ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΛΙΑΝΟΥ ΕΦΗ MSc Ναυτιλίας, Μεταφορών και Διεθνούς Εμπορίου Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Αθήνα , 2017
Η αρχή της νομιμότητας της διοικητικής δράσης : συνίσταται στην υποχρέωση της Διοίκησης να δρα σύμφωνα με τους κανόνες δικαίου που διέπουν τη δράση, λειτουργία και οργάνωσή της. Με την αρχή αυτή εκφράζεται η σχέση μεταξύ νομοθετικής εξουσίας και δημόσιας διοίκησης σε ένα κράτος δικαίου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Πτυχές της αρχής της νομιμότητας : Η αρχή της νομιμότητας εκφράζει τις εξής δύο πτυχές: η δημόσια διοίκηση υπόκειται στο δίκαιο και οφείλει να σέβεται τις επιταγές και τις απαγορεύσεις του η δημόσια διοίκηση μπορεί να περιορίσει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες καθώς και την ιδιοκτησία των πολιτών μόνο βάσει νόμου. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η αρχή της νομιμότητας έχει : θετικό περιεχόμενο: οι ενέργειες της διοίκησης θα πρέπει να είναι σύμφωνες ή να εναρμονίζονται με τους κανόνες δικαίου αρνητικό περιεχόμενο: οι ενέργειες της διοίκησης δεν πρέπει να αντίκεινται προς τους κανόνες αυτούς ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Κράτος : είναι η αυτοδύναμη οργάνωση λαού μέσα σε μια χώρα βάσει ενός συνόλου κανόνων δικαίου, το οποίο καλείται εθνική έννομη τάξη ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Δίκαιο : είναι το σύστημα των κανόνων οι οποίοι ρυθμίζουν αναγκαστικά τη συμπεριφορά των ανθρώπων βάσει ενός ειδικού κοινού στοιχείου, πχ του αντικειμένου της ρύθμισης, της χώρας όπου ισχύει κλπ. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Κανόνας δικαίου : είναι κάθε πρόταση που ρυθμίζει ορισμένη συμπεριφορά, υποχρεωτική για τους αποδέκτες, η συμμόρφωση προς την οποία εξασφαλίζεται με την απειλή κύρωσης στον παραβάτη και με τη δύναμη της κρατικής εξουσίας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Διοικητικό Δίκαιο : είναι το δίκαιο που διέπει τη δημόσια διοίκηση και θεμελιώνεται στην αρχή της νομιμότητας και στο κράτος δικαίου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Πηγές του Δικαίου : είναι οι αναγνωρισμένοι σε ένα κράτος τρόποι με τους οποίους παράγονται κανόνες δικαίου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Πηγές του Διοικητικού Δικαίου είναι : το Σύνταγμα το ευρωπαϊκό δίκαιο το διεθνές δίκαιο οι νόμοι οι κανονιστικές πράξεις της διοίκησης η νομολογία οι γενικές αρχές του διοικητικού δικαίου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ
Σύνταγμα : καλείται ο θεμελιώδης και ιεραρχικά ανώτερος νόμος του κράτους που καθορίζει τον τρόπο δημιουργίας των άλλων κανόνων δικαίου της έννομης τάξης, τα όργανα, τον τρόπο συγκρότησης και λειτουργίας τους, την αρμοδιότητα και την ιεραρχία τους ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Ο Νόμος : Τυπικός: είναι η έκφραση πολιτειακής βούλησης, όπως αυτή εκφράζεται σύμφωνα με ορισμένους τύπους από τη Βουλή και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Ουσιαστικός: είναι κάθε κανόνας δικαίου ανεξάρτητα από τη μορφή του ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Αρχές Καλής Νομοθέτησης : κατά την κατάρτιση των νόμων πρέπει να εφαρμόζονται οι αρχές της καλής νομοθέτησης όπως η αναγκαιότητα, η αναλογικότητα, η απλότητα και η σαφήνεια του νόμου, η διαφάνεια, η δυνατότητα υποβολής προτάσεων από τους πολίτες, η ισότητα των φύλων, η δημοκρατική νομιμοποίηση και οι λοιπές αρχές του άρθρου 2 του Ν. 4048/2012 (ΦΕΚ Α΄/34) ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης : πρόκειται για την κατ’ εξοχήν έκφραση της κανονιστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης μέσω του θεσμού της νομοθετικής εξουσιοδότησης ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Αρχή της διάκρισης των εξουσιών Η κρατική εξουσία διακρίνεται σε τρεις επιμέρους εξουσίες ή λειτουργίες: τη νομοθετική τη δικαστική την εκτελεστική ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η Νομοθετική εξουσία : ασκείται από τη Βουλή και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Επιτρέπεται όμως στο νομοθέτη να εξουσιοδοτεί υπό προϋποθέσεις την εκτελεστική εξουσία να εκδίδει κανονιστικές πράξεις ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η Δικαστική εξουσία : ασκείται από τα δικαστήρια που διακρίνονται σε αστικά, ποινικά και διοικητικά ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ
Η Εκτελεστική εξουσία : ασκείται από την Κυβέρνηση και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η αρχή της νομιμότητας της διοικητικής δράσης : είναι συνέπεια των αρχών της λαϊκής κυριαρχίας και του αντιπροσωπευτικού συστήματος και συνακόλουθα της υπεροχής και του τεκμηρίου της αρμοδιότητας του νομοθετικού οργάνου, που συγκροτείται από αντιπροσώπους του εκλογικού σώματος. Με την υπαγωγή της Δημόσιας Διοίκησης, που αποτελεί την εκτελεστική εξουσία, στους κανόνες του δικαίου που θεσπίζονται με πράξεις του νομοθετικού οργάνου, επιδιώκεται η έμμεση υποταγή της Διοίκησης στο εκλογικό σώμα, δηλαδή, τον φορέα της λαϊκής κυριαρχίας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η αρχή της νομιμότητας κατοχυρώνεται συνταγματικά: Άρθρο 5 παρ. 3 (προστασία της προσωπικής ελευθερίας από επεμβάσεις και προσβολές των οργάνων της κρατικής εξουσίας) Άρθρο 7 παρ. 1 (καθιέρωση της αρχής της νομιμότητας στο ποινικό δίκαιο) Άρθρο 26 παρ. 2 (που καθιερώνει την αρχή της διάκρισης των εξουσιών) Άρθρο 50 (αρμοδιότητες Προέδρου της Δημοκρατίας) Άρθρο 78 (αρχή της νομιμότητας στο χώρο του φορολογικού δικαίου) Άρθρο 82 παρ. 1 και 2 (οριοθέτηση της κυβερνητικής εξουσίας) Άρθρα 94 και 95 (μόνο τα δικαστήρια έχουν δικαίωμα να ακυρώνουν τις διοικητικές πράξεις ενώ η διοίκηση υποχρεούται να συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις) ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Καταπολέμηση διαφθοράς- κακοδιοίκησης
Οι θεμελιώδεις αρχές της Δημόσιας Διοίκησης (1): Η δημόσια διοίκηση βασίζεται σε μια σειρά από αρχές οι οποίες διέπουν και νομιμοποιούν τη δράση της : αρχή της νομιμότητας, η οποία απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου και συνεπάγεται ότι η διοίκηση λειτουργεί στο πλαίσιο των νόμων αρχή της υπεροχής και της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος αρχή της δράσης της διοικήσεως, η οποία υλοποιείται ως νόμιμη και ως θεμιτή δράση ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Οι θεμελιώδεις αρχές της Δημόσιας Διοίκησης (2): αρχή της συνέχειας της λειτουργίας των υπηρεσιών της διοίκησης αρχή της ακροάσεως των διοικουμένων (άρθρο 20 § 2 Σ) αρχή της χρηστής διοικήσεως, η οποία πρέπει να σέβεται την προστασία των δικαιωμάτων του διοικουμένου και να λειτουργεί με επιείκεια αρχή της καλής πίστης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Οι θεμελιώδεις αρχές της Δημόσιας Διοίκησης (3): αρχή της αναλογικότητας, δηλαδή της επιλογής μέσων ανάλογων προς τον επιδιωκόμενο από τα όργανα της δημόσιας διοίκησης σκοπό αρχή της αμεροληψίας των οργάνων της δημόσιας διοίκησης κατά την άσκηση των καθηκόντων τους αρχή της ισότητας, και ειδικότερα της αναλογικής ισότητας αρχή της αιτιολογίας των διοικητικών πράξεων αρχή του ελέγχου της δημόσιας διοίκησης, μέσα από την άσκηση του δικαιώματος αναφοράς στις διοικητικές αρχές και το δικαίωμα προσφυγής στην δικαιοσύνη ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η αρχή της διαφάνειας της διοικητικής δράσης : Στη σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση η δραστηριότητα των διοικητικών οργάνων διέπεται από την αρχή της διαφάνειας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ
Η διαφάνεια της κρατικής δράσης: Ως διαφάνεια της κρατικής δράσης εννοούμε : τη δημοσιοποίηση όλων των αποφάσεων και ενεργειών της κρατικής εξουσίας την αποκάλυψη όλων των στοιχείων στα οποία στηρίχθηκε αυτή ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η διαφάνεια της κρατικής δράσης: συνιστά σημαντικό μέσο καταπολέμησης της διαφθοράς αποσκοπεί κυρίως στη συμμετοχή των πολιτών στην άσκηση της κρατικής εξουσίας και στην αποτελεσματική άσκηση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η διαφάνεια της κρατικής δράσης (1): Η αρχή της διαφάνειας στην ελληνική νομοθεσία κατοχυρώνεται με πληθώρα συνταγματικών διατάξεων: το άρθρο 5 Α του Σ (δικαίωμα παροχής πληροφόρησης και πρόσβασης στα διοικητικά έγγραφα) Το άρθρο 10 παρ. 1 (δικαίωμα αναφοράς στις αρχές) το άρθρο 14 παρ 9 (διαφάνεια στην ενημέρωση), το άρθρο 29 παρ 2 (διαφάνεια στις εκλογικές δαπάνες και στα οικονομικά των κομμάτων, των βουλευτών, των υποψηφίων βουλευτών και των υποψηφίων στην τοπική αυτοδιοίκηση) ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η διαφάνεια της κρατικής δράσης (2): το άρθρο 102 παρ.5 του Σ (διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης) το άρθρο 103 παρ.7 (διαφάνεια στην πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα) ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Η αρχή της διαφάνειας της διοικητικής δράσης : Περιορισμοί μπορεί να επιβληθούν με νόμο για λόγους εθνικής ασφάλειας, καταπολέμησης του εγκλήματος ή προστασίας του δικαιωμάτων και συμφερόντων τρίτων. Η διευκόλυνση του δικαιώματος πρόσβασης στις πληροφορίες αποτελεί υποχρέωση του κράτους, τηρουμένων των εγγυήσεων των άρθρων 9, 9Α και 19 Σ. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα: Όσον αφορά τη συνταγματική πρόνοια περί προστασίας από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αυτή εξειδικεύεται με το Ν. 2472/2007, όπως ισχύει, αντικείμενο του οποίου είναι η θέσπιση προϋποθέσεων για την προστασία από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με σκοπό την προστασία θεμελιωδών ελευθεριών των φυσικών προσώπων και ιδίως της ιδιωτικής ζωής ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας : Οι προαναφερθείσες συνταγματικές διατάξεις εξειδικεύονται, όσον αφορά την επικοινωνία διοίκησης- πολιτών, με τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, όπως ισχύει, ιδίως στα άρθρα 16 και 5 τα οποία θεσπίζουν την πρόσβαση στα διοικητικά έγγραφα ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Δικαιώματα Πολιτών και Επιχειρήσεων στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο: Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στο πλαίσιο των προσπαθειών του για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων στις καθημερινές συναλλαγές τους με τη Διοίκηση με σχετική εγκύκλιο υπενθυμίζει συνοψίζοντας τα βασικά δικαιώματα αυτών ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
