Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Σημεία ενδιαφέροντος
Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc ΕΥΔ ΕΠ ΥΜΕΠΠΕΡΑΑ

2 ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΑΜΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Έργα που υλοποιούνται κατ΄ εφαρμογή Κοινοτικών Οδηγιών και ανελαστικών υποχρεώσεων της χώρας Έργα υψηλού βαθμού ωριμότητας με κατά κανόνα μεγαλύτερη ετοιμότητα επίτευξης των τεθέντων στόχων του Τομέα Η μεθοδολογία αξιολόγησης βασίζεται στον «Οδηγό Αξιολόγησης Αιτήσεων Χρηματοδότησης Πράξεων» της ΕΥΘΥ. Στην περίπτωση του Τομέα Περιβάλλοντος επιλέγεται κατά κύριο λόγο η άμεση αξιολόγηση, εκτός εξειδικευμένων περιπτώσεων ομάδων δράσεων (πχ ενεργειακός τομέας) που μπορεί να επιλεγεί η μέθοδος της συγκριτικής αξιολόγησης, εφόσον μέσω των αντίστοιχων προσκλήσεων, μπορούν να χρηματοδοτηθούν προτάσεις που δεν αποτελούν αυστηρά υποχρεώσεις της χώρας, κινούνται όμως στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Περιβαλλοντικού κεκτημένου . Η διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης επιδέχθηκε αφενός διότι η πλειονότητα των Προσκλήσεων θα αφορά σε έργα που υλοποιούνται κατ΄ εφαρμογή Κοινοτικών Οδηγιών και ανελαστικών υποχρεώσεων της χώρας και αφετέρου διότι η διάρθρωση των δράσεων που εξειδικεύονται σε σημαντικό βαθμό έχουν υψηλό βαθμό ωριμότητας, και ως εκ τούτου καθίσταται αναγκαία η ταχύτερη ολοκλήρωση ένταξης πράξεων που κατά κανόνα διαθέτουν έναντι άλλων, μεγαλύτερη ετοιμότητα επίτευξης των τεθέντων στόχων του Τομέα. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 1η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης, Αθήνα 3 Ιουλίου 2015

3 ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
Επίτευξη χαμηλών εκπομπών CO2 σε αστικές περιοχές Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή – πρόληψη και διαχείριση κινδύνων Ενσωμάτωση Ευρωπαϊκού Περιβαλλοντικού κεκτημένου Διαχείριση και προστασία του περιβάλλοντος – προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων Άξονας ενεργειακές αναβαθμίσεις Δημοσίων κτιρίων (έμφαση σε Νοσοκομειακές Μονάδες) και συμπαραγωγή θερμότητας και ηλεκτρισμού Άξονας 11---Αντιπλλημυρική προστασία , στρατηγικά ή διαχειριστικά σχέδια και μελέτες φθοριούχων αερίων, πλημμυρών, δασών Άξονας Ειδικές περιβαλλοντικές Μελέτες και σχέδια για περιοχές NATURA , Μορφολογικές Μελέτες κανόνων δόμησης Άξονας Διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων και υδάτων, βιώσιμη αστική κινητικότητα και αναζοωγόνηση ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 1η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης, Αθήνα 3 Ιουλίου 2015

4 Λίστα Ελέγχου Πληρότητας και Επιλεξιμότητας Πρότασης
Επιλεξιμότητα Δικαιούχου και Αρμοδιότητα Εκτέλεσης Πράξης 1.1 Δικαιούχος που εμπίπτει στην πρόσκληση Εξετάζεται αν ο φορέας που υποβάλλει την πρόταση εμπίπτει στις κατηγορίες δυνητικών δικαιούχων που ορίζονται στην πρόσκληση 1.2 Αρμοδιότητα δικαιούχου για υλοποίηση πράξης Εξετάζεται αν ο φορέας που υποβάλλει την πρόταση έχει την αρμοδιότητα εκτέλεσης του έργου. Ο έλεγχος γίνεται με βάση στοιχεία τεκμηρίωσης (π.χ. κανονιστικές αποφάσεις, καταστατικά φορέων κλπ) που υποβάλλονται συνημμένα κατά την υποβολή του αιτήματος όπως αυτά προσδιορίζονται στην πρόσκληση Επιλεξιμότητα Πράξης 2.1 Αποφάσεις Αρμοδίων Οργάνων για υποβολή Πρότασης Ύπαρξη προαπαιτούμενων αποφάσεων αρμόδιων συλλογικών οργάνων για υποβολή της πρότασης όπου προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία ή/και την πρόσκληση. 2.2 Αίτηση Χρηματοδότησης Προτεινόμενης Πράξης Εξετάζεται αν η αίτηση χρηματοδότησης πράξης είναι υπογεγραμμένη από το νόμιμο εκπρόσωπο του φορέα 2.3 Μη ύπαρξη δραστηριοτήτων που αποτελούν τμήμα πράξης, η οποία έχει υποβληθεί ή θα έπρεπε να υποβληθεί σε διαδικασία ανάκτησης Βεβαίωση του δικαιούχου ότι η προτεινόμενη πράξη δεν περιλαμβάνει τμήμα επένδυσης σε υποδομή ή παραγωγική επένδυση η οποία έπαυσε ή μετεγκαταστάθηκε εκτός της περιοχής του προγράμματος εντός πέντε ετών από την τελική πληρωμή στο δικαιούχο ή εντός της προθεσμίας που οριζόταν στους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων (σύμφωνα με το άρθρο 71 του Καν. 1303/2013) 2.4 Μη επικάλυψη των χορηγουμένων χρηματοδοτήσεων Βεβαίωση του δικαιούχου περί μη επικάλυψης των χορηγουμένων χρηματοδοτήσεων με άλλα Επιχειρησιακά Προγράμματα και άλλα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία 2.5 Μη Περαίωση φυσικού αντικειμένου Βεβαίωση του δικαιούχου ότι δεν έχει περαιωθεί το φυσικό αντικείμενο της προτεινόμενης πράξης μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, σύμφωνα με τον Καν. 1303/2013, άρθρο 65, παράγραφος 6: «Οι πράξεις δεν επιλέγονται για χρηματοδότηση από τα ΕΔΕΤ σε περίπτωση που έχουν περατωθεί φυσικά ή εκτελεστεί πλήρως πριν να υποβάλει ο δικαιούχος στη διαχειριστική αρχή την αίτηση χρηματοδότησης βάσει του προγράμματος, ανεξάρτητα αν ο δικαιούχος έχει εκτελέσει όλες τις σχετικές πληρωμές». 2.6 Δήλωση Τήρησης Κοινοτικών και Εθνικών Κανόνων 2.7 Βεβαίωση μη Παραγωγής Εσόδων ή Χρηματοοικονομική ανάλυση Βεβαίωση μη Παραγωγής Εσόδων ή Χρηματοοικονομική ανάλυση για έργα που παράγουν έσοδα 2.8 Τεχνικό Δελτίο Πράξης (ΤΔΠ) Εξετάζεται η ορθότητα συμπλήρωσης του Τεχνικού Δελτίου Πράξης (ΤΔΠ) και αν είναι υπογεγραμμένο αρμοδίως 2.9 Η Πράξη εμπίπτει στους Θεματικούς Στόχους, τις Επενδυτικές Προτεραιότητες και Ειδικούς στόχους ή/ και στα πεδία παρέμβασης/ δράσεις της πρόσκλησης. Εξετάζεται εάν η Πράξη εμπίπτει στους Θεματικούς Στόχους, τις Επενδυτικές Προτεραιότητες και Ειδικούς στόχους ή/ και στα πεδία παρέμβασης/ δράσεις της πρόσκλησης. 2.10 Περίοδος Υλοποίησης Η περίοδος υλοποίησης της προτεινόμενης προς συγχρηματοδότηση πράξης εμπίπτει εντός της περιόδου επιλεξιμότητας δαπανών όπως ορίζεται στην πρόσκληση. 2.11 Συνάφεια της πρότασης με Εθνικές και Κοινοτικές Πολιτικές Εξετάζεται αν η πρόταση συνάδει με την Κοινοτική και Εθνική Νομοθεσία καθώς και τους απορρέοντες, εφόσον υπάρχουν, Εθνικούς και Περιφερειακούς Σχεδιασμούς (πχ. σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμών, ΕΣΔΑ/ΠΕΣΔΑ κλπ) ή επιβάλλεται από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Πληρότητα Πράξης 3.1 Λοιπά στοιχεία που προσδιορίζονται στην πρόσκληση Εξετάζεται η ύπαρξη των στοιχείων που ορίζονται στην Πρόσκληση και αφορούν στην επαρκή πληρότητα και ωριμότητα της προτεινόμενης Πράξης όπως μελέτες, αδειοδοτήσεις, διοικητικές πράξεις και αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων, κλπ όπως και κάθε άλλο στοιχείο που δεν αναφέρεται ρητά αλλά επιβάλλεται λόγω της φύσης της πράξης. Έμφαση δίδεται στην εξέταση του κατά πόσον η προτεινόμενη προς ένταξη Πράξη, συνάδει πέραν από την Νομοθεσία και σε Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια όπως για παράδειγμα στην κατηγορία παρέμβασης Διαχείριση και προστασία του περιβάλλοντος – προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων τα Σχέδια Διαχ. Λεκανών Απορροής Ποταμών ή ο Εθνικός και Περιφερειακοί Σχεδιασμοί Διαχείρισης Απορριμάτων. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 1η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης, Αθήνα 3 Ιουλίου 2015

5 Φύση - Βιοποικ/τα Σκοπιμότητα Πράξης
Αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης Εξετάζεται η παρεχόμενη στο ΤΔΠ τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης και ο τρόπος με τον οποίο η προτεινόμενη πράξη συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανάγκης ή προβλήματος που έχει εντοπιστεί και του ειδικού στόχου που έχει προσδιοριστεί. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη συμβάλλει στην • Προσαρμογή και μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στον τομέα της βιοποικιλότητας και ενίσχυση της προσαρμοστικότητας των ευαίσθητων περιοχών με στόχο την άμβλυνση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στη βιοποικιλότητα ή/και • Ολοκλήρωση του δικτύου Natura 2000 και αναζήτηση συνοχής μεταξύ του Δικτύου Natura 2000 και λοιπόν προστατευόμενων περιοχών • Θεσμοθέτηση, προστασία και αποτελεσματικότερη διαχείριση με σκοπό την βελτίωση του καθεστώτος διατήρησης των τύπων οικοτόπων και ειδών Κοινοτικού ενδιαφέροντος, ή/και • Αποκατάσταση συγκεκριμένων τύπων οικοσυστημάτων, που συμβάλλουν στην δημιουργία σύνδεσης μεταξύ των ειδών και οικοτόπων, με τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά των οικισμών και του τοπίου της υπαίθρου. Προτεραιότητα θα δίνεται σε έργα που συμβάλλουν στην βελτίωση του καθεστώτος διατήρησης διαφόρων ειδών και τύπων οικοτόπων που βρίσκονται σε μη επιθυμητό επίπεδο όσον αφορά στο καθεστώς διατήρησης ή/και • Συμβατότητα με τα Σχέδια Διατήρησης των προστατευόμενων περιοχών, ενώ λαμβάνονται υπόψη τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα, τις λειτουργίες του οικοσυστήματος και τις πράσινες υποδομές ή/και • Ενσωμάτωση στις τοπικές δομές, εξασφαλίζοντας υψηλή υιοθέτηση από τα ενδιαφερόμενα μέρη, και διασφάλιση της διαθεσιμότητας των αναγκαίων οικονομικών πόρων για την διατήρηση των αποτελέσματων τους Κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Μη κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Φύση - Βιοποικ/τα Βιωσιμότητα, λειτουργικότητα, αξιοποίηση Εξετάζεται αν και με ποιο τρόπο κατά την ολοκλήρωση της πράξης εξασφαλίζεται η λειτουργικότητά της. Πχ σε περίπτωση πράξεων υποδομών, όπου απαιτείται συντήρηση και λειτουργία, ο δικαιούχος θα πρέπει να αναφέρει την ύπαρξη σχετικών φορέων/ δομών/μηχανισμών λειτουργίας ή να προβλέπει τις αναγκαίες ενέργειες με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συντήρηση και λειτουργία. Σε περίπτωση πράξεων που δεν ενέχουν λειτουργία θα πρέπει να επεξηγείται ο τρόπος αξιοποίησης των αποτελεσμάτων. Περιγράφεται επαρκώς ο τρόπος αξιοποίησης των παραδοτέων της πράξης και η συμβολή της στη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, ή/ και της βιοποικιλότητας ή/και τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής Δεν περιγράφεται επαρκώς ο τρόπος αξιοποίησης των παραδοτέων της πράξης και η συμβολή της στη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, ή/ και της βιοποικιλότητας ή/και τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής Όσον αφορά στην κατηγορία παρέμβασης για την Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή – πρόληψη και διαχείριση κινδύνων και σχετικά με την εξέταση της αναγκαιότητας υλοποίησης των προτεινόμενων πράξεων, υιοθετούμε μία σειρά από απαιτήσεις τεκμηρίωσης που ενδεικτικά αναφέρω, έχουν να κάνουν με : Προσαρμογή και μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στον τομέα της βιοποικιλότητας Ολοκλήρωση του δικτύου Natura 2000 και αναζήτηση συνοχής μεταξύ του Δικτύου Natura 2000 και λοιπόν προστατευόμενων περιοχών Συμβατότητα με τα Σχέδια Διατήρησης των προστατευόμενων περιοχών αλλά και Ενσωμάτωση στις τοπικές δομές, εξασφαλίζοντας υψηλή υιοθέτηση από τα ενδιαφερόμενα μέρη, και διασφάλιση της διαθεσιμότητας των αναγκαίων οικονομικών πόρων για την διατήρηση των αποτελεσμάτων τους. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

6 Διοικητική, Επιχ/κή και Χρηματ/μική ικανότητα φορέα
Αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης Εξετάζεται η παρεχόμενη στο ΤΔΠ τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης και ο τρόπος με τον οποίο η προτεινόμενη πράξη συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανάγκης ή προβλήματος που έχει εντοπιστεί και του ειδικού στόχου που έχει προσδιοριστεί. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη ενισχύει υποδομές για την εξασφάλιση της επάρκειας πόσιμου νερού. Εναλλακτικοί τρόποι για την εξασφάλιση επάρκειας πόσιμου νερού , πχ. αφαλάτωση, θα εξετάζονται μόνο σε περίπτωση που έχουν εξαντληθεί οι περιπτώσεις εξοικονόμησης και αποδοτικότητας των πόρων. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη : - συμπεριλαμβάνει μέτρα για την επαναχρησιμοποίηση νερού, μείωση των απορρίψεων και μείωση της κατανάλωσης νερού. - ωφελεί μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών με μικρότερο κόστος επένδυσης ανά ωφελούμενο άτομο. - προτεραιοποείται με υδρολογικές έρευνες σε περιοχές προβληματικές στην επάρκεια πόσιμου νερού και σε περιοχές με μεγάλο πληθυσμό. - λαμβάνει υπόψη μέτρα προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή πχ. ενίσχυση αποθηκευτικής ικανότητας ταμιευτήρων, συστήματα ελέγχου διαρροών σε δίκτυα ύδρευσης κλπ - αναπτύσσεται κατά κύριο λόγο εκτός περιοχών μεγάλης σπουδαιότητας για την διαφύλαξη της φύσης. Κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Μη κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Διαχ. Υδατ. Πόρων Σκοπιμότητα Πράξης Διοικητική, Επιχ/κή και Χρηματ/μική ικανότητα φορέα Χρηματοοικονομική ικανότητα Εξετάζεται η δυνατότητα του δικαιούχου να συμβάλλει με ίδιους πόρους στην υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης. Το κριτήριο αυτό εξετάζεται μόνο εφόσον απαιτείται η καταβολή ίδιων πόρων. Στη περίπτωση αυτή θα αναλαμβάνεται από τον δικαιούχο η υποχρέωση να διακηρύσσεται η αναγκαία μη επιλέξιμη δημόσια δαπάνη σε ενιαία διακήρυξη με την συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. Ο δικαιούχος δύναται να συμβάλει με ίδιους πόρους στην υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης και αποδέχεται την ταυτόχρονη διακήρυξη της αναγκαίας μη επιλέξιμης δημόσιας δαπάνης με την συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. ΝΑΙ Ο δικαιούχος ΔΕΝ δύναται να συμβάλει με ίδιους πόρους στην υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης και ΔΕΝ αποδέχεται την ταυτόχρονη διακήρυξη της αναγκαίας μη επιλέξιμης δημόσιας δαπάνης με την συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. ΟΧΙ Η υλοποίηση των πράξεων δεν απαιτεί την καταβολή ιδίων πόρων από το δικαιούχο Δ.Α Διαχ. Υδατ. Πόρων Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη ενισχύει υποδομές για την εξασφάλιση της επάρκειας πόσιμου νερού. Εναλλακτικοί τρόποι για την εξασφάλιση επάρκειας πόσιμου νερού , πχ. αφαλάτωση, θα εξετάζονται μόνο σε περίπτωση που έχουν εξαντληθεί οι περιπτώσεις εξοικονόμησης και αποδοτικότητας των πόρων. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη : - συμπεριλαμβάνει μέτρα για την επαναχρησιμοποίηση νερού, μείωση των απορρίψεων και μείωση της κατανάλωσης νερού. - ωφελεί μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών με μικρότερο κόστος επένδυσης ανά ωφελούμενο άτομο. - προτεραιοποιείται με υδρολογικές έρευνες σε περιοχές προβληματικές στην επάρκεια πόσιμου νερού και σε περιοχές με μεγάλο πληθυσμό. - λαμβάνει υπόψη μέτρα προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή πχ. ενίσχυση αποθηκευτικής ικανότητας ταμιευτήρων, συστήματα ελέγχου διαρροών σε δίκτυα ύδρευσης κλπ - αναπτύσσεται κατά κύριο λόγο εκτός περιοχών μεγάλης σπουδαιότητας για την διαφύλαξη της φύσης. Εφόσον απαιτείται η καταβολή ιδίων πόρων στην περίπτωση αυτή θα αναλαμβάνεται από τον δικαιούχο η υποχρέωση να διακηρύσσεται η αναγκαία μη επιλέξιμη δημόσια δαπάνη σε ενιαία διακήρυξη με την συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη. . Εξετάζεται η παρεχόμενη στο ΤΔΠ τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης και ο τρόπος με τον οποίο η προτεινόμενη πράξη συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανάγκης ή προβλήματος που έχει εντοπιστεί και του ειδικού στόχου που έχει προσδιοριστεί. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη ενισχύει υποδομές για την εξασφάλιση της επάρκειας πόσιμου νερού. Εναλλακτικοί τρόποι για την εξασφάλιση επάρκειας πόσιμου νερού , πχ. αφαλάτωση, θα εξετάζονται μόνο σε περίπτωση που έχουν εξαντληθεί οι περιπτώσεις εξοικονόμησης και αποδοτικότητας των πόρων. Εξετάζεται το κατά πόσον η προτεινόμενη Πράξη : - συμπεριλαμβάνει μέτρα για την επαναχρησιμοποίηση νερού, μείωση των απορρίψεων και μείωση της κατανάλωσης νερού. - ωφελεί μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών με μικρότερο κόστος επένδυσης ανά ωφελούμενο άτομο. - προτεραιοποείται με υδρολογικές έρευνες σε περιοχές προβληματικές στην επάρκεια πόσιμου νερού και σε περιοχές με μεγάλο πληθυσμό. - λαμβάνει υπόψη μέτρα προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή πχ. ενίσχυση αποθηκευτικής ικανότητας ταμιευτήρων, συστήματα ελέγχου διαρροών σε δίκτυα ύδρευσης κλπ - αναπτύσσεται κατά κύριο λόγο εκτός περιοχών μεγάλης σπουδαιότητας για την διαφύλαξη της φύσης. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

7 Διαχ. Στερεών Απορριμάτων
Σκοπιμότητα Πράξης Αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης Εξετάζεται η παρεχόμενη στο ΤΔΠ τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης και ο τρόπος με τον οποίο η προτεινόμενη πράξη συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανάγκης ή προβλήματος που έχει εντοπιστεί και του ειδικού στόχου που έχει προσδιοριστεί. Εξετάζεται αν η πρόταση αφορά σε έργα που επιβάλλονται από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και αφορούν στην ολοκλήρωση των υποδομών συλλογής και επεξεργασίας αστικών λυμάτων (ΕΕΛ) για την κάλυψη των υπολειπόμενων οικισμών Β' προτεραιότητας (πληθυσμός > ι.π. και διάθεση σε κανονικό αποδέκτη) ή στην ολοκλήρωση των υποδομών συλλογής και επεξεργασίας αστικών λυμάτων (ΕΕΛ) για την κάλυψη των οικισμών Γ' προτεραιότητας (πληθυσμός ‐ ι.π.) που απαιτούνται από την Οδηγία 91/271/ΕΟΚ. Κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Μη κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Επεξεργασία Λυμάτων Αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης Εξετάζεται α) η παρεχόμενη στο ΤΔΠ τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης ως προς την επίτευξη του αντίστοιχου ειδικού στόχου του Ε.Π. και στο πλαίσιο της προώθησης των στόχων του Εθνικού Στρατηγικού Προγράμματος Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων ή του επικαιροποιημένου (βάσει Οδηγίας 2008/98/ΕΚ) Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων ή/και του οικείου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων καθώς και β) ο τρόπος με τον οποίο η προτεινόμενη πράξη συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ανάγκης ή προβλήματος που έχει εντοπιστεί. Απαιτείται ειδική αναφορά σε περίπτωση που η αναγκαιότητα υλοποίησης της πράξης συσχετίζεται με απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΔΕΕ). Κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Μη κάλυψη των αναγκών μέσω της προτεινόμενης πράξης . Διαχ. Στερεών Απορριμάτων ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

8 Εκπλήρωση του κριτηρίου
Σκοπιμότητα Πράξης Βιωσιμότητα, λειτουργικότητα, αξιοποίηση Εξετάζεται αν και με ποιο τρόπο εξασφαλίζεται η λειτουργικότητά της πράξης κατά την ολοκλήρωσή της. Σε περίπτωση πράξεων υποδομών (δίκτυα συλλογής και εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων), όπου απαιτείται λειτουργία, περιβαλλοντική παρακολούθηση, συντήρηση ή/και μετέπειτα φροντίδα, ο δικαιούχος θα πρέπει να περιγράφει στο ΤΔΠΠ τις σχετικές απαιτήσεις, να επιβεβαιώνει την ύπαρξη του αρμόδιου φορέα λειτουργίας, την εξασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων και τη διάθεση των προϊόντων / υποπροϊόντων ή να προβλέπει όλες τις αναγκαίες ενέργειες με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η λειτουργία, περιβαλλοντική παρακολούθηση, συντήρηση ή/και μετέπειτα φροντίδα της πράξης. Σε περίπτωση πράξεων που δεν ενέχουν λειτουργία θα πρέπει να επεξηγείται ο τρόπος αξιοποίησης των αποτελεσμάτων στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων του Ε.Π. Περιγράφεται επαρκώς ο τρόπος αξιοποίησης των παραδοτέων της πράξης και τεκμηριώνεται η συντήρηση και η εξασφάλιση της λειτουργίας της. Δεν περιγράφεται επαρκώς ο τρόπος αξιοποίησης των παραδοτέων της πράξης και τεκμηριώνεται η συντήρηση της και η εξασφάλιση της λειτουργίας της. Διαχ. Στερεών Απορριμάτων Πληρότητα και Σαφήνεια του φυσικού αντικειμένου της προτεινόμενης πράξης Εξετάζεται η πληρότητα και η σαφήνεια της τεχνικής περιγραφής του φυσικού αντικειμένου στο ΤΔΠΠ για το σύνολο των υποέργων: α) όσον αφορά τα βασικά, τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά της προτεινόμενης πράξης, Σε περίπτωση δικτύων συλλογής και εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων, για τα οποία απαιτείται λειτουργία, περιβαλλοντική παρακολούθηση, συντήρηση ή/και μετέπειτα φροντίδα, ο δικαιούχος θα πρέπει να περιλαμβάνει στο ΤΔΠΠ κατάλληλες πληροφορίες για τη διασφάλισή τους, ανεξαρτήτως του αν χρηματοδοτείται η σχετική δαπάνη. Επίσης, θα πρέπει να δίνονται πληροφορίες για τη διασφάλιση της διάθεσης, με εμπορική εκμετάλλευση ή μη, των προϊόντων / υποπροϊόντων των εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων. β) τη μεθοδολογία υλοποίησης (επιλογή μεθοδολογίας και ανάλυση της υλοποίησης της πράξης ή των επιμέρους υποέργων αυτής, απαιτούμενες ενέργειες, χρονική αλληλουχία ενεργειών), γ) στην αποτύπωση των παραδοτέων της πράξης δ) στα μέτρα δημοσιότητας/ επικοινωνίας της προτεινόμενης πράξης (καταλληλότητα δράσεων επικοινωνίας, ανάλογης έκτασης με την προτεινόμενη πράξη). Εκπλήρωση του κριτηρίου ΝΑΙ Σε αντίθετη περίπωση ΟΧΙ Πληρότητα Πρότασης ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

