Χέρια που «μιλούν» Χέρια που «ακούνε» Χέρια που «μιλούν» Χέρια που «ακούνε» Β. Αργυρόπουλος vassargi@uth.gr
Σημειολογία των χεριών Ακουμπώ τα χέρια μου πάνω στα χέρια του τυφλού μαθητή. Διαβάζω και ερμηνεύω τα κίνητρα και την προσοχή του ατόμου Περιφερική όραση=ανίχνευση μέσω μεγάλων τμημάτων της παλάμης Κεντρική όραση=ανίχνευση μέσω ακροδάκτυλων
Σημειολογία της φωνής Ο τόνος, η αναπνοή, ο ρυθμός επηρεάζουν την ειρήνη του πλαισίου, επηρεάζουν την ελαστικότητα του χώρου, επηρεάζουν την ελαστικότητα του χρόνου Όταν η φωνή είναι ελαφριά σε γρήγορο ρυθμόένταση Όταν η φωνή είναι μονότονη με λίγες λέξεις σε κάθε πρότασηχρειάζεται χρόνος, υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν
Αλληλεπιδραστική Παιδαγωγική (Interactive Pedagogy) Μοίρασμα γνώσης με το Δασκαλο/α. Η αλληλοκάλυψη των χεριών Η λαχτάρα και η αποκάλυψη του να βρίσκεις πράγματα με τον Δάσκαλο/α Ο ρόλος του Δασκάλου είναι συντροφικός/διευκολυντικός Σημαντική αύξηση της αυτοεκτίμησης
Αλληλεπιδραστική Στρατηγική-1 ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΧΡΗΣΗ ΧΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΕΓΓΥΤΗΤΑ(Simultaneous use of hands and physical proximity) Διάλογος με τα χέρια (ακούω και μιλάω με τα χέρια) Η λειτουργική αφή σημαίνει ΕΙΜΑΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΣΕ ΒΛΕΠΩ, ΣΕ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ Φυσική εγγύτητασημαίνει διαβάζω τη γλώσσα του σώματος Φυσική θέση σωμάτων=δίπλα,δίπλα «Ισόποση» και δημοκρατική συμμετοχή στον αλληλεπιδραστικό χώρο
Γλώσσα, αφή και ανάπτυξη Τι κάνει η γλώσσα Τι κάνει η αφή Πώς κτίζεται ο βαθμός αυτοεκτίμησης Η ολιστική προσέγγιση κατά Becker 1. φυσική επιβεβαίωση 2. συμβολική επιβεβαίωση 3. μεγάλο και συμπαγές ρεπερτόριο πράξεων
Αλληλεπιδραστική Στρατηγική-2 Απόσπαση πληροφοριών από το περιβάλλον Μεταδιδόμενη διδακτική εμπειρία (imparted teaching experience) Ο δάσκαλος γίνεται ακουστικό και απτικό σημείο αναφοράς για το μαθητή
Αλληλεπιδραστική Στρατηγική-3 Η σπουδαιότητα του Διαλόγου και η χρήση δεξιοτήτων ακρόασης Γιατί είναι σημαντικός ο διάλογος στους τυφλούς? Γιατί έχουν συνήθως την ανάγκη να μιλούν? Γιατί οι γονείς ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΟΥΝ ΣΤΑ ΤΥΦΛΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ? ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΕΠ ΑΥΤΟΥ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ?
Αλληλεπιδραστική Στρατηγική-4 Η σημαντικότητα του «βήματος», χρόνου, και ηρεμίας Η σημασία του να δίνεις χρόνο Η διαφοροποίηση και διαφορετική βαρύτητα του χρόνου Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΝΑ ΤΑΥΤΙΣΤΕΙ ΤΟ ΤΥΦΛΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΚΑΤΙ «ΑΝΩΤΕΡΟ»
Αλληλεπιδραστική Στρατηγική-5 Ομοιότητα, Ισότητα & Ταυτοποίηση Η τύφλωση της αναπηρίας ή αναπηρία της τύφλωσης? Χρειάζεται το τυφλό παιδί να βρίσκεται με άλλους τυφλούς ή όχι?