«Οδηγός Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς» : ο νέος Οδηγός (www.ydmed.gov.gr) περιλαμβάνει τις πρόσφατες ρυθμίσεις, όπως είναι οι διατάξεις περί διαφάνειας, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και αυτές του νέου πειθαρχικού δικαίου, ενώ ταυτόχρονα υιοθετεί μια σφαιρικότερη προσέγγιση συμπεριλαμβάνοντας τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών όταν συναλλάσσονται με δημόσιες υπηρεσίες ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας : Το άρθρο 5 του ΚΔΔ/σίας θεσπίζει: παρ. 1: γενικό δικαίωμα γνώσης των διοικητικών εγγράφων παρ. 2 : ειδικό έννομο συμφέρον γνώσης ιδιωτικών εγγράφων παρ. 3 : μη ύπαρξη σχετικού δικαιώματος στις περιπτώσεις που το έγγραφο αφορά την ιδιωτική ή οικογενειακή ζωή τρίτου ή αν παραβλάπτεται απόρρητο ή αφορά συζητήσεις του Υπουργικού Συμβουλίου ή αν δυσχεραίνεται ουσιωδώς η έρευνα δικαστικών, διοικητικών, αστυνομικών ή στρατιωτικών αρχών παρ. 6 : χρονική προθεσμία χορήγησης του εγγράφου, ή απόρριψης του αιτήματος, 20 ημερών ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Ν. 3861 (ΦΕΚ Α΄ 112/13.07.2010) «Πρόγραμμα Διαύγεια» : Ν. 3861 (ΦΕΚ Α΄ 112/13.07.2010) «Πρόγραμμα Διαύγεια» : Αντικείμενο του νόμου αυτού είναι η εισαγωγή της υποχρέωσης ανάρτησης των νόμων, των προεδρικών διαταγμάτων και των πράξεων που εκδίδουν τα κυβερνητικά, διοικητικά και αυτοδιοικητικά όργανα του άρθρου 2 στο Διαδίκτυο και η δημιουργία των προϋποθέσεων και διαδικασιών για τη διασφάλιση ευρύτατης δημοσιότητας αυτών ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
«Πρόγραμμα Διαύγεια» : με τις ρυθμίσεις αυτές δεν καταργείται το υφιστάμενο σύστημα δημοσίευσης αλλά συμπληρώνεται και ενισχύεται. Οι προαναφερθείσες διατάξεις σε συνδυασμό με αυτές του Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α΄) επεκτείνονται ως προς τους υπόχρεους φορείς και στα αιρετά όργανα της αυτοδιοίκησης, στα νομικά τους πρόσωπα και στις επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διοικητικά όργανα : ονομάζονται όλα τα δημόσια όργανα της έννομης τάξης που ασκούν δημόσια εξουσία και δεν ανήκουν στη νομοθετική ή δικαστική εξουσία ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Κυριότερα κυβερνητικά όργανα (1): Κεντρικά - Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ Α΄98 22.4.2005) περί «Κωδικοποίησης της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» : Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κυβέρνηση Τα προβλεπόμενα από το ως άνω π.δ. περί συλλογικών οργάνων της κυβέρνησης ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Κυριότερα κυβερνητικά όργανα (2): Πρωθυπουργός Υπουργοί Υφυπουργοί Γενικοί Γραμματείς ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Κυριότερα κυβερνητικά όργανα (3): Περιφερειακά - ΝΟΜΟΣ 3852/2010 (ΦΕΚ Α' 87/7.6.2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της ΑυτοΔιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» : Δήμοι-Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες (Πρώτος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης) Περιφέρειες (Δεύτερος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης) Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διοικητικά όργανα: Για να είναι αρμόδια προς έκδοση διοικητικών πράξεων θα πρέπει να έχουν νόμιμη υπόσταση, δηλαδή να έχουν τηρηθεί όλες οι νομικές προϋποθέσεις που ορίζουν τα της συστάσεώς τους ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Σύσταση διοικητικών οργάνων: Οι σχετικές διατάξεις καθορίζουν τις προϋποθέσεις με τις οποίες αποκτάται η ιδιότητα ενός διοικητικού οργάνου (εκλογή ή διορισμός) και προβλέπονται ρητά από το Σύνταγμα, ή από νομοθετική διάταξη ή από κανονιστική πράξη που εκδίδεται κατόπιν νομοθετικής εξουσιοδότησης ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Το όργανο στερείται νόμιμης υπόστασης όταν : δεν υπάρχει πράξη που να προβλέπει τα της συστάσεώς του υπήρχε πράξη, αλλά είχε εκδοθεί καθ΄ υπέρβαση καθηκόντων πράξεις που εκδόθηκαν από όργανο το οποίο δεν είχε νόμιμη υπόσταση θεωρούνται ανύπαρκτες ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διακρίσεις διοικητικών οργάνων : Από πλευράς αρμοδιότητας : όργανα με αποφασιστική αρμοδιότητα γνωμοδοτικά Ανάλογα με τον αριθμό των προσώπων που τα αποτελούν: μονομελή συλλογικά ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
De facto διοικητικό όργανο: Εάν η πράξη διορισμού ή εκλογής του προσώπου που αποτελεί το μονομελές όργανο δεν είναι ανυπόστατη αλλά παράνομη και συνεπώς πάσχει ακυρότητα, δεν επιδρά στο κύρος των διοικητικών πράξεων που έχει εκδώσει ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Συλλογικά διοικητικά όργανα (αρ. 13-15 Κ.Δ.Δ.): Οι κανόνες που τα διέπουν αφορούν τη συγκρότηση, σύνθεση και λειτουργία τους. Αποσκοπούν στην προστασία των διοικούμενων, διότι εξασφαλίζουν κάθε φορά τη διερεύνηση των υποθέσεων που τους αφορούν από τα πράγματι αρμόδια πρόσωπα και μάλιστα κατά τρόπο αμερόληπτο και αντικειμενικό, και αφετέρου στην εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης και την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Συγκρότηση συλλογικών οργάνων (αρ. 13 Κ.Δ.Δ.): Είναι ο καθορισμός του αριθμού και της ιδιότητας των μελών του συλλογικού οργάνου, με πράξη που προβλέπει ο νόμος. Τα συλλογικά όργανα, αν στο νόμο δεν ορίζεται διαφορετικά, συγκροτούνται τουλάχιστον από (3) μέλη ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Το διοικητικό όργανο έχει νόμιμη συγκρότηση όταν : Το διοικητικό όργανο έχει νόμιμη συγκρότηση όταν : Έχουν ορισθεί όλα τα μέλη (τακτικά και αναπληρωματικά) που προβλέπει ο νόμος. Ο ορισμός του ιδίου προσώπου με περισσότερες από μια ιδιότητες δεν επιτρέπεται ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Σύνθεση συλλογικού οργάνου: είναι η νόμιμη συμμετοχή των τακτικών ή σε περίπτωση κωλύματος αναπληρωματικών μελών του συλλογικού οργάνου. Όταν τα τακτικά μέλη απουσιάζουν ή κωλύονται παρίστανται τα αναπληρωματικά μέλη. Όλα τα μέλη (τακτικά και αναπληρωματικά) πρέπει να έχουν προσκληθεί εγκαίρως. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Η νόμιμη σύνθεση συλλογικού οργάνου έχει σχέση με: Η νόμιμη σύνθεση συλλογικού οργάνου έχει σχέση με: τον αριθμό και την ιδιότητα των φυσικών προσώπων που απαιτούνται για να λειτουργήσει νόμιμα το όργανο τη σύμφωνα με το νόμο κλήση τους τη σύνδεσή τους, τυχόν ιδιαίτερο δεσμό τους με ορισμένη υπόθεση για την οποία καλούνται να αποφασίσουν ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Λειτουργία : Κατά το άρθρο 14 του ΚΔΔ, η νομιμότητα της σύνθεσης του συλλογικού οργάνου δεν επηρεάζεται από την τυχόν εναλλαγή των μετεχόντων μελών σε διαδοχικές συνεδριάσεις. Μέλη συλλογικού οργάνου τα οποία είναι σύζυγοι ή συνδέονται μεταξύ τους με συγγένεια έως και τετάρτου βαθμού εξ αίματος ή αγχιστείας δεν επιτρέπεται να μετάσχουν στην ίδια συνεδρίαση. Οι συνεδριάσεις είναι μυστικές εκτός αν ο νόμος ορίζει διαφορετικά ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Απαρτία : Για να λάβει έγκυρη απόφαση το συλλογικό όργανο πρέπει να υπάρχει ορισμένος αριθμός μελών, που καθορίζεται από το Νόμο, ελλείψει δε σχετικής διάταξης, περισσότερα από τα μισά των διορισμένων τακτικών μελών . Η απαρτία πρέπει να υπάρχει καθ' όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης προς λήψη απόφασης. Στα τριμελή συλλογικά όργανα για να υπάρχει απαρτία απαιτείται η παρουσία και των τριών μελών (ΚΔΔ άρθρο 14 παρ. 1 ) ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Αμεροληψία αρ. 7 Κ.Δ.Δ.: Τα διοικητικά όργανα, μονομελή ή συλλογικά, πρέπει να παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης κρίσης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Ο κανόνας κάμπτεται σε περίπτωση που δηλώνεται αποχή, ή ζητείται η εξαίρεση, τόσων μελών συλλογικού οργάνου ώστε τα απομένοντα να μη σχηματίζουν την κατά την παρ. 1 του άρθρου 14 απαρτία ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Αρμοδιότητα : είναι η ικανότητα του διοικητικού οργάνου να ασκήσει ορισμένη δραστηριότητα που καθορίζεται από το νόμο ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ν
Η Αρμοδιότητα του δημοσίου οργάνου: απορρέει από την αρχή της νομιμότητας αποτελεί άσκηση δημόσιας εξουσίας είναι υποχρέωση και όχι δικαίωμα εκφράζει και δεσμεύει το κράτος μπορεί να είναι τόσο νομική όσο και υλική ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Επομένως : η διοίκηση οφείλει ή μπορεί να προβαίνει μόνο στις ενέργειες που προβλέπονται ή επιτρέπονται από το ισχύον δίκαιο ενώ τα διοικητικά όργανα μπορούν να εκδίδουν νόμιμα διοικητικές πράξεις, να συνάπτουν συμβάσεις ή να προβαίνουν σε υλικές ενέργειες μόνο εφόσον έχουν σχετική αρμοδιότητα ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Καθ΄ύλην αρμοδιότητα : συνίσταται στον καθορισμό του αντικειμένου της δραστηριότητας του διοικητικού οργάνου, δηλαδή των θεμάτων που πρόκειται να ρυθμιστούν με τις πράξεις που θα εκδώσει ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Κατά τόπον αρμοδιότητα : συνίσταται στον καθορισμό μιας εδαφικής περιοχής μέσα στην οποία θα ασκηθεί η καθ΄ύλην αρμοδιότητα ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Αποφασιστική αρμοδιότητα : όταν παρέχει στο όργανο την ικανότητα να εκδώσει πράξη αυτό μόνον ή και με σύμπραξη άλλων οργάνων ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Γνωμοδοτική ή συμβουλευτική αρμοδιότητα : όταν παρέχει στο όργανο την ικανότητα να διατυπώσει γνώμη η πρόταση, εάν η πράξη για την οποία ζητείται είναι νόμιμη η σκόπιμη, ύστερα από ερώτημα οργάνου που έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα . Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διακρίσεις γνωμοδοτικής αρμοδιότητας αρ. 20 Κ.Δ.Δ.: απλή γνώμη, όταν το όργανο που αποφασίζει δεν δεσμεύεται από αυτή, αλλά μπορεί να αποφασίσει διαφορετικά σύμφωνη γνώμη, όταν το όργανο που αποφασίζει δεσμεύεται, οπότε είτε μπορεί να εκδώσει την πράξη, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, είτε να μην την εκδώσει, με ειδική όμως αιτιολογία ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Αποκλειστική αρμοδιότητα : όταν ο φορέας είναι ένα και μόνο διοικητικό όργανο ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Συντρέχουσα αρμοδιότητα : όταν δεν είναι ένα και μόνο όργανο αποκλειστικός φορέας αυτής, π.χ. μεταβίβαση αρμοδιότητας με δυνατότητα παράλληλης άσκησης από το μεταβιβάζον όργανο Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Συλλογική αρμοδιότητα : υπάρχει όταν για την έκδοση της πράξης απαιτείται η δήλωση βούλησης περισσοτέρων του ενός διοικητικών οργάνων π.χ κοινή υπουργική απόφαση. Μπορεί να είναι ταυτόχρονη (συναρμοδιότητα) ή διαδοχική π.χ ρητή έγκριση της πράξης ενός διοικητικού οργάνου από άλλο ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Δέσμια αρμοδιότητα : υπάρχει όταν το όργανο, αφού διαπιστώσει τη συνδρομή των απαιτούμενων προϋποθέσεων υποχρεούται στην έκδοση διοικητικής πράξης. Σιωπηρή άρνηση της Διοίκησης να προβεί στην άσκηση δέσμιας αρμοδιότητας συνιστά παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Διακριτική ευχέρεια : υπάρχει όταν οι κανόνες άσκησής της δεν προκαθορίζουν επακριβώς την ενέργεια του οργάνου, αλλά του αφήνουν σχετική ελευθερία δράσης. Δηλαδή το διοικητικό όργανο μπορεί αλλά δεν υποχρεούται να εκδώσει την πράξη. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Η διακριτική ευχέρεια : τεκμαίρεται, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου ασκείται εντός των ορίων της, όπως προσδιορίζονται από τους ίδιους τους κανόνες δικαίου που την παρέχουν, καθώς και από τις επιταγές του δημοσίου συμφέροντος, την αρχή της ισότητας, της χρηστής διοίκησης, της αναλογικότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Μεταβίβαση αρμοδιότητας : η αρμοδιότητα που έχει ανατεθεί σε ορισμένο όργανο δεν μπορεί να ασκηθεί από άλλο έστω και ανώτερο, εκτός εάν υπάρχει ρητή αντίθετη ρύθμιση η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων επιτρέπεται και γίνεται μόνο με κανονιστική διοικητική πράξη του μεταβιβάζοντος οργάνου, κατόπιν νομοθετικής εξουσιοδότησης το όργανο προς το μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα καθίσταται αποκλειστικά αρμόδιο για την άσκηση αυτής, αρ. 9 του Κ.Δ.Δ. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Παράνομη μεταβίβαση αρμοδιότητας : το συγκεκριμένο όργανο δεν μπορεί να μεταβάλει τους κανόνες που ρυθμίζουν την αρμοδιότητά του η παράβαση των κανόνων περί αρμοδιότητας ερευνάται και αυτεπάγγελτα σε περίπτωση παράνομης μεταβίβασης της αρμοδιότητας, το όργανο προς το οποίο μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα είναι αναρμόδιο και η πράξη που θα εκδοθεί πάσχει ακυρότητα ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Εξουσιοδότηση υπογραφής αρ. 9 παρ. 3 Κ.Δ.Δ.: Παροχή, με ρητή πράξη, από ένα όργανο σε άλλο, συνήθως ιεραρχικά κατώτερο, της δυνατότητας να υπογράφει αντ΄αυτού και με εντολή του ορισμένες πράξεις. Οι πράξεις αυτές αν και φέρουν την υπογραφή του εξουσιοδοτημένου οργάνου, θεωρούνται πράξεις του εξουσιοδοτούντος. Πρέπει να επιτρέπεται από τις διατάξεις που καθορίζουν την αρμοδιότητα του τελευταίου ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ
Αναπλήρωση αρ. 8 Κ.Δ.Δ.: Διαφέρει και από την εξουσιοδότηση και από την μεταβίβαση. Επιτρέπεται η αναπλήρωση φυσικού προσώπου από άλλο σε περίπτωση απουσίας η κωλύματος (Βλ. Υπαλ. Κωδ. Άρθρο 87) . Θεωρείται δε ότι την αρμοδιότητα την ασκεί το ίδιο, και όχι το διοικητικό όργανο που αναπληρώνει ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Χρονικοί περιορισμοί αρμοδιότητας: Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι διατάξεις θέτουν προθεσμία μέσα στην οποία θα πρέπει να ασκηθεί η αρμοδιότητα ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Είδη προθεσμίας : Ενδεικτική : όταν το διοικητικό όργανο έγκυρα εκδίδει τη διοικητική πράξη και μετά την πάροδο προθεσμίας. Αποκλειστική ή ανατρεπτική: όταν τάσσεται ρητά προθεσμία, η προκύπτει σαφώς κάτι τέτοιο από τις σχετικές διατάξεις, αρ. 10 του Κ.