ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop
ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Δημιουργία αρχικής ερευνητικής υπόθεσης (γενικής) / ανάγκη θεωρίας 2. Παρατήρηση τάξης: εντοπισμός εννοιολογικών δυσκολιών 3. Δημιουργία αρχικού ενδεικτικού ερωτηματολογίου, για τη λήψη ατομικών / ομαδικών ημιδομημένων συνεντεύξεων. - Ομάδες ερωτήσεων
4. Κλινικές ημιδομημένες συνεντεύξεις - Επιλογή δείγματος, ρόλος του συνεντευξιαστή, χαρακτηριστικά του συνεντευξιαζόμενου - Δημιουργία συνεργατικού - φιλικού περιβάλλοντος - Παρουσίαση έργων: αντικείμενα / φαινόμενα, κάρτες έργων, χάρτες εννοιών/ιδεών, απλή ανάγνωση - “Σκάψιμο” για την ανάδειξη των χαρακτηριστικών των ι.μ. και των ορίων τους - “Προβοκάρισμα” της σκέψης των μαθητών / τριών
4. Κλινικές ημιδομημένες συνεντεύξεις (συνέχεια) - Συμπεριφορά συνεντευξιαστή, στη διάρκεια της συνέντευξης - Καταγραφή, μη λεκτικοί τρόποι επικοινωνίας, αποκωδικοποίηση - Μελέτη, διερεύνηση της αποκωδικοποιημένης συνέντευξης, ανάδειξη μοντέλων σκέψης 5. Δημιουργία τελικής ερευνητικής υπόθεσης (συγκεκριμένης)
6. Ανάπτυξη / διακίνηση του τελικού ερωτηματολογίου - Κατάστρωση του τελικού ερωτηματολογίου / σκοπός - Ανοιχτές / κλειστές ερωτήσεις - Εγκυροποίηση ερωτηματολογίου - Επιλογή δειγμάτων / κοινωνικό / οικονομικό / πολιτιστικό υπόβαθρο δείγματος. - Πιλοτική εφαρμογή - Διακίνηση ερωτηματολογίων / δυσχέρειες /…. - Συλλογή / ταξινόμηση ερωτηματολογίων
7. Ανάλυση ερωτηματολογίων Ιδεογραφικές / νομοθετικές έρευνες Μέθοδοι ανάλυσης ερωτηματολογίων Διασταύρωση απαντήσεων / ανάδειξη μοντέλων μαθητών / τριών - εγκυροποίηση κατηγοριοποίησης - Στατιστική επεξεργασία (συχνότητες, ποσοστά %, διάστημα εμπιστοσύνης, Χ2)
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ονόματα φοιτητών /τριών: Ερωτήσεις Ταξινομήστε τις μη αναμενόμενες απαντήσεις των μαθητών/τριών, στο 1ο ερώτημα των έξι (6) πρωτοκόλλων. Μπορούν να ταξινομηθούν αυτές σε 2 - 3 κατηγορίες;
2) Μελετήστε τις απαντήσεις των μαθητών/τριών στην ερώτηση 2δ. Μπορείτε με αυτές να ερμηνεύσετε κάποιες από τις μη αναμενόμενες απαντήσεις της 1ης ερώτησης;
3) Μελετήστε τις απαντήσεις των μαθητών/ τριων στα ερωτήματα 2α, β, γ των έξι (6) πρωτοκόλλων. Τα κριτήρια κατάταξης στις τρεις φυσικές καταστάσεις της ύλης είναι συμβατά με τα επιστημονικά; Μπορούμε να διακρίνουμε κατηγορίες κριτηρίων; (π.χ. κατάταξη με βάση φυσικές έννοιες, καθημερινές δραστηριότητες, μοριακή περιγραφή κ.λ.π.)
Ποια ιδέα των μαθητών/τριών νομίζετε ότι ελέγχει το ερώτημα αυτό; 4) Μελετήστε το ερώτημα 4 του ερωτηματολογίου, και τις απαντήσεις των μαθητών/τριών σ’ αυτό. Ποια ιδέα των μαθητών/τριών νομίζετε ότι ελέγχει το ερώτημα αυτό; Ταξινομήσετε τις απαντήσεις στο ερώτημα αυτό σε Σωστές / Λανθασμένες, με Σωστή / Λανθασμένη αιτιολόγηση.
5) Μελετήστε το ερώτημα 3 του ερωτηματολογίου, και τις απαντήσεις των μαθητών/τριών σ’ αυτό. Ποια ιδέα των μαθητών/τριών νομίζετε ότι ελέγχει το ερώτημα αυτό; Με βάση τις κατηγορίες των σωμάτων που περιλαμβάνονται στο ερώτημα και τις απαντήσεις των μαθητών / τριών μπορείτε να δημιουργήσετε τρεις κατηγορίες σωμάτων για τις οποίες υπάρχουν παρόμοιες απαντήσεις 6) Μελετήστε το ερώτημα 5. Ποιες ιδέες των μαθητών/ τριών νομίζετε ότι ελέγχει ?
7) Μελετήστε τις απαντήσεις των μαθητών / τριών στα ερωτήματα 5α, β, γ (όσες υπάρχουν). Εκτός των προφανών απαντήσεων, ναι - όχι, ορισμένες από αυτές δείχνουν το ιδιαίτερο νόημα που αποδίδουν οι μαθητές/ τριες στις έννοιες, π.χ. προσέξτε τις απαντήσεις του 1ου μαθητή/τριας στο 5α, του 2ου στο 5β και 5γ, του 3ου στα 5α, β, γ. Κάποιες απαντήσεις δείχνουν τη δυσκολία των μαθητών / τριών στην εφαρμογή της γνώσης, π.χ. η απάντηση 1ου στο 5γ, ή την συνέπεια στις απαντήσεις όπως του 3ου στα 4 και 5α.
8) Από ορισμένες απαντήσεις που υπάρχουν στα πρωτόκολλα που μελετήσατε, αλλά και από την καθημερινή σας εμπειρία της τάξης, γνωρίζετε ότι μαθητές θεωρούν το βάρος ενός σώματος ως ιδιότητά του, κάτι δηλ. που το έχει το σώμα. Αντί ως το αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης γης - σώματος. Συζητήστε 2 - 3 έργα (πειράματα, ερωτήσεις) με τα οποία μπορείτε να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε αυτή την υπόθεση.
9) Τα ρευστά σώματα ορίζονται ως ενοποιητική κατηγορία υγρών και αερίων. Όμως πολλοί μαθητές / τριες τα ταυτίζουν με τα υγρά ή τα παχύρευστα σώματα. Συζητήστε 2 - 3 έργα (πειράματα, ερωτήσεις) με τα οποία μπορείτε να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε αυτή την υπόθεση.
Ανάδειξη των ι.μ. - Workshop Φάσεις συναντήσεων 1η Φάση, Μάθημα Πέμπτη 2/11/17, 4ο μάθημα, αίθουσα NK1 2η φάση, Φροντιστήριο1 Τετάρτη 15/11/17, πριν το 6ο μάθημα, εργ. ΦΕ υπόγειο 3η φάση, Φροντιστήριο2 Τετάρτη 13/12/17, πριν το 10ο μάθημα, εργ. ΦΕ υπόγειο
Ανάδειξη των ι.μ. - Workshop Φάσεις συναντήσεων 1η Φάση, Μάθημα Πέμπτη 2/11/17, 4ο μάθημα, αίθουσα NK1 Ορίσαμε 3-μελείς ομάδες Αναθέσαμε εργασία και θέμα σε κάθε ομάδα Συζητήσαμε θέματα που προκύπτουν κατά την υλοποίηση έρευνας για την απόσπαση ι.μ. που αφορούν στις φυσικές έννοιες και τα φαινόμενα Ακολουθώντας τις οδηγίες που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας: Ζητούμε στη βιβλιοθήκη της Σχολής: «Βοήθημα εργασίας Φ.Ε., Π. Καριώτογλου», Μελετούμε τα όσα αφορούν στη γνωστική περιοχή του Φύλλου εργασίας μας. Δηλαδή, τις έννοιες Φ.Ε. (η γνωστική περιοχή ως επιστημονική άποψη «θεωρία»), και τις αναπαραστάσεις (ιδέες των παιδιών) για την συγκεκριμένη γνωστική περιοχή Ακολουθώντας τις οδηγίες που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας συγκεντρώνουμε τα υλικά της εργασίας μας
Ανάδειξη των ι.μ. - Workshop Φάσεις συναντήσεων 2η φάση, Φροντιστήριο1 Τετάρτη 15/11/17, πριν το 6ο μάθημα, εργ. ΦΕ υπόγειο Πριν επισκεφθείτε τα νηπιαγωγεία θα συναντηθούμε για: να συζητήσουμε την «θεωρία» που βρήκατε, και να εξηγήσουμε βήμα-βήμα κάθε άσκηση που θα πραγματοποιήσετε με τα παιδιά στο νηπιαγωγείο 20 λεπτά ανά ομάδα 3η φάση, Φροντιστήριο2 Τετάρτη 13/12/17, πριν το 10ο μάθημα, εργ. ΦΕ υπόγειο Μετά την επίσκεψη στα νηπιαγωγεία θα συναντηθούμε για: να συζητήσουμε την εμπειρία μας στο νηπιαγωγείο και να συζητήσουμε τον τρόπο συγγραφής της εργασίας 20 λεπτά ανά ομάδα ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: μέχρι 21 Ιανουαρίου 2018, ηλεκτρονικά στο eclass