9 Εκπλήρωση του κριτηρίου
Πληρότητα Πρότασης Διαχ. Στερεών Απορριμάτων Ρεαλιστικότητα του προϋπολογισμού της πράξης σε σχέση με το φυσικό αντικείμενο Εξετάζεται η ρεαλιστικότητα του προϋπολογισμού της πράξης σε σχέση με το φυσικό της αντικείμενο Τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι: (α) η πληρότητα του προτεινόμενου προϋπολογισμού (εξετάζεται εάν περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία κόστη για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου/παραδοτέων και την εφαρμογή της εγκυκλίου 38/2005, όπου εφαρμόζεται). (β) το κατά πόσο η κοστολόγηση της προτεινόμενης πράξης είναι εύλογη. Πιο συγκεκριμένα: 1) Εφόσον προβλέπεται από την Πρόσκληση η χρηματοδότηση της πράξης να γίνει βάσει παραστατικών: 1.1) Στις περιπτώσεις που ο προϋπολογισμός προκύπτει από κανονιστικές πράξεις, όπως αποφάσεις του αρμόδιου Υπουργού για την έγκριση, αναπροσαρμογή και τροποποίηση των ενιαίων τιμολογίων Έργων Οδοποιίας, Υδραυλικών, Λιμενικών, Οικοδομικών και Πρασίνου, και ο βαθμός ωριμότητας της πράξης το επιτρέπει (π.χ. σύνταξη τευχών δημοπράτησης) τόσο οι τιμές μονάδας όσο και ο συνολικός προϋπολογισμός των υποέργων/πράξης θεωρείται ρεαλιστικός. 1.2) Σε άλλη περίπτωση για την εκτίμηση του προϋπολογισμού μπορούν να χρησιμοποιηθούν στοιχεία όπως: α) πραγματικό κόστος από παρεμφερείς πράξεις που έχουν υλοποιηθεί, λαμβάνοντας υπόψη τις επικρατούσες συνθήκες της αγοράς κατά το χρόνο αξιολόγησης της πρότασης, β) μη δεσμευτικές προσφορές (πχ τουλάχιστον δύο προσφορές από δύο ανεξάρτητους μεταξύ τους προμηθευτές) που υποβάλλονται από τον δυνητικό δικαιούχο. 2) Εφόσον προβλέπεται στη σχετική Πρόσκληση η χρηματοδότηση της προτεινόμενης πράξης να ακολουθήσει μία από τις απλοποιημένες μεθόδους κόστους (τυποποιημένες κλίμακες κόστους κατά μονάδα, κατ’ αποκοπή ποσών που δεν υπερβαίνουν τις EUR δημόσιας συμμετοχής, κατ’ αποκοπή χρηματοδότηση που καθορίζεται με την εφαρμογή ενός ποσοστού σε μια ή περισσότερες προκαθορισμένες κατηγορίες δαπανών) εξετάζεται η ορθή εφαρμογή της σχετικής μεθοδολογίας, όπως καθορίζεται στην Πρόσκληση. γ) η ορθή κατανομή του Π/Υ στις επιμέρους εργασίες/είδη δαπανών και το εύλογο του Π/Υ στις εργασίες /είδη δαπανών σε σχέση με το προτεινόμενο φυσικό αντικείμενο/παραδοτέα, τη συμμόρφωση με τους εθνικούς κανόνες επιλεξιμότητας και τους τυχόν ειδικότερους όρους της πρόσκλησης, ώστε να αποφεύγονται μη αναγκαία ή μη επιλέξιμα κόστη. Ειδικά για τον τομέα της ανακύκλωσης, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι η χρηματοδότηση επενδύσεων στον τομέα της ανακύκλωσης αξιολογείται με την επιφύλαξη της εφαρμογής της διευρυμένης ευθύνης παραγωγού (άρθρο 8 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ), με σκοπό την αποφυγή της διπλής χρηματοδότησης Επίσης, η δυνατότητα ή μη εμπορικής εκμετάλλευσης των προϊόντων των εγκαταστάσεων ανακύκλωσης θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά τη χρηματοοικονομική ανάλυση των αντίστοιχων πράξων. Εκπλήρωση του κριτηρίου ΝΑΙ Σε αντίθετη περίπωση ΟΧΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

10 Ευχαριστώ για την προσοχή σας!
Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc ΕΥΔ ΕΠ ΥΜΕΠΠΕΡΑΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 1η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης, Αθήνα 3 Ιουλίου 2015


Κατέβασμα ppt "Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google