Δ.Δ.. Οι προθεσμίες μέσα στις οποίες πρέπει να εκδοθούν πράξεις που έχουν δυσμενείς συνέπειες για τους διοικούμενους είναι αποκλειστικές ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Υπέρβαση της αποκλειστικής προθεσμίας αρ.10παρ. 6 Κ.Δ.Δ. : Υπέρβαση της αποκλειστικής προθεσμίας αρ.10παρ. 6 Κ.Δ.Δ. : Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η υπέρβαση της αποκλειστικής προθεσμίας όταν η υπέρβαση οφείλεται σε ανώτερη βία ή δικαιολογείται από τις συντρέχουσες περιστάσεις, π.χ λόγοι αντικειμενικής αδυναμίας ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Διοικητική πράξη: Είναι η δήλωση βούλησης του διοικητικού οργάνου με την οποία θεσπίζεται μονομερώς ένας κανόνας δικαίου, μία νομική ρύθμιση, στο πλαίσιο εννόμων σχέσεων που διέπονται από το διοικητικό δίκαιο ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διαδικασία έκδοσης διοικητικών πράξεων: Η διαδικασία έκδοσης διοικητικών πράξεων, το περιεχόμενο και ο τύπος τους προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 16-21 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Κ.Δ.Δ.) - Νόμος 2690/99 ΦΕΚ 45A/9.3.1999, όπως ισχύει ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Διοικητική Διαδικασία: Το σύνολο των προπαρασκευαστικών και τελικών, νόμιμα οργανωμένων ενεργειών των αρμοδίων διοικητικών οργάνων αλλά και των διοικούμενων, οι οποίες απαιτούνται και προηγούνται της έκδοσης της διοικητικής πράξης ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Ο τύπος της διοικητικής πράξης (αρ. 16 Κ.Δ.Δ.): Τύπος της διοικητικής πράξης καλείται η μορφή με την οποία διατυπώνεται η δήλωση βούλησης του διοικητικού οργάνου. Η Διοικητική Πράξη πρέπει : Να είναι έγγραφη Να φέρει χρονολογία και υπογραφή από τα όργανο που την εκδίδει ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Κατ΄εξαίρεση: Μπορεί να είναι προφορική, όταν η τήρηση του έγγραφου τύπου ματαιώνει την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού, π.χ. αστυνομικές διατάξεις. Επίσης επιτρέπεται η Δημόσια Διοίκηση να χρησιμοποιεί και σύμβολα για την έκφραση της βούλησής της, εφόσον οι αποδέκτες της πράξης έχουν την δυνατότητα να κατανοήσουν το περιεχόμενό της, π.χ. τα φωτεινά σήματα και οι πινακίδες της τροχαίας- ή εφόσον τα σύμβολα αυτά γνωστοποιούνται βάσει επεξηγήσεων ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Χαρακτηριστικά Διοικητικής πράξης: Τεκμήριο νομιμότητας Παρεμπίπτων έλεγχος Εκτελεστότητα και Διοικητικός Καταναγκασμός ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Τεκμήριο νομιμότητας: Η διοικητική πράξη από την έναρξη της ισχύος της και μέχρι την ακύρωσή της δικαστικά, την ανάκλησή της ή την κατάργησή της παράγει όλα τα νόμιμα αποτελέσματά της, ανεξάρτητα από το αν έχει νομικές πλημμέλειες ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Μία πράξη είναι εκτελεστή: όταν προέρχεται από διοικητικό όργανο που έχει αρμοδιότητα άσκησης δημόσιας εξουσίας θεσπίζει μονομερώς ατομικό ή απρόσωπο κανόνα δικαίου επιφέρει μεταβολή στο νομικό κόσμο, δηλαδή ιδρύει, τροποποιεί ή καταργεί δικαιώματα και υποχρεώσεις. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Δεν είναι διοικητικές πράξεις: Οι συμβάσεις Οι πράξεις της Διοίκησης που εκδίδονται στο πλαίσιο των κανόνων του ιδιωτικού δικαίου Οι εγκύκλιοι και οι γνωμοδοτήσεις ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ - Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