έχει μόνιμο πρόεδρο που εκλέγεται από τα μέλη της επιτροπής και διορίζεται από το Συμβούλιο Ρόλος: - Διευθύνει όλες τις στρατιωτικές δραστηριότητες της ΕΕ, ιδίως τον σχεδιασμό και την εκτέλεση των στρατιωτικών αποστολών και επιχειρήσεων δυνάμει της ΚΠΑΑ, καθώς και την ανάπτυξη των στρατιωτικών ικανοτήτων - Παρέχει στρατιωτικές συμβουλές στην ΕΠΑ και δίνει συστάσεις για στρατιωτικά θέματα
Επιτροπή Πολιτικής Διαχείρισης Κρίσεων Committee for Civilian Aspects of Crisis Management (CIVCOM) Συστάθηκε το 2000 Αποτελείται από αντιπροσώπους των Κ-Μ της ΕΕ Ρόλος: - Παρέχει συμβουλές στην ΕΠΑ επί των μη στρατιωτικών πτυχών της διαχείρισης κρίσεων - Συντάσσει έγγραφα σχεδιασμού νέων αποστολών - Επεξεργάζεται τη χάραξη στρατηγικών για την πολιτική διαχείριση κρίσεων και τις μη στρατιωτικές ικανότητες
Πολιτικο-Στρατιωτική Ομάδα The Politico-Military Group (PMG) Πρόεδρος της είναι ένας εκπρόσωπος της Ύπατης Εκπροσώπου Διεξάγει προπαρασκευαστικές εργασίες στον τομέα της ΚΠΑΑ για την ΕΠΑ. Καλύπτει τις πολιτικές πτυχές των πολιτικο-στρατιωτικών υποθέσεων της ΕΕ (μεταξύ των οποίων η σχεδίαση, οι ικανότητες και οι επιχειρήσεις και αποστολές) Προετοιμάζει τα συμπεράσματα του Συμβουλίου, παρέχει συστάσεις στην ΕΠΑ και παρακολουθεί την εφαρμογής τους Συνεισφέρει στην ανάπτυξη οριζόντιας πολιτικής και διευκολύνει την ανταλλαγή πληροφοριών. Έχει ιδιαίτερη αρμοδιότητα για τις συμπράξεις με χώρες εκτός ΕΕ και άλλους οργανισμούς, μεταξύ των οποίων οι σχέσεις ΕΕ-ΝΑΤΟ
Στρατιωτικό Επιτελείο (ΣΕ) EU Military Staff (EUMS) Ιδρύθηκε το 2001 Είναι μέρος της ΕΥΕΔ Υπάγεται στην EUMC Αποτελείται από εμπειρογνώμονες στρατιωτικούς αποσπασμένους από τα K-M Παρέχει στρατιωτικές γνώσεις και υποστήριξη στον ΥΕ και την ΕΠΑ Υλοποιεί τις αποφάσεις και οδηγίες της EUMC Παρέχει εκτίμηση της κατάστασης σχετικά με τις δυνάμεις και τις δυνατότητες που διατίθενται από τα κράτη μέλη στην ΕΕ. για τις αποστολές τύπου Petersberg
Άλλα Όργανα - Δρώντες The Crisis Management and Planning Directorate (CMPD) The Civilian Planning and Conduct Capability (CPCC) European Security and Defence College (ESDC) European Union Institute for Security Studies (EUISS) European Union Satellite Centre (EUSC) EU Operations Centre
Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (ΕΟΑ) European Defence Agency (EDA) Ιδρύθηκε το 2004 Συμμετέχουν 27 Κ-Μ (opt-out η Δανία) Έχει επίσης συνάψει συμφωνίες με Νορβηγία, Σερβία, Ελβετία και Ουκρανία Επικεφαλής ο Ύπατος Εκπρόσωπος Το όργανο λήψης αποφάσεων είναι το Διοικητικό Συμβούλιο (κάθε Κ-Μ έχει 1 αντιπρόσωπο) Συνεδριάζει (τουλάχιστον) 2 φορές τον χρόνο σε επίπεδο Υπουργών Άμυνας (ή των αντιπροσώπων τους). Περιλαμβάνει 3 επιχειρησιακές διευθύνσεις: - Σχεδιασμός και Στήριξη της Συνεργασίας - Ικανότητες, Εξοπλισμός και Τεχνολογία - Ευρωπαϊκές Συνέργειες και Καινοτομία
Στόχοι ΕΟΑ: Ανάπτυξη των αμυντικών δυνατοτήτων στον τομέα διαχείρισης κρίσεων - Προώθηση και ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα των εξοπλισμών - Ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης στον τομέα της άμυνας Δημιουργία ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αγοράς αμυντικού εξοπλισμού και προαγωγή σχετικής έρευνας Τον Μάιο του 2017 τα κράτη μέλη συμφώνησαν να ενισχύσον/ διευρύνουν την αποστολή του οργανισμού, καθιστώντας τον, μεταξύ άλλων, κεντρικό φορέα για τις σχετικές με την άμυνα δραστηριότητες που χρηματοδοτεί η ΕΕ.
EU Battlegroups "The European Union has always prided itself on its soft power – and it will keep doing so, because we are the best in this field. However, the idea that Europe is an exclusively “civilian power” does not do justice to an evolving reality. For Europe, soft and hard power go hand in hand." - Federica Mogherini
EU Battlegroups Πολυεθνικοί τακτικοί σχηματισμοί που αντικατέστησαν την ΕΔΤΑ. Αποτελούνται από 1500 άτομα 2 ‘’Μάχιμες Μονάδες’’ βρίσκονται πάντα σε ετοιμότητα, κάθε μια είναι διαθέσιμη για 6 μήνες Είναι ικανές να παραμείνουν σε μια αποστολή για 30 – 120 μέρες Οι χώρες συμμετέχουν οικειοθελώς. Αναλαμβάνουν αποστολές τύπου “Petersberg” Εντολή παρέμβασης δίνεται ομόφωνα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, και συνήθως απαιτείται η έγκριση απ’ το ΣΑ του ΟΗΕ Αν και πλήρως λειτουργικά απ’ το 2007, λόγω προβλημάτων όπως έλλειψη πολιτικής βούλησης και κυρίως χρηματοδότησης, δεν έχουν πάρει ακόμα εντολή να αναπτυχθούν. Γι’ αυτό, τον Ιούνιο του 2017 αποφασίστηκε η ένταξη τους στον μηχανισμό ‘’Αθηνά’’.
Μηχανισμός ¨Αθηνά¨ Δημιουργήθηκε το 2004 Διαχειρίζεται τη χρηματοδότηση των κοινών δαπανών των στρατιωτικών επιχειρήσεων της ΕΕ στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ 27 κράτη μέλη της ΕΕ συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση των στρατιωτικών επιχειρήσεων της ΕΕ (η Δανία απέχει απ’ την ΚΠΑΑ) Τα κράτη μέλη συνεισφέρουν με ετήσιο μερίδιο βάσει του ΑΕΠ τους Η διαχείριση του μηχανισμού «Αθηνά» έχει ανατεθεί σε έναν διευθυντή, υπό την εξουσία ειδικής επιτροπής αποτελούμενης από αντιπροσώπους των κρατών μελών που συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση κάθε επιχείρησης Αυτή τη στιγμή, χρηματοδοτούνται από τον μηχανισμό «Αθηνά» έξι υπό εξέλιξη στρατιωτικές επιχειρήσεις της ΕΕ
Ολοκληρωμένες Αποστολές EUAVSEC South Sudan EUMAM RCA ARTEMIS/DRC EUPOL RD CONGO EUSEC RD CONGO EUPOL KINSHASA (DRC) EUFOR RD Congo EUFOR RCA Aceh Monitoring Mission - AMM EUPM/BiH CONCORDIA/FYROM EUPOL Afghanistan EUPOL PROXIMA/FYROM EUPAT EU SSR Guinea-Bissau EUFOR Tchad/RCA EUJUST THEMIS/Georgia EUJUST LEX-Iraq
Ενίσχυση Συνεργασίας Σε Άμυνα και Ασφάλεια (2016 – Σήμερα) Ενίσχυση Συνεργασίας Σε Άμυνα και Ασφάλεια (2016 – Σήμερα)
2013: Συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για εξέλιξη της ΚΠΑΑ, επικεντρώθηκε σε 3 τομείς: α) αύξηση αποτελεσματικότητας και αντίκτυπου της ΚΠΑΑ, β) ενίσχυση της ανάπτυξης αμυντικών δυνατοτήτων και γ) ισχυροποίηση της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας 2015: Επανεπιβεβαίωση των στόχων του 2013 και ανάθεση στην ΥΕ να σχεδιάσει μια ‘’ συνολική στρατηγική της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφαλείας’’ (Global Strategy - 2016) Σεπτέμβριος 2016: Οι ηγέτες της ΕΕ αποφάσισαν να δώσουν νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή εξωτερική ασφάλεια και άμυνα ενισχύοντας τη συνεργασία της ΕΕ σε αυτόν τον τομέα. Δεκέμβριος 2016: Για την υλοποίηση αυτής της δέσμευσης, οι ηγέτες της ΕΕ ενέκριναν συμπεράσματα με τα οποία: Ενέκριναν το σχέδιο εφαρμογής για την ασφάλεια και την άμυνα (Implementation Plan) Υποδέχθηκαν με ικανοποίηση την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή άμυνα. Ζήτησαν την ανάληψη ταχείας δράσης με σκοπό να αυξηθεί η συνεργασία μεταξύ της ΕΕ και του ΝΑΤΟ
1. Σχέδιο Εφαρμογής για Ασφάλεια και Άμυνα Το σχέδιο εφαρμογής καθορίζει την πορεία για την ανάπτυξη της πολιτικής της ΕΕ στους τομείς της ασφάλειας και της άμυνας. Βασιζόμενο στην συνολική στρατηγική της ΕΕ, επικεντρώνεται σε τρεις στρατηγικές προτεραιότητες: την ανταπόκριση στις εξωτερικές συγκρούσεις και κρίσεις την ανάπτυξη των ικανοτήτων των εταίρων την προστασία της ΕΕ και των πολιτών της Οι συγκεκριμένες ενέργειες για την επίτευξη αυτών των στόχων είναι οι εξής:
Α) Συντονισμένη Ετήσια Επανεξέταση στον Τομέα της Άμυνας Coordinated Annual Review on Defence (CARD) - Έχει στόχο την ενίσχυση της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών. - Η CARD στοχεύει στην καλύτερη εποπτεία σε επίπεδο ΕΕ των αμυντικών δαπανών, των εθνικών επενδύσεων και των ερευνητικών προσπαθειών, καθώς και την αύξηση της διαφάνειας και της πολιτικής προβολής των Ευρωπαϊκών αμυντικών δυνατοτήτων. Στα οφέλη συγκαταλέγονται: ο καλύτερος προσδιορισμός των ελλείψεων η εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας η καλύτερη και πιο συνεκτική προσέγγιση όσον αφορά τον σχεδιασμό των αμυντικών δαπανών
‘’Δοκιμαστική’’ Λειτουργία CARD 2017
Β) Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία Permanent Structured Cooperation (PESCO) Προβλέπεται ήδη από την Συνθήκη της Λισαβόνας. - Έχει στόχο την ενίσχυση της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ όσων κρατών μελών επιθυμούν να εμβαθύνουν αυτού του είδους τη συνεργασία. - Τα κράτη μέλη θα συμφωνήσουν κοινό κατάλογο κριτηρίων και υποχρεώσεων, μαζί με συγκεκριμένα σχέδια ανάπτυξης δυνατοτήτων, προκειμένου να αρχίσει η συνεργασία αυτή. Στις 13 Νοεμβρίου 2017, στο περιθώριο της συνόδου του Συμβουλίου, 23 κράτη μέλη υπέγραψαν μια γνωστοποίηση, κάνοντας το πρώτο βήμα για τη σύσταση της PESCO.
11/ 12/ 2017 Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αναγνωρίζει την σύσταση της PESCO Συμμετέχουν 25 μέλη (εκτός ΜΒ, Μάλτα και Δανία) Τα Κ-Μ συμφώνησαν σε μια αρχική λίστα με 17 projects, τα οποία αφορούν: Ασκήσεις Ανάπτυξη δυνατοτήτων Επιχειρησιακή ετοιμότητα στον τομέα της άμυνας Αυτά τα αρχικά projects αναμένεται να υιοθετηθούν επίσημα στις αρχές του 2018
Γ) Στρατιωτική Δυνατότητα Σχεδίασης και Διεξαγωγής Επιχειρήσεων Military Planning and Conduct Capability (MPCC) Έχει στόχο τη βελτίωση των δομών διαχείρισης κρίσεων. Υπάγεται στο Στρατιωτικό Επιτελείο (EUMS) Eργάζεται υπό τον πολιτικό έλεγχο και τη στρατηγική καθοδήγηση της ΕΠΑ Σε στρατηγικό επίπεδο είναι υπεύθυνη για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και τη διεξαγωγή των μη εκτελεστικών στρατιωτικών αποστολών της ΚΠΑΑ, συμπεριλαμβανομένης της συγκέντρωσης, ανάπτυξης, υποστήριξης και επαναφοράς ενωσιακών δυνάμεων. Η δομή αυτή θα βελτιώσει την ικανότητα της ΕΕ να αντιδρά ταχύτερα και με πιο αποτελεσματικό και συνεκτικό τρόπο. - Η απόφαση δημιουργίας της εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2017
Δ) Ενίσχυση των μέσων ταχείας αντίδρασης της ΕΕ Δ) Ενίσχυση των μέσων ταχείας αντίδρασης της ΕΕ - Συμπεριλαμβανομένων των μάχιμων μονάδων της ΕΕ (EU Battlegroups) και των μη στρατιωτικών δυνατοτήτων. Προκειμένου να ενισχυθούν οι δυνατότητες ταχείας αντίδρασης της ΕΕ, οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν τον Ιούνιο του 2017 να περιλάβουν την ανάπτυξη των μάχιμων μονάδων στις κοινές δαπάνες. Η χρηματοδότηση των μάχιμων μονάδων θα γίνεται σε μόνιμη βάση στο επίπεδο της ΕΕ μέσω του μηχανισμού «Αθηνά».
2. Σχέδιο Δράσης για την Ευρωπαϊκή Άμυνα Με 203 δισ. ευρώ που δαπανήθηκαν για την άμυνα το 2015, τα κράτη μέλη της ΕΕ κατέχουν τη δεύτερη θέση παγκοσμίως όσον αφορά τις στρατιωτικές δαπάνες, μετά τις ΗΠΑ. Ωστόσο, τα κονδύλια του αμυντικού προϋπολογισμού συχνά χρησιμοποιούνται αναποτελεσματικά λόγω: του κατακερματισμού της ευρωπαϊκής αγοράς στον τομέα της άμυνας της δαπανηρής αλληλεπικάλυψης των στρατιωτικών δυνατοτήτων της ανεπαρκούς βιομηχανικής συνεργασίας και της έλλειψης διαλειτουργικότητας
Το σχέδιο καθορίζει τρεις βασικές δράσεις: Για να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 30 Νοεμβρίου 2016, παρουσίασε το Σχέδιο Δράσης για την Ευρωπαϊκή Άμυνα. Στόχος του σχεδίου δράσης είναι: Να βελτιώσει τη σχέση κόστους/αποτελεσματικότητας των αμυντικών δαπανών Να ενισχύσει την αμυντική συνεργασία Να οικοδομήσει μια ισχυρότερη βιομηχανική βάση Το σχέδιο καθορίζει τρεις βασικές δράσεις: Τη σύσταση ενός Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας Την ενθάρρυνση των επενδύσεων στην αμυντική βιομηχανία Την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς στον τομέα της άμυνας
3. Ενίσχυση Συνεργασίας ΕΕ - ΝΑΤΟ Στις 8 Ιουλίου 2016, η ΕΕ και το ΝΑΤΟ υπέγραψαν κοινή δήλωση για να ενισχύσουν περαιτέρω τη συνεργασία τους σε 7 στρατηγικούς τομείς: υβριδικές απειλές επιχειρησιακή συνεργασία, μεταξύ άλλων σε θέματα θαλάσσιας πολιτικής ασφάλεια στον κυβερνοχώρο αμυντικές ικανότητες βιομηχανία και έρευνα συντονισμένες ασκήσεις ανάπτυξη ικανοτήτων - Στις 6 Δεκεμβρίου 2016, το Συμβούλιο ενέκρινε κοινή δέσμη 42 προτάσεων, η οποία εγκρίθηκε επίσης από το ΝΑΤΟ.
5/12/2017: Νέα δέσμη προτάσεων Το Συμβούλιο ενέκρινε συμπεράσματα σχετικά με τη συνεργασία ΕΕ-ΝΑΤΟ, υιοθετώντας νέες προτάσεις για συγκεκριμένες δράσεις σε τομείς όπως: καταπολέμηση της τρομοκρατίας γυναίκες ειρήνη και ασφάλεια στρατιωτική κινητικότητα Η κοινή δέσμη νέων προτάσεων τελεί υπό έγκριση σε παράλληλη διαδικασία από το ΝΑΤΟ μέσω του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου.
Σύνοψη Σχέσεων ΕΕ - ΝΑΤΟ 1949: Ίδρυση ΝΑΤΟ – Σήμερα 22 απ’ τα 29 μέλη του ΝΑΤΟ είναι Κ-Μ της ΕΕ Συμφωνίες Berlin (1996) και Berlin Plus (2003) Η Συνθήκη της Λισαβόνας αναφέρει ότι η ΕΕ ‘’σέβεται τις υποχρεώσεις που απορρέουν για ορισμένα κράτη μέλη στα πλαίσια της οργάνωσης του ΝΑΤΟ, και συμβιβάζεται με την κοινή πολιτική ασφάλειας και άμυνας που διαμορφώνεται μέσα στο πλαίσιο αυτό’’ Η ΕΕ αντλεί στρατιωτικούς πόρους και τεχνογνωσία στον σχεδιασμό επιχειρήσεων από το ΝΑΤΟ Συνεργασία ΕΕ – ΝΑΤΟ σε επιχειρήσεις 2016 - Σήμερα: περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας ΕΕ – ΝΑΤΟ
Παραπομπές Μηχανισμός ‘’Αθηνά’’ http://www.consilium.europa.eu/el/policies/athena/ Συνεργασίες NATO – ΕΕ https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/pdf_2016_07/2016 0630_1607-factsheet-nato-eu-en.pdf EU Battlegroups https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/factsheet_battlegroups.pdf PESCO – 17 αρχικά projects http://www.consilium.europa.eu/media/32020/draft-pesco-declaration- clean-10122017.pdf Συμφωνία ΕΕ – ΝΑΤΟ 2016 (και οι 42 Δράσεις) http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15283-2016- INIT/el/pdf