Η Δυναμική της ομάδας: Η συμβολή της αποτελεσματικής επικοινωνίας (ακρόασης) Εισηγητής: Μιχάλης Χρυσός Παιδαγωγός-Αναλυτής Σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Η ομάδα……. Αναφέρεται σε ένα σύνολο αλληλεπιδρώντων ατόμων που διαθέτουν τη συνείδηση της συμμετοχής και τα κίνητρα τόσο της εκτέλεσης κάποιου κοινού έργου όσο και της ικανοποίησης κοινών συναισθηματικών αναγκών (Κοσμόπουλος, 1983) Είναι ενταγμένη σε συγκεκριμένο περιβάλλον και αποτελεί μια ζωντανή αναπτυσσόμενη διεργασία που διαρκώς αλλάζει (Βασιλείου, 1987)
Διαδικασίες προώθησης ή διάλυσης ομάδας Παράγοντες που προωθούν την ομάδα ΩΣ ΠΡΟΣ: Παράγοντες που διαλύουν την ομάδα Δομή ομάδας Κανόνες Συνοχή Όρια Ρόλοι Επικοινωνία
Ως προς τη δομή της ομάδας Κοινός στόχος Συγκεκριμένα μαθησιακά έργα Χρονοδιάγραμμα εργασιών Μέγεθος ομάδας Ε= ν(ν-1) Ομοιογένεια ή ανομοιογένεια
Ως προς τους κανόνες Ρυθμιστικοί κανόνες (νόρμες) Υπό διαπραγμάτευση, ευλύγιστοι Δυνατότητα παραβίασης ή αλλαγής Συνειδητοί Ασκήσιμοι
Ως προς τη συνοχή Αναφορά των μελών στο ‘εμείς’ Συλλογικότητα και έλξη
Ως προς τα όρια Προσχώρηση νέου μέλους Αποχώρηση παλιού μέλους
Ως προς τους ρόλους Διακριτοί ρόλοι Ο ηγέτης Ο εμψυχωτής Ο αμφισβητίας Ο αποδιοπομπαίος τράγος
Ως προς την επικοινωνία Λειτουργεί στο επίπεδο του περιεχομένου (εμφανές) Λειτουργεί στο επίπεδο της σχέσης των επικοινωνών (κάτω από το συνειδητό) Πηγή: V. Satir (1989)
Η σημασία της επικοινωνίας Η επιτυχής επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ των ατόμων οδηγούν στην ανάπτυξη των διαπροσωπικών τους σχέσεων, όταν η συμπεριφορά του ενός επηρεάζει και/ή επηρεάζεται από τη συμπεριφορά του άλλου (face to face) ή των άλλων (διατομικά) ή μεταξύ ομάδων (διομαδικά).
Η αποτελεσματική ακρόαση διάθεση χρόνου καλή βλεμματική επαφή κανονική ένταση και χρωματισμός της φωνής χαμόγελο, σιωπή μέτρια φυσική απόσταση και κλίση του σώματος μικρές ενθαρρύνσεις (απλές λέξεις, π.χ. ‘συνέχισε….’, νεύματα του κεφαλιού) απουσία διακοπών ή επικριτικής στάσης ή διατύπωσης κρίσεων