Νεοελληνικός Πολιτισμός

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 1 ο.
Advertisements

ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Παράδειγμα eTwinning καλής πρακτικής
CULT-RURAL Η κοινωνικό-πολιτισμική συγκρότηση της ταυτότητας των αγροτικών κοινωνιών: από το υλικό στο συμβολισμό.
AΤΛΑΣ Λαογραφίας Εκπαιδευτικό παιγνίδι  Κύριος στόχος της εφαρμογής είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με τον θησαυρό της Λαϊκής Παράδοσης.  Η εκπαιδευτική.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μάθημα: Project Τα δικαιώματα του παιδιού στον χώρο και στον χρόνο
Η λειτουργία των εθίμων στις τοπικές κοινωνίες: Ήπειρος
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ: ΟΒΒΑΔΙΑ ΑΙΜΙΛΙΑ ΝΤΑΒΛΑΜΑΝΟΥ ΕΛΕΝΑ ΒΟΛΟΣ
Οικιακή οικονομία Γιατί? Καθηγήτρια: Αποστολοπούλου Μαρία- Βενετία.
Η Διατροφή μας στη λαϊκή μας Παράδοση Παροιμίες και αινίγματα
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΜΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ.
ΤΜΗΜΑ AΠ Δ. Στράτου και Δ. Σαμίου Η συμβολή τους στην Ελληνική παράδοση « Αντικριστός ».
Έκλειψη σελήνης Μύθοι και μυστήρια περιβάλλουν το φεγγάρι από γενέσεως κόσμου. Ο άνθρωπος πίστευε ότι η Σελήνη -όπως και ο Ήλιος- επηρέαζε τα πάντα γύρω.
Μαριλένα Παπαχριστοφόρου, Ερευνήτρια, Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, «Η ανάπτυξη της εφαρμογής τεκμηρίωσης και διαχείρισης του ψηφιοποιημένου υλικού»
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ-ΕΒΡΟΥ Το έθιμο του Μπέη.
Άλλο μόρφωση και άλλο παιδία και αγωγή
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΟΡΙΣΜΟΙ-ΠΕΡΙΟΔΟΙ-ΕΠΟΧΕΣ
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε -Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Από την μαθήτρια Υρώ Δάβου του Β1’
Νικόλας-Κωνσταντίνος Μπαρτζώκας Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης ΠΤΔΕ-ΑΠΘ.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Όμιλοι παραδοσιακών τραγουδιών. Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού Το "Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού" είναι ένας σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
7. ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
3ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου Αγίου Μάρκου Δ΄ τάξη Σχ. Έτος:
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Γκόγκα Ασημένια Ζαχαριάδου Μαρία
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νεοελληνικός Πολιτισμός εισαγωγή

Παραδοσιακός πολιτισμός παράδοση: προέρχεται από το ρήμα παραδίδω, δηλαδή κληροδοτώ στις επόμενες γενιές στοιχεία από το παρελθόν και το παρόν . Η παράδοση είναι γραπτή και προφορική λαϊκή παράδοση: ονομάζεται η μετάδοση όλης της γνώσης και όλων των ηθικών, πολιτιστικών, καλλιτεχνικών και θρησκευτικών αξιών από μια γενιά στην άλλη. λαϊκός πολιτισμός νοείται το σύνολο των δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων ενός λαού, την καθημερινή ζωή του λαού, τις ασχολίες του, τον τρόπο ψυχαγωγίας του, την κοσμοθεωρία του. Ήθη και έθιμα Χρονικά όρια: μακρά χρονική διάρκεια, που αρχίζει στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και φτάνει, σε κάποιες περιπτώσεις, ως τη δεκαετία του 1950

Λαογραφία Η μελέτη του λαϊκού-παραδοσιακού πολιτισμού Νικόλαος Πολίτης (1852-1921): ιδρυτής της Λαογραφίας στην Ελλάδα διαχρονικότητα και η ομαδικότητα: κύρια χαρακτηριστικά του λαϊκού πολιτισμού . ∆εν αποτελούν υποκείμενο της Λαογραφίας τα επιτεύγματα μεμονωμένων ατόμων ή εξαιρετικών προσωπικοτήτων αλλά πληθυσμιακών ομάδων με κοινά χαρακτηριστικά.

Ήθη και Έθιμα Ήθη: {το ήθος, τα ήθη} ...β. οι καθιερωμένες ηθικές αντιλήψεις και η αντίστοιχη με αυτές συμπεριφορά στα πλαίσια μιας κοινωνίας ή μιας εποχής «άγραφοι νόμοι» Έθιμα: {το έθιμο} οι πράξεις με τις οποίες εκφράζονται οι αντιλήψεις αυτές. Παραδόσεις: όταν τα έθιμα επαναλαμβάνονται από γενιά σε γενιά δημιουργούνται οι παραδόσεις

Ήθη και Έθιμα π.χ. Ο γάμος Ήθη: οι αντιλήψεις για την ευτυχία και τη γονιμότητα του ζευγαριού Έθιμο: Η νύφη σπάει ένα ρόδι και σκορπά τους σπόρους του στην πόρτα του σπιτιού για να εξασφαλίσει τη γονιμότητα Γενικά: με τα έθιμα οι άνθρωποι προσπαθούν να φέρουν το καλό και να διώξουν το κακό.

Ήθη και Έθιμα Τα ήθη και τα έθιμα προέρχονται από την αρχαιότητα και μέσα από το Βυζάντιο συνδέονται με τη χριστιανική πίστη Ο κύκλος της ζωής γέννηση-γάμος-θάνατος 2. Ο κύκλος του έτους αγροτική ζωή-οικιακή ζωή-θρησκευτικές γιορτές

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Αγροτική παράδοση και λαϊκή τέχνη, 2000, Κείμενα: Αικατ. Πολυμέρου-Καμηλάκη, Γ. Θανοπούλος, Ε. Ανδρίτσου, έκδ. Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Αθήνα. Ακαδημία Αθηνών, 1962, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια (Εκλογή), τ. Α ́, Λαογραφικόν Αρχείον, Αθήνα. Ακαδημία Αθηνών (υπό Σπυριδάκη Γ.Κ. και Περιστέρη Σπ.Δ.), 1968, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια (Μουσική Εκλογή), τ. Γ ́, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα 1999 (επανέκδοση). Γκέφου-Μαδιανού Δ. (επιμελ.), 1998, Ανθρωπολογική θεωρία και εθνογραφία. Σύγχρονες τάσεις, Αθήνα. Δαμιανάκος Στ., 1987, Παράδοση ανταρσίας και λαϊκός πολιτισμός, Πλέθρον, Αθήνα. Ήμελλος Στ. Δ., Πολυμέρου-Καμηλάκη Αικ., 1983, Παραδοσιακός Υλικός Βίος του ελληνικού λαού Κακριδής Ι.Θ., 1979, Οι αρχαίοι Έλληνες στη νεοελληνική παράδοση, Αθήνα. Κυριακίδης Στ., 1946, «Τα σύμβολα εν τη ελληνική λαογραφία», Λαογραφία, 12 (1938-1946), σ. 503-546. Κυριακίδου-Νέστορος Ά., 1975, Λαογραφικά μελετήματα, Εκδόσεις Ολκός, Αθήνα. Κυριακίδου-Νέστορος Ά., 1977, H θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα. Λουκάτος Δ. Σ., «Η λαογραφική έρευνα τα πρώτα πενήντα χρόνια του αιώνα μας», 1950, Νέα Εστία, τ. 48. Λουκόπουλος Δ., 1925, Αιτωλικαί οικήσεις, σκεύη και τροφαί, Λαογραφικόν Αρχείον, Εν Αθήναις. Μέγας Γ.Α., 1957, Ελληνικαί εορταί και έθινα λαϊκής λατρείας, Αθήνα. Μέγας Γ.Α., 1975, Ζητήματα Ελληνικής Λαογραφίας, (επανέκδοση). Μερακλής Μιχ., 2001, Τα παραμύθια μας, Αθήνα. Πολίτης Ν.Γ., 1980-1984, Λαογραφικά Σύμμεικτα, Τόμος Δ ́, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογρα- φίας της Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